Äntligen översyn av montéreglerna!
Att läsa på SPTF´s hemsida. Länk
Monté inom ponnytravet! P.g.a den turbulens som förra helgens montélopp och skriverier på nätsajter mm skapade, har SPTF:s styrelse vid sitt möte den 19 augusti tillsatt en arbetsgrupp, som under 2-3 mån skall se över nu gällande regler för monté inom ponnytravet. Gruppen består av Thomas Ljungman, Anna Sjöblom och Maria Hell. Målet är att arbetsgruppen skall ha ett förslag färdigt till repmötet i november. /Arne Florqvist Ordförande
Bra! Min personliga åsikt är att viktgränsen borde sänkas till max 60 kg på Kat B ryttarna. Då försvinner nog många ryttare som annars är på gränsfall att inte se hamoniska ut på sina ponnysar.
Att ha viktgränsen på hela 65kg gör att många vuxna med lätt sadel utan problem klarar sig inom maxgränsen, men 5 kg mindre skulle nog sålla bort en hel del tror jag.
Jag tycker det ser illa ut att russen nästan bär lika mycket i vikt som en stor och rejäl varmblodshäst kan göra.
Håller med föregående. När man kan rida i galoppsadel som väger 500 gram så är 60 kg absolut högsta gränsen.
Jag skulle förorda att båda viktgränserna sänks med 10 kg och att ryttarna vägs utan grejer. Endast iklädda dress. Då kommer vi att få bort snacket om fusk med utrustning, ryttarna skulle bara behöva vägas innan loppet (och de skulle då kunna både äta och dricka (för det är väl ändå inget fusk) och den utrusting som skulle användas skulle kunna vara så mycket säkrare. Inga dåliga sadlar, rejäla skor, bra säkerhetsvästar och inget snack om att men fuskat efter loppet om man har en annan vojlock eller vad vet jag.
#1 Nu är det nog så att vikten inte automatiskt medför att ryttarna blir kortare, och det är det SPTF vill. Så det blir förmodligen längdgränser är min gissning. Är det de vuxna ryttarna du vill ha bort, Johanna? Då får du väl föreslå en annan åldersgräns i så fall. Det finns stora barn och små vuxna.
#2 Jag tror 45 rep 65kg låter väldigt mycket speciellt då man glömmer att utrustningen totalt sällan understiger 6 kg. Hjälm, skor,säkerhetsväst, dress osv väger en del de med. Så ryttarna väger nog bra mycket mindre än 64 kg utan utrustning.
#3 Nej egentligen inte, det är lika illa med barn/ungdomar som ser för stora ut och i mitt tycke väger för mycket för att rida russ. Jag tycker att man max bör väga 50kg utan utrustning för att rida russ.
En längdgräns är inte lösningen anser jag. Skillnaden kan ju vara enorm, russen varierar i höjd från ca 1.20-1.29. Dessa centrimeter kan skilja enormt mycket på hur viktbärande hästarna är och hur harmoniska de ser ut med sina ryttare. Ska de i sådana fall finnas olika längder gentomt hästens mankhöjd så är risken att det kommer att bli väldigt rörigt…..
#4 Ja, varför inte 50 kg för russ och 30 kg för shettis men tror ändå att det finns risk för att vissa tycker att det finns oharmoniska ekipage. Jag är i så fall mer för längdgränser. Vet inte riktigt hur men kanske att man inte fick vara mer än X cm längre än ponnyns mankhöjd. Allt för att underlätta för ekipagkontrollanten och för att det inte ska skilja mellan banorna. Hur mycket som får skilja kan ju diskuteras men ta i om det finns risk för att det inte ser bra ut i så fall.

tycker vikten kan vara kvar 65 kg om det är ink utrustning+ längd regler
125 cm och under max 160 cm och över 125 cm 165 cm
ungefär så , kan jag tycka (kan ju läggas in 155 tex från 120 cm

Jag är väldigt skeptisk till viktgränser överhuvudtaget. Vi har tillräckligt mycket vikthets i samhället iaf. Alldeles för många barn har, eller ligger i farosonen för, anorexi och liknande sjukdommar. Om vi inte kan klara av montén utan att ha viktgränser och hitta andra formler för ryttarnas storlek så anser jag att vi skall lägga ner montén.
En längdgräns är ju en variant men då skall den vara av typen max X% av mankhöjden för det är mycket stor skillnad mellan tex våran Wella (112cm i mnkh) och Troll Twix (130,0 cm i nnkh). Visst finns risken att något russ då får en "kort och tjock" ryttare men frågan är om inte det är en risk vi får ta.
Att ha viktgränser i en barn och ungdomssport ser jag som ett oändligt mycket större problem än om en 10 årig kusk tävlar om några 100 lappar…..
Jerker Klang,
medarbetare på ponnytrav ifokus
Gemenskap, glädje och fart - ponnytrav såklart!
Stuteri Isil, Sagolika Gotlandsruss
# Håller verkligen med Jerker i vad han säger om vikter. Vet ungar som inte ätit på flera dagar inför montélopp. Hetsen blir så stor, och 13-15-åriga flickor är väldigt känsliga för sånt…..
Ponnytravets fördel har alltid varit att man kan tävla med sin ponny oavsett vikt eller längd. Så jag tycker man skall använda sulky i stället för sadel för att slippadessa diskussioner.

Jag tycker att man INTE ska väga enbart ryttarna som någon skrev och sedan utrustningen det kommer att göra att dessa på gränsen kommer vilja eventuellt banta ner sig(som vi redan har problem med) om de nu jätte gärna vill rida och e harmoniska tsm med sin ponny,e det inte bättre att ha det som vi har idag då,då man kan välja att ha expvis en 500g sadel ist för att gå ned 2kg i personlig vikt?
Jag tycker vi kan bevara vikten som vi har den idag men att ekipagekontrollanter plockar av de oharmoniska ekipagen innan loppet,fast nu när prispengarna eventuellt försvinner för de under 12 kommer väl förmodligen russryttar åldersgränsen höjas till 13 eftersom att kuskarnas höjs till 13 vilket gör att de harmoniska shettisryttarna som inte klarar vikten inte har chans att rida russen vid 10årsålder som förut,hur ska man då kompensera typ de ryttare som e för unga för att rida russ(om det nu blir 13)men inte klarar shettis vikten fast de ser harmoniska ut?jag tkr isf att man inte borde sätta viktgräns på shettisryttarna utan ha extra koll på harmonisktekipage,det sätter ju ingen viktpress heller.Det e ju tränarens ansvar att ha en harmonisk ryttare.
men hoppas denna grupp nu verkligen kommer med ett bra förslag!:D
#10 Men det är just detta med vad som anses harmoniskt eller inte som är själva problemet. Folk tycker olika och vi måste ha gemensamma regler oavsett vart i landet man tävlar.

Jag tycker att en längd gräns som bero på hästens mankhöjd hade varit bra. Då kommer inga barn behöva banta. Jag tycker även att många montéryttare kat B (ofta de flesta i ett montélopp) är för stora.
I börgan av 90-talet hade vi en montéryttare som var 151cm, 17-18år som red en kraftig russ som var 125cm, hon blev uppkallad i tornet för de tyckte att hon var för stor.
För några veckor sedan var vi på hopptävling med några ponnyer. En smäcker russ på 125cm reds av en mycket smal flicka som är cirka 155cm, hon blev tillsagad att hon borde skaffa större ponny.
Det är lite skillnad mot dagens montéryttare.
Jag tycker att det måste finnas både en viktgräns och en längdgräns ex 60 kilo och 165 lång. Anledningen till att det finns många som idag är oharmoniska är ju att varken ekipagekontrollanter eller veterinärer vill utsätta sej för grova påhopp på tävlingsbanan eller senare på olika sajter.
Med längd och viktmått finns det klara papper och man slipper allt tjafs.
#13 återigen har en klok man uttalat sig
viktregeln blir ju meningslös om ryttaren är för lång. Då är det ändå ett s.k. oharmoniskt ekipage.

Jag tycker inte att varken längd eller vikt skall finnas med utan enbart harmoniserande ekipage. Problemet är ju idag att det är en blandning av vikt och harmoniskt ekipage som skall tas hänsyn till. Återgår man till enbart harmoniserande ekipage så behöver inte barnen tänka på vikten över huvud taget. Att sen de som ev. blir "utkörda" skall respektera beslutet är en helt annan sak. Det kommer vi tyvär aldrig komma ifrån men vi har ekipagekontrollanter och veterinärer av en viss anledning eller hur??? Jag har faktiskt själv ingen förståelse för barn/ungdomar som respektlöst "attakerar" dessa funktionärer.
Ibland måste man faktiskt gilla läget…
Det är inte vi som: föräldrar / staketkuskar/fd. kuskar / ägare / kompisa m.m. som som avgör om ekipaget harmoniserar eller inte.
Om bara de som blir tillsagda acepterar det de får höra skulle det inte bli massa påhopp. Ganska enkelt.
Om man får en bestraffning när man kör ett lopp ex för drivning. Så får man ringa dommaren, eller hur. Då får man veta varför dommaren dömmer på ett visst sätt. Sen är det lixom klart där… Men i det här fallet ska det diskuteras hit och dit. Det finns dommare som accepterar olika mycket drivning, det finns dommare som accepterar olika nedtagningar av galopperande häst m.m Men det diskuteras inte efter loppet eller på nätet.
Borde kunna vara samma sak här. Har man blivit tillsagd att man är för stor så är det det som gäller. Vill man chansa att rida på annan bana så gör man det, men man kan ju få en tillsägelse till, och det kan inte vara så kul.
Det är väll heller inte meningen att man ska ifrågasätta en veterinär som har många års erfarenhet och utbildning på om hästen är halt eller vad den klarar av att bära? All personal är ju på en tävling där av en anledning. Så jag tycker det är respektlöst mot dessa människor som ställer upp för att vi ska kunna tävla ponnytrav.
~ Anneli ~
Sajtvärd för: adopterade.ifokus
någon föreslog en viktgräns på 30 kg på shettisar, då kan man lägga ner hela montén för A-ponnyer för det är ytterst få ryttare som kommer under 30 kg. T.ex så skulle min 8-åriga dotter vara för stor för att rida monté. (se bilden hur stor hon är på sin inte ens maxade shettis…)
Shetlandsponnyer är starka och orkar bära upp vikt, däremot är det väldigt mycket svårare för dem att balansera en lång ryttare. För mig är längdfrågan mycket viktigare än viktfrågan.

#16 Tankeöverföring…
Det vi kan utgå ifrån med de nya reglerna de ska skriva är att de "måste" skriva reglerna så att inte jag får rida igen. Jag har ju (som säkert många redan vet) nu fått ridförbud på Tejas Monita. Monita är 127 cm hög, inte jättesmäcker, men inte heller jättegrov, någonstans mitt emellan. Jag själv är 163 cm lång och brukar väga in run 61-62 kg… Så längre/tyngre än det kommer man förmdligen inte att få vara i forts.
jag kan förstå om man tycker att ryttare på 163 cm är för lång för en B-ponny, själv är jag 165 och skulle inte rida på mindre än en D-ponny om man ser det rent längdmässigt.
# 15, 16. Det är det stora problemet med att få de som inte längre får rida att respektera detta, därför finns det funktionärer som inte orkar ta dessa beslut, för vem vill ställa upp ideelt för att få en massa påhopp bakefter.
#21. Jag tror att alla vet innerst inne när man är för stor, sen tror jag inte att varken humör eller personliga värderingar påverkar något.
#19 Jag är vuxen och 163 cm lång. Skulle aldrig ens tänka tanken att sätta mig på en liten B-ponny.
Vikt/åldersgräns som i ponnygalopp är väl inte fel?
Att stå bredvid ponnyn och hålla ut armen i 90 graders vinkel över ponnyns manke är ett bra ländmått. Då behöver man inte dela in ponnyernas mankhöjd (inom kategorin).
Ju mer uppstyrt reglementet blir dessto mindre bråk och osäkerhet kring reglerna blir det.
Att tro att varje människa har samma syn på vad som är harmoniskt eller inte är väl lite naivt. Även här i fokus tycker folk jätteolika.
Inom ridsporten får du inte ridförbud annat än på just den tävlingen samt rådet att skaffa dig en större ponny. I montén gäller ridförbudet, som en person kan ha utdömt, hela landet.
Vi måste se till att ett straff/förbud som gäller utan tidsbegränsning bedöms lika över hela landet. Annars är det som nu då en på 163 cm har ridförbud men inte en som är 170 cm för de tävlar inte på samma banor. (Hästarna antas vara likstora)
Vikten ser jag som av större betydelse än både ålder och längd. Men det bryr sig inte ridsporten om.
#23 Är du 163 cm lång och har ett stort russ så når manken till armhålan ganska precis.
#16 skillnaden mellan "det här fallet" och en vanlig avstängning är just att en vanlig avstängning är tidsbegränsad, vilket "det här fallet" inte är.

Jag har inte orkat läsa igenom tråden särskilt mycket, men jag tycker i alla fall en utmärkt regel vore att man bara fick vara ett x antal cm längre än ponnyns mankhöjd. Det vore absolut mest rättvist enligt mig, samma sak för allihopa. Ingen kan få ridförbud på sin ponny när en annan som är lika lång fortfarande får rida.

Jag håller helt med Jerker, samt nu nr #25 då jag också bara ögat igenom alla inlägg. Längd gräns vore bättre, för ponnysar jag vet har stört sig mer av att ryttarn har "långa" ben än dess vikt. Och som ni skriver, 14 års åldern samt under och över är en kännslig ålder att tänka på vikt. Jag har själv suttit i träsket en gång dock inte för att jag skulle rida eller så..Men man hetsas nog om vikt och utseende i dagens samhälle och speciellt i skolorna. Och ponnytrav är väll en hobby där barn ska kunna få vara sig själva och ha roligt med sina hästar, skaffa kompisar osv. Så tar man bort pengarna för att barn inte ska "bråka" så tycker jag att man ska ta bort vikt också. Barn ska inte hetsas eller känna att dem måste banta när dem egentligen ska ha roligt och känna sig lika bekymmerslösa som på banan som hemma i stallet. Hästarna var då min flyktväg där jag mådde bra när jag hade problem. Inte vill man då att dem också ska få en att tänka på vikten…

Skall det vara så svårt att ta ett beslut som bedöms utan att för den skull känna sig påhoppad. När det gäller utställning/premiering eller dressyr är det också olika från domare till domare men så är det väl när det är ögat som skall bedömma. Det sitter i betraktarens öga och det är aldrig lika… Vi måste alla lita på funktionärerna annars kan vi lägga ner.
#27 Visst är det så men inom ridsporten t.ex. blir du inte hindrad att starta på andra platser om du inte tycker dig ha blivit korrekt bedömd (storleksmässigt) Du får ju starta på annan plats där DEN domaren INTE tycker att du är för stor.
Vi MÅSTE underlätta för ALLA funktionärer och ju mer regler man har att luta sig mot desstå lättare är det att de tävlande vet vad som gäller. Har aldrig gillat godtycke då vi alla tycker olika.
Jag tycker inte att så många är för stora i monté (några kanske) men det betyder ju inte att jag har rätt. Andra tycker inte som jag men de har väl inte mer rätt för det, eller? Det är ju som att säga att man har fel musiksmak.

#28 Eftersom jag aldrig har varit inom ridsporten har jag ingen aning om hur det går till men jag är gift med en "gammal" hoppdomare som upplyst om att man kan få ridförbud om det är så att dom inte tycker att man harmoniserar med hästen och inte ens få rida den aktuella tävlingen… Om man sen får rida på en annan tävling arrangerad någon annan stans i landet är det ju lika inom monte'n. Frågan är väl den att vill man verkligen då chansa på att återigen bli utkörd och göra det till en "stor grej" för att man själv inte inser att folk runt omkring har börjat reagera.
Själv tycker jag att majoriteten av monte'ryttarna är alldeles för stora. En monte'ryttare tycker jag skall vara i storlek som Lexius ryttare och när Julia red Zabine. Ser dom ut så behöver diskussionen vikt/längd, mankhöjd, harmonisera aldrig ens komma på tal…
#28 Nej, får du ridförbud i monté på EN bana så gäller ridförbudet på alla banor i hela landet. Det är den stora skillnaden.

#30 Det är väl bara på just den hästen men man kan ju fortfarande chansa att rida en annan…

Hej, jag har läst igenom vad alla skrivit och tycker själv att många är lite långa. Men jag rider monte på min egen ponny som är 126.5 cm, jag är ca 163 cm och väger ca 48 kg. Min egen ponny som jag rider går både monte och med vagn, i monte har han sänkt sitt rekord med 10 sekunder. Senaste montestarten sänkte han 7 sekunder på ett lopp. Jag känner rider för att jag tycker att det är roligt och inget annat och jag tror inte jag skulle vilja sätta upp någon annan (det är inte för han är svårhanterad). Det är ingen som sagt någon heller.
Jag tror också att det skulle vara bra med lite regler så men vet mer exakt så man slipper vara orolig att någon ska säga till en precis innan loppet framför alla.
#15 med tanke på händelsen på Halmstad var det nog lite si och så med acceptansen av beslutet. Ryttaren i fråga bar sig åt som ett litet barn i trotsåldern som inte fick godis av mamma i affären. Har aldrig varit med om att se någon idrottutövare bär sig så illa åt med tanke på vad som kom ur den munnen om funktionärerna på banan.
#32 - du får ursäkta, men i mina ögon är du alldeles för lång för din ponny, även om det uppenbart funkar på tävling.
#32 det är precis samma längdproportioner som jag har med min ponny, hon är tom 127, och jag har fått ridförbud. Hon hade definitivt inga problem att ha mig på ryggen. jag har ridit svenskt rekord på henne och hon gick 1.50,6 under sadel i volt och hade samtidigt ett travrekord i trav auto på 1.50,1…

#29 "Själv tycker jag att majoriteten av monte'ryttarna är alldeles för stora. En monte'ryttare tycker jag skall vara i storlek som Lexius ryttare och när Julia red Zabine."
En fråga: Hur många av dagens SM-klass-ryttare är i storlek med dem du beskriver ovan?
Jag hoppas att den tillsatta arbetsgruppen kommer fram till en/flera regel som är konsekvent!
Man måste som ryttare ha en chans att veta INNAN man anmäler om man kommer få vara med och rida! Och för att underlätta för fuktionärerna så bör de få striktare direktiv att arbeta med.
Bea Jakobsson, ~www.stuteriteja.se~
Medarbetare gotlandsruss ifokus
Medarbetare ponnytrav ifokus

#36 FAst är man över 170 cm så borde man ju fatta att man inte kan rida kat B

#32, jag har sett er på banan flertalet gånger och jag upplever inte att du skulle vara oproportionerlig på din ponny, han är en högrest och rejäl kille som bär upp dig bra.
#37 Fast det finns de som är 170 eller mer som får rida.
#39. Ja det finns det och det är ju helt galet och jag tror anledningen är den som jag skriver i inlägg 22, men med långd och viktmått så tror jag att man kan styra upp det ganska lätt. Sen tycker jag att man själv borde märka när man gått över gränsen och då lämna över till en mindre kompis.

#39 men har man inte fattat det själv när man är så lång att man inte ska rida russ ja då får man också stå sitt kast om man skulle får ridförbud och ta det som en sann kvinna eller man ;)
Jag är ju som sagt själv 172 och tävlade min Kat D ponny så länge jag fick 18 år och då var han maxad , men de är gränsfall att kunna tävla en D-Ponny och då skiljer det ändå 18 cm i höjd på dem ;)

#36 En fråga: Hur många av dagens SM-klass-ryttare är i storlek med dem du beskriver ovan?
Svar: Alldeles för få enligt mig och det är det stora problemet. Förstår iof inte riktigt vad du vill med den frågan ställd till mig… Att det inte finns tillräckligt många ryttare i SM-klasserna är nog inte för att det inte finns de som är mindre som inte klarar att rida utan att de "större" inte insett att man bör lämna över.

#42 Jag bara undrade om du visste, själv vet jag inte. Men som du säger är det nog för få.
Det kan ju kanske vara en idé för arbetsgruppen att fundera på varför.
Jag tror nog mera på att russen i gulddivisionen är ganska så tuffa att rida…

#43 Tror inte man skall underskatta de mindre ryttarna tvärt om, men man kan ge dom chansen.
Tror inte att det var riktigt samma nivå på diskussionerna innan det blev viktgräns (men visst fanns det).
25-årsgränsen öppnade upp för de mindre "lättare" ryttarna som med de gamla reglerna, åldersgräns+harmoniserande ekipage, redan skulle varit "bortsållade". Varför måste man ligga på övre gränsen när man väger in. Inser man inte att risken finns att man blir utkörd även om man "klarar sig med 1/2-1 kg ???? Jag har alltid varit lång (175cm) men vägde så sent som för bara 10 år sedan 63 kg. Skulle aldrig drömma om att sätta mig upp på russ.
Inom varmblodsmonte'n strävar man efter att väga in med så liten vikt som möjligt borde inte det vara något att ta efter i stället????
Tycker fortfarande att det är tragiskt att man inte inser att man inte alltid kan ha rätt utan respektlöst agerar.

Borde man inte istället kolla efter vad hästarna klarar av? Jag som är 166 cm lång och väger in på 57 kg med utrustning skulle aldrig i hela mitt liv sätta mig upp och rida monté på min lilla ponny på 1.22 som är ganska klent byggd (förutom magen)
.
Men istället tycker jag att det är okej för mig att sätta mig och rida monté på en häst som är 1.26-1.27 som är relativt kraftigt byggd. Alla hästar klarar olika och på vissa kanske det inte spelar någon roll att man är lite lång utan dom klarar det ändå?
Jag är fortfarande för harmoniskt ekipage och viktgränser och allt som redan finns men det känns som att det borde finnas så mycket sunt förnuft att en sån här diskussion inte borde uppstå!

#45 Jag håller helt med Kima. Jag är 1.60 lång och väger 47kg, brukar väga in runt på 52-53 kg. Jag skulle inte ställa upp och rida en ponny på 1.22 men 1.25 och högre tycker jag är helt okej!
Däremot tycker jag att man kan sänka viktgränsen till 60kg. Men inte plocka bort ryttare som är "några cm längre".
Ni som påstår att russen tar så mycket skada av för långa ryttare osv, är det bättre att sätta upp en kort och tung ryttare då eller? Jag skulle iaf hellre sätta upp en lång och lätt ryttare än tvärt om.
Sist men inte minst, hur många montélopp går ponnysarna per år? Jag är nästan säker på att ingen ponny tar skada av att gå ett par montelopp per år med de regler vi har idag. 
#46 - det ska vara LAGOM av allt, en dålig sak blir inte bättre för att man ställer en annan lika dålig sak emot den.
Spännande diskussion tycker jag.
Jag är 157 och väger 43 kg (utan utrustning) och jag skulle nog inte kunna tänka mig att rida ett russ under 125 cm. Men det är ju jag det och vad jag själv tycker är rimligt.
Funderade även på det med att gå efter längd. Hade det verkligenfunkat så bra då det finns som dom är korta och klarar den gränsen, men väger desto mer?
Hästen tar ju mer stryk av en tyngre ryttare än en längre (så länge inte ryttarens fötter är nere vid hästens ben). Eller?
Jag tycker som en del andra ovan har skrivit att viktgräns OCH längd borde i så fall införas. Då slipper man tjabbet om orättvisa.
Men även som Kima säger, med hästen i fokus så bör man ju kolla vad dom klarar av, sen får man ju anpassa sig efter det.
Med tanke på hur olika alla tycker även i detta forum, är det väl toppen att det nu finns en grupp som ska ge klarare regler kring detta med montéryttare.
Det kommer att bli mycket spännande att se vad denna grupp kommer fram till.Helt klart är tydligare regler något som behövs.

#49 Instämmer helt i det du säger. Det blir bra med regler så behöver ingen känna sig orättvistbehandlad om alla kan hålla sig till det dem kommer fram till gällande montén :)
Det finns regler nu med, men man är ju iaf oeniga. Så jag tror inte alla regler i värden kommer hjälpa mot orättvisan att man är för stor att rida B-ponny
~ Anneli ~
#51 Nä. men det kan gälla lika för alla.
Det gör det ju nu oxå, vikten och harmoniskt ekipage..
Det är ju bara det att man hakar upp sig på hur långa alla är.
Tycker inte det spelar någon roll egentligen, för det är iaf hur hästen är byggd. Kan vara en häst som är lägre än en annan kan ha en längre ryttare utan att det ser konstigt ut, om den är grövre byggd. Då kommer iaf inte längden att fungera. Och det är ju synd om en stor ryttare ska kunna få rida en liten ponny bara för att cm står i en regel.
~ Anneli ~
#53 Men eftersom vi alla tycker olika så behövs striktare regler. Vad som räknas som harmonist är ju helt uppenbart inget som alla har samma åsikt om. Ett bättre regelverk gör det lättare för alla.
#54. Jag tycker inte att alla tycker olika, de allra flesta vill ju ha en vikt gräns på max 65 kilo och att man ej är för lång 160 till max 165cm, det tycker jag det flesta inlägg handlar om. Sen tror jag att vilka de nya reglerna än blir så är det folk som kommer att gnälla likväl, det är omöjligt att göra alla tillags.
Det är ju inte likaför alla..
Säg att 2 ryttare tävlar på olika banor.. Båda väger in på 55kg med utrustning och klarar vikten. Den ena är 160cm och den andra 170cm.. Båda har likvärdiga hästar (storleksmässigt) Den som är 160cm blir utkörd ut och får inte rida för ekipagekontrollanten anser att ekipaget ej harmoniserar, medan den andra ryttaren (på en annan bana och en annan ekipagekontrollant) släpps igenom..
Är detta rättvist? Alla har ju olika uppfattning om vad ett harmoniskt ekipage är.. Därför behövs striktare regler så det blir lika för ALLA!!

#33 Du äger inte höga tankar om mig hör jag. Trevligt litet påhopp, tack så mycket.
Eftersom det var p.g.a. mig som allt det här startade vill jag säga att om det funnits klarare direktiv om vem som får rida och inte, hade jag antagligen aldrig anmält ut överhuvudtaget. Men eftersom jag ser många montélopp där det finns duktiga ryttare i min storlek kändes det okej. Ponnyen red jag en del hemma och han gillade det skarpt.
Jag anmälde också ut, därför att jag till hösten ska genomgå en höftoperation och sen inte kan rida på ett bra tag. Jag kämpar varje dag med en fruktansvärd smärta och jag hade kämpat hårt bara för att komma dit - till det montéloppet. Den som inte blir besviken av att bli utkörd precis innan defilering, efter att ha värmt hästen och taggat upp inför loppet, är inte något tävlingsmänniska. Jag är det och det står jag för.
Väldigt trist att det blev såhär tycker jag.

#57 Jag förstår dig i alla fall till fullo! Hade också blivit sjukt besviken. Tycker precis som du att det är väldigt trist att det blev som det blev, därför anser jag att det behövs en längdgräns också. Hade det funnits innan detta lopp skulle gå av stapeln hade hela situationen kunnat undvikas.
Toppen att denna grupp finns nu, och jag hoppas att det ger bra resultat senare också! :)

Fast är man över 170 cm så tycker ju jag i alla fall att man får ta i beaktelse att man kan bli stoppad , tycker jag inte alls är konstigt

#59. Är man över 170 cm och ska ha med i betraktelse att man KAN bli stoppad så ska ju detta gälla alla eller hur? Inte bara en ryttare lite här och där? När det syns ryttare runt om på våra banor med de längderna så blir ju de en slags referensram, varför ska man inte då kunna anmäla ut och utgå ifrån att det är ok?
Jag tycker inte att det är ett dugg konstigt at man blir upprörd och förbannad över att utsättas för något som man tolkar som orätt, tvärtom, märkligt vore det väl annars.

#60 man kan bli upprörd ja men man får faktistk uppföra sig på ett visst sätt , spelar du fotboll tex och ogillar domarbeslutet så får du inte gapa , skrika och hålla på för då får du rött kort ;)
Jag kan också förstå att man blir besviken men för det får man inte säga vad som helst mm och Tycker fortfarande att är man 170 cm så får man inse att man är för stor inget konstigt alls i det . tycker tex att man kan vara 165 cm att rida B-ponny och då är de de ponnyerna som är 125 +

#61 Rött kort hade jag ju redan fått utan att yttra mig det minsta, så det gjorde ju varken från eller till.
Dessutom, i fotboll hugger de ju ihjäl varandra när de inte är nöjda nuförtiden, hände i Brasilien för några dagar sedan. Och precis som i detta fallet var det Domaren som högg.
Jag har aldrig sagt något illa om någon person, snarare så att jag kände att hela grejen sköttes felaktigt av domarkår/veterinär.

#62 Jag kan bara säga att veterinären är aldrig otrevlig och hon såg klart inte dig till häst förrens du kom till defilerings volten , sen själv klart uppfattar man allt olika och ibland får man bita ihop även om man tycker att de är orättvist och ändå uppföra sig , men visst måste du ändå ha anat att chansen fanns att du kunde bli stoppad pga din längd ??
Våra barn/tonåringar som spelar fotboll får tillsägelse direkt när de säger fula saker och då behöver de inte ens skrika , det är 0 tollerans både på barn och föräldrar som står vid sidan av så nog blir det hårdare även där ;)
Sen som vuxen får man ju ändå försöka föregå med gott exempel , då det faktistk finns mycket små barn som tävlar på banorna .
Har ju exempel även från Gotland där de faktistk utdelades varning för dåligt uppförande på banan ..

#62 Jag menar ju inget illa mot dig Martina men du måste också förstå hur folk uppfattade allt ihop också :) det är de jag försöker få fram att man uppfattar ofta saker olika , TEX två personer kan stå och höra precis samma sak men uppfatta/tolka det på 2 helt olika sätt.
Precis som man kan uppfatta lika långa olika långa på hästryggen , allt beroende på om de har långa ben och kort överkropp eller tvärtom , hur de sitter i sadlen hur långa stigbyglar de har mm

Jag har läst igenom tråden lite snabbt.
Många har kommenterat att det inte bör fixeras på vikt, då ungdomar redan har svårt med dagens viktideal och visst är det väl så, men det här handlar ju inte om viktideal alls utom om vad som är lämpligt för ponnyn.
Jag menar i ärlighetens namn finns det väl inte någon som ens skulle sätta upp 65kg på ett galopptävlande fullblod och de är bra mkt större och har dessutom inte checkrem.
Jag har alltid ansett att 65kg är alldeles för mkt vikt för ett russ som ska springa med checkrem och utsträckt, det ger ju ryggen sämre bärighet, det är en fråga om fysik som man inte kan bortse från. Även längden bör sätta gränser för om man får rida sin ponny elr inte, den är minst lika viktig för ponnyns chanser att "bära upp" sin ryttare.
Mina barns ridlärare trodde jag var tokig när jag berättade vilka viktregler som gällde inom montén för ponny, hon tyckte det var fruktansvärt.
"En lögn kommer alltid ikapp en förr eller senare, därför är lögner helt meningslösa"
-Medarbetare i Singelföräldrar-

#65 Anledningen att inte en 65 kilos jockey rider är för att kilo=en längd i ett löp, inte för att fullblodet inte klarar vikten.
#65 Konstigt att dittbarns ridlärare blev uprörd över vikten. Berättade du att vikten var med full utrustning inklusive sadel? De flesta ryttare som rider russ väger under 55 kg utan grejer och det har jag sett många ryttare som borde väga liknande månnga gånger på ponnytävlingar och då skall dessutom ponnyn hoppa och landa på en hov. Det är inte ofta man ser någon bli avvisad för att de väger för mycket. Kanske vore dags även för ponnyhopparna att väga sig med all utrustning innan de startar?!
#64 Håller du med om att det behövs bättre regler kring detta med ryttarnas längd då? Du skriver att alla ser på saker och tng på olika sätt. Är inte en gemensam norm bra då? I vårt fall blev min dotter (163cm lång) förbjuden att rid sin ponny (126,5 cm) fastän hon ridit henne i ponnymonté i 11 år. Plötsligt är det en ekipagekontrollant som inte vill se henne på banan. Klart man blir både förvånad och besviken när man vet andra som är större som rider lika stora ponnyer. Självklart vill vi ha samma regler gällande på alla banor. Vi kan inte ha en sådan luddig regel som gäller idag.
Jag har bara ögnat igenom alla inlägg och kommit fram till att det är väl lugnast att vi lägger ner ponnymontén helt och hållet. Då blir det aldrig sånna disskutioner om att "hon får ju men inte jag osv"..
Sen att sänka viktgränsen eller införa en längdgräns skulle i sin tur innebära att många av de ryttare i dagens läge JAG anser vara duktiga, kommer försvinna.
Många här märker jag pratar för sin egen sjuka mor, de som har ryttare till sina hästar som ex är långa och smala vill inte ha längdgräns och tvärtom.
Sen vill jag ta ett exempel, på Rättviks dubbeltrav förra året kollade jag på shettismontén och det fick mig att bara gapa, iaf EN ryttare lag jag märke till hade hissat upp bena så käna var halvvägs ute på halsen på shettisen, och när hästen ruska lite på huvudet tippade hela ryttaren framår - ingen balans. Är det bättre då, än att ha som på russ en lite större ryttare (men väger in under 65) och har BRA balans och är en duktig ryttare?
Men en sak är säker och kommer montéreglerna ändras så det kommer införas längdgräns eller lägre vilktgräns kommer då inte min ponny starta nå mer i monté.

#68 Självklart kommer flera ryttare att försvinna, det får vi lov att leva med. Hellre vill jag ha ett rättvist system, och med så gott som en garanti att jag inte stoppas pga. min storlek den och om den dagen jag anmäler till ett montélopp.

#67 ja jag är för en längdräns också som jag skrev längre upp som ex 125 och mindre max 160 och 125 + tycker jag en bra längd är upp till 165 cm .., För de kan ju eg inte ta så mycket längre tid att mäta dem också men då får de vara ordentliga mätpinna som de har hos skolsköterskan tex inte med tumstock ;)
#70 Då kanske du förstår varför vi blev så förvånade också?

#71 Yapp , de kan jag förstå och de beslutet går väl att överklaga om att hon inte får rida henne igen ?? Det är ju så att man har ju inte koll på hur långa alla är , de är ju en del som man vet hur långa/korta de är *S*
#72 Det har vi gjort. Överklagan avslogs.

#65 Otroligt bra skrivet!!
En vettig människa!!
Äntligen fler som tänker på ponnyerna…
Faktum att travhästar/ponnyer går med checkrem tycks inte gå fram till vissa = onaturlig hållning = kan inte bära tyngd på samma sätt som om de kan sänka huvudet och höja ryggen.
Jag har lärt mig att travfolk inte har något mer att lära, de kan allt redan.
Sen kan man ju alltid undra om det är ponnyn eller "kusken" som står i främsta rummet…?
ÄR ponnyn bara ett tävlingsredskap eller finns det någon annan anledning till att man har häst/ponny?

#74 Fast många ponnyer går nu för tiden med längre *käk* eller tom utan
#75 I de fallen så har vi ju fenomenet att de "håller upp" ponnyn med händerna. 
#76 Malena har de senaste 6 åren ridit helt utan check på Monita. Hon håller inte "hårdare" i henne då än då hon går i trav med check. Behövs inte. Dessutom har hon trakt bett som inte klämmer i munnen. Det är inte värre stöd i munnen än det man ger en häst som går i form (och ännu inte går i form av sig självt).
Sen ska du inte dra alla över en kam. det finns massor med "travfolk" som vill lära sig mer men helt enklet inte får möjlighet då allt är så hemligt. Jag tycker inte att det är rät att klaga på andra utan att veta mer om dem. Ta det lite lugnt med dina "anklagelser". Ridsporten är inte på något vis bättre. (Min erfarenhet)

#76 man kan inte dra alla över en kam där …

ni som tycker det ska finnas en längd gräns, menar ni att man ska mäta sig med hjälm på då?

Nej självklart utan hjälm , ryttarens längd utan skor
Intressant diskussion det här.
I många äldre rasbeskrivningar står det att russet har "en alldeles för lång och vek rygg för att bära en vuxen"
Ändå har vi väl alla sett bilder av nöjda glada russ bärende på många av våra "gamla" russpionjärer. (uräkta uttrycket, ni som känner er träffade) Och aveln verkar ju ha gått mot en stadigare arbetsponny( min personliga åsikt)
När jag aktiv monté ryttare på mitten av 90 talet, var jag 160cm lång och vägde 58kg (naken).Mitt russ var maxad men inte ngn grov modell. Detta var då kriteriet endast var "harmonierande ekipage". Åldersgränsen var 15 tror jag? Jag kom från ridsidan och tyckte att jag var på tok för stor för en B-ponny
Jag han aldrig mer än in i defileringsvolten innan jag vart utskickad igen med kommentaren helt OK. På ridskolan fick jag endast i undantagsfall rida B-ponny.
Strax därfter skaffade jag mitt halvblod som var 168cm i mkh och ansågs stor på den tiden. Jag fick av alla rådet att välja en mindre och nättare häst. Även av min instruktör.
Nyss hade jag ponnytyttare inackorderade i mitt stall, aktiva människor som är måna om sina djur men visst blir man väl lite beklämd när mamman säger till 11 åringen som är 135cm lång och väger kanske 37kg. " Snart måste vi ju sälja B- ponnyn" du är ju för stor eller "undra om vi ska köpa stor häst direkt till 13 åringen, 150cm och 45kg, hon är ju nästan för stor för D-ponyn iaf"
Nästa dag kommer hon in som ett åskmoln för att ponnyna "stuckit" för tjejerna när de red ute för att tjejerna inte orkar hålla dem.
Inom dagens monté sport tror jag tyvärr att viljan att tävla monté själv på SIN ponny är större än självkritiken…..
Kanske måste man skilja på "promenad" och "tävlingsridning"?

Tänk vad det inte alls var något tjaffs för 10år sedan när det bara var harmoniskt som gällde…..

#82 Det stämmer inte. Det var tjafs då med men Internet var inte lika utbrett + jag personligen tyckter att det var mindre ryttare på den tiden.
//Cecilia

#83 jag kan tänka mig att det var tjaffs då med men känns som att då var föräldrarna mer insatta o sa ifrån när man blev förstor?
vet att det är så många ungdomar o barn som knappt äter för att klara vikten istället för att inse att man blivit förstor och föräldrar är i vissa lägen insatta i det men på fel sätt

Tidigare fanns det åldersgräns som var max 18 år för att rida kat-B
#84 Men snälla….Om man är över 18 år ska väl inte föräldrarna behöva säga till. Då bör man väl ha lite vett i skallen själv eller…?
Om man nu skulle se lite till ridningen.På ridskolan i Hofors hade man en rid lärare på 70 80 talet,
Hennes kontroll på om barnen va för långa eller ej,
va ganska enkelt och alla kan prova det
stå brevid hästen med utsträckt arm når hästen dig till armhållan då va de okey att rida.
va du längre så armhållan fick luft mellan sig och hästens manke då va de bara att rida en större häst ganska svårt att fuska i.
Behåll vikt gräns uppåt sänkgärna den.
Med denna metod får man en inviduell anpassning små hästar på 100 cm kommer att bära små ryttare.
#87 Jag förstår att det var många inlägg att läsa igenom…
Det du skriver står nämligen redan i inlägg #23 

#87 Det roliga är ju bara det att om jag står så över min ponny så har jag ingen luft mellan manken och armhålan och jag är 1.60 lång!
Nu är det ju så att jag inte rider monté själv på mina hästar (större på bredden :P ) men enligt den regeln så borde man ju få rida monté om man är 1.60 och väger 50kg utan utrustning ÄVEN om man är över 18 år!!!
Jag har läst igenom tråden lite snabbt och vad jag förstår det som så känns det faktiskt som att det är ÅLDERN som MÅNGA hakar upp sig på…….. Jag vet många innom ridningen som också är mån om hästens bästa, där mamman kan hoppa upp på barnens hästar och rida trots att dom är över 20 år gamla MEN inte väger spec mycket….

#82 Det var tjafs redan i början på 90-talet, men då skrevs insändarna till Ponnyronden istället för på internet…

Har en helt annan fråga eg , vad ska ryttaren ha på sig och med sig när den vägs in ?
Man får ofta höra olika bud om man säger så ..
#91 Allt som sen ska vara på/med när loppet går.
#91 Allt som du själv ska ha på dig i loppet. Dvs. skor, kläder, väst, hjälm och ev. ridspö. Sen ska du ha med allt som tillhör sadeln. Dvs. sadel, stigläder o stigbyglar, ryggstycke o svanskappa, förbygel/brösta, vojlock o nummervojlock.
Huvudlag och dess tillbehör ska INTE vägas in.
#93 Varken ridspö eller nummervojlock skall inte vara med vid invägningen. (Se reglementet) För stor häst För ponny
Många ryttare inom stortravet låter sig dock väga sig med ridspö och nummervojlock då de behöver överstiga 65 kg efter loppet. En extra vikt för att inte bli diskad. Men annars är det inget krav på att dessa skall vara med vid vägningen.

Se där 3 olika svar
..
För jag vet ju att jag har frågat flera och fått olika svar :D och med tanke på där en blev avstängd i Ö-Sund pga undanhållande eller pga okunskap .Det hade ju varit väldigt enkelt att ha en lapp vid vågarna om precis vad de ska ha med sig /på sig vid invägningen.
När vi var i Åby sist så gick de väl inte helt rätt till , det var bara 2 st som red direkt ut och ända fram till dörren där de skulle vägas in .
3 st var kvar och de körde prisutdelning innan de hade vägt in sig eter loppet.
De tog av sakerna långt borta från invägningen så ingen hade eg koll på om de la av något mm …

Jaha :O jag trodde även nrvojlocken skulle med. Där ser man
#95 Det är bara att läsa i reglementet.
Där står allt. Fast jag vet att det tyvärr är en del funktionärer som inte kan montéreglerna. Brukar därför alltid ha med mig reglementet till tävlingar. Då är det bara att läsa innantill.
Sen brukar man ha prisutdelning innan invägningen (efter loppet). Även inom stortravet delas det ju ut priser till segaren innan den har vägt sig.

¤97 det är inte vi vana vid där väger de sig först och inte kan de hoppa av som de gjorde i Åby , där kunde de fuskats lätt :D
Nu har ju bara Ijor startat 2 gånger och då inte med dottern utan andra rutinerade , vana ryttare som vet precis vad de ska ha med sig *S* men lite roligt de där när de faktiskt sägs olika på olika banor
#94 Alldeles sant, ridspö behöver man inte väga in. Det är ju inte alla som använder ridspö, så då behöver man inte heller väga in sig med det.
Som du skriver, så väljer många inom stora travet att väga in med allt möjligt för att komma upp i 65 kg. Och i ponnytravet är det precis tvärtom. Ryttarna borde kanske byta hästar/ponnyer med varann ;)
Det man väger sig med före loppet, måste man också väga sig med efter loppet. Inte alltid det är vägning efter loppet i ponnytrav, men det är inte förbjudet så det sker. Och då måste man ha samma vikt som före.
Regelverket ändras från år till år, och ibland även under säsongen. Viktigt att hålla koll och uppdatera sig med det nya. Det senaste finns alltid på www.sptf.nu och www.travsport.se
Månadspropositionerna är bra att prenumerera på. Där står alltid det senaste, både inom regelverk/utrustningsbestämmelser och karenslista.
Är det okej om man är 168,5 lång och väger kring 55 kg att rida en 125 cm stort russ?? Vi har både harmoni och balans, men jag menar om det skulle gå att ev. tävla -11..

#100 Jag skulle troligen inte godkänna en ryttare över 160cm på ett russ som är 125 i mnkhöjd. Jag kan inte se hur det ekipaget skulle kunna vara harmoniskt. Sedan skall man ju se ekipaget live för att göra en riktig bedömning så jag uttrycker mig givetvis utifrån normalbyggt russ.
Förhållandet mellan din längd och hästens mankhöjd är ca 135%, personligen tycker jag det är alldeles för mycket….
Jerker Klang,
#100 Beror på vilken fumktionär du har på tävlingen. Malena som är 163cm lång fick ridförbud på Monita som är 126,5 cm.

#102 vilket jag anser är för långt, eller i iallafall gränsfall..
Jerker Klang,

Jag tycker att ett procentsats låter onödigt tillkrånglat.
Varför inte bara sätta en maxgräns på att ryttarens längd inte får vara mer än Xcm högre än hästens mankhöjd.
Baserat på hästens senast registerade mätintyg (finns hos SPTF) och att ryttaren mäts på tävlingsdagen.
Då kan man redan när man har startlistan färdig kolla i sportsystemet vad hästen har för mankhöj och beräkna ryttarens maxlängd.
Och att mäta ryttarna tar inte längre tid än att väga dem.
#105 Förstod det.
Men det är många som anser att hon är tillräckligt duktig ändå för att inte störa hästen.
Men hur det än blir kommer hon aldrig att rida ponnymonté igen. Så SPTF kan hitta på vilka regler de vill.
Vi har hittat andra ryttare till våra hästar. Korta, unga, smala och superduktiga. Så vi kör vidare i monté så länge sporten finns.

#106 Vilket antal cm skall vi ha då menar du?
Tänk efter, det finns startande ponnyer i ponnymonté från strax under metern till 1.30. Manköjd + 35cm är väll ok på ett maxat russ, men knappast på en 95cm shettis, knappast på ett 117cm russ heller.
Just därför är det enklare med en % sats. Man kan enkelt göra en lathund för att underlätta. Just 125% av mankhöjden har jag testat på ett antal aktiva ryttare på både russ o shettis och tycker att det stämmer ganska bra.
#107 Blir väll inte mer harmoniskt för det? Sedan kan man ju knappast skriva reglerna för de allra mest rutinerade?
Skall väll tillägga att jag inte har något som helst egenintresse i detta. Ingen av mina barn väger in till ponnymonté längre.
Jerker Klang,
#108 Självklart blir harmonin inte anorlunda men några hävdar ju att längden är farlig just för att ryttarna rider dåligt.
Det var det jag syftade på. Självklart ska man inte skriva regler för de mest rutinerade men man ska väl heller inte utesluta dem? 

#108 Det var just +35cm jag hade i åtanke. Och jag anser inte att det är för stor skillnad mot ett litet russ heller.
Ett 115cm russ bär då en ryttare på 150cm
Ett 120cm russ med ryttare på 155cm.
Ett 130cm russ med ryttare på 165cm
På bilden ser vi Tejas Musseron (118cm vid tillfället) med ryttaren Elin Tigér 153cm = madlängden enligt min mall. Inte oharmoniskt tycker jag iaf.
Jag är själv långt ifrån ett mattegeni och har lite svårt att få en bild av din procentsats… skulle jag kunna få några exempel på mankhöjd/längd enligt din idé?
Eftersom SPTF inte presenterat någon ändring inom shettismontén så har inte jag det heller. Då får man isåfall fundera ut en annan maxdifferens.

vi kommer inte bara förlora en massa ryttare utan jag tror vi kommer mista en hel del hästar också, eftersom jag itne tror "alla" vill sätta upp ryttare på sina hästar särskilt inte om det är lite vassare hästar. Jag tittar inte ner på dem "mindre" men jag hade inte vågat sätta upp en mycket mindre person på min stora bestanta elefant, eftersom jag är rädd hon/han ine klarar det.
Hoppas verkligen inte viktgränsen sänks, kommer bli som många andra skriver, ryttarna skiter i att äta flera dagar innan och tillochmed även kanske kräks…..
Det hela problemet ligger ju i grunden att personalen inte "törs" säga ifrån… Om man vågade det skulle ju den regeln som var endast harmoniskt ekipage gälla.
Men sen kom avundsjukan.. Varför får den rida och inte jag? Jag väger mindre eller jag är kortare... Då kom vikten in i det hela, och harmoniskt ekipage… Men det gnälls fortfarande.. Varför får jag inte rida jag klarar ju vikten, eller man försöker fuska och väger in med lånade lätta saker och rider i andra och vill inte väga efter loppet.
Så som jag ser det så behövs det nog stenklara regler som gäller och därmed pungt.
Så egentligen… mankhöjd, ryttarens vikt och längd vore väll kanske det bästa… en formel som är vatten tät där det inte går att tycka något om. Snacka om att montén kommer bli krånglig och krystad… men det kanske är så man måste ha det.
För inte ens här kan man vara överrens om vad ett russ klarar att bära.
Jag tycker det är skillnad på vad man klarar och vad man bör bära.
Själv klarar jag att bära rätt mycket men jag bör inte göra det för då kommer jag inte hålla i kroppen i längden, det är därför vi människor har hjälpmedel i många av våra arbeten där det förekommer mkt tunga lyft.
~ Anneli ~
#112 Ett lopp tar c:a 3-4 minuter. Tror att de som satt viktgränserna förstår det.
#111 Om en liten ryttare kan klara en ponny i full galopp i ponnygalopp bör det gå även i monté.
Kanske ponnyn som inte är tillräckligt bra inriden/lydig?
Då är det i så fall PONNYN som behöver mer träning inte en större/starkare ryttare.
#114 Är det inte lättare att hänga sig fast ipå en ponny som galopperar än att hålla ponnyn i trav i högt tempo? Den erfarenheten har i alla fall jag.
T.o.m. en så erfaren jockey som Anders Gråberg fixade ju inte montén särskilt bra. Han fick färre och färre uppsittningar just för att han red som en galoppjockey och inte som en montéryttare. Det ÄR skilnad på att rida galopp resp. monté.
En häst som tävlar och vill springa fort kan vara hur lydig som helst men i ett lopp där man bara får trava, och hästen vill vara först, så är det väl självklart att den med en liten ryttare med sämre balans lättare slår över i galopp. Tycker faktiskt inte det går att jämföra. Det är två helt skilda tävlinngsformer.
#115 Då kan man ju bara undra vad #111 menar med "vassare hästar" då…?
#115 Jag vet minst en Shetlandsponny som tävlat i både galopp och monté… Inte behövde han ha en större ryttare i monté inte….
#113 Absolut tror jag de som satt viktgränserna förstår det. Men det vwerkar inte alla andra förstå då det hela tiden ska gnällas om att det är fel på vikten.
Vikten är ju satt för ponnyns skull inte för ryttaren… För det är ju ponnyn vi måste värna om!
Och det är stor skillnad med vad man klarar och vad man bör.
Och man måste ju anta att ponnyn ska tränas fram till monté loppet..
~ Anneli ~

#114, att få en ponny att prestera i galopp är ingen vidare svår uppgift. Har du sett på Globen när de sätter upp trasdockor på shettisar och kör galopprace? 
Det ÄR svårt att rida ponnymonté. Att få hästen att gå så nära sitt sulkyrekord som möjligt samtidigt som man ska balansera sig själv och häva eventuella galopper… Har ridit ponnygalopp och montéjobb med varmblod, men är aldrig så slut som efter ett ponnymonté-lopp.

#116 en "vassare" häst för mig är en häst som är svår att rida. och det är en hel del skillnad på galopp och trav,.. i trav ska du mana hästen att springa fort samtidigt som den INTE ska galoppera och nej jag tycker inte min häst behöver mer "UPPFOSTRAN" han är speciell och har ett väldigt hattit psyke men är en sjuhelvetes häst.
Så jag skulle ALDRIG sätta upp en liten ryttare på honom, och det dels för prestationen, för ryttaren och för dom tävlandes skull.. jag menar inte viktmässigt när jag säger mindre ryttare utan snarare styrkan att lyckas hålla min älskade ponny i trav.

Ponnyerna blir allt bättre i helheten. Träningen har gott frammåt och det börjar mer och mer likna stortravet. Ponnyerna har BLIVIT vassare, det har avlats fram på det viset! En vassare häst blir oftast en bättre tävlingsindivid dessutom!
Problemet är bara att dom vassare hästarna blir allt svårare att kontrollera och inte minst under sadel.
En tjej som red min häst i ett lopp en gång som även rider varmblod i lopp sa efter defileringen att hon tyckte min ponny var riktigt stark! En ridtjej (14 år) som är riktigt duktig och är bland dom främsta ryttarna i sin klubb red min ponny hemma och kan säga att hon inte vågade rida henne igen pga av att hon var så svår att hålla. Det är helt enkelt så hon är!
Fast ni som tycker att russen är för vassa för de mindre barnen att rida på. Tycker ni att det är försvarbart att era hästar ska ha förstora ryttare på sig bara för det? Ni har inte tänkt på att de kanske inte är lämpade att ha som monté hästar isåfall?
Och tänk på att det här är inget som SPTF eller någon annan har börjat snacka om det här med vikt eller längd. Allt handlar ju faktiskt om djurskyddet…
man får ju inte ha sina hästar i vad för stallmiljö man vill heller bara för att det fungerar…
~ Anneli ~
#122 Visst har SPTF tagit upp detta. För vem har rätt när många tycker olika. Det finns inget som säger att en lite längre ryttare är "farligare" för en ponny än en kortare men något sämre. Då det gäller vikten är det antagande och då inte ens veterinärer är eniga, så vem ska då bestämma om "djurskyddet". Att du tycker att en ryttare på 150 cm är lagom behöver inte betyda att alla tycker det.
Dessutom blir jag galen på detta godtycke kring dessa regler. Har man tydliga regler så slipper man diskussioner liknande dessa. Att sedan SPTF´s arbetsgrupp verkar tro att en 20 -åring är kortare än en 25-åring får stå för dom. De kanske inte känner till när ungdomar ( i allmänhet) slutar växa.

#122 har aldrig satt upp en ryttare över 65kg- vilket är regeln… & jag tycker inte att 65kg-163cm är för mycket på min bjässe..
#124 Sen när är en B-ponny en bjässe?

Negativ?
Jag tycker bara att 65 kg är åt h***te för mycket på en B-ponny.
Jag värnar mer om djuren än om ryttarna så är det bara.

#127 Att värna om hästarn tror jag nog vi alla gör!!
65kg regeln har fungerat bra!! Russen klarar vikten och jag har varken hört eller sätt något russ som blivit skadad varken fysiskt eller psykiskt efter montéloppen någonsin! Jag säger inte att jag vill höja montévikten utan den är bra som den är!
Ryttarna som rider idag väger inte mer än MAX 55-56kg sen tillkommer ju utrustningen som väger en del.
Inom ridsporten finns ingen viktgräns alls. Skulle man väga dessa ryttare med all utrustning så är jag övertygad att många kommer upp i 65 kg klassen. Tänk på att det inte är ryttarens vikt utan ryttare plus all utrustning.

#127 Vi vet din åsikt vid det här laget och du är relativt ensam om den, så du behöver inte klanka ner på varje enskild individ som inte har samma åsikt som du i den här frågan.
Jerker Klang,
#130 Antyder du att jag ska vara tyst eller…?

#131 Jag antyder ingenting, men ta och läs skrivreglerna och fundera speciellt över punkt 10.
Jerker Klang,
#127 Men kan du inte inse att russ är användbara och hoppas att folk är förnuftiga nog å se ner dom är för stora/tunga för å rida dom? Vårt nuvarande russ sätter jag INTE upp lång/tung ryttare på,men vi har haft russ som tål LÅNGT över maxvikten också…varför dra alla över en kam?
#124 jag har inte sagt att du satt upp en ryttare som är tyngre än 65 kg, men även 60 kg kan vara för stort…
#131 Jag håller med dig fullt i det här med vikten!
~ Anneli ~
OM man anser att ens häst inte ska ha 65kg på ryggen utan klarar kanske bara runt 55 som min, så sätter man ju inte upp 65kg man kan ju välja vad man vill ha för ryttare om man inte rider själv
#135 Fast det är ju tydligen det vissa inte klarar av att avgöra…
~ Anneli ~
#132 Menar du att jag provocerar och är otrevlig för att jag framför en åsikt som inte delas av ALLA andra?
Ensam om den åsikten är jag definitivt inte, men många vågar inte skriva här vad de tycker i frågan.
Tyvärr är det väl inte så många inom trav/ponnytrav som värnar om sina hästar. Bara att beklaga.
Och du Jerker… Kolla in punkt 10 själv. Du är inte särskilt trevlig mot mig heller.

#137 inte för din åsikt utan för hur den framförs. Det är det som skrivreglerna handlar om.
Jerker Klang,
#129 Om en 12-13-åring väger 65 kg så kanske föräldrarna ska fundera på vad de "göder" barnet med.
Det finns nämligen en åldersgräns där istället.
Kanske något att tänka på…?
#139 För att kunna rida kan di inte väga mycket mer än 50 kg för att vara på den säkra sidan. Med all utrustning och klädsel kummer du knappast under 7 kg om man ska följa reglementet och använda korrekt utrustning och klädsel.
#138 Tacksam om du förklarar vad du menar i #130.
Jag tolkar det som att jag ska sluta "tjata" bara för att alla redan vet min åsikt.
Jag vet din åsikt också i många frågor. Betyder det att du ska vara tyst då?
#129 Även i ridsporten blir man tillsagd om man ser förstor ut på sin ponny… Och då kan man vara 170 cm och rida D ponny….
Vi hade 65 kg som max vikt på D ponnysarna då jag höll på med ridsport… och de var även där starka raser…
~ Anneli ~
#140 Men, med din matematik så måste ju utrustningen väga 15 kg.
#143 Mitt eget citat: "inte väga mycket mer än 50 kg för att vara på den säkra sidan".
Om man läser ordentligt så blir det inte så
som du tycker detta verkar vara.
Och om man inte vill riskera att bli diskad efter loppet så vill man väl gärna ha lite marginal eller hur? Det är mycket få ryttare som väger ut på 65 kg före loppet. Det är verkligen att chansa. Så med en utrustning och klädsel på 7-10 kg samt lite marginal är man nere på c:a 53 kg. Se ovan igen!!
Har du vägt en vanlig sadel med all tillhörande utrustning + hjälm+kläder+ridstövlar+säkerhetsväst+tävlingsdress? Det är lätt att komma över 10 kg då.

Jag vill uppmana debatörerna att hålla en anständig ton i debatten. Vissa ligger mycket nära personliga påhopp vilket inte är acceptabelt.
Jerker Klang,
Jag har alltid haft en tendens till undervikt, och att vikten isf sänks gör att jag troligen kommer tappa mer, eftersom jag ändå vill testa rida ett russlopp i mitt liv…
Jag tror dessutom att många tänker så, shit de sänker, måste ut å jogga! Det blir bara stress! jag anser att nuvarande vikter ska behållas!!

#146 Det säger mer om ditt eller dina föräldrars eget omdömme än att andra inte inser att när det är slut så är det…Av en händelse är du anonym och nytt alias, endast ett inlägg och just i den här debatten vilket för mig innebär att du redan skrivit med ditt riktiga namn och med det här inlägget bara vill provocera fram ytterligare disskussion ang. anorexi vilket är patetiskt… Skaffa er ett liv och sluta hitta trådar att tjafsa i oavsett vem det är. Men man märker absolut att en del tycker det är roligt att trigga igång varandra. Inte många ungdomar som skriver här längre… Undrar varför?? 
#142 & 143 I den här tråden tillåts inga andra åsikter än att man skall få rida oavsett ålder/längd/vikt. Hade man respekterat ekipagekontrollanterna så hade det kanske varit på det viset än men efter alla turer avigt och rätt så finns det inget annat att göra än att försöka hitta en på papperet så bra lösning som möjligt. Den som har den uppgiften får det inte lätt.

#146 Jag är alldeles övertygad om att du inte är underviktig om du har en längd som är harmonisk med en B-ponny.
Mina döttrar är båda 163 cm långa och väger under 50 kg. Och de är INGA anorexiafall.
Däremot är de för långa för att rida B-ponny.
För skoj skull vägde jag och mätte två ridskoletjejer som kommer hit och rider våra hästar två-tre gånger i veckan. De är tolv och tretton år gamla, båda är 154 cm långa. Den ena (12 åringen) väger 48 kg och med den utrustning hon har på hopptävlingar kommer hon upp i en vikt av 63 kg. Och hon är definitivt inte tjock. Så nej, ridsporten är inte ett dugg bättre bara för att de har åldersgräns.

Varför måste man ändra något då kan de inte va som de va 2010?
#151 Eller som det var före 2005?

#152 Exakt!!!!

muskler väger väl mer än fett? så då dom som har mer muskler väger ju mer än dom som är "tjock". vi är barn/ungdomar, visst man kanske inte ska ha en vuxen som rider. men då kanske man ska ha kvar vikten & man ska mäta sig & ha åldergräns.
jag rider montè & om dom ska sänka den till 55 kg, kommer jag inte kunna rida montè om jag inte börjar gå ner i vikt.
#154 Nej muskler väger inte mer än fet. 1kg muskler väger lika mycket som 1kg fett.
#154 bara att 1 kg muskler tar mindre plats en 1kg fett
Det är desiteten som skiljer. 

jag har iallafall hört att muskler väger mer än fett, men då är det fel dåe.
#158 1kg är alltid 1kg
ex. 1kg bly väger lika som 1kg fjädrar… men det krävs betydligt större mängd fjädrar för att komma till 1kg.
~ Anneli ~

Mao, en viss volym muskler väger betydligt mer än samma volym fett.
Jerker Klang,
#158 Såg att du inte var så gammal men om du läst lite fysik (vilket du kanske inte hunnnit med ännu) så är detta ett typiskt exempel på densitet. Densitet är ett mått där man jämför vikten med volymen och får fram ett värde som är olika för olika ämnen. Det är bl.a. därför kork flyter på vatten ochatt en sten sjunker i samma vatten.
Att du hört folk säga att muskler väger mer än fett är en vanlig felsägelse hos många. Det finns tyvärr många sakfel som folk säger är sanning.
Så därför vill jag tipsa dig inför framtiden: Tro inte på allt vad "folk" säger. Man kan lära sig mycket på att lyssna på fler.
Nu har du något att se fram emot i skolan också.
För nu har du fått lära dig något som andra kanske inte vet.
#161 Lättaste sättet att förklara kanske är att 1 liter fett väger mindre än 1 liter muskler.