Ponnytrav iFokus

Ponnytrav

Etiketthästhälsa
Läst 8409 ggr
Jeho
0

HJÄLP!!! Kotknackare

Jag tänkte vända mig till er erfaret tävlingsfolk för råd och tips angående kotknackare!!!

Köpte nyligen en häst.. Anlitade transportföretag för att få hem honom och transportföretaget klantade sig med ena väggen i transporten som lossnade och han blev då skrämd, ställde sig och ramlade baklänges och hamnade på rygg.

När han kom ut ur transporten knakade det från hans nacke och han har nu visat tecken i ridningen av något problem. Han slänger upp huvudet hela tiden och jag känner att jag måste ta ut en kotknackare eller liknande för att kolla honom. (Tidigare ägare säger att han aldrig slängt med huvudet förut).

Vart vänder jag mig?? Vill hitta någon riktigt duktig person (gärna känd) som kan hjälpa mig med detta och som dessutom bor i närheten (Stockholmstrakten)

Tänkte att någon här säkert vet någon bra som den kan rekommendera!! Snälla behöver hjälp! Tycker så synd om honom!!!!!

Linden95
0

Hej!

Usch vad tråkigt, hoppas att det inte är något alvarligt :/

Det finns en kille, Stefan Andreasson som är riktigt riktigt bra! Han kan vara svår att få tag på, men han gör ett ruskigt bra jobb. Rekomenderar honom starkt. Jag kan nästan garantera att du inte kommer att bli missnöjd!

Tusen
0

Här är en länk på några. LÄNK

Här är en annan länk till en equiterapeut som har en egen hemsida. Han är kanonbra.

GhandiM
0

Börja med att kontakta transportbolaget, då deras försäkring borde täcka detta. Eller iaf så borde du göra en skadeanmälan ifall det kommer att bli ett bestående problem.

Jeho
0

#1 Har du någon hemsida eller telefonnr till honom? Vart håller han hus? Och på ett ungefär hur mycket kostar han?

#2 Tack! Ska genast kolla igenom!

#3 Jag har såklart redan kontaktat transportföretaget, det var det första jag gjorde!

Tessma
0

#4 Stefan Andreasson är jätte duktig och är rekomenderad av många. Söker du på t.ex. google på hälsa & helhet så hittar du han sida till företaget. Han håller till i Kungsbacka men åker runt i Sverige och behandlar hästar.

GranoStall
1

Jag skulle om inte redan gjort kontakta veterinärklinik för röntgen och ev ultraljud, låter rätt allvarligt om det knakade från nacken.  En seriös kiropraktor skulle aldrig behandla en häst med den typen av trauma bakom sig utan en veterinärundersökning först.

//Cecilia

Tusen
0

#6 Tror inte heller att de skulle ge sig på en häst som är dålig. "Vår" equiteraput har vid ett tillfälle upptäckt ett fl på vår häst och avslutade behandlingn omdelbart då det upptäcktes och veterinär tillkallades.Glad

Jeho
0

Veterinär har tittat på honom men hittade inget. Han visar inga tecken på låsning eller att han har ont. Han går, springer och rör sig som rent förutom att han slänger med huvudet vilket han aldrig gjort tidigare.

Colt
0

Jag skulle börja med att åka till en veterinärklinik som kan röntga och alternativt ultraljuda ryggen på honom.
Mitt tips är ulltuna, absolut bästa och proffsigaste stället jag varit på med hästar. Och skulle de inte hitta något så är en bra equiterapeut nästa steg.
Men tycker absolut att du i första hand skall åka till veterinär…

ryttarn
0

Jag skulle vilja rekomendera Mälarkliniken. Dom har både veterinärer och equiterapeuter som jobbar ihop.

Dessutom är dom mycket nogranna. Vi fick fantastisk bra hjälp av dom i somras när Palle(Ratatas Raimon) hade en mycket difus hälta som varken ATG kliniken i Karlstad eller vår Equiterapeut hittade orsaken till.

Efter behandlingen på mälarkliniken  och karensvila gick Palle som tåget och vart placerad i samtliga starter utom en(där han blev dg för målgalopp i kamp om förstapriset). Han har heller inte visat den minsta tendens till återfall…..

Jerker Klang,
medarbetare på ponnytrav ifokus

Gemenskap, glädje och fart - ponnytrav såklart!

Stuteri Isil, Sagolika Gotlandsruss

www.isil.se

Jeho
0

Nu har jag hittat en som kom ut och tittade på honom igår. Hon hittade inget i nacken men han var spänd i bogen och hade tydligen en låsning i korset. Hon kunde inte "låsa upp den" men behandlade honom med massage och laser. Så förhoppningsvis blir han bättre asv det. Nästa behandling blir med akupunktur.

Jeho
0

Glömde ju tillägga att hon heter Helena Romander!

Är det någon som använt sig av henne tidigare??
Tidigare erfarenheter av henne isåfall? Bra/Dålig?

VeronicaP
0

#1 Han är jättebra jag hade han på en häst när hon var nybliven 4 åring , hade varit hos veterinär innan och de hittade inget fel på henne men när jag körde henne så var de något som inte stämde .
Hade tur och fick tid rätt så snabbt hos honom och han kollade på henne och hittade direkt var det satt, han behandlade henne och fick även loss låsningen på andra sidan och vi gick hos honom endas 1 gång och hästen har inte varit dålig sen dess och nu är hon 8 år i år :D

MagganS-B
0

Jag rekommenderar också Mälarkliniken eller Sven Lindblom!