Varför får norrlandshästar företräde?
Varför får norrlandshästar företräde till bl.a. Elitloppet?
Jag skulle bli mycket tacksam om någon kunde förklara för mig varför hästar ifrån norra Sverige ska ha det lättare att komma med i bl.a. Elitloppet än hästar från södra Sverige.
Ett vanligt förstapris i ett vanligt lopp i södra Sverige är 600 kr medan det i norra Sverige är 800 kr. En seger i ett vanligt lopp i norra Sverige är alltså värd 200 poäng mer. Samma orättvisa finns på alla placeringar:
Seger i södra Sverige 600 kr = 600 p + 200 p = 800 p
Seger i norra Sverige 800 kr = 800 p + 200 p =1000 p
Seger i norra Sverige är värd 200 poäng mer.
2:a plats i södra Sverige 300 kr = 300 p + 100 p = 400 p
2:a plats i norra Sverige 400 kr = 400 p + 100 p = 500 p
2:a plats i norra Sverige är värd 100 poäng mer.
3:e plats i södra Sverige 200 kr = 200 p + 65 p = 265 p
3:e plats i norra Sverige 275 kr = 275 p + 65 p = 340 p
3:e plats i norra Sverige är värd 75 poäng mer.
Osv.
Om en häst i norra Sverige har tre segrar och två oplacerade starter så har den hästen 3000 poäng, men om en häst från södra Sverige har tre segrar och en andraplats så har den bara 2800 poäng.
Jag tycker att det är helt rätt och riktigt att en seger/placering i ett större lopp med mer pengar ska vara värd mer poäng än en seger/placering i ett vanligt lopp, men varför ska en seger i ett vanligt lopp vara värd mer poäng om man tar den i norra Sverige än om man tar den i södra Sverige? Vore det inte rimligt att en seger i ett vanligt lopp var värd lika många poäng oavsett var man bor? Eftersom dessa poäng är helt avgörande om man får vara med eller inte i större lopp, t.ex. Elitloppet.
Hur man ska lösa detta vet jag inte, men man skulle behöva ändra förhållandet mellan poäng för pengar och poäng för placering. En tanke vore att man fick en poäng per insprungna 10 kr istället, då skulle orättvisan i detta åtminstone utjämnas till en viss del.
Carl-Henrik Bondesson, medlem i Kalmar Ponnytravare
Vi förlorar som bara den på penning OCKSÅ!
Å andra sidan har vi söderut fler lopp att starta i och samla poäng i än dom. 
Hur många norrlandsponnyer är aktuella för elitloppet?

hmm….så det skulle vara svårare att vinna där uppe?
hur kommer det sig då att mellansveriges lopp oftast går mycket fortare…

I norra sverige har man inte så många tävlingstillfällen vi här i norrbotten har möjlighet att starta på egna klubbens heldagar(4 st) Skellefteå(1) och Umåkers (2 tror jag)
Bor man i södra sverige har man ju en mycket större möjlighet att tävla utan att åka minst 50 mil.
Gissningsvis är det hela en morot till norrlandshästar att anmäla sig till ELitloppet.

#4 Håller med..vi har ju betydligt mindre tävlingsdagar och längre att åka när vi ska tävla
Precis som nummer #4 skriver har vi MYCKET mindre tävlingstillfällen också. Många söderut kan välja bort lopp, välja mellan flera heldagar samma helg osv. Bodens närmaste bana ligger 16 mil bort! (Skellefteå) Så vi är värda våra prispengar ;)

Fast jag kan tycka att nu när det ska vara penninghandicap som gäller from2008 så borde det vara samma prispengar över hela landet , så jag förstår hur #0 tänkter .
Fast är det inte så att vi har lite olika priser här i mellan sverige med? Jag vet iaf att Färjestad har 850 i första så en sådan seger är mera värd en på en norrlandsbana.
Jag tror att om det här med pengar ska funka så måste man verkligen se över vinst pengarna… det måste bli skillnad på klasserna på hästarna. Och det måste vara skillnad på villken bana man åker till. Då måste det bli mera som det är på stortravet… Där åker man till vissa banor med vissa hästar å de bättre hästarna håller sig till de större loppen med mera pengar i.
~ Anneli ~
Sajtvärd för: adopterade.ifokus

#8 Stämmer bra. VPTS har 850 kr i förstapris i ett vanligt lopp på en heldag. Nämnas kan att ett helt vanligt insprängt lopp på Värmlandsbanorna ger 1200kr i förstapris..
En liten fråga ang det här med poäng. Va det så förut att man inte körde med poäng alls utan att alla lottades i loppen helt oavset placering och poäng? Har även hört att man körde efter ett "eget" poängsystem… Någon som kan tala om hur det egentligen varit?
~ Anneli ~
Sajtvärd för: adopterade.ifokus

men om man har varmblod o startar på storbanorna så tjänar man också mycket mer pengar än om du startar på en små eller mellanbana.. o åker du som många till danmark så får du knappt några prispengar att tala om.. alla har olika ekonomiska förutsättningar!
#10 Tidigare var det t.ex. så i ett rekordhandicaplopp med grundlag 1.57,0 att de hästar som hade rekord närmast grundlagen kom med i första hand, vilket alltså gjorde i detta exempel att du kunde ha en häst med 5 diskv. i raden men med ett rekord på 1.56,9 var garanterad plats i loppet medan en häst som t.ex. gått 1.52,0 och hade fem ettor i raden inte var säker på att få starta, beroende på hur många som anmälde.
Detta är ju tillrättalagt i och med poängsystemet vilket väl får anses bra, även om vissa naturligtvis tycker att detta också är fel.
Poängsystemet går ju ut på i sin korthet vilka / vilken som presterat bäst under de senaste 5 starterna.
Jag tycker faktiskt det är bra på ett sätt, men visst kan de bli heltokigt ibland.. Tex. blev min shettis felaktigt utesluten från ett lopp (han kom inte med) pga. att arrangörerna inte tittat ordentligt på poängen.
Men poäng tycker jag är bra, faktiskt. Fast allting har ju sina sämre sidor.
En annan fråga är varför Skåne-hästarna får fördel av att det bara startar 5 hästar i loppen där.Det ger ju också fler poäng, både till elitloppet och till kusk-SM. Inte svårt för de kuskarna att komma till Kusk-SM det har vi ju sett bara att titta hur många av kuskarna som kommer från Skåne
#14 Det har nog mera haft att göra med att Kusk-SM gått på Tingsryd de senaste två åren och förutsättningarna har varit som har varit. Min dotter har t.ex. inte åkt ned någon gång (varit inkvalad båda åren) men inte haft någon häst i klassen.
*15 Kusk-Sm gickpå Jägersro 2006.
#16 Det gör ju saken "ännu bättre" ur min synpunkt. Men tydligen inser du inte poängen i resonemanget?

#9 Ja, ett insprängt russlopp på jägers är det 2000kr i förstapris. Shettis 1500kr?
Ni som kommer med resonemangen att ni har få tävlingstillfällen i norrland och är väl värda pengarna, ni kör väl inte ponnytrav för pengarnas skull, eller?
Varmbloden är det precis tvärtom, sämre prispengar i norr… Tycker det egentligen inte spelar så stor roll att olika banor har olika prispengar, bara det inte är så att de flesta banor i norr har över medel medans de flesta i syd har under medel. För då kan det bli just fördel för norrlandshästarna i ex Elitloppen där ponnier från hela landet samlas och poängen styr och inte tid.
Nu tycker jag inte att ni är riktigt rättvisa, jovisst vi har mer i prispengar men ni har mycket mer tävlingstillfällen än oss här uppe. Så om vi kollar hur många banor vi har här uppeoch hur långt vi har till dom.
Boden-Skellefteå = 17 mil
Boden-Umeå= ca 30 mil
Boden- Solänget= ca 45 mil
Boden-Bergsåker= ca 55 mil
Boden-Östersund= ca 65 mil
Sen har vi Dannero men dit vet jag inte hur långt det är. Det är inga avstånd som man åker för att starta i ett lopp precis med undantag för Umeå och Skellefteå. Så ta nu och tänk efter och kolla hur många banor vi kan välja att åka och tävla på en helg utan att köra hur långt som helst. Därav så har vi mer prispengar för att kunna få mer startande att komma till oss. Så i det långa loppet så har ni ändå större chans än oss att ha tillräckligt med start poäng. Ni pratar om orättvisa i fråga om prispengar ska vi börja uttala oss i att det är orättvist att STC har anlagt mest travbanor i söder.
#19, jag håller med!
Dannero ligger typ strax innan Sundsvall, så dit är det väll 45-50 mil. Sen strax efter Sundsvall finns ju Hagmyren (Hudiksvall).
Så ja, innan vi ska gnälla prispengar. Vi får faktiskt köra en del mil för att tävla - det var det jag menade med att vi är värda prispengarna, ni vet väll hur dyrt det är med bensin?
Och jag kan ju fylla i… Bland de tre nordligaste banorna (Boden, Skellefteå, Umeå) är det bara Boden som skriver ut rekordhandicap. Skellefteå brukar då jag fara till ändå, de brukar ha hyffsade penningproppar och det är en så fin bana, men Umeå har jag bara kört en gång på (övriga gånger har det inte funnits en enda propp som passat).
Annars vet jag säkert att Solänget, Bergsåker och Östersund skriver ut rekordproppar, och Bergsåker är bra på penningproppar. Nu senast kunde jag inte anmäla till Bodens insprängda lopp (för dålig propp för min ponny).
Så vi har inte så mycket att välja mellan, ibland går det så länge mellan tävlingarna - så det har hänt att jag anmält bara för att få tävla!

Med penninghandikapp tror jag okså att man väljer vilka lopp man vill ställa upp i.. tex ett insprängt med 1500:- mot att starta med "vanlig" tävlingsdag med 600:- i första pris.. Vill inte ha så mycket pengar på sig för snabbt… Ett problem som kommer att ske tror jag..
Jag tycker att det är lite fördel för de som söder. För tänk om vi i norrland har ett russ som vinner ett lopp på 2.15,0 och får 1000 el 800kr. sedan vinner en häst från söder på 2.15,0 och får bara 600kr. Då står ni ju alltså bättre till i loppen eftersom ni står längre fram än oss med tanke på att eran häst har tjänat mindre, men vi har lika snabba hästar.

Åter till ämnet! Hur långt man har till en bana, hur många hästar som startar i loppen eller hur många lopp som man kör på ett år har inte med saken att göra eftersom man bara får räkna poängen från de fem senaste starterna. Att vi har olika prispengar är inte konstigt och det kommer vi förmodligen alltid att ha, om norrlänningarna missgynnas av högre prispengar i pengahandikapp kan vi också bortse ifrån i den här tråden. Men frågan är varför vi har ett poängberäkningssystem som uppenbarligen gynnar hästar från en del regioner.
Om en häst i norra Sverige har tre segrar och två oplacerade starter så har den hästen 3000 poäng, men om en häst från södra Sverige har tre segrar och en andraplats så har den bara 2800 poäng. Borde inte en häst ifrån södra Sverige som har tre segrar och en andraplats passa in bättre i ett större lopp en norrlanshäst som har tre segrar och två oplacerade starter?
#24, det där tillhör ämnet!
För om det är mindre hästar i loppet = större chans till placering = mer poäng.
Närmare till banor = fler chanser att tävla = mer poäng.
Fler lopp = mer poäng.
Varför ska vi bortse från att vi missgynnas av penning? Det var nu norrlandshästar + poäng, och mer prispengar, som tråden handlade om!
Och norrlandshästen kan ha slitit som fan för de där tre segrarna - vet du hur många mil ELLER hur många månader det går för att enns KÖRA de där 5 starterna!?!?!
#25 Som jag ser det så är det inte säkert att vi här nere startar fler lopp än era hästar. Däremot har vi möjligheten att välja mer på vilka lopp vi vill starta i. Och därmed har vi också fördelen av att få ett mer optimalt lopp, där chansen är större till bättre placering = bättre placeringspoäng.
Undar om inte detta är ett litet problem i alla fall? Vi har fler lopp = möjligheten till bättre valda lopp, ni har mer prispengar men färre lopp = man blir mer tvungen att starta för att få en start till sin häst.
Vilket är bättre? 
#26, jag personligen har börjat dissa dåliga lopp för min shettis - jag biter i sura äpplet och åker 55 mil till Sundsvall istället.
Självklart skulle jag också vela ha så jag fick välja vilka lopp jag skulle starta i. Nu i år kanske min shettis knappt kommer ha några lopp alls, vad vet jag?
Så självklart är det bättre att få välja lopp!
#27 jag håller med om att det är bättre att få välja lopp, så det passar bra. Men då är vi väl inne på att det är viktigt att vinna, eller att få en så bra placering som möjligt. Då är det inte viktigt att bara vara med för att det är kul.
Men jag håller med dig, välja är bättre. Men så tävlar jag också för att vinna. Naturligvis så skulle jag inte lägga ner all tid om jag inte tyckte det var kul. Men när det gäller tävling, så gör jag det för att vinna….
Jag kör inte för att vinna, men däremot VILL jag ha en häst som tycker det är lika kul som jag!
Därav vill jag ge min ponny schysta lopp, där jag vet att han inte kommer toksist hur fan han än sänker och tar i.
#26 nu har vi här uppe äntligen fått någon som förstår varför vi har varit tvungen att höja prispengarna för att vi har så långt att köra för att hitta lopp till hästarna våra och att ni har mer att välja på. HELT RÄTT