Ponnytrav iFokus

Ponnytrav

Etikettsptf-st
Läst 12843 ggr
fel0070
0

Monté vikt SÄNGT!!!

Nu har sptf sängt vikten på B.-ponny till 55 kg!!!!Skrikandes

Det är inte så monga som klarar vikten då och det kommer inte bli så många monte lopp!

Proffsen i monte kan ju inte rida mer nu ju för dom flästa väger mellan 57-60 kg!

TYCKER det är fel de va bra med 65 kg.

Och så har dom sängt till 20 år på montén för b-ponny med!

Vad tycker ni bra eller dåligt?

Själv är jag förbanad! Red mitt första år 2010 men nu får jag inte rida mer! är 12 fyller 13år!

Winner04
0

Beslut om montéreglerna tas på mötet 16/12.. står på SPTF's hemsida!!

fel0070
0

Okey men hoppas dom inte sänker den! Nu kan jag pusta ut lite!

Tack så mycket!

Teja-Bea
0

För de som inte tycker att SPTF's förslag är bra - Skriv motioner!!!!

SPTF's beslut kommer att gälla över 2011 men NI kan göra förändring redan till 2012

Bea Jakobsson, ~www.stuteriteja.se~

Medarbetare gotlandsruss ifokus
Medarbetare ponnytrav ifokus

fel0070
0

#3 Om jag vet ;-P

Colt
0

Åldersgränsen ser jag ingen anledning till att sänka men jag tycker det är bra med sänkt viktgräns. 
Men resultatet kommer att bli betydligt färre montélopp i sverige, det får vi räkna med.

MagganS-B
0

# 5 Varför skall man sänka viktgränsen på en ras som orkar bära 60-65 kilo i 1640 meter? Dumheter!

giffan
0

#6 Antagligen för att man tror man kommer åt problemet med för långa ryttare..

~ Anneli ~ 
Sajtvärd för:  adopterade.ifokus

stallnysater
0

Tycker att det hade varit bättre att sätta en maxlängd, om man nu vill åt detta med för långa ryttare….

~Sandra~
-Medarbetare på ponnytrav.ifokus.se
-Medarbetare på tibetanskspaniel.ifokus.se

juliapettersson
0

Jag tycker man ska sänka vikten, och låta ryttarna väga in utan utrustning.

ryttarn
0

Nu är ju inget beslut fattat ännu så vi kan ju avvakta spekulationerna tills dess, altså till efter den 16/12.

Jerker Klang,
medarbetare på ponnytrav ifokus

Gemenskap, glädje och fart - ponnytrav såklart!

Stuteri Isil, Sagolika Gotlandsruss

www.isil.se

amandahandersson
0

Håller med #9!

Tusen
0

#10 Inga beslut är fattade men man kan ju skriva vad man tycker om förslaget.

Personligen tycker jag att om man vill komma åt längdproblemet, vilket det sas vara annledningen till ändringen, så är man fel ute. Visserligen är många lättare ryttare kortare men åldern har inget med det att göra. Många tjejer är färdigväxta vid 15 års ålder, så om man har 20 års gräns eller 25 års gräns är nog mer en markering från SPTF att de inte vill att äldre ryttare ska få rida oavsett hur små och lätta de är. Åldersdiskriminering!!!Skrikandes

Tonisen
0

Jag tycker inte att det är bra, då kommer typ inga montelopp bli av pga för lite anmälda.

puckosbumbi
0

Åldersgränsen ser jag verkligen ingen vits med. Något som jag personligen tycker är att man ska sätta en maxvikt på ryttarna ( tex 60 kg) UTAN utrustning. Tror de hade resulterat i att fler yttare använt sig av bättre och säkrare utrustning men att de egentligen inte gjort extremt stor skildnad på vikten. Tror inte någon tex lägger på en tung westen sadel i ett montélopp, men kanske istället väljer en bra hjälm istället för den lättaste hjälmen man kan komma över.

Läste någonstans att de diskuterat att ha en maxlängd på hästens mankhöjd + 40 cm, vilket jag personligen tycker låter överkomligt.

Tusen
0

Inom galoppen väger man in och ut till lopp utan hjälm och säkerhetsväst. det tycker jag är utmärkt då jag inte tycker att man ska tumma på säkerheten.

Tusen
0

#0 Vilka kallar du för proffs i monté? Glad Vilka ryttare menar du då?

Barrow
0

Efter att tittat på ponnygaloppens reglemente kan jag inte förstå detta tjafs angående vikt och ålder. Följer vi detta med ev justering till nuvarande vikt på kat A 45 kg samt ålder 15 år på kat B. En ålder på 15 år innebär att du kan gå till "storhäst" vid 16. Galoppen har ju fler kategorier men maxåldern är 18 år.

Vad gäller hjälmar så är inte en tung att föredra vid ridning. Skulle aldrig använda en travhjälm.

Utdrag ur galoppreglementet

Vägning

6 § Ryttare som ska delta i löpning är skyldig att under kontroll

av vågkontrollanten väga ut inför löpningen och väga in efter

löpningen.

7 § I den vikt som häst ska bära i löpning medräknas - utom

ryttaren med klädsel - endast sadel med tillbehör samt

viktvojlock eller mankskydd. Andra hjälpmedel eller annan

utrustning medräknas inte.

Vid vägningen minskas ut- och invägd vikt med 1,0 kg som

viktkompensation för den skyddsväst som ryttaren är skyldig

att bära.

8 § Utvägningen ska vara avslutad senast 40 min före utsatt tid

för varje löpning. Den lokala galoppdomstolen kan medge

senare utvägning.

9 § Så snart mållinjen passerats, ska ryttarna rida till den för

avsittning avsedda platsen och därefter direkt bege sig till

vågen för att väga in.

Om häst eller ryttare skadats gäller ej första stycket.

10 § Vid invägningen ska vikten i huvudsak vara densamma som

vid utvägningen. Är viktförlusten så stor att minimivikten för

kategorin inte uppnås ska hästen diskvalificeras.

22 § Kategoriindelning

Ponnyerna indelas i följande kategorier

Ponnyns Ryttares Ryttares

Kategori A -107,0 Ska ha fyllt lägst 7 år och under året högst 12 år

mankhöjd i cm ålder vikt

-42 kg

Kategori B 107,1-130,0 Under året fyller lägst

8 och högst 14 år 35-55 kg

Kategori C 130,1-140,0 Under året fyller lägst

10 och högst 18 år 40-60 kg

Kategori D 140,1-148,0 Under året fyller lägst

12 och högst 18 år 45-68 kg

Tusen
0

#17 Men så är ponnygaloppen en väldigt liten sport speciellt i kat B.Skrattande Inga skillnader på hur fort hästarna går heller. Så….

ryttarn
0

Jag har haft en ide om att man har en maxlängd baserat på en % sats av mankhöjden. Om man tex säger att maxlängden på ryttaren skall var 125% av hästens mankhöjd hamnar man ganska rätt tror jag.

Ålder har ingenting med detta att göra, är bara tramsigt.

100% rättvisa kommer man aldrig att få, någon kommer alltid att komma i kläm.

Att sänka vikten till den nivå som diskuterades på ungdomstinget/redskapsmötet tror jag blir döden för ponnymontén. Vi har redan idag svårt att få till Monté lopp, inte blir det fler som kommer att rida med det förslaget.

#17 I ditt inlägg har du iallafall en vettig åsikt. Jag anser att man skall använda ridhjälm när man rider monté. En tung travhjälm är direkt olämplig. I övrigt skall vi nog inte blanda in galoppreglementet här, finns inte många gemensamma nämnare mellan ponnymonté och ponnygalopp.

Jerker Klang,

www.isil.se

ryttarn
0

#12 Visst kan man göra det, men utifrån att det är ett förslag, inte ett beslut.

Jerker Klang,

www.isil.se

Belindaa
0

Om vikten sänks så kan jag då i alla fall vara glad att jag avslutade min montélicens-utbildning.

Om man vill ha bort för långa ryttare tycker jag det är fel väg att gå. Maxlängden för ryttaren tycker jag borde vara hästens mankhöjd + X antal centimeter.

Kratern
0

#17 Precis vad jag sagt hela tiden….

Jämför med ponnygaloppen!!  (Och gör lika)

Tusen
0

#22 Du tror alltså inte att russ är starkare än welshar och små arabkorsningar? Då det gäller shettisarna tycker jag att viktgränserna mellan montén och galoppen är snarlika. Dessutom tror jag att även du tycker att galoppen är mycket tuffare och hårdare för hästen än trav.

Russ, shettisar och Islandshästar är ju alla viktbärande och långsamt växande raser. Skall alla Islandsryttare också vägas före start och åldersbegränsas till 14 (alt.16)år?

juliapettersson
0

Överhuvudtaget är hjälmarna ett skämt inom hästsporten. Skyddar enbart mot att man krossar skallen, i princip. (Off topic Oskyldig)

Kratern
0

#23 Nej, galoppen är absolut inte tuffare för hästen då det är en naturlig gångart att springa fort i…

Även russ tävlar i galopp.

Fick jag bestämma så skulle det finnas en vikt/längd gräns för Islandsryttare. Det ser ofta förj***ligt ut. Inte för inte som Islänningar ofta drabbas av spatt.

Åldersgräns på Islänningar går inte att införa då det är en "häst" ej ponny.

#24 Är inte det bra då?

juliapettersson
0

#25, bättre än inget, men en hjälm ska kunna skydda mot mer än så. Ta motorsportens hjälmar till exempel. Olyckor liknande Jim Fricks är vardagsmat för en crossåkare, inte får de men för livet efter en sådan tämligen enkel krasch.

Tusen
0

#25 Och ändå ha rman höjt viktgränsen för shettisar inom galoppen.

Visst tävlar russ i galopp men det innebär väl inte att de bllir svagare som individer? Man måste ju följa reglerna även om man inte tycker om dem. Eller hur? Vi har också tävlat galopp med vårt russ och hon är absolut mycket tröttare och mer sliten efter ett galopplöp på 700m än efter ett montélopp 2 500 m som hon gick då hon satte Svenskt rekord i monté ( som var snabbare än hennes dåvarande voltrekord med vagn). Ryttaren var då 20 år och vikten var under 65 kg med grejer (hur mycket under vet jag inte) enligt reglementet.

Det jag stör mig på är att man blandar in åldrar på alla dessa regler. Vikten har inget med åldern att göra. Ha 55 kg som maxvikt om det känns bra men blanda inte in åldern. Det finns 14 åringar som är 175 cm långa och väger in under 55 kg. Vår egen stalltjej är 18 år nu och klarar fortfarande nästan shettisvikten med grejer. (Hon red monté-SM som 15 åring på shettis. Lång var hon men hon klarade vikten lätt).

#25 Och vet du varför Islandshästar kallas för hästar? Jo, för de rids av vuxna. Lite lustigt det där för det inneär att om alla russ rids av vuxna istället så kan man klassa dem som hästar för så resonerara men inom Islandskretsarna.Skrattande

ryttarn
0

#25 Om jag inte missminner mig klassar merparten av islänningarna in som D-ponny, iaf enligt en tidigare arbetskamrat till mig som tävlar med islandshästar…… At islandshästar kallas för hästar har ju inget med mankhöjd att göra utan är enbart för att man själva har benämt det så. En ponny är faktiskt åxå en häst…..

Jerker Klang,

www.isil.se

StuteriSolo
0

synpunkter och goda förslag får faktiskt mailas till SPTF:S styrelse, det är inte förbjudet med glada tillrop!

Kratern
0

#28 Ja, du gav ju själv förklaring där. Och i och med att de räknas som hästar så är det ingen åldersgräns på ryttaren.

Men ponnyer har åldersgräns på sina ryttare. Utom inom ponnymonté då….

En ponny är en ponny.

fel0070
0

#16 Haha jag siktade mäst på dom som har ridit väldigt många lopp själv har jag ridit kanske fem så är inte så duktig (än) men om dom sänker vikten kan jag inte rida mer…

ebba93
0

om de är längden som dom vill få bort varför sänker man då vikten? man kan vell lika gärna bästemma en max längd?

GhandiM
0

Om man ska hålla på både med vikter och längder på kuskarna, och ev. en % sats på hästens mankhöjd, vem ska utföra dessa extra arbetsuppgifter en tävlingsdag? Tycker det verkar vara för besvärligt. En lägre maxvikt medför per automatik att ryttarna blir kortare (ingen regel utan undantag, jag vet). Det ska ju vara genomförbar praktiskt också.

VeronicaP
0

#30 en islänning är ju faktiskt en ponny om den mäter under 148 cm , den är inte en storhäst förrens den är över 148 cm

Här hemma säger jag häst om alla våra hästar i hagen om någon frågar mig vad jag har för djur på gården så är det hästar i alla fall :D

VeronicaP
0

#33 fast mäta ryttarna på en tävlingsdag är väl inte så farligt eg , bara få en sådan mätsticka uppsatt som finns hos skolsköterskan tex ,t ar 2 sek att mäta ;)

ryttarn
0

#33 Om det är svårt med matten får du väll ha en lathund.Som #35 skriver så är det ju inte så komplicerat. Skulle tro att det går snabbare att mäta längd än vikt…..

Jerker Klang,

www.isil.se

GhandiM
0

Jag tror inte det är någon som kommer att ha svårt med matten, och definitivt inte jag. Tycker du har en något spydig attityd…

Men om man ska mäta ungarna, så kommer vi att få diskussioner om dom står och sträcker på sig eller sjunker ihop, om dom ligger på gränsen. Det kommer inte att lösa problemet.

Problemet är att dom vuxna som ska fatta beslut inte vågar ta konflikten som det innebär, både med oss föräldrar och med ungdomarna. Samt att vi föräldrar inte tar vårt ansvar att meddela våra barn att monté karriären är över.

Och hur kommer vi åt det? Ja, inte genom att skapa ännu fler krångliga nya regler.

Tusen
0

#37 Där kan jag hålla med dej. Bestäm en maxvikt och skit i om rytttaren är lite lång då, i så fall. Men blanda inte in åldern, den har inget mad saken att göra.

ryttarn
0

#37 Inte meningen att vara spydig, menade bara att det inte är så svårt att göra en lathund.

Med den attityd du har i detta så tror jag enda lösningen är att lägga ner ponnymontén. För någon absolut rättvis variant går inte att få till.

Håller med #38, längd och ålder har absolut ingenting med vartannat o göra. Bland mina ungar är den yngsta näst längst och den näst äldsta kortast. Dom har ändå garanterat samma föräldrar……

Jerker Klang,

www.isil.se

VeronicaP
0

#38 Fast ofta så är ju längden det stora problemet i montén och inte vikten , en lång ryttare kan göra mer *skada* , *störa* hästen en något kilo för mycket ..

Tusen
0

#40 Därom tvistar de lärde. Har pratat med en hel hög olika veterinärer och de flesta säger dock att längden inte har så stor roll om du kan rida. Dessutom sitter ju de flesta i jockeysits och då har längden ännu mindre betydelse.

Sen tror jag nog att vikten påverkar hästen mer än några centimeter hit eller dit.  För tung ryttare gör väl i alla fall att hästen nte orkar springa. Så i princip löser det sig också på ett tydligare sätt. Nog är vi mer noggranna med vad folk väger än hur långa de är innan vi sätter upp någon på våra russ.

En kille på 65 kg får gärna rida våra starkaste russ trots att han är nybörjare och 180 cm lång. Däremot skulle jag aldrig låta någon på 70 kg rida även om den var 150 cm lång.

giffan
0

#41 Men där har du ju ett problem… Alla tycker olika… så hur ska det kunna vara lika när inte ens de på en internet sajt kan vara övverens…?

~ Anneli ~ 

Tusen
0

#42 Visst, men så är det ju med allt här i livet.Skrattande
Men man kanske skulle kunna ta och forska lite på det då man i framför allt här i norden gärna rider på mycket större hästar än man gör i resten av världen. Dvs. våra ryttare är mycket kortare i förhållande till hästens höjd än ryttare i andra länder.

VeronicaP
0

#41 Det är ju det som oftast är problemt många kan inte rida med rätt viktfördelning på hästen och då är längden ett stort problem , ser ofta många som sitter fel med tyngdpunkten över hästen och har för mycket i hand (tar för mycket stöd i munnen på hästen )

Tusen
0

#44 Håller inte med. Då det gäller de mest rutinerade ryttarna rider de alla i balans med hästen. Även om stilarna ibland ser lite konstiga ut. Men om man ser hur de byter ridställning då de rider olika hästar förstår man hur otroligt duktiga de är som kan anpassa sin ridstil efter hästens egna balans.

Problemet är nog mer att montén alltid har blivit så styvmoderligt behandlat (stortravet gör likadant) att många ryttare aldrig hinner få upp någon rutin i monté. Fler montélopp skulle ge dessa chansen att träna upp sin sits i riktiga löp. För många är rädda att rida för mycket hemma då de är rädda för att tyngden på ryttaren ska slita på hästen.

En ryttare som har ridit 5 montélopp under ett år har redan till året därpå förbättrat sin montéridning så mycket bättre redan till nästa säsong.

Kratern
0

Jag kan bara säga…

Lägg ner ponnymontén om det ska ha större betydelse att ryttaren får ligga på vikt/längdgräns än att man tar reda på vad som är lämpligt för ponnyn.

Ja, både Russ och Shelandsponnyer är starka raser, men det betyder inte att de inte får slitageskador av att bära för tung vikt i höga farter.

De ska ju inte bara starta i lopp … de ska tränas för det också.

VeronicaP
0

#45 Men många är inte rutinerade ryttare som jag ser det faktiskt , utan de skulle behöva gå och rida lite ridlektioner , det är ett fåtal som verkligen besitter den kunskapen att byta stil efter häst .

Jag tror faktiskt att det bara är att lägga ner montén och vad jag har räknat ut så kommer monté loppen att gå utan pengar för annars lär det ju inte bli några lopp , då det fortfarande är 12 år för att få rida monté med Kat B och det går inte att stänga ute 12 åringarna från de ..

GhandiM
0

#39 Jag tycker inte att montén ska läggas ner. Utan att man ska hitta en lösning på det faktiska problemet, istället för att fokusera annat.

Problemet är inte att regelverket är felskrivet. Det finns en maxvikt och propotionerligt ekipage. MEN ingen, eller väldigt få, vågar säga att ett ekipage är opropotionerligt. DET är problemet. Det finns INGEN statistik som kan visa att ponnyerna har mer skador för att vi har viktgränsen på 65 kg. Varför ska den då sänkas. JO för att ekipagen inte är propotionerliga. Men det kommer att drabba så många som det inte skulle behöva drabba bara för att man är feg och inte vågar angripa det reella problemet.

Det har varit nåt fall i år där ekipage inte fått rida. Stor eloge till de funktionärer som vågar ta ett sånt beslut. För det ska gudarna veta, att dom fått mycket skit för det.

Jag anser att vikten ska kvarstå, inget svammel med att ryttare ska börja mätas, och jämföras med hästarnas mankhöjd, utan utbilda funktionärerna och FÖRÄLDRARNA, så dom vet vad som är proportionerligt ekipag. Våga säga "tyvärr är din montékarriär slut nu".

zchristinaz
0

Tycker värkligen det er tragiskt… Det er svårt att få ett rättvist system, men något jag värkligen tycker är fel är att funksjonärer ska ha rätt att stryka ekvipage för at den ena personen tycker det ser oharmoniskt ut. Att det ska vara olika regler fra bana till bana osv. Om en häst pressenterar bra, så tyder det på att den absolut inte har något problem med tyng/läng/osv på sin ryttare, för går hästen bättre i monte än med sulky, då är det värkligen ett täcken på att den trivs.

För det första så tycker jag det är rätt att sätta ner vikten, drygt at gå ända ner till 55kg, 60kg inkl utrustning tycker jag hadde varit bra, ingen längd gräns, åldersgräns 25år. 
Om en ryttare är lite lång, men inte väger mer än 55kg, så har det ingen större betydelse för hästen. och de flesta ryttare är inte skärskilt långa om dom väger under 55kg, så om man väljer att använda en lite lång ryttare för att rida så tycker jag värkligen inte det ska vara något problem. om det ser bra ut eller inte borde man inte bry sig om, Det är hästarna vi ska tänka på.
Om ryttarna rider dåligt kan man inte lägga sig i, det gäller alla sporter, och det handlar om ponny montè, vi kan inte förvänta att det ska vara perfekt.

Man kan INTE gämn föra galopp och monte, det är MYCKET tyngre att galoppera full fart i galopp, än att gå ett travlopp.. Om hästarna hadde haft samma tempo under galopploppet och travloppet, då hadde det varit något tyngre med trav pga galopp er mer naturligt för hästen, obetydligt liten betydelse kan tilläggas men dom flesta vet att galopp går väldigt mycket fortare ;)

VeronicaP
0

#49 Fast de stämmer väl inte finns en hel del långa ryttare som klarar vikten.

#48 Jag håller med dig i mycket av det du skriver , det är ett fåtal som har fått ridförbud och tycker också att de funktionärer som verkligen våga säga ifrån och stoppa ska ha all heder för det :D

SEn tycker jag det är tråkigt att allt detta beror väl först och främst på ett eller högst två fall som fått startförbud och att de pga det ska fördärva montén i stället för att man själv inser att man är för lång , som sagt är du över 165 cm tycker jag kanske att man kan rida sin ponny hemma och låta de kortare tävla :D

VeronicaP
0

#49 sen så sliter det mer på hästarna att trava fort än att galoppera fort med ryttare på ryggen då galopp faktiskt är hästens naturliga gångart och det finns russ som travara fortare än vissa galoppera så de stämmer inte heller

stallnysater
0

Kanske skulle man införa att man är tvungen att kvala sin häst för monté för att få rida monté på just den hästen. Visserligen skulle det innebära många kval om montéryttarna rider olika hästar. Men då får man ju på papper att man är godkänd för just den hästen. Har man inte kvalat in just den hästen man ska rida får man helt enkelt inte starta den.

~Sandra~

tumena
0

Buhuu Min karriär tar slut innan den har börjat!! Gråter typiskt…

Belindaa
0

Jepp. Endel tycker att vikten är problemet, andra längden. Varför inte bara sätta en begränsning på båda i så fall?

Tusen
0

#50 Och Malena är 163cm och har fått ridförbud. Hon är en av de två du nämner som fått ridförbud. Jag har svårt med godtycke bara.Borde det inte vara så att man får ridförbud vid det tilfället bara. För vi tycker ju alla så himla olika om vad som är för långt eller lagom.

Och att SPTF tror att man får kortare ryttare för att de är 20 år istället för 25 år är rent löjligt.

Rondo-Dar
0

Ni talade ganska högt här på sidan om åldersdiskriminering… Man får, som sagt, rida storhäst redan vid 16 års ålder, så är det verkligen nödvändigt att 25åringar sitter och rider runt på små ponnyer..?

Tusen
0

#56 Alla har inte möjlighet att hålla stortravare.Glad Dessutom handlar det om så mycket mer pengar. Straffen är dyrare, boxarna dyrare, hästinköpet och maten och träningen osv.Guld i mun Dessutom är det mycket svårare att få komma till start, även i monté. Man MÅSTE ha placeringar för att få starta. Mycket få lopp tar med hästar med noll poäng. Dessutom är det inte lätt mot alla proffs. 10 % av alla tränare vinner 90 % av alla prispengar. Så är det INTE inom ponnytravet.

Belindaa
0

#56 Dessutom kanske inte alla vill hålla på med stortravare heller. Jag känner då inget speciellt sug efter det och håller gärna på med ponnyer så länge som möjligt (även om jag i princip redan slutat, men stortravet kommer inte ta den platsen). Ponnyerna har sin charm :)

JennyMariaBrunzell
0

Ni som klagar på att 25åringar sitter och rider russ, sticker det så mycket i ögonen på er att vi som faktiskt är små och lätta kan rida? Då kan man lika gärna sänka åldern på att köra också, för vad är skillnaden på att köra och rida om vi har en åldersgräns på att få tävla till 25 år med russ!!

Tusen
0
ryttarn
0

#59 Håller med att vikt inte har ett dyfft med detta att göra.

Jerker Klang,

www.isil.se

clarro
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Det här ska väl egentligen inte ha något med  ålder att göra, jag som själv är 1.60 och är 18 år vet mycket väl att det finn de 14-åringar som är längre än mig.

Att ha en åldergräns på montéryttare tycker jag är meningslöst.

Jag ställer mig hur som helst positiv till att vikten sänks till 55 kg. Det är (enligt min åsikt) en betydligt mer lämplig vikt.

Det bästa vore väl om det skulle vara en viktgräns anpassat efter russets storlek. ex 1.30 max 55 kg och 1.24 och mindre max 50 kg.

Det är Born Fighter som är 1.29,5 på bilden och jag som är 1.60 och väger (utan utrustning) 50 kg. Jag anser att jag är för stor för att tävla monté men att rida någon gång för skojs skulle är väl okej, men inte reglelbunden träning.

http://carolineforsner.blogg.se/

Susan61
0

Hoppas inte dom ändra det ,det är på gränsen att shettisarna klara sej på 45 kg.Shettisarna bär 60 kg utan problem om dom är vältränade.Russ är också vikt bärande finns många vuxna som rider dessa.Då ligger dom uppe på 125-130 cm.Men ändå.Det är skillnad om man hoppar med dem.Russen tror jag personligen att dom kan bära 70-75 kg om dom är tränade.

Ponny är mkt bättre i det mesta,hållbara och starka.Inte lika känsliga som stora hästar.

Men körning får dom dra hur tungt som helst där finns ju inga gränser vad jag vet!Skrattande

GhandiM
0

Jag förstår inte heller detta med att sänka ålder endast på montén. Är det ett första steg för att sen sänka åldern för sulky också?

Jag hoppas att det finns mycket bra argument för förändringarna som SPTF tänker göra. För jag anser forfarande att det är inte vikten, eller ålder, som är problemet. För långa eller tyngre tjejer finns i alla åldersgrupper. Problemet är att funktionärer och framförallt föräldrar måste våga ta ansvar och säga nej det är över nu.

clarro
0

#64 Jag håller med, funktionärerna finns ju där av en anlednig.

http://carolineforsner.blogg.se/

GranoStall
0

Visst ett russ klarar att bära 70-75 kg likaväl som ryggen inte går av om det är 100 kg på ryggen men det betyder ju inte att vi ska tvinga våra russ att springa med för stora ryttare då blir det ett djurskyddsproblem  och så småningom dålig reklam för russen. En viktgräns på 60 kg gör att man får bort många ryttare som idag är på gränsen. Sen är ju ett ytterligare problem att många ryttare rider väldigt dåligt och stör hästarna kanske samarbete med ridsporten skulle kunna lösa det och man kanske skulle få in fler barn och ungdomar i ponnytravet.

//Cecilia

Tusen
0

#64.65 Visst funktionärerna finns där av en anledning men då måste de få klara regler för vad som gäller. Det skall inte vara så att man kan släppa igenom hemmaekipage och sen utesluta andra eller att man på en bana tycker man är kort och på en annan att man är för lång osv.  Oavset vilka regler som gäller måste dessa vara lätta att tolka för alla oavsett om man är ryttare eller funktionär. Att lämna saker till godtycke är farligt. Det finns alldeles för många regler som är godtyckliga. Det ska man väl arbeta bort i möjligaste mån. Alla måste få en norm/mall att gå efter.

Att prata om att ekipage ska harmoniera innebär ju inte enbart att någon anses för lång. Det borde kunna innebära att man kan anse någon för kort också.Flört

amandahandersson
0

#67, ska du vara för kort för russ måste du vara VÄLDIGT kort. Typ under 120 cm.

-----
Jag har tidigare sagt att jag tycker man ska ta bort prispengarna i montén och fick fan för det. Varför? Ja, nu när prispengar för aktiva kuskar (och ryttare?) under 12 år försvinner så stängs ju de minsta ryttarna ut från montén. Klart, det finns undantag, men i regel är de flesta 10-12 åringarna mindre än en 17-18 åring, min 10-åriga lillasyster som är lång för sin ålder är ändå kortare och lättare än mig som inte är allt för stor. Skulle de stängas ute skulle "kullen" som får rida monté bli väldigt liten…

Jag är 18 år, 163 lång och väger 51 kilo. Och jag känner mig som ett berg när jag rider russ!!!! Vågar inte ens rida in min 4-åring som ändå är 126 i mankhöjd, är rädd att han ska gå av på mitten, haha!

Håller även med GhandiM i mycket. Det är föräldrarnas ansvar att säga åt sitt barn. Och ja, även barn klarar av att bli tillsagda utan att börja hetsbanta….

Rondo-Dar
0

Jag vet om ett fall i somras där en tjej kände sig kränkt för att hon blev avplockad från sin ponny… Jag är 185cm lång och skulle aldrig få för mig att rida på en ponny! Den här tjejen var längre än mig.

Själv är jag endast 15 år gammal men tänker gå över till stor häst. Kommer eventuellt att fortsätta ett år till, men troligen inte. En av anledningarna är att jag känner mig lite för gammal och för stor för småhästarna…

#59 Att sänka åldern på att få köra russ vore ingen dum idé! Och nej, det är inte det att det svider i ögonen att se er 20+are rida runt på småhästar. Jag tycker bara att det är dags för er att lämna över småhästarna till den yngre generationen….

Tusen
0

#68 Visst finns det väl ryttare under 120 cm. I alla fall inom ridsporten.
Diskussionen angående ryttarnas ålder gällde en sänkning från 25 till 20 år. I desa åldrar händer inget med längden.
Om 10 - 12 åringarna ska rida russ, vilka ska då rida shettisarna? Inom ponnytravet får man ju inte vara yngre än 8 år. Inom övrig ridsport får man ju tävla hur ung som helst.

Tusen
0

#69 Antalet 20+ är förvinnade litet så varför bråka om det då ponnytravet tappar männgder med kuskar i alla fall.  Bl.a. dig. Flört Tror ponnytravet behöver alla kuskar de kan få tag i om det ska bli några tävlingar alls.

Kratern
0

#71 Vill bara tillägga med anledning av längd.

Jag är 163 cm lång..

Skulle aldrig ens tänka tanken att sätta mig på en liten B-ponny.

Tusen
0
jessssica
0

Jag tycker att det låter på en del som att att de inte helt accepterat att ponnytravets regler är sådana att man får tävla b-ponny till och med att man är 25.

När jag gick min ponnytravlicensutbildning så gjorde ledarna mig helt medvetna om vilka åldersreglerna var på respektive kategori. (Då var montéreglerna visserligen 10-18 år för b-ponny.)

Det är lite irriterande att en del anser att när man är i en viss ålder så borde man gå vidare till storhäst. Varför det, visste ni inte att åldersregeerna var sådana när ni började med ponnytrav. Jag visste att om jag körde russ och var 12 så kunde jag tävla i samma lopp som en 25-åring. Jag visste att regelerna var sådana, det blev jag informerad om och ville ändå tävla, aldrig tänkte jag att "men kan inte de där vuxna sluta så vi barn kan hålla på själva med ponnyerna".

Jag visste när jag började att det var en ponnytravsport för oss mellan 8-25 år. Inte en ren barnsport. Eller att man var tvungen att gå vidare till storhäst i en viss ålder.

juliapettersson
0

Håller med #74.

Ni som tycker att ponnytravet är till för barn, låt det stå för er. Jag vägrar skämmas över att jag inte håller på med varmblod. Det är inget som intresserar mig över huvudtaget, utan jag gillar att luffa runt med "småhästar" och planerar att fortsätta med det tills jag blir 25.

GhandiM
0

#75 Jag håller med dig. Skäms inte för att inte vilja börja med stor häst. Håll på så länge du får. Tror fler skulle vilja, men "tvingas" sluta för att omgivningen tycker personen blivit för gammal.

StuteriSolo
0

Härligt att det finns fler än jag som håller på med ponnytrav för att det är ponnyerna som är huvudsaken, och inte travet Skrattande

Någonstans måste det ju finnas sådana människor om inte ponnytravet ska försvinna från kartan, var ska annars de nya ponnytravarna komma ifrån?

Något ur spår med tanke på montédiskussionen.

En sak tycks många vara överens om: tydliga regler för en rättvisare bedömning och förutsättningar. Vet man att man t.ex inte får vara längre än ett visst mått för att rida sin ponny så är det ju klart och tydligt, man behöver inte fundera om man är harmonisk på bana 1 och oharmonisk på bana 2

amandahandersson
0

#70, "Om 10 - 12 åringarna ska rida russ, vilka ska då rida shettisarna?"….. Jadu, är det förbjudet att rida två lopp per dag?

Tusen
0

#78 Jag menar att i så fall är de allra flesta 11-12 åringarna för stora för shettisarna. Det finns lika många oharmoniska ekipage på shettisarna om man håller samma proportioner.

amandahandersson
0

#79, nog finns det barn som är i rätt storlek för både russ och shettis. När jag red shettis kunde då i alla fall jag rida russ. Inte är ungarna som rider shettis 1 meter långa.

Dessutom är ju shettisvikten väldigt låg, och det finns inte många shettisryttare. Bara för att man kan rida russ också tror jag inte att de som faktiskt kan rida shettis väljer bort det.

Benedicte
0

Jag personligt håppas inte att vikten ändras. Min ponny (Lojstas Starlight) gick sitt montè rekord (2.02.4) med mig på ryggen. Då vägde jag ut på 64kg, jag är 164 cm. Jag för min del har lagt ponnymontèn på hyllan, men jag menar att ägaren sälv också borde tänka sig till vad som är länpligt för ponnyn. Starlight är en mycke stärk ponny, och verkarinte  ha någon problem med en ryttare i vad ni kallar "på gränsen". Och om man sku sänka vikten för att få bort dom, så kommer nye "på gränsen" att komma ändå.

Sälvklart vil jag ha en lätt ryttare på min Starlight som älskar montè, fast han blir MYCKET het, så jag vil inte ha någon lättviktare som kan ha större problem att hålla av med hannom (vet man kan va stärk förde om man är lätt och liten, men är lämpligt med nogen extra kilo att använda för att få stannat hästen). :))

Ponnysar är desutom inte lika änkla att rida som häst. Jag rider häst i jockeysits, fast med Starlight måste man närmast sitta i 2.pnkt.sits för att hitta et rent trav. Därför ser många ridstilar innom ponnytravet konstiga ut!

Ålder tycker jag inte har nåt med värken längd äller vikt att göra. Jag har inte växt sedan jag va 14! Och har inga problem att ha en 20 år gammal ryttare på ryggen så länge det ser harmonisk, går under viktgränsen och klarar rida hästen trygt!

Varför sku man kutta ut monteèn, går man framåt eller bakåt i tid? Och som norsk ekvipage tycker jag inte prispengar ska tas bort. Jag kör utan i Norge, men den käns bra att kunna få ett lite extra tilskot för transport osv när man tävlar i Sverige. Att driva Hästsport er DYRT! Jag tycker den Norska travsporten har så mycke att lära från er, inte ni börga ta från oss.

zorken-
0

Tycker att 55kg är ganska rimligt men jag skulle föreslå 60kg(då har man sänkt 5kg och det skiljer bara 15kg från shettis).

Vikt sänkningen kommer inte att få bort de som anses vara förlånga,finns många jag tycker är för långa i båda shettis och russmonten som knappt väger nått alls!

Varför inte sätta en längdgräns,exp max 160cm russ och max 140cm på shettis(tycker det finns långa shettisryttare fast det värkar som att "de bara lagt märke till kat b" eftersom alla förändringar tydligen skall ske där.)

Och för att slippa stå och mäta ryttarna på tävlingsdagar,är det väl bara som ryttare att besöka vårdcentral eller skolsköterska och få ett "mätintyg" underskrivet av sköterska.Så tar man med det och visar upp när man väger in,smidigt och enkelt.

puckosbumbi
0

#82, varför anser du att russen ska få bära upp midre ryttare i förhållande till vikten? russen ligger oftast på 120-130 cm vilket gör att enligt ditt förslag får ryttaren vaar 30-40 cm högre än ponnyn. Men shettisarna som är 100-107 cm får bära upp ryttare som är 40-43 cm högre än ponnyn?

tror även att mätning innan tävlingsdagen kommer vara svårt, då får man i så fall ha årsintyg som på hästarna, speciellt på kat a-ponnyerna då många växer väldigt fort när de är så små så att de får rida kat-a-ponny. och då kommer vi trots allt inte ifrån att de blir för långa ryttare. är ryttaren 140 cm i januari året de ska tävla kan de mkt väl vara 145 cm ett halvår senare.

Belindaa
0

#83 Men det var väl ändå en rätt så liten skillnad. Vi kan ju inte få exakt rätt skillnad för både A- och B-ponner eftersom att, precis som du skriver så ligger alla på olika mankhöjder. Om B-ponnyn är 120 cm, och A-ponnyn 100 cm så blev ju helt plötsligt förhållandena lika igen.
För att undvika den skillnaden så måste man tex. ha hästens mankhöjd+x antal cm=ryttarens längd, vilket jag tycker är den absolut bästa metoden :)

puckosbumbi
0

#84, håller med dig. därför jag undrar vf #83 gärna ser att de sätts en fast maxlängd på ryttarna då höjden på hästarna varrierar.

Kratern
0

#81 Självklart kommer det alltid att finnas ryttare som ligger på gränsen och det kommer alltid att "tjafsas" om det.

MEN….

Om gränsen är lägre så mår i alla fall PONNYERNA bättre.

Det måste väl ändå vara viktigare än om en 25 -åring riskerar anorexia pga för dålig självinsikt.

Tusen
0

#86 Då borde man i så fall sluta tjafsa om ryttarenslängd. Finns inget som tyder på att en lång ryttare skadar sin ponny mer än en kort ryttare. Loppet tar c:a 4 min och på den korta tiden lär knappast längden skada hästen.Däremot tycker vissa att det inte SER snyggt ut.

Och framför allt - längden förändras inte något från 20 - 25 år. Detta förslag är mer en åldersdisktiminering. Det stircker tydligen i ögonen hos vissa att det finns små ryttare över 20 år.

Vitelin
0

Tycker att det är jätte dåligt att de har sängt vikten!

Känns som det är väldigt taskigt för de som verkligen vill rida monté och inte kan, det är många som väger runt 60!!

Backman
0

Åldern har nog ingen betydelse, då jag själv som femtonåring red monté SM Kat. A och hästen hade inga problem att springa heller med tanke på placeringen..

http://vickelbyponny.blogg.se

giffan
0

#87 Fast fortfarande så får man  ju räkna med att ponnyn antagligen rids i träning och ev av denna långa ryttare… så det är ju lite mera än 4 minuter som den ska bära stor ryttare.

Och bara för att det bara är 4 min så ska väll ponnyn inte utsättas för. något man kan undvika bara för att glädja människan

~ Anneli ~ 

Tusen
0

#90 Men dessa kommer du ju inte åt i vilket fall. Så varför gnälla om det över ett lopp på 4 minuter. Vem som helst får rida sina hästar hemma oavsett regler i ponnytrav, galopp eller ridsport i övrigt. Jag är rätt övertygad om att de som rider sina hästar vet vad de klarar av. Sen vad du tycker är en helt annan sak.

giffan
0

#91 Ja så sant så ingen behöver bry sig om vad jag tycker…

Men man behöver ju inte uppmuntra de stora ryttarna att rid träna sina ponnysar för tävling iaf… Men som du säger, vad som sker  hemma är det ingen som vet… Och kan man då sätta ryttare som väger 65 kg att rida ett lopp på 4 minuter så skulle jag kunna tänka mig att samma person tycker att 70 kg inte gör någonting hemma i skogen… och vart går sen gränsen?

Det är fortfarande skillnad på vad en ponny klarar och vad som är sunt.

~ Anneli ~ 

Kratern
0

#92 Helt sant rakt igenom…

Som det diskuteras i den här tråden så tror jag inte alls att man har en aning om vad som är bra för ponnyn.

Vad ponnyn KLARAR är som sagt en helt annan sak.

Mina Shetlandsponnyer kan utan problem bära 100 kg på ryggen. Tycker ni att det är BRA för dem bara för att de KLARAR det???

Tusen
0

#92. 93 Varför ska ni alltid överdriva så fort man inte håller med er. Ni har er åsikt och många andra har en annan.
Dessutom är just russ och shettisar de friskaste/mest hållbara raserna enligt Agrias skaderapport.
Gällande ryttarens längd har jag ännu inte hittat någonting som tyder på att hästen far illa av. Det är mer estetiskt och personligt tyckande. Inget vetenskapligt alls.

Sen är det fortfarande så att de ryttare som rider russmontén INTE väger 65 kg. De måste väga under 60 kg då utrustningen väger en hel del. De väger inte mycket över 50 kg då de också behöver marginal pga av invägningen efter loppet. Många väger mindre.

Sänks viktgränsen till 55 kg lär ingen ryttare kunna väga mer än 47 kg. Det glömmer ni bort. Ni tror att de som rider väger 65 kg. Och det KAN de inte göra för då skulle de få rida nakna och barbacka.Skrattande (Det är näst intill omöjligt att med full och regelmässig utrustning komma under 7 kg.)

Kratern
0

#94 Stämmer… Och det är väl vad ponnyn ska bära på ryggen (viktmässigt) som är det viktiga eller…?

Tusen
0

#95 Men skriv då inte att ryttarna väger 65 kg. För det gör de INTE.

Kratern
0

#96 Spelar det någon roll?

Det är väl den totala vikten som gäller?

Eller tycker du att de ska få väga 65 kg + utrustning?

Tusen
0

#97 Klart det spelar roll för skriver man att ryttarna väger 65 kg så blir det ju just 65 kg + utrustning. Och då är det ju inte sant.

Vem väger hoppryttarna och deras utrustning? INGEN!!!

giffan
0

#98 Men även inom ridsporten kan man bli tillsagd om man är förstor för sin ponny. Antingen på tävling eller genom sin tränare.

Men i ponnytravet så använder man sig kanske inte av tränare på samma sätt som man gör inom ridningen, så då kommer dommen på tävling.

~ Anneli ~ 

Kratern
0

#98 Som jag skrev i en annan tråd…

Inte ofta en 13-åring väger 65 kg (med utrustning).

Inom ridsporten har man en åldersgräns.

Du kanske tycker att man ska ha det inom ponnymonté?

Tusen
0

#100 Men det finns. Och det finns 25 åringar som väger under 50 kg utan utrustning. Åldern har ingen betydelse. Man kanske skulle ta och kolla vad dessa hoppryttare väger med fullständig klädel och utrustning. Jag ska kolla själv av rent intresse.

#99 Fortfarande ett godtycke som är av estetiskt slag. Inget annat.

Känns inte meningfullt att diskutera detta mer med er. Jag vet er åsikt och ni vet min.

JennyMariaBrunzell
0

#101 Ska bli kul och se vilka som anmäler sina hästar till monté nästa år, det kommer säkerligen bli många inställda lopp, eller hur? 

Känns bra att man själv är 22 år, väger 47 kg utan utrustning och är 160 lång och kanske inte får rida medans en 15åring som väger betydligt mer och är längre får rida. Har vi en körålder på 25 år ser jag ingen anledning att försöka sänka montéåldern. Det räcker att sänka vikten till 60kg inkl utrustning tycker jag.

ryttarn
0

Vill vänligt men mycket bestämt be debatörerna i denna tråd att tagga ner nivån i debatten. Några av er ligger väldigt nära gränsen till personliga påhopp vilket jag inte kan acceptera.

Jerker Klang,

www.isil.se

puckosbumbi
0

#100, fast så länge ponnyn är under 6 år så får även överåriga ryttare tävla i hoppning och dressyr om jag fattat de hela rätt? Då de räknas som utbildning.

Vet många som är under 13 och med lätthet kommer en bra bit över 65 kg med den utrustningen som används i hoppning och dressyr. Främst är deras sadlar betydligt tyngre än monté sadlarna.

bea28
0

Angående åldern: På ungdomstinget fick vi, som de flesta kanske vet, diskutera de nya montéreglerna. Jag kan inte komma ihåg att INGEN av de olika diskussionsgrupperna ville sänka montévikten till 55 kg eller ändra åldern till 20 år.

Vi frågade varför vikten satts så lågt och varför åldersgräns sänkts, och jag ska skriva vad jag kommer ihåg (det är inte citat, så det jag skriver kan vara fel! Rätta mig gärna).

Vikten: De två omskrivna fallen i år låg enligt SPTF i den övre viktklassen, alltså över 55 kg, och då tänkte dom att det förmodligen inte skulle bli så många ryttare som ser för långa ut om man sänker viktgränsen.

Åldern: Här fick vi liknande svar som det med vikten. Enligt de ansvariga vi frågade är anledningen till den sänkta åldersgränsen att desto äldre man blir desto rakare hållning får man, och det gör så att man ser längre ut på hästen. Alltså, man ser för stor ut, trots att man egentligen inte är det, och detta skulle  kunna leda till en orättvis bedömning om att man ser oharmonsik ut. 

Det här var som sagt svaren som jag uppfattade dem, och jag vet inte om jag uppfattat rätt.

Rondo-Dar
0

#87 De flesta vill nog värma sina hästar innan loppen vilket jag uppskattar till ca 10 minuter bara den… Sen rids det i defileringsvolten i kanske 5-10 minuter innan man får rida ut till defilering, efter det brukar det vara 5 minuter kvar till start. Sedan ska det voltas, kan ta några minuter det med, och SEN kommer de 4 minuter du pratar om. Och efter loppet ska hästen helst skrittas några minuter.

Jag får det till minst 30 minuter… Sen blir det ju säkert någon omstart eller liknande, vad vet jag? :)

Tusen
0

#105 Ha!! Det var det jag visst. Det är Malena de är ute efter. Men eftersom hon år 25 år nästa år så kan ni ju lägga in om en motion till året därpå och höja både ålder och vikt igen. Snacka om pesonförföljelse. Är inte det olagligt?

giffan
0

#107 Men snälla du.. hur kan du få det till att det är Malena de är ute efter??

Det är ju du som vill få det till det…

Du startade ju själv en tråd om att SPTf skulle kolla över det här med montén… och där tyckte jag mig kunna läsa att du tyckte det var bra i inlägg 3. Du trodde väll inte då att de skulle höja ålder och vikt??

~ Anneli ~ 

NathhhalieL
0

förstår inte grejen med att sitta här och tjaffsa om reglerna..

mallan-nog
0

Jag kan ju inte göra annat än att skratta åt det hela… Självklart känner jag mig lite förföljd då de nya reglerna inte har något med längden alls att göra. Tycker de e trist att de ska göra såhär. På så sätt försvinner ju även ryttare som Julia P. och Jenny B. Två ryttare som väger in under 55 kg men råkar vara över 20. Medans andra ryttare, som Jenny skrev, är både längre och tyngre får rida, bara för att de är yngre. och vad har upprätt ridning med ålder och harmoni att göra, man är väl fortf lika lång oavsett om man rider ihopkrupen lr inte.

Men visst, kör på det här, upptäck att de inte fungerar och gå sedan tillbaka, för då är jag 26 och får inte tävla alls längre. Att det ska vara så jobbigt för vissa å se att vi är några få över 20 som faktiskt är hyfsat korta och fortf klarar 65 kg.

Kan tillägga att jag vet att mkt debatteras om mig, och jag är bara sååå less på allt de här. Hur det än blir kommer inte jag att rida mina ponnyer, då jag äntligen hittat ryttare som kan rida dem, som väger mindre än mig. Och självklart vill jag som alla andra att mina ponnyer ska gå med så lätta ryttare som möjligt, MEN de måste klara ab hästen!

Tusen
0

#108 Absolut inte. Jag trodde bara att det skulle bli rättvist. Att hon inte skulle få rida mer var vi båda redan fullt övertygade om innan. Men att säga att en ryttare på 175 cm är mer harmonisk bara för att den är 15 år gammal, det är inte rättvist!Skrikandes Malena har för länge sedan bestämt att inte tävla i ponnymonté så oavsett vilka regler som kommer att gälla så kommer inte hon att rida. Jag tycker bara synd om de ryttare som råkar ha fyllt 20 år och inte får rida för att Malena rider Monita på ett upprätt sätt.

Att yttra sig om att äldre ryttare rider mera upprätt än yngre är ju urkorkat. Monita behöver ridas så, men det har inget med ryttarens ålder att göra. Många 20-åringar och över rider dessutom precis tvärtom. Det är de yngre som i allmänhet sitter mer rätt upp för att orka hålla hästen i trav.

Det är klart att det är Malena de är ute efter eftersom det är därför reglerna ska ändras. Och hon var ju en av de två som fick ridförbud i år. De sa de ju dessutom på ungdomstinget.

fel0070
0

#110 Har dom bestämt reglerna?

Tusen
0
fel0070
0

#113 Kan du skriva här då hur de bestäms????

giffan
0

Men som någon skrev, om det var i den här tråden eller den andra minns jag inte… Allt det här är ju för att ryttarna som blir tillsagda beter sig så illa att funktionärerna som är där för ponnysarnas skull  inte "vågar" säga till längre. Då blir det hemskt olika regler som gäller.

På det här sättet blir det iaf lika regler (som de flesta faktiskt har efter frågat) Sen om det här blir en bra eller dålig regel… ja det finns det ju säkert olika åsikter om… även där.

Sen om det är för att få bort vissa eller inte… ja det tänker inte jag spekulera i.

~ Anneli ~ 

Tusen
0

#115 Det blir domare i alla sporter. Inte ändras reglerna för det.
Då tycker du att reglerna är okej då en 15-åring på 175 cm får rida men en 22-årig på 158 cm inte får det. Vad har åldern med djurskyddet att göra?

Dessutom står jag för det jag skrev i inlägget du hänvisar till. Läs det gärna ORDENTLIGT en gång till så ser du att jag inte har ändrat åsikt.
Citat: "Jag skulle förorda att båda viktgränserna sänks med 10 kg och att ryttarna vägs utan grejer. Endast iklädda dress. Då kommer vi att få bort snacket om fusk med utrustning, ryttarna skulle bara behöva vägas innan loppet (och de skulle då kunna både äta och dricka (för det är väl ändå inget fusk) och den utrusting som skulle användas skulle kunna vara så mycket säkrare. Inga dåliga sadlar, rejäla skor, bra säkerhetsvästar och inget snack om att men fuskat efter loppet om man har en annan vojlock eller vad vet jag."

StuteriSolo
0

angående åldersgränserna - sedan ponnymontén startade i början av åttiotalet så har åldersgränsen för att rida B-ponny varit 10 - 18 år, det är endast sedan 2005 det varit tillåtet för äldre att rida.

VeronicaP
0

#116 Fast var någonstans ser du att det är tillåten för en som är 175 cm att rida ? för är ekipagkontollanten modig eller veterinären det så kommer inte den ryttaren att få rida.

Man behöver ju inte överdriva i disskkusionen här heller känns som att det börja bli lite sandlåde nivå ..

Kratern
0

#117 Har du någon aning om varför de höjde åldern?

Förstår inte det.

AK47Kalashnikov
0

#115 Håller med dig där! Med bättre anpassat regelverk och klarare riktlinjer så slipper vi kanske den förföljelse och pajkastning som vissa funktionärer fått utstå i fortsättningen.. 

…även om jag personligen kan tycka att åldersgränsen kan få vara kvar på 25 år!

giffan
0

#120 Ja kanske något övriga ridgrenar kan ta efter så slipper deras funktionärer utstå det skit trav funktionärerna får höra..

~ Anneli ~ 

fel0070
0

Vad blev de bestämt????

puckosbumbi
0

#122 om detta ska besultas om på styrelsemötet så ska de göras idag, (dvs den 16/12) enligt sptf´s hemsida.

StuteriSolo
0

#119 hela licnessystemet gjordes om, och då försvann monténs åldersgränser på något vis. kat A var ju 8-12 år och B 10-18.

Kratern
0

#124 Vi kanske hade sluppit mycket av det här tjafset om åldersgränserna varit kvar + viktgräns då…

fel0070
0

#122 Är det någon som vett vad de blev bestämmt så säg till!

giffan
0

#126 Ha koll på sptf´s hemsida, det kommer med all säkerhet att presenteras där.

~ Anneli ~ 

JessicaOscarsson
0

alla har sina egna åsikter om detta, men varför ändra något som ändå har varit så bra i alla år?

i detta fall tycker inte ja att man ska kasta skit på de som är "för långa". För det är 1000 gånger så svårare för en lång ryttare att hitta balansen än en som är kort.. Jag själv red monte i år och ja är 175! russet ja red är 130 och många tycker att det inte såg oharmoniskt ut. Dessutom red jag svenskt rekord, visst är hästen bra men det kräver en del ridkunnighet också…

men jag själv mår så dåligt nu på grund av att alla klagar på ryttarnas längder, delvis. Så jag vill verkligen inte rida monte mer. jag tycker de är super kul men det är inte värt det om man inte kan glädjas åt sin prestation istället för att sitta och tänka vad alla andra tycker. Man känner sig riktigt utpekad

VeronicaP
0

#128 helt ärligt så kan jag inte förstå att du slank igenom och fick rida om du är så lång ,för det är inte harmoniskt ekipage om man är så lång och det är ju de som man faktiskt ska vara .

ebba93
0

#128 jag tycker i alla fall inte att du ser stor ut :)

Winner04
0

#128 Jag tycker inte heller du ser stor ut :)

Backman
0

Man kan ju inte bara gå på längd? Att folk sitter och diskuterar siffror är ju bara löjligt. Det hela handlar om vad våra hästar klarar av i förhållande till dess muskler och träning och eftersom alla dessa montéstjärnor springer sånna fantastiska tider som dom gör så kan och tycker det är roligt så skadar det ju antagligen inte om en på 25 år som väger 65kg rider? Se till helheten och inte bara massa nummer, det är hästar vi pratar om inte matte…

http://vickelbyponny.blogg.se

Tusen
0

#128 Kan du förstå hur Malena kände sig då? Hon är ju bara 163 cm  och henne stängde de av helt som ryttare på Monita. Anledningen var att hon var för lång. Därför sänker de montéåldern till 20 år. Så  du lär kunna rida ändå.

Tusen
0

#118 Jag överdriver INTE!! Som du ser.#128 tillhör samma klubb som vi.

Veterinären på vår bana anser nämligen att längden inte har någon betydelse om man kan rida sin häst med bra balans. Den tittar hon på både under värmningen, i provstarten och i loppet.

VeronicaP
0

Fast min dotter hade aldrig fått rida B-ponny på tävling om hon hade varit 175 cm ,det är ju som om jag själv som är 172 cm skulle hoppa upp och tävla B-ponny skulle aldrig falla mig in.( om jag hade klarat vikten vill säga :D)

#134 Nej jag vet inte om  att ni kommer från samma bana har inte den kollen på folk Oskyldig, men släpper din bana igenom att så långa ryttare rider så gör ju de fel kan ju jag tycka .

Vad jag inte förstår är att man inte själv inser att man är för lång att rida på tävling.

Vet tom en ryttare som bara är 157 cm som fick påpekande att hon var för lång på en maxad B-ponny på en kvalitets tävling och då red den ryttaren hästen i full balans i samlade rörelser ändå .. Så nog sägs det i från inom ridsporten om inte ekipaget ser harmoniskt ut

Kratern
0

#128 Tycker du inte själv att du är lite väl lång för att rida på en B-ponny? Du skulle t.o.m se stor ut på en D-ponny.

Lite självinsikt måste man väl ändå ha. Om inte annat så borde väl föräldrarna ha det.

Teja-Bea
0

#136  Men vad spelar det för roll?!

"Du ser lång ut"

Anledningen till vad vi ska stifta för reglemente ska väl ändå inte baseras på att "Det ser lite konstigt ut"

Grunderna ska väl ändå vara djurskydd, säkerhet, rättvisa m.m.?!!!!

Och att vara lång som ryttare (och hästen ändå presterar svenskt rekord!!) ser inte jag hur det skulle kunna bryta mot varken djurskydd, säkerhet eller rättvisa!

Då är en kort, tung och obalanserad ryttare ett större hot mot djurskyddet.

Kratern
0

#137 Man kan ju inte sätta montéregler efter hur balanserad/ridkunnig ryttaren är, det förstår väl du också…

Teja-Bea
0

#138 Nej självklart blir det svårt att skriva i en regel.

Men harmoniskt ekipage borde vara högst gällande. Vi bör lita på omdömet hos våra domare, ekipagekontrollanter och veterinärer.

Däremot ska inte dessa ha fullkomlig bestämmanderätt att ge totalt startförbud till ett ekipage.

Inom ridsporten så kan funktionärer neka en ryttare att rida på just den tävlingen (INNAN start). Men ryttaren kan sedan prova igen med samma häst på annan tävlingsplats.

Blir man flera gånger nekad så slutar man såsmåningom att försöka.

Det som är det stora problemet med harminiskt ekipage är skillnaderna i bedömning hos funktionärerna. Detta kan förhindras med bättre utbildning och en mall att följa.

Kratern
0

#139 Exakt… en mall.

Och där skulle ovanstående helt klart ha räknats som för lång, eller hur…

Tusen
0

Fast nu tror ju SPTF att man är längre om man är 25 år än om man är 20 år. Dessutom går de ut med en osanning om ridstilar. Det finns inget som säger att de över 20 år rider mer upprätt än de som är under 20 år. Dessutom är det ointressant hur det ser ut. Är man vid en viss länngd så är man. Vilken ridstil man använder beror på hästen - INTE på ryttaren.

Teja-Bea
0

#140. Jag anser inte det på en maxad häst. Men mallen är något som funtionärer skulle arbeta fram tillsammans.

Kratern
0

#142 Både Jerkers mall och den som någon annan nämnde (mankhöjden + 35 cm) visar ju att en ryttare på 175 cm är för stor för en B-ponny.

Vilken mall menar du att man skulle kunna använda istället?

Tusen
0

#143 Är det inte så att oavsett vilken mall man väljer, så blir det i  alla fall lika över landet. Och det är väl bra? Det ska väll inte ha betydels VAR man rider eller vem som är funktionär. En mall är alltid bra, då kan man undvika massor med missförstånd och bråk.
För visst tycker vi väl olika allihopa men om man tror att vikt och längd påverkar hästen så är det väl dessa parametrar SPTF borde jobba på - inte åldern.

Som lite kuriosa kan jag berätta att då montén introducerades inom stortravet sas det att 1 kg gjorde 20 m. För så är det inom galoppen. Sen visade sig att det inte alls var fallet inom montén. Vikten på montéhästarnas ryttare hade inte alls lika stor betydelse som inom galoppen. Det har också börjat märkas på ryttarnas vikt inom stortravet. Fler och fler väger ut på 68-70 kg och de riktigt lätta ryttarna är inte längre helt självklara som de bästa ryttarna. De är ibland så lätta att de inte orkar hålla upp hästen och det har blivit ett problem.

GranoStall
0

# Fast när varmblodsmontén introducerades i Sverige var det inte ovanligt med invägningar på 85 kg det ser man aldrig nu (hästarna kom sist). Mellan 65-70 kg är väl rimligt på ett varmblod men 65 kg på ett russ är rätt mycket. Och jo, det finns visst studier som visar hur vikt påverkar hästarna. Med en viss längd följer oftast (och jag menar oftast) en viss vikt vilket kan vara negativt för hästarna. Hur många ponnysar har inte knä och kotledsproblem pågrund av för stora ryttare.

//Cecilia

Tusen
0

#145  Att vikten kan ge problem vet jag redan. Fast om längden har någon betydelse (vid samma vikt) är jag mycket tveksam över.
Fastän Malena varit med nästan från allra första början då montén introducerades inom stortravet, har hon aldrig träffat på någon på 85 kg, vad jag vet. Man läser ju upp vikterna innan loppet så då vet man ju.

giffan
0

#146 Det har då ropats ut vikter närmare 90 kg i storhästmontén. Jag vet en som slutade rida efter det loppet… och gick kraftigt ner i vikt före nästa lopp blev ridet.

När  jag väljer ryttare i monté går jag efter närmast på 65 kg (på storhäst)

Ponnysarna startar endast om jag skulle hitta en en ryttare i propotion till hästen..

~ Anneli ~ 

ryttarn
0

Börjar inte den här diskussionen urarta en hel del?

Jerker Klang,

www.isil.se

Winner04
0

#148 Jag tycker att den börjar att göra det… :/

Kratern
0

#148 Tvärtom tycker jag att den är mycket intressant faktiskt.

Jämförelsen vikter i ponnymonté och storhästmonté borde väcka tankar tycker jag.

giffan
0

Ja Jerker det som urartar är väll att vissa diskuterar det här för egen vinning, eller hur man ska säga. För att man själv ligger i den åldern det gäller eller den vikten, eller att man har barn som det berörs.

Jag har varken  häst eller barn som är med i monté så egentligen borde jag inte bry mig. Men jag tycker verkligen att det drar ner sporten när det kommer ut att så pass stora personer sitter och rider på så pass små ponnysar. Och står man själv till sidan och bara tittar på, ja då är man ju lika medhjälplig i att det fortsätter vara så, eller har jag fel i det?

Nu har det ju faktiskt gjorts ordentliga undersökningar som presenterades på rep möte.. så det är ju inte taget ur luften vad ett russ bör bära vid tävling. Och då kan det knappast vara för att man är ute efter att stänga av vissa personer.

Och sen köper jag inte det argument att man inte växer något som tjej från det man är 14 år! man får helt andra former i kroppen när man blir kvinna och det är inte många som stannar och ser ut som en 14 åring resten av livet. (även om man kallas ungdom tills man e 25 i ponnytravet så ändras kroppen)

Det är väll jätte bra att det kan diskuteras när alla sitter bakom varsin skärm…. eftersom det inte kommer fram ordentliga diskutioner annars… och då skulle absolut ingen förändring ske.

~ Anneli ~ 

bea28
0

#151 man får kanske andra former, och ja, det är stooor skillnad på 14 och 25 åringar, men jag tror inte att det är gigantisk jätteskillnad på en 20 åring och en 25 åring, så jag fattar fakitskt inte riktigt varför gränsen är satt vid just 20. I så fall skulle den ju vara vid 16, för jag vet en hel del 17åringar som inte ser mycket annorlunda ut ´än en 20åring.

(redigerat) Av den anledningen tycker jag att det är väldigt konstigt att man väljer att sänka gränsen till 20 år.

giffan
0

#152 Ja det har du rätt i…

~ Anneli ~ 

ryttarn
0

#150 KAn ju vara lämpligt med strukturerad fakta med källhänvisning istället för massa tyckande(gäller inte bara dig utan även motsatt åsikt). Nu tycker jag det bara blir pajkastning

#151 Jo, både för egen "vinning" och för att få spy galla på alla med annan åsikt, vilket inte är acceptabelt. Du nämner ett underlag som presenterades på repmötet. Skulle du kunna utveckla det lite, jag var inte med och rapporterna från vår klubbs representanter var knappast fylligt på detta område.

Jerker Klang,

www.isil.se

giffan
0

#154 Jag minns faktiskt inte vad för år det var. Men Christina var ordförande då och det var hon som presenterade det hela, så jag hoppas att hon kanske kunde flika in här. Det jag minns var att många frågade då om man inte kunde väga ryttarna utan utrustning, men i den undersökningen var de fast bestämda att man skulle väga med utrustning för att även en tung sadel kan skada… ungefär så vart det sagt.

Hursom helst så kan jag inte förstå varför det ska vara så mycket bråk om ingenting… För blir man utkörd för man har en  halt häst eller orsakar två omstarter eller annat, då gör man inte så här. Skriver och överklagar domslut och härjar för att man är fel behandlad.

Man lär ju utgå från att de som arbetar under en tävlingsdag är kompetent nog att kunna sitt jobb.

~ Anneli ~ 

Tusen
0

#151 Du VILL verkligen inte förstå min mening. Då #152 skrev det jag precis skrivit, då fattar du. Det är då SPTF går ut med att sänka åldern från 25 till 20 år som jag ifrågasätter deras baktankar. Påståendet de grundar detta på är helt taget ur luften.

I övrigt är det bara att vi har olika åsikter.

fel0070
0

ALLA Nu har dom bestämt sig för att sänka vikten till 60 kg!:/

Lite bättre en 55kg:/

Ålder vet jag ej…

caliber
0

Först tog STC bort prispengarna och nu har sptf sängt vikten , tycker de är väldigt dåligt …

sandraedv
0

Tycker de e helt knäppt att folk bråkar om de här.. är du runt 25 är runt 175 och väger närmare 65.. borde man ha såpass mycket vett i skallen att man  fattar att man inte rider på en b-ponny, när man t.o.m inom ridsporten anses för stor för d-ponny.. Tycker det är bra att dom sänker vikten..

När jag gick på ridskola som liten fick jag lära mig att man skulle sträcka ut armen rätt ut och om hästen va mindre än det så va man för stor..

Tusen
0

#159 Det är inte någon som gör heller. Läs ordentligt.

Jag kan också berätta följande som ni som förordar ridsportens regler lätt glömmer.
För skoj skull vägde jag och mätte två ridskoletjejer som kommer hit och rider våra hästar två-tre gånger i veckan. De är 12 och 13 år gamla, båda är 154 cm långa. Den ena (12 åringen) väger 48 kg och med den utrustning hon har på hopptävlingar kommer hon upp i en vikt av 63 kg. Och hon är definitivt inte tjock. Så nej, ridsporten är inte ett dugg bättre bara för att de har åldersgräns.

skott
0

Tyckte de var en lagom sänkning till 60kg Blev faktist lite glad t.om.

ryttarn
0

Har inget emot viktnivån i sig, förutom det jag tidigare sagt angående viktfixering, anorexi mm. Men detta känns mer som en ändring för ändrandets skull än någonting som är väl genomtänkt.

Jerker Klang,

www.isil.se

Tusen
0

Läste på ridsport.se att man inom ridvärlden räknar med att ryttaren ska väga max 20% av hästens vikt. Och om man då räknar på att ett russ väger c.a 300 kg så är man ju en bra bit under det måttet med den nya viktgränsen. (ryttare+utrustning)

Belindaa
0

#163 En bra bit under måttet? Tyst
Enligt min räkning är det nu exakt precis på gränsen. Men alla russ väger ju iofs inte exakt 300kg…

NathalieForsman
0

#162 kan inte annat än att hålla med…

Om man nu ska ändra hade de kunna gjort det riktigt…

bea28
0

#164 Med de nya viktgränserna ligger den sammanlagda vikten (alltså ryttare+utrustning som #163 skrev) på 20% av hästens vikt, om den väger 300 kg.

Räknar man på att ryttaren ensam väger 55 kg blir det 18,3% av hästens vikt. O andra sidan tror jag inte att uttrustningen bara väger 5 kg, om man inte har specialanpassat den vill säga.

I exemplet som skrevs i #160 vägde ryttaren 48 kg utan utrustning. 63 kg med ordentlig utrustning som används på hopptävling. Säg att man skulle vilja ha samma ordentliga utrustning i ett montélopp, då måste man ta bort  MINST 3 kg på ryttarens vikt för att komma under gränsen den nya gränsen på 60 kg. (Nu är det här ett fiktivt exempel så jag pratar inte om att någon ung tjej ska banta 3 kg på riktigt).

48-3= 45.

Alltså måste ryttaren väga max 45 kg för att kunna rida en häst med ordentlig utrustning (inga tunna sadlar, eller modifieringar) för att klara invägningen med minsta möjliga marginal.

45 kg av 300 kg är bara 15 %, och det anser jag är en bra bit under gränsen.

20 % av kroppsvikten på en häst som väger 300 kg är 60 kg, och det är då endast ryttaren, inte den totala vikten.

Tänk om vi hade haft invägning på ryttarens vikt istället, och haft en maxvikt på 20% av hästens vikt!

Så här skulle mallen se ut för ett russ på 300 kg:

Ryttarens vikt, max: 60 kg.

Utrustningens vikt (den ORDENTLIGA utrustningen): 15 kg

Total vikt, max: 75 kg (!)

Mallen för ett russ på 250 kg:

Ryttarens vikt, max: 50 kg

Utrustningens vikt: 15 kg

Total vikt, max: 65 kg.

Som jag skrev förut måste ryttaren väga max 45 kg (med bra utrustning på 15 kg) för att klara de nya viktbestämmelserna.

45 kg av 250 kg är 18%. Det är i och för sig närmare gränsen, men det är fortfarande under.

bea28
0

Sen är ju russ väldigt olika när det gäller muskelatur och hur hästen är tränad.

Att rida en häst som knappt ridtränats och sen ligga på maxvikten är självklart inte bra, men jag tror inte heller att ett vältränat russ på 300 kg har några som helst problem att bära en totalvikt på 70 kg (om man går efter 20%-mallen).

GhandiM
0

#168 Jag förstår inte detta med det bla. du pratar om, "bra utrustning"?

En nyinköpt montésadel, nya stigläder, nytt ryggstycke + svanskappa är i mitt tycke bra utrustning. Det är nytt fint läder, som håller. Den väger max 1,5 kg.

Varför måste "bra utrustning" väga så mycket, 10-15 kg, enl. flera här?

En montéryttare ska under ca 3-4 min rida lopp i en stående sits, olika hur. För att inte störa hästen vill man ha ryttaren i balans med hästen, dvs. ryttaren behöver bra egen balans och kondition.

I ett sulkytravlopp så pratar man om alltid om att hästen ska gå så ren och lätt som möjligt för att springa optimalt. Man sätter på aluminiumskor eller inga alls, för att inte tynga ner hästen osv.

Detta borde ju gälla monté om nåt. Där hästen ska balansera en ryttare också.

Jag förstår om man i hoppning behöver en sadel med mycket stöd osv. för att där ändrar hästen position hela tiden då den hoppar över hinder. Men i trav ska hästen springa på en slät, även om den är doserad, bana så fort som möjligt. Det blir ju samma som i galoppen. Dom rider i galoppsadel, vilket monté sadeln liknar, och det gör man ju för att få lite vikt på hästen.

Enl. mig så borde det vara självklart att man sätter på sin häst så lite vikt som möjligt, en ryttare som är så lätt som möjligt, med bra balans och kondition, för hästens bästa.

God Jul på er

Tusen
0

#168 Nu var det väl en jämförelse av vikter inom ridsporten och montésporten jag mest var ute efter att jämföra. Där används tyngre utrustning och ingen har funderat på att väga dessa ryttare.

Att en sadel med tillbehör väger 1,5 kg kan jag inte uttala mig om men det många glömmer är att med all utrustning inkl. ryttarens utrustning kommer man knappast under 7 kg.

Malena har en galoppsadel som väger 700 g utan tillbehör men hon väger ändå 7 kg mer med utrustningen än då hon väger sig annars. Dessutom krävs det att man är otroligt balanserad för att klara av att rida idessa superlätt sadlar.
Då vi best'älde hennes sadel från Täby var de ytterst tveksamma om den låga vikten. De menade att denna lättviktssadel endast skulle brukas av galopproffs.

Kratern
0

#169 Ja, 7 kg låter närmare sanningen än de exempel du tidigare gett. Då kan ju ryttaren väga 53 kg (naken).

En ryttare som väger 53 kg (naken) ligger nog på omkring 160 cm lång. Låter rimligt tycker jag.

Tusen
0

#170 Fast hon får inte rida.Skrattande Och hon har ändå extremt lätta kläder.

Och i mitt tidigare exempel vi´sade jag vad vår lilla 12 åring väger med utrustning då hon rider en hopptävling. Se inlägg #160

Och snälla du. Försök läsa det jag skriver. Under 7 kg med all tänkbar galopputrusting kommer du inte under om du ska rida enligt reglementet.

OCH en ridutrustning inom t.ex hoppning eller dressyr väger tillsammans med ryttarens utrustning mellan 10-15 kg.

Så det är inga överdrifter åt något håll!

entill
0

Inte för tung

Inte för lång

Kanske för ung

Blir detta idealet nån gång?

Glad

Agneta Hecht, medarbetare på gotlandsruss ifokus

www.vikingponnycenter.se
~~  Livet fick en skjuts, när vi skaffa russ!  ~~

Mixie
0

Här är min häst med sin ryttare, i ridvärlden får hon höra att hon är för lång… Gäller ryttaren baktill, framför sitter lillebror :)

//Mickan

Tusen
0

#172 Förmodligen.Skrattande

#173 Tycker ridvärlden är sjuk. Hon ser i mina ögon nästan liten ut på den häst hon sitter på.

skott
0

#173 Jag tycker hon ser helt perfekt ut :)

Mixie
0

#174 + #175 Hon är ju absolut inte för stor iaf… Dom har tränat ihop i ett år nu och hon börjar få kläm på Juni.. Fast det är inte lätt alla gånger, ibland skulle hon behöva lite vikt att sätta emot Flört Men hon är bara 11 och Juni bara 5 så dom kan växa i varandra ett par år till :) Sen får kanske lillebror ta över ;)

//Mickan

amandahandersson
0

Varför pratar ni om att ryttare ska ha 10-15 kilo utrustning!? Det är väl inte en jävel som har det i montén idag, även fast det varit 65 kilo!?!?

För övrigt, för långa ryttare kan slå i ponnyernas ben. Jag har själv sett det. Och hur skönt kan det vara?

bea28
0

#177 för att det hela tiden jämförs med ridsporten, att man inom ponnytravvärlden har lastat på hästarna för mycket med våran gräns på 65 kg. För jag antar att det är därför man har sänkt gränsen? För att all den vikt vi lastar på dem skadar hästarna?

Hade jag kunnat redigera  inlägg #166 hade jag gjort det, eftersom att jag tänkte fel igårnatt:

egentligen ville jag inte få fram hur viktgränserna hade sett ut för vår del, utan jag räknade på hur mycket en ryttares maxvikt var på en hopptävling, om de använt vårt system, och jämförde det med 20%-mallen.

Sen räknade jag på hur en fiktiv gräns för hopptävlingen hade kunnat sett ut, med utgångspunkt från 20% av hästens kroppsvikt och  att utrustningen väger 15 kg, vilket resulterade i en totalviktsgräns på 75 kg (300 kg häst) och 65 kg (250 kg häst).

Det enda jag ville få fram var att vår förra gräns på 65 kg inte var så hemsk som många verkar få det att tro. Att de ryttare som rider monté idag inte är tyngre än en dressyr eller hopp-ryttare , och att de inte är för tunga.

Det hade kanske varit bättre om man bara vägt ryttarna, och inte utrustningen? Då hade man kunnat ha en maxgräns på ~50-55 kg, och så hade man kunnat skita i att väga utrustningen.

bea28
0
bea28
0

råkade bli lite väl många inlägg ;)

amandahandersson
0

#178, jag håller med dig om att det skulle vara bättre att väga ryttaren före utrustningen. Men jag har fortfarande svårt att tänka mig att ryttare har 10-15 kilo utrustning. De ryttare jag ser, och de ryttare som är berörda att "åka dit" på viktgränsen, är ju oftast större och har lättare utrustning. De väger in 60-65 kilo med den här lätta utrustningen. Jag tror säkert de rider i tyngre utrustning hemma, och då är det plötsligt väldigt mycket mer ponnyn bär.

Som vissa skrivit, "det handlar om 4 minuter, vad spelar det för roll?" men vem rider bara 4 minuter? Det ska defilieras, göra provstart, voltas… Innan det ska det värmas, och innan det tränas.

55 kilo för ryttaren tycker jag är lämpligt.

--------
Nej man kanske ska ta och satsa på montékarriär? Haha! Skulle nog lyckas väga in på 55 kilo, strax över möjligtvis, med utrustning. Och jag är 163 lång och utan anorexitankar!!! Men problemet är ju det att jag har självinstikt och känner mig som en jätte när jag rider B-ponny….

Storleken har ju ingeting med åldern att göra. Finns ju de som är betydligt äldre och både lättare och kortare. Så åldersgräns är direkt onödigt. Däremot fattar jag INTE varför folk på 15+ som väger kring 65 och är över 165 långa ska grina över att inte kunna rida montélopp på B-PONNY?

Kratern
0

#181 Håller med dig rakt igenom. Särskilt din sista mening. Flört

VeronicaP
0

Vikten för Kat B blev 60 kg

Elshira
0

Jag tycker det är bra att vikten sänkts, längden har ingen större (inte lika stor i.af) betydlelse innom monte/galoppsporten efter som man sitter på ett helt annat vis än i vanlig ridning.

Åldersgränser vet jag inte riktigt hur jag ska ställa mig till. Jag tycker att har man rätt vikt så ska man få tävla på sina ponnyer, men samtidigt så är det orättvist mot yngre ryttare efter som en äldre givetvis har mer kunskap.

I sådant fall (vad det gäller åldern) tycker jag att man skulle ha två olika starter, en för junior, en för senoir~, och att vid allt för få tävlande så skulle de loppen kunna slås ihop (men att man siktar på att ha två grupper).

Hakuna matata!

jessssica
0

Vet inte om det kommer göra varken till eller från att sänka till 60 kg. Om problemet som tycks vara kommer att försvinna. men med tanke på det där med 20% av hästens vikt så låter det ju rimligt :).

Jag tror att det är svårt att föreställa sig vad utrustningen faktiskt väger när man inte provat själv. Det blir ett par hundra gram / halvkilo här o där. Även om man väljer syntetutrustning o plasstigbyglar. Vägde ett vanligt ponnyschabrak (för ett skydd under sadeln vill jag ha iaf), det vägde 600 g, över ett halvkilo alltså.

bea28
0

#185 det är ju jättemycket småsaker som väger mer än vad man tror. Pröva bara att stå på en våg helt naken och jämför sen med kläder på. Skulle gissa att diffar 1-1,5 kg och då är det endast kläderna!

jessssica
0

Ja, det gör det garanterat

marika-J
0

**Någon som vet hur det ligger till med viktgräner för A-ponnyerna? Har dom ändrat nåt?
**

Har sett flera montélopp där shettisryttarna hissat upp benen, utan balans och det ska hästen konka runt på?

En tävlingsdag i somras, var det två montelopp den dagen, ett kat A och ett Kat B. Många B ryttare fick efter loppet höra att dom ej var välkommna tillbaka medans inte en enda nämnde nåt om A ryttarna.. hm.

Ska det va ska det vara lika för alla på ALLA banor, en person får ridförbud på en bana medans nästa bana säger att det ser perfekt ut? hallå! stopp och galopp, så kan det ju inte vara?

StallS
0

Ena stunden är man så liten att man inte får tävla om pengar och ska tävla bara för att det är skoj, nästa minut är man för lång för att "leka" med sin ponny. Det är inte lätt att veta hur man ska göra.

11 1/2 år 152cm lång och 34 kg.

jessssica
0

En regel som är densamma i hela landet skulle vara en måttabell som några nämt tidigare. Jag vet inte hur svårt det skulle vara att genomföra. Ponnyns mankhöjd finns ju i passet, det borde inte ta så lång tid att ställa sig under ett måttband/sticka, man ser snabbt om ryttaren är under, är det på gränsen får man kika lite nogrannare.

Harmoniskt ekipage ser ju väldigt olika ut beroende på vad man kollar genom för "glasögon". ( erfarenheter, eget tyckande)

giffan
0

#190 Ja din sista rad bevisar ju denhär tråden om inte annat…

~ Anneli ~ 

MagganS-B
0

# 189 Detta uttalande var ett av dom klokaste i den här tråden!Flört

crazycattiz
0

Jag håller fullständigt med Amandah i #181!

Själv är jag 165 och skulle klara även den nya vikten med råge men skulle inte tänka tanken att sätta mig upp och rida, jag är för stor!

När jag red på ridskola som yngre hade vi följande storleksgräns:
Ponnyns/hästens mankhöjd +20cm och ponnyns/hästens vikt delat på 10 +15kg. Dvs en 130cm stor ponny a 300g fick ha en ryttare som var max 150cm lång och 45kg tung(utan utrustning).
Det var inte en enda som klagade på att de inte fick rida de små ponnyerna utan man accepterade att man var förstor och valde mellan de större istället! Ridlärarna var väldigt noga med att redan från början poängtera vikten med att inte vara förstor för ponnyn och när man väl var där var det inget tjaffs. De som låg på gränsen för att vara förstor för någon ponny valde självmant en större.

Kratern
0

#193 Nu kommer jag att bli strypt, men…

Barn som rider på ridskola gör det för att de älskar hästar.

Inom ponnytravet har man ponnyn som ett redskap och bryr sig mer om att man själv ska få ha roligt än att ponnyn mår bra.

Kiimzan
0

Jag rider monté på våra russ ibland och rider även mitt egna russ hemma dagligen. Jag är 1.62 lång och väger 44 kg vilket jag inte tycker alls är för mycket.

Men visst, man ska ju inte vara för lång vilket stör ponnyn rätt mycket för det är ju inte bara att bära en tung ryttare som är jobbigt utan är ryttaren för lång får ponnyn bära upp både vikt och längd vilket blir ännu jobbigare!

Mixie
0

#194 Inom ponnytravet kanske en del har ponnyn som ett redskap, inte alla! Min ponny är inget redskap, hon är en kär och rolig vän till både mig 22 år som kör, och Ebba 11 år som rider!! Nu talar jag bara för de hästar jag haft och hållt på med att så gott som ingen av dom skulle ställa upp på att göra något för sin ryttare/kusk om dom blev betraktade som redskap!! Jag har inte kul om inte min häst har kul, vårat mål är att alltid ha roligt tillsammans annars skulle jag inte hålla på med det här!

//Mickan

ryttarn
0

#194 Det var något av de absolut mest korkade du hävt ur dig hittills. Du tycks ju inte ha kontakt med speciellt många barn och ungdomar inom ponnytravet, för hade du det hade du inte hävt ur dig något så dumt…..

Jerker Klang,

www.isil.se

Colt
0

#194 Hur kan man föda upp shettisar och sälja som ponnytravare om man har den åsikten?   Är bara nyfiken…

stallnysater
0

#194 Mina tjejer ÄLSKAR sina hästar ÖVERALLT annat här på jorden! Skulle de börja använda sina hästar som redskap så skulle jag inte ha kvar hästarna alls! Vi har hästarna för att VI älskar hästar och inget annat!!

~Sandra~

Kratern
0

#197 Nu bröt du mot skrivreglerna med råge min käre Jerker.

Snacka om personligt påhopp!!!

#198 Inom A-ponnyerna har man inte nått riktigt dit än. Har inte sett något "gnäll" än som handlar om A-ponnyer (montévikt osv). Jag upplever det som att man har A-ponny lite mer på "lek" än en B-ponny.

Dessutom skrev jag inte att ALLA har sin ponny som ett redskap, men jag anser nog att det är mer regel än undantag faktiskt.

giffan
0

#200 Fast jag kan nog hålla med lite där. Finns ju faktiskt många som tar det på så stort allvar att de inte ens kan åka till en prisutdelning om man inte vinner… Just det har kanske blivit bättre, men jag vet något år man faktiskt gick ut i både program och i högtalare att man skulle åka till prisutdelningen även om man inte vann loppet..

Håller med om att det är inte alla, långt ifrån. Och jag tror faktiskt inte att de som har sina ponnysar som "redskap" skulle komentera det här heller. Och jag tycker inte man ska spekulera i vilka de är här heller… Där får alla dra sina egna slutsattser.

~ Anneli ~ 

Belindaa
0

Jag förstår då inte hur man ens orkar ha kvar hästarna, om man endast har dom som redskap, inte för att man älskar dom? Så mycket jobb som det är så skulle jag ALDRIG ha någon häst om det inte vore för att jag älskade det.

amandahandersson
0

Bara för att man har en tävlingsskalle, betyder det inte att hästen är ett redskap. Är man inte intresserad av hästar, kan man välja någon annan tävlingssport - friidrott, till exempel, är ju en individuell sådan där det finns många tävlingsskallar.

Även fast man har en tävlingsskalle, och lägger ner en massa tid på träning, balans och foder, är inte hästen ett redskap. För varför står man gullar med sin ponny en halvtimme, eller varför skämmer man bort dom med både äpplen och morötter till frukost och middag (och varför inte en extra morot mitt på dagen), eller varför kan man stå lutat mot hästen med näsan begravd i manen på den och viska att man älskar den mest av allt i flera minuter, om man inte älskar hästar?

Jag känner mig själv, och ja, jag är en tvättäkta tävlingsmänniska. På tävling är det nervöst, värmningen planeras dagen innan och allting ska vara perfekt, annars blir jag galet stressad. Och går det dåligt, är jag allmänt irriterad i flera timmar, och går det bra, är leendet fastklistrat flera timmar. Men oavsett hur det går, är man tillbaka i stallet dagen efter, och hjärtat slår ett extra slag när ponnyn kommer springandes och gnäggandes i hagen när man kommer. Sen står man i säkert en kvart med ponnyns huvud tyngt mot axeln, och bara tänker "Jag har verkligen världens finaste häst!".

Det är inte själva tävlingsögonblicken som avgör om vi älskar hästar eller inte. Det är tiden mellan, vad vi gör mellan tävlingarna. Och jag tror att det är mer en regel än ett undantag, att vi älskar våra ponnyer.

MagganS-B
0

# 194 Jag förstår att Jerker for i taket när han såg dina rader…….Hur kan du skriva som du gör? Har du absolut ingen aning om vad ponnytravet och russen/shettisarna betyder för ALLA ungdomar som håller på med det. Det betyder PRECIS lika mycket som för dom som går på ridskola. Skillnaden är bara att dom som håller på med ponnytrav lär sig helt annorlunda att ta hand om sina hästar på ett bra sätt! På en ridskola finns det personal eller ägare som fodrar, kollar skador m.m. här får ungdomarna själva göra det mesta! Och älskar hästar, det gör nog 99% av ALLA som håller på med dom överhuvudtaget! Jag skall inte skriva här vad jag sett på ridtävlingar, men en sak kan jag säga att såna skräckexempel har jag aldrig sett på ponnytravet!

palomia
0

203 204

Vilka kloka ord… Skrattande

stallnysater
0

Jag tycker faktiskt att man inte kommer så mycket längre i den här diskussionen. Tycker att det är dags att stänga tråden.

~Sandra~

Kratern
0

#203 Säger hon som vill sälja sin "vän" bara för att det inte finns tävlingar för honom norröver…

Är det viktigare att ponnyn får tävla än att du får ha en ponny du "älskar"?

MagganS-B
0

# 207 Hur många "vänner" är det inte som säljs inom ridsporten för att barnen "vuxit ur" dom?

Det här är inget forum för inbördes beundran, håller med om att ämnet är färdigdiskuterat och att det som diskuteras nu handlar om helt andra saker än vad som var meningen från början!

Kratern
0

#208 Det säljs "vänner" där också, aldrig sagt annat.

Det du retade upp dig på var mitt inlägg ang. ridskolebarn. De äger inte sina "vänner". De älskar dem ändå…

Gumino
0

#204 ett MYCKET bra inlägg!

#209 e nog lite ute o cyklar..

Kratern
0

#210 Inte alls…Flört

Många PM bevisar motsatsen, men de skulle aldrig skriva här om det. Jag har redan så mycket skit på mig så jag för gärna både min och deras talan…

zchristinaz
0

#207 jag blir värkligen chockerad över hur du hoppar på folk. Du har över huvud taget inget med varför hon ska sälja sin häst? vad har det med diskutionen att göra? Om man älskar sin häst, och inte har tid för den, och hästen älskar att tävla, så gör man ju allt för att den ska få göra det den älskar och vara som lyckligast.

Växer man ur sin ponny, så måste man byta ut den i en större. De flesta har inte råd att sitta med många ponnyer när barnen växer ur, och för ponnyens del är det ju bättre att den får komma til en ny liten ägare, som kan fortsätta att tävla, träna och sköta den. Man älskar ju inte ponnyn något mindre av att innse att den har det bättre någon annan stans. Jag tycker det är fruktansvärt att du hoppar på någon som har tagit det svåra steget att faktisk bestämma sig för att sälja sin kära vänn.

Jag tycker också det är dags att stänga tråden.

Kratern
0

#212 I det här fallet har hon själv berättat på forumet VARFÖR han ska säljas så det är inget påhopp.

Man ska inte kasta sten i glashus vet du…

När det gäller påhopp så är man ganska bra på att hoppa på mig också från höger och vänster… Men det är tydligen helt OK?

ryttarn
0

Nu stänger jag den här tråden innan det blir totalt urflippat.

Jerker Klang,

www.isil.se

Diskussionen har nått max antal kommentarer. Du kan inte skriva fler kommentarer.
Inlägget är låst för nya kommentarer