Startbil
Hej. hur förbereder ni era hästar för startbilen? för det är ju lite sent att komma till start bakom bil utan att ponnyn har prövat ett antal gånger först…………….? det kan ju hända en del och man är ju inte ensam på banan.
Dom flesta ponnytravklubbar kör nog några provstarter med startbil för ponnyer…….eller?

Jag körde endast med i provstarten inna loppet. Det gick jättebra med Icent, men inte Adoll. Men det är svårt i ponnytravet, eftersom att vi inte ar någon form av Provlopp som ordnas.. Men det skulle nog kunna å att fixa. Sen är väl Tinsryd den endabana som har ponnystartbil?
Som jag förstår så sker provstarterna under tävlingsdagen om jag inte har fel……och då vill/kan jag inte påstå att mina hästar är väl förberedda för sin uppgift, känns mycket osäkert att skicka ut ungarna under dom förhållanderna…..eller?

Jag har en häst som är rädd för bilen, eftersom det är en vinge i vägen?! och att den låter. Men jag gör så att inför ett autostart lopp åker jag in på bergsåker och lånar skrittmaskinen. Så får han trava i den, eftersom det blir som en vinge framför honom. Dock får han inte trava nå fort utan han går upp själv ända fram efter en liten stund och nästa gång vi är bakom bilen är han mycket närmare bilen =)

#3. Men hr man inte kört bakom bil och inte tror att det kan gå vägen att chansa, så anmäler man antagligen inte heller till ett autolopp.. Eller har jag fel?
Den var inte dum equuleus….kan vara värd att pröva, inte för att ponnierna är bilrädda men i orutinens virrvarv kan nog det mesta hända. kom gärna med fler tips så att morsan (jag) kan spänna av……………..
Svartkrut, det är inte frågan om det går eller inte, utan att ponnyn skall vara väl förberedd…likväl som kusken som förr eller senare vill pröva och känna sej bekväm med startmetoden vilket kan vara knepigt om hästen aldrig har prövat på.
Shettisar kan ju inte ha vintarna utfällda, ut i fall att det inte är en speciellbyggd bil.
Här i Boden har vi kört med bil som master, och det har gått jättebra. Senaste gången blev dock min pålle tokig och skulle jaga bil, han fick tokgalopp så var den dan förstörd!
Faktum var att vi missade ledningen, och till råga på allt blev vi FELAKTIGT diskad 3:a.. Det var 1.650:-.. ;/
Aja, auto är kul =)

#7. Ja, det förstår jag med. Men alla resonerar olika.
Ingen av mina ponnyer har någonsin haft några bryderier om startbil - utan vingar får jag väl tillägga, eftersom det är shettisar.
Är de vana vid bilar och trafik så vet jag inte varför de skulle oroa sig?
10# de e sant de du säger! :)
Det är russ så det är vingarna som är brydderiet, shettisarna har aldrig haft problem med bilen men då är ju inte vingarna ute, får väll koppla på spridaren på traktorn, fälla ut och köra…….ha ha.
Be morsan starta bilen, spänn fast stegen över bakrutan och ut och träna långsamt efter någon skogsväg 
Nä allvarligt, våra hästar har alltid varit så vana vid motorljud, bilar, traktorer, motorcyklar mm, så det har inte varit något problem.
Vet inte hur många klubbar som ordnar provlopp med startbil?
Är det nån?

Jag skulle verkligen behöva träna på det med min. Han har gått 3 autolopp, första loppet hade han bakspår så det var ingen fara, men andra 2 loppen vågade han inte gå fram till vingen utan hamnade 20-30 meter efter i starten.
Anna, det finns en ponnytravklubb i Sverige där shettisar startas med startbil med vingarna utfällda! Tingsryd! Det är det enda stället vi tycker det är ok att starta shettis i auto, i linjestarten är ofta starterna väldigt dåliga, där fräckaste dvs oftast mest rutinerade kusken tar över kommandot, är det dessutom insprängt lopp på en stortravdag vet dessa kuskarna att det är mycket osannolikt med omstart. Behöver jag säga mer än Derby för något år sedan………

#15 Derbyt förra året var katastrofalt dåligt, där var det ju tex sagt att det skulle vara en provstart först , kuskarna trodde att det skulle vara det men ack de sket de i så alla föräldrar fick skrika på sina barn och säga att loppet startade , så det var väl inte det snyggaste starten i autolopp och många kom väldigt långt efter alla redan från start.
Vi har aldrig tränat våra ponnyer innan , men som Anna säger ännu så länge har vi ju bara haft shettisar men ska ha en 3 åring i år , då inte man kan träna någonstans med bil så får det ju ske i lopp då. Eller när de har provstarterna innan loppen.
Jag testade bara provstart en gång innan jag körde auto med min häst första gången. Det räckte och han ligger slickad mot vingen. Det är ju olika från häst till häst, man får köra många provstarter så hästen lär sig!

Zamir går upp till vingen, alltid gjort. Men min andra däremot vet man aldrig med, skulle behöva öva bilstart med henne lite granna till. Hon springer alltid med fins, vinglar lite kanske men inget fraligt. Sedan-60-40 meter innan start när bilen börjar axa, så stannar hon till. :S

Hej Ingrid!
Jag brukar låta pappa spänna fast en stege bakom bilen, sen kör vi ut på träningsbanan och tränar. Värt att testa, har funkar bra på mina hästar som fattat vad det handlar om när man går ut i autolopp.
Hej själlv Julia!!! Det får väll bli spridaren eller stegen…..Nej skämt om sides……Det slutar väll kanske med att DU startar Nova i hennes första lopp bakom bilen….om du ev. är intresserad, det är ju bara du och Morten som har kört henne på banan och han blir ju lite pirrig……. Vi har ju varandras tele.nr…………….

Det är bara att höra av sig, kör gärna en sån fin häst igen :-)
Tack, ringer dej om behov uppstår, då vi ändå oftast är på samma banor. Kram.