Häst på släp
Vad tycker ni om att ha häst på släp? Jag menar att man kör en och har en annan häst i grimskaft med sej också.
Jag själv tycker att detta känns väldigt osäkert och jag skulle aldrig ta en häst på släp! Det kan ibland vara tillräckligt att ha koll på den häst man kör utifall att något oväntat skulle hända.
Men nu vill jag veta vad era åsikter är och varför.
#0 Håller med dig till 100! :)
~Stuteri Stenbydal~
Sajtvärd på Gotlandsruss.ifokus

Jag har haft häst på släp många gånger och det har aldrig hänt mig nånting…… (peppar peppar)
Vet inte om det beror på att jag har väluppfostrade hästar
. Haha.
Jag har haft med dom på släp om tiden inte räcker till riktigt, och då får ju två st motion samtidigt. Men oxå om jag har en väldigt het häst att köra, så får den gå på släp och då är hon mycket lugnare konstigt nog!
Men om man känner sig osäker, så ska man absolut inte göra det själv. Då kan man ta en rockard och åka två i, så kan den som sitter bredvid hålla i släp hästen.

Brukar också ha hästar på släp, till 99% sitter någon annan med i vagnen och har "bakomhästen" i longerlina men någon gång om det är snälla hästar har det hänt att jag haft med en bakom själv.. Tycker inte det är osäkert så länge man använder sunt förnuft och inte sitter och "slökör" utan är uppmärksam på hästarna :)
//Mickan
Jobbade åt en tränare där man överlag alltid hade hästar på släp, det ingick lixom i deras träning.
Precis som Pondus skrev, har man en het häst kan de bli mkt lugnare av att gå på släp och då är det ju perfekt träning för en sån.
Sen finns det ju vissa som inte går ett steg… Jag minns en häst jag skulle ha med på släp.. den var guda snäll både att köra och rida, men gå på släp se det ville den inte!! Den vägrade röra sig ur fläcken… jag funderade alvarligt på att binda den vid ett träd och hämta den senare haha den var riktigt tvär. Hur jag fick den med mig hem minns jag inte, men den behövde aldrig gå på släp mera iaf.
~ Anneli ~
Sajtvärd för: adopterade.ifokus
Kör ofta med mina på släp och det funkar mycket bra! Dom tycker det är roligare att få springa tillsammans och släphästen lägger sig gärna bredvid den man kör. Har man hästar man känner och vet hur de funkar så ser jag inga problem i detta iaf!
Jag har den tanken att även den snällaste hästen kan bli rädd, och håller man i en häst samtidigt som man kör en annan så har man knappt en chans att hålla i båda. Hos tränaren där jag jobbade körde nästan alla med hästar på släp, men det förbjöds efter en olycka.
Men att åka med två och ha en till med sej känns ju i sådana fall mkt bättre, enligt mej :)

Vi kör nästan alltid med en på släp bakom. Vi har bara shettisar och de har fått lärt sig som unghästar och vi varit två som kört. Nu är alla gamla och vana så de joggar med bakom i lugn och ro.
Visst har jag tänkt tanken att någon kan bli skrämd, men då inget hänt ännu, efter tio år… Så känns det som ett ganska bra sätt att få ut fler och motionera samtidigt. Och våra heta hästar brukar gå så lugnt och fint bakom.
Min äldre hingst däremot har jag försökt att lära från att han var två år, men det går bara inte. Han håller emot allt vad han orkar om någon drar framåt. Så han får alltid jobba med att dra vagnen.
Jag kör alltid med en tung rockard, aldrig en ponny på släp bakom sulkyn, då jag inte vill ha dem i knät.

Jag hade ettåringen på släp bakom mitt äldre russ, men då var det en annan som körde och jag höll koll på åringen. skulle aldrig köra själv och ha en på släp.
Vi har kört med hästar på släp i 12 års tid. Det värsta som har hänt är att släphästen kommit lös. Vi binder alltid unghästarna vid vagnen i ett balsnöre. Det går sönder om de skulle få panik. Övriga hästar kan visst bli rädda men om de litar på sin kusk brukar de lugna sig rätt fort ändå. Oftast händer ingenting mer än att de tar ett steg åt sidan. På sin höjd.
Tycker det är ett ypperligt tillfälle att träna unghästar på, så de inte blir oroliga för ljudet av rockarden den dag de själva ska dra den. Dessutom får de komma ut och se sig om lite innan de själva ska dra vagn. Tycker det förbygger en massa problem som annars kan komma under unghästens inkörning.

Ja tycker också det känns väldigt osäkert och skulle inte heller ge mig ut själv med häst på släp. När jag har häst på släp har jag alltid någon med mig som sitter och håller i släphästen. Ja menar vad gör man om släphästen skulle komma lös och man är ensam? Håller däremot med om att det är väldigt bra för unghästar att gå på släp för att lära känna vagnen och förebygga eventuell "ljud/bakräddhet" osv.
#10 Tja, man kan väl göra som jag gjorde då Flisan kom lös. Jag vände om hemåt och hon följde med bakom vagnen hela vägen hem. Flockdjur, du vet. Vill inte bli lämnade ensamma.
igår körde jag för första gången med min 2åring på släp och det gick faktiskt bra! fast en gång var hon tjurig och nafsade mig i ryggen

Jag har ibland med mig någon häst på släp och det fungerar hur bra som helst! Dom pigga hästarna brukar bli lite latare av att gå på släp dessutom :)

Vi kör av o till med hästar på släp, det har ju ofta med individen att göra om man vågar ha den på släp eller inte. Men när vi "kör in" för släp så är vi alltid två i rockarden.
Jerker Klang,
medarbetare på ponnytrav ifokus
Gemenskap, glädje och fart - ponnytrav såklart!
Stuteri Isil, Sagolika Gotlandsruss

Vi kör ibland med häst på släp. Då är vi nästan alltid två i rockarden, en kör och en har släphästen, då i huvudlag, hingstkedja med lång lina. Släphästen har benskydd fram för säkerhets skull, och vi kör i vagnar med bilhjul, så att släphästen inte kan få in ett ben i hjulet.
Jag skulle aldrig köra med släphäst om jag hade ekerhjul eller binda släphästen i vagnen, skulle olyckan vara framme kan hästen bli mycket alvarligt skadad.
Ibland rider stalltjejen med handhäst, då har den huvudlag och hingstkedja.
Som tidigare sagt är antagligen det värsta som kan hända att släphästen kommer lös, och då följer den väl med hem får man hoppas.

Så länge jag har tränat häst så har jag så gott som alltid haft häst på släp. Alla åldrar och alla kön.
Jag tycker det är perfekt att kunna träna flera invider samtidigt och det är ett ypperligt tillfälle att ge unghästarna en chans att lära sig kommandon och vänja sig vid ljud från vagnen genom att ta efter de vuxna. I det naturliga så är det så unghästar lär sig. Se och lär från de vuxna i flocken!
Bea Jakobsson, ~www.stuteriteja.se~
Medarbetare gotlandsruss ifokus
Medarbetare ponnytrav ifokus

jag kör men häst på släp på vintern ibland då kör jag oftast själv kör en och håller i en som springer bakom.
brukar även ha med hundarna (inte när jag har en häst på släp) men tycker det är bra träning hästarna tycker det är kul att springa med hundar och dom blir tävlingsinriktade och vill gärna springa ikapp hundarna och ja det tycker jag är bra träning speciellt för mig 2 åring blir 3 år 2011 :)

Såg för något år sedan en väldigt smart körvagn som var gjord för att ha två hästar på släp. Hjulen var av typ fyrhjuling soch sedan var det smarta uppbindningssystem med trycklastade fastsättningar. Letade nu lite snabt på nätet men hittade den inte. Kanske vore något för någon händig människa att göra i ponnyutförande.
Jerker Klang,

Hittade nu några varianter på det jag beskrev i #18
Jerker Klang,

Jag hade på släp när ja körde Paraisa och Cleo. Thyra har ja aldrig haft på släp och tror inte ja skulle ha någon på släp och vara ensam ute med henne och en till. Men med rätt häst så funkar det. Dock har ja aldrig knutit fast ja har hållt i grimskaftet på den andre.

Jag kör ibland med en häst på släp :) Men det är då med speciella vagnar som är till för det och då hålller man inte i dem själv utan dem sitter fasst i två säkerhetsremmar som lossnar ifall ngt skulle hända. Man måste känna sina hästar för att kunna ha två st samtidigt! Men sen skulle jag aldrig verkligen aldrig hålla i en häst samtidigt som jag kör en annan, alla hästar kan bli rädda eller liknande, det är inget säkert i det alls. Men det är bra när man kan köra två stycken samtidigt då dem blir lugnare (iallafall mina) och de bli roligare :P

Vi kör mycket med hästar på släp men bara ston. Jag har nånstans två på släp samma tidigt, en på annan sida och en på annan. Hästarna gillar och har aldrig haft några problem, känner det inte alls osäkert.
luddan har fått gått på släp ett X-antal gånger och det är väl rätt så kul tycker hon! så länge det går fort ;) annars kan man få sig ett nyp eller 2 i ryggen om det går för sakta för då blir hon uttråkad ;) men kör jag en häst o har häst på släp så vill jag ha en person med mig.. iaf om jag har luddan på släp då hon är väldigt stark och bara vill om hela tiden, dryg som attan är hon ;)
Inga problem att ha häst på släp!
Jag kör ALLTID med häst på släp, även efter de stora (vbl).Fick köra fort med häst på släp i travstall redan för 15 år sedan och det var sådana som var dumma eller pullade hårt. De fick gå snabbjobb efter i lina och det har aldrig hänt något *peppar peppar*. Vi körde även ofta med två hästar efter när vi skulle ner till hagarna på Jägers. Det tar ju typ en halvtimme annars bara för att släppa ut EN.
Däremot ska man inte vara själv i början innan de har vant sig och alla funkar inte att ha efter.

#19. En jättetrevlig vagn, försedd med rekade skaklar, men den bör nog köras med loksele.
Förstår inte varför man inte sätter hästarna i par om man vill motionera två samtidigt. Motiveringen att det är för dyrt med utrustning håller inte tycker jag. Det behöver inte vara det dyraste för att motionsköra.
Agneta Hecht, medarbetare på gotlandsruss ifokus
www.vikingponnycenter.se
~~ Livet fick en skjuts, när vi skaffa russ! ~~

#27 Jo, den skall man nog ha en loksele eller motsvarande för att dra.
Tror att anledningen till att man inte kör i par så mycket är kunskapsbrist. Har man aldrig kört par så är det en tröskel att komma över. Sedan är det inte alla hästar som lämpar sig att köras i Par. Palle skulle jag inte gärna köra i par med någon ännu, han är alldeles för hingstig. Detta lugnar dock säkert ner sig med tiden…..
Jerker Klang,
#28 Eller så är hästarna för olika. En jätte pigg, och en jätte lat… då känns det som svårt.
~ Anneli ~

#29 Kan iof vara svårt att ha dom på släp oxå då……
Jerker Klang,
#30 Jo men det beror ju på hur de fungerar. De pigga brukar kunna ta det lite lugnare när de går på släp och får gå "i rygg"
~ Anneli ~

Jag kör ofta med unghästarna på släp.Men ser alltid till att åka två, en som kör en som håller eller har vi med shettisarna så sköter dem sig ändå, dem lär sig var hjulen sitter.
Unghästarna som Bea säger ovan, dem lär sig bättre och är inte rädda för vagnen när det väl är dags för inkörningen. När jag fick hem Tukt var han extremt osäker, eller är fortfarande. Han har jag haft på släp då han är inkörd så. Men är ibland bra och köra ensam med dem också. Den hetare hästen blir lugnare på släp och är gott för tävlingshästarna att få springa utan att någon sitter på eller bakom dem. blir som någon avslappningsträning, både i huvudet och i muskulaturen. Candys Surprice gick mycket på släp pga att han blev så fruktansvärt stark hemma och fick ingen luft. Han trivdes med att gå på släp och slappnade av i körningen senare

Vi kör alltid två personer när vi kör med släphäst, i longerlina.
De skulle inte gå så bra med våra ponnys annars..
Dock händer det väldigt sällan.
De är jättebra träning och hade gärna gjort det oftare, dock kör jag alltid själv numera.

ja kör med häst på släp ibland, jätte bra för unghästarna då de inte behöver ha en tung vagn bakom när konditionen ska byggas :)

# 27 Vi kör ju med travsele och rockard, passar inte med parkörning till det.
Tanken har allt funnits att skaffa parselar och vagn, då jag kört remmalag en gång i tiden med kall & varmblod, men jag har inga passande parhästar.
Hingsten är stark och vill nog gärna pussas lite med stona och ett sto är så het så henne vill jag inte ha någon bredvid.
De andra två skulle kanske gå, men den ena blir lite grinig när någon springer nära henne och den andra tycker det är läskigt med just henne nära… Sen är det unghästar… Så det får vänta tills jag har ett par jag tror på. :)

Tråkigt att höra alla bortförklaringar till varför man inte kan köra par… Jag kan förstå att man inte vågar sig på det när man inte vet något om det, men varför inte ta hjälp av folk som kan? Tror det skulle gå att ordna kurser, eller inslag i andra kursen inom travskolan. Hästar som är väl inkörda brukar inte vara något problem att köra i par, och vad jag kan förstå är ALLA travare väl inkörda 
www.vikingponnycenter.se
#37 Visst handlar det både om kunskapen och kostnade. Man köper inte på sig utrustning och vagn som krävs för parkörining, även om det finns billiga, om det inte är ens intresse.
Oftas är det väl så att man tar med en häst på släp för att minska antalet träningsrundor man måste ut och köra. Man sparar in tid, samt att det inte är helt fel att låta unghästar få rutinen genom att springa med äldre rutinerad på ett träningspass.
Jag skulle då inte köpa loksele, parvagn och ev. annan utrustning som behövs. Hur billigt det än är, så pratar vi flera tusenlappar. Pengar som istället läggs på travutrustning, bensin, boende o mat på tävlingsresor.

#37 Måste berätta en kul grej om Oddny som jag körde förut, hon var i princip bara körd i par och när vi skulle köra henne själv hemma tog hon inte ett steg
Henne fick vi köra in från början!
//Mickan

#39. Precis det jag menade, de skall vara väl inkörda i enbet. Visserligen kan man börja med att köra in dem i par, men det är bara halva inkörningen.
www.vikingponnycenter.se

#20, det blir ju lättare om du slutar pilla på mobilen samtidigt ;)