Ponnytrav iFokus

Ponnytrav

Etikett: allmänt
Läst 6591 ggr
slattensajax
0

när klipper ni är hästar ?

jag har tänkt att klippa min shettis .

vilken årstid är "bäst" ?

vissa klipper dom till våren och vissa klipper dom till vintern .

vilket tycker ni är bäst , och när klipper ni era ? Skrattande

Ammiii
0

Brukar klippa när det behövs! (Inte till vintervilan, utan när den är över och lite hårdare träning ska påbörjas.)

Kan bli allt från slutet av augusti till början av januari!
En till två gånger per häst brukar räcka.

einarsson
0

Samma som #1.

Försöker se till att de har ordentlig päls under vintervilan, så att de slipper ha täcken då. Så tidig höstklippning om det behövs, och sedan på våren när de skall sättas igång igen.

Sara-Juventus2
0

brukar klippa runt mars ;P

Sara-Juventus2
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

forts: iockförsig bara bogen då, kanske helklippning till senare för att få pälsen att växa jämnt.

Rajmon
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag klipper mina när det behövs. När dom kommit igång igen efter vintervilan och börjar gå lite hårdare så dom svettas mycket, då åker pälsen av :)

VeronicaP
0

Vi klipper inte våra här efter vintervilan utan de får fälla av sin päls helt naturligt.

Men jag klipper aldrig efter nyår utan ska du klippa så gör det nu om du ändå ska sätta igång honom.

Klipper vi våra någon gång så blir det på hösten i september sen får det vara.

TEx Ijor är aldrig klippt varken höst eller vår och han har presterat bra ändå ;)

Jag har nämligen varit med om på ridskolan att ridskole hästarna kom helt fel i sin fällning när de klipptes feb/mars och det tog rätt lång tid för dem att komma i ordning i sin naturliga päls sättning mm

juliapettersson
0

Klipper i mars. Så länge det är kallt får dom ha kvar sin päls.

Har aldrig haft problem med att sommarpälsen skulle bli ful när man klipper sent, som det sägs.

Tusen
0

Vi har alltid klippt vära hästar då det har behövts. Ingen häst har fått något problem med sommarpälsen eller pälssättningen.
Vi har klippt mitt på sommaren på en av våra shettisar. Inga problem då heller. Sommarpälsen tittade tillslut fram och redan i augusti var vinterpälsen igång. Precis som vanligt.

#6 På vilket sätt påverkades pälssättningen. Kom den inte igång eller? Vissa travare klipps ju året runt och nog tycker jag att de har fina pälsar ändå.

ryttarn
0

#6 Beror nog på far hans :), klippte aldrig Monis och klipper inte Palle heller. Troll Twix klipps när hon kommit igång ordentligt och behöver jobba, hon klarar inte att gå hårda pass med tjock päls. TT är ju inte direkt någon ringvinnare så där bryr vi oss inte om hur hennes päls ser ut. Palle däremot är vi lite kinkigare med så han får träna på med sin vinterpäls vilket inte bekymrar honom närmvärt.

Jerker Klang,
medarbetare på ponnytrav ifokus

Gemenskap, glädje och fart - ponnytrav såklart!

Stuteri Isil, Sagolika Gotlandsruss

www.isil.se

Winner04
0

Klipper i mars, innan första snabbjobben :) Sen klipper vi när det behövs under sommaren! :)

VeronicaP
0

#8 Att de satte *vinterpäls* på sommaren kom helt i otakt med sin naturliga pälssättning. Känner man sina hästar så vet man ju ungefär när de börja fälla och sätta päls på året och våra hästar brukar börja fälla lite smått i februari några lite tidigare och några lite senare .

För inte ska man i alla fall behöva klippa hästarna på sommaren då är något fel i systemet

Skulle aldrig våga klippa när hästarna har börjat fälla päls tex för då har de ju kommit igång med sin naturliga fällning och jag tror inte att det är bra att störa för mycket i det naturliga och har som sagt varit med om att de blivit fel i *systemet* och gör aldrig om det igen.

#9 Kan så vara men förra året klippte vi inte en enda och helt ärligt jag märkte ingen skillnad på någon av dem alls de gick lika bra (tom bättre ) , tränade på lika piggt och glatt så jag såg ingen anledning till att klippa dem för det.

Skulle kanske ev klippt om det varit någon som skulle gått kriteriet eller något sådant kanske för att tjäna den där extra sekunden men hade inte klippt för nära inpå heller för det har ju hänt förr att vissa nyklippta hästar blivit för heta Flört

Emmelie93
0

jag klipper som på #4's bild när jag börjar med träningen efter vintervilan :)

~Stuteri Stenbydal~
Sajtvärd på Gotlandsruss.ifokus

Emmelie93
0

jag klipper som på #4's bild när jag börjar med träningen efter vintervilan :)

~Stuteri Stenbydal~
Sajtvärd på Gotlandsruss.ifokus

Zetter
0

Vi klipper aldrig heller. Vi låter naturen ha sin gång.

jessssica
0

Mitt ena russ klippte jag i början av mars i år, han är så sen med att fälla.
Sommarpälsen kom sedan som vanligt, jättefin o lika så vinterpälsen.

AK47Kalashnikov
0

Är, uppriktigt sagt, lite dålig på att klippa mina hästar, utan de brukar få fälla själva. (Tycker lite synd om min stackars mor som isåfall får springa runt och lägga täcke på dom på morgnarna!)

Sedan kan jag tycka att det är lite onödigt att klippa dem, då jag under vintern bara har tid till att motionera dem några gånger per vecka!!