Några olyckor?
Har du eller din/dina hästar varit med om större olyckor någon gång där det kanske inte alltid slutat så bra?
Själv hade jag en nybliven tvååring som år 2003 som smet ur hagen och tyvärr blev påkörd, bröt bägge bakbenen och fick avlivas…

Jag var med om en olycka med en utav 2 åringarna jag hade. jag var ute och körde honom och så kom vi till en lite lätt slutande nerförsbacke och han orkar och snubbla och trilla så det blir som en kattapult så jag hammnar i diket. och hästen låg orörlig på backen men som tur var så reste han sig utan några värre skador och var "lugn" så jag kunde hoppa i vagenen och skritta hem med honom.
Inte med russ men med en stortravare.
Ägaren skulle ut och köra och visa mig vilken lovande 2 åring han hade. Selade på och körde ut och allt gick bra fram till uppförsbacken till stallet. då gick ena tömmen sönder (tror det var tömmen) kusken flyger ur och hästen skenar livrädd mot stallet. Tyvärr var bara ena stalldörren öppen men hästen hade sådan panik att hon rusade rakt igenom med vagn efter sig genom en dörröppning först tvärtstopp för vagnen satt fast sedan drog hon till och fick med sig vagnen in. När hon sedan skulle springa runt hörnet till sin box hakade vagnen fast och hästen åkte i backen. och blev liggande.
Efter den incidenten har hästen inte tagit ett rent travsteg. Det går att köra henne och hon är jätte snäll men hon kan inte trava längre. Veterinärer,massörer och kiropraktorer har kollat upp henne men kan inte hitta något fel. Så det satte sig nog i huvudet. Vilket var väldigt synd på en sådan fin stammad och lovande häst.

För mina två första hästar, två shettisston, slutade det illa.
Jag köpte dom år 2003 på hösten, men redan sommaren 2004 var en av dom tvungen att avlivas då hon fick svår fång då hovbenet hann vrida sig osv. Det hade gått för långt och vi insåg att hon var tvungen att avlivas. Hon lämnade mig i stor sorg.
Men det hemska slutade inte där, en decemberkväll runt 6 taget stod min kvarlevande shettis och mina två varmblod ute i hagen medans jag var inne och åt, sen skulle dom få komma in. Men min shettis Bolivia smet från hagen och blev olyckligtvis påkörd av en bil, dog direkt. Hon lämnade mig i stor sorg.
Om det inte var så att jag redan hade min nuvarande häst brian då, så hade jag nog slutat med hästar helt. Det var ingen rolig tid.
Bonzon rymde på våren som treåring när det va isgata ute, ramlade och slog i ryggen så hårt att det blev en lårkaka av det (inre blödning) fick åka till kiropraktorn o rätta till det men han har haft lite problem me ryggen sen dess… :/
För några år sen hade vi ett russ som heter Fergus, min syster körde honom först…när vi va ute o körde han och mitt förra russ Garrilina så sprang han in på en ridstig och blev jätterädd när det smällde om vagnen bland träd o sten..syrran ramlade av …vi körde hem för den vägen han tog gick hem till oss…min mamma va hemma hon hörde att det small från skogen och såg fergus komma skenandes…allt gick bra. Men han skenade ung. 4ggr me min syster..så att hon blev rädd för honom..sen tog jag över o körde honom några år, och eftersom han aldrig hade skenat med mig så blev jag inte för honom utan va ganska bestämd o jag lät honom inte göra som han ville, kunde stanna i värmningen på banan..särskilt på bortre långsidan på halmstad. men gjorde inte det i loppet sen…men en dag sista året jag körde honom så va ett av russen lös på vägen o sprang medan jag körde Fergus, han blev galen o drog rätt igenom staketet…där det fanns backar uppför han sprang åt alla möjliga håll över gupp o allt jag tappade tömmarna, försökte hoppa ur, klarade det tillslut…efter ett tag så fick vi stopp på honom..men efter denna dag så tävlade vi aldrig honom mer…han såldes senare som ridhäst och hoppning som han även va väldigt duktig på.

en treåring i vårat stall fick tarmvred på onsdagen då vi ringde vetrinär och han kom men denna vetrinäre var okapabel till att ge rätt behandling å ställa rätt diagnos han skulle ha operars på kvällen där men det sa inte han så nästa förmiddag var han inte bättre då kom än annan vetrinär och då var det redan försent och han fick somna in i sin box. det hemskaste jag nånsin vart med om.

Mitt shettissto råkade ut för en rätt otäck olycka för många år sedan. Vi var ute och körde och hade en sulky med träskalmar, rätt gammla! Hon gjorde ett glädjeskutt och kickade över skalmen med ena benet, så hon skenade och skalmen knäcktes och spettsade henne rakt in i baken, den gick in en dm, hon blödde som en gris när vi väl fick stopp på henne! det var otroligt läskigt! trodde hon skulle förblöda! Men det gick bra efter omständigheterna, vi for in till vetrinären som tur va bor vi bara 8 km från kliniken där hon kunde sys! Men det var förskräckligt läskigt! Så jag varnar för gammla träskalmar! livsfarligt!
Som tur va fick hon inga men för livet, annat än att hon är lite mer försiktig med bocksprången!
har varit med om rätt mkt.. :/
var ute o körde för någon vinter sedan.. hästen får panik o skenar… vagnen välter, jag flyger av och blir släpad i ena tömmen i någon km.. kom loss till sist och hästen sprang hem..
var på östanåkra och skulle tävla.. kör ut med hästen på värmningen, hon börjar slå som en galning, får benet över skalmen och välter.. jag lyckades hamna under mitt i röran.. men det gick bra det med..
det värsta var när jag va tvungen att avliva mitt 3 årssto förra året.. köpte henne som föl.. va då vanvårdad och hade blivit slagen.. tog jätte lång tid för henne att börja o lita på folk.. fick tyvärr en tumör på hjärnan, så det fanns inget o göra..

Det händer mycket otäcka grejer.. :/

Ja det händer otäcka grejer men oftas så går det ju bra inte alltid tyvärr man får bara hoppas att hästen inte lider. Jag själv tycker det är läskigt när hästarna kväver sig själva i loppet för då är det ju ingen man kan säga att den gjorde fel eller inte utan det är ju maximal otur

Nåra olyckor jag vart med om hos Leif Witasp!
Förra veckan senast hade vi kört och det stod 4 hästar på rad efter varanndra på gången, sista hästen perfect gene fick ett ryck och drog rätt igenom gången med vagn på, det går inte igentligen att ha 2 vagnar brevid sig och alla hade vagn på sig så ni kan ju fatta:/ han demolera 4 vagnar och nån sele, sprang och sista hästen stod åt "fel håll" med huvudet i mot perfect som kom kutande, han vart rädd och när dem möttes fick perfect den andres skalm igenom bogen framifrån, usch, vart ett rejält hål rätt in och som det blödde:/ vet. kom och han mår okej nu! Fick sy och skit..
Annars när jag kom från skolan en dag och gick till leif stall så möttes jag av en hemsk syn, öppnade stalls dörren och där hänger Defi Trizz( hon som vann v75 för nån vecka sen:P) i sin box, hon har fastnat, med grimman i gallret och sprätytat upp under sidan, så det var blod överallt:O och hon andades jätte tung, vi skärde sönder grimman och hon föll i hop, leif sa nu dör hon, nu dör hon! Katrin tröck under hennes huvud där hon blödde som mest, vi ringde vet. och det var på hårstråt att hon klara sig, herregud..
En häst som heter Boquet(eller gjorde:I) var i hagen och så börja hon bete sig så konstigt när vi skulle ta in dem, börja rulla och ha sig, vi förstof att det var kolik tog in henne och var ute och gick och gick med henne, men sen bara föll hon i hop, skrek som jag aldrig hört en häst göra förut, hon skrek liksom av smärta, vi tog henne till boxen vet. kom och vi gick lov att ta bort henne, Tarmvred:(
Annars var det när jag sela My Dear Grace till ett lopp på Rättvik, efter typ ett varv kör fredrik linder upp i vagn på leif och hästen, ja köttar upp hela benet:( fick lov att ta bort freddes häst:( inte leifs denna gång men jag fick ju hjälpa till vid olyckan:(:(…
Usch..!

:(:(

okej nu har jag skickat det mgg ggr jag vet, inte mitt fel att min dator e seeg:P
* Dressyrhästen släpptes på bete, sprang iväg i världens "lyckorus", vände, men fastnade i ett hål med ena bakbenet. Kan säga att benet sprack och det fick bli akut slakt på stället.
* Tyvärr hände detta även en annan häst också. :-(
* Jag ramlade av en häst och blev släpad i stigbygeln. Fy, vill inte göra om det. Hästen slängde även av en annan tjej rakt på ett hinder och hon bröt armen.
* En fölunge (shettis) kämpade jag för i 37 dygn. Veterinären var ute två gånger om dagen och gav mediciner. Han kämpade så, gick från temp på runt 36-39 grader. Han var så underbar och vad vi kämpade. Jag räddade honom till livet vid fölningen, då han satt fast. Märren hade aldrig fått ut honom, om jag inte varit där. Till slut, när han var 37 dygn, var han dålig igen och nere på 36 grader. Med gråten i halsen ringde jag vet. som fick komma ut och ta bort honom. Han var då så sönderstucken, så det knappt gick att sätta kanyl på honom. Han somnade in i min famn och lämnade ett stort hål i mitt hjärta.
* Årets varmblodsföl föddes i leran. Jag hittade henne nersjunken ner till bogen. Jag är ganska liten (ca 48 kg) och inte så stark. Men, på något sätt lyckades jag få upp henne ur leran. Fan, vad hon satt fast, är helt förundrad över att jag lyckades få upp henne, utan att själv fastna dessutom. Fick in henne i stallet, dränkte naveln i jod, tog på henne filtar och la mig själv hos henne för att värma henne. Sov hos henne tom. för att få upp värmen. Vet. kom och hon hade 35,6 i temp. Min sambo åkte till sitt jobb och fick låna en byggfläkt för att värma upp henne. Vi isolerade en del av stallet från det andra för att få riktigt varmt, märren svettades tom, eftersom hon fortfarande hade vinterpäls (detta var i april). Vi fick upp tempen på fölungen och hon blev bara bättre och bättre. Vi medicinerade med penicillin och allt såg ljust ut. Hon fick gå ute några timmar på dagen och stod inne på nätterna. Hon sprang och bockade och lekte i hagen. På sitt 10:e dygn ville hon inte ställa sig upp. Hon andades tungt och pulsen låg på 30. Min sambo ringde mig på jobbet och sa att jag var tvungen att komma hem, hon skulle dö om hon inte fick hjälp, trodde han. Han byggde en "vagga" åt henne för att hjälpa henne att stå så hon kunde äta. Han gav henne lavemang, då han trodde att hon var förstoppad. Men, han insåg att det var förgäves och lät henne lägga sig igen.
När jag hade 10 minuter kvar hem (tar ca 45 min från mitt jobb hem), ringde han och berättade att min älskade fölunge gått bort. När jag kom hem gick jag in i boxen och borrade in mitt ansikte i hennes hals. Min älskade fölunge, 10 dygn gammal och borta. 
Jag glömmer aldrig "Bambi". Hon var en dröm som blev sann, som jag aldrig fick uppleva lycka med! Hon döptes till "She's All That, för hon var verkligen allting jag önskat mig!

Tarmvred precis som Sheriffen..
Men Sheriffen ville verkligen klara de..
Jag minns allt så väl..
Jag vill gärna dela med den kvällen till er..
Allt började…..
den 7/7 klockan 19.00 då Sheriff hornline hemskt insjuknade i kolik.
De var en från amatörstallet som ligger 100 meter från Jeppes stall som hade hört Sheriffens höga sparkar och hade efter ett tag gått och kollat vad som hände..
Där hade min prins legat helt svettig och trött, han hade väldigt ont.
de ringde veterinären och Sara och Henke och även Jesper.
jag fick veta allt efter en timma, och de fanns ingen livgnista i hästen så jeppe bad mig fara dit eftersom Jeppe var i Finland..
jag for dit och han hade ingen livsgnista, men dom sa att när jag hade kommit hade den tänds.
han ville gå nu, så jag och Sheriffen gick ut.
han stannade plötsligt och gnäggade de mäktigaste skriet jag någonsin hört.
Tårarna började rinna nerför mina kinder.
- killen bli bra, jag ber dej, sa jag mellan tårarna..
Vi forsatte gå, han hade ont, jag såg de, men han försökte, jag gick och pratade med honom och sade hur mkt han betydde och hur bra allt skulle bli om han bara skulle bli bra..
hon han kunde bli bra..
tanken slog mig att imorgon klockan 12 kanske min älskling är död :S
När veterinären hade kommit hade hon bara tittat på Sheriffen sara hade fått be henne göra saker..
Efter ett tag 4 timmar när veterinären hade åkt så åskade de utanför stallets svarta portar, men vi gick där bland blixtrarna och vi var nu påväg till vinnarcirkeln.
Sheriffen stannade och lyfte huvudet.
jag kollade på honom.
- Gubben här har du varit många gånger.
Sara hade hämtat olja och skulle nu spruta in i hans mun..
men……
De var knallblått där, BLODFÖRGIFTNING.
Jag hade frågat veterinären vad som hände om dom fick de, då hade hon suckat och sagt, då kan jag dock inte göra någonting..
Tårarna rann nerför mina kinder, DE SKULLE TA MIN PRINS !
Veterinären kom och hon gjorde ett prov som visade att tarmen hade brustit, min kille var uttorkad och tuggade fradga..
vi gick till stället där han skulle få somna in..
jag små viskade med honom hela tiden och berättade hur underbart fint de var på de evigt gröna ängarna.
Huvudet hängde och han var trött de syntes..
Jag började blöda näsblod för att jag var trött och ledsen, blodet färgade Sheriffens stjärna röd..
han dog med mitt blod..
Sen kom hon och gav han sprutan.
efter ett tag ramlade han ihop, han kved till men han levde ännu.
Jag började säga massa saker till honom, han lyssnade, när jag tog mitt andetag efter allt så tog han sitt sista..
sen fanns inte min prins mer, jag slängde mig över honom och pussade hans huvud.
JAG ÄLSKAR DEJ FÖRALLTID.
sedan blev himmlen alla regnbågens färger..
Min prins fanns inte mer..
han somnade in lördag morgon den 8/7 klockan 02.55 - 02.50
Vila i frid min älskade Sheriff Hornline
De var du å jag mot alla andra.. <33
F. 2001 19/5
D. 2006 8/7

Min häst Ekslätts Com Hector var med om en olycka När han var 3 år. Han skulle rulla sig i hagen och så kom han för nära trådarna så när han skulle ställa sig upp så fick han på nått vis tråden om karleden och det var full ström på så han sprang som en galning. till slut fick vi tag på han och blodet rann. När veterinären kom så var det turen som kom om tråden hade kommit längre in i karleden så hade senan gått och då hade vi fått avliva honom. Men 3 månader senare startade han och gick ut och vann. Helt otroligt!!

har ju varit med om välldigt många.. :/ men ingen allvarlig med min ponny.. men med flera varmblod som ja kört.. :(
Vi hade en häst han va ett varmblod på 4år (vallack).. han fastnade men håret på hakan i bröstan (vet inte hur?) då vart han livrädd å kutade ned i diket (som var djupast på hela vägen) där trillade han omkull i vattnet.. fick lov att hålla upp huvudet å försöka få upp honnom så snabbt som möjligt för de var kallvatten.. han som körde hästen bakom ringde en som kom dit me hästtransporten och en massa filtar å sånnt.. :P veterinären sa att om han inte hade kommit så hade hästen dött.. :( så de var ju supertur ju! :)
Sedan va de ju Bertuzzi då.. :P vår gammla superstjärna som ja tror de flesta känner till.. ;) Han föddes inte där vi har hästarna utan hanns mamma och en av våra andra hästar (fortfarande hette han) gick på bete.. vi vaknade av att telefonen ringde kl 06.00 typ.. en som bodde brevid hagen sa att de va en extra häst där.. så vi åkte dit å kollade.. då var de Bertuzzi som stod där ;) å de första (nästan) han gjorde när vi kom dit a ju såklart att bära iväg rakt in i staketet,.. (med ström på) så fastnade han å en sprang å stängde av staketet medans jag fick lov att försöka ta loss honnom :/ hah.. han fick bara ngt. märke å skrapsår. men de kunde ju ha gått värre!
de va ju bara några.. :P hehe.. vi har hafft välldigt många som fått benen över skalmarna å som fått skinn å sånnt hängandes.. :( men bar en som fått avlivas.. å de vat inyte vårat fel.. utan förra ägaren som startat honnom mer en infektion i kroppen vilket ledde till att det vart ett hål i ena hjärtpumpen eller vad det vart.. så blodet gick åt motsatta hållet och hästen kunde stå och sova med 200 i puls.. :( å de var ju såklart rena skitan för att de va ju min enda favvishäst också!! :'( på bilden är de han.. :'( Kaptah..

jag red en häst på rakbanan en dag, så kasta han sig ner i diket helt plötsligt, han var väll en lite gris helt enkel jag ramla av och kom under han, usch det var otäckt:( han drog i väg med mig i stigbygeln, utan att bli trampad lyckades jag trockla mig ur och vart liggande… trampad på benet och helt dåsig, kom till sjukhuset och hade hjärnskakning, ganska allvarlig sådan, menmen det gick ju bra ändå, hade kunnat gått värre;)

Urs.. Jag börjadläsa här och tänkte att man kanske skulle skriva ett par rader om saker som hänt med hästar i mitt liv. Men efter att ha läst halva forumet så kunde jag knappt se texten längre. Med ögonen fulla av tårar väljer jag att inte gå in på det här forumet igen..
Trollet…. Tejas Du-Bonette.. Du finns i allas våra hjärtan…! Cancer på en häst ska lixom bara inte hända!
Bea Jakobsson, ~www.stuteriteja.se~
Medarbetare gotlandsruss ifokus
Medarbetare ponnytrav ifokus

Har bara vart med om olyckor med varmblod. Åkt ur vagnen två gånger, båda för att hästen slått.
Första gången, i våras, var det värst. Körde en tvåårs hingst på träningsbanan med min kompis som körde en annan tvååring. Min slog helt plötsligt bara rakt ut! Utan förvarning. Och han var så hemskt bakrädd så han fortsatte bara att slå och slå. Tillslut fick han ena benet över skalmen och vagnen välte då det var mycket snö och en halvmeter höga drivor på sidorna :S.. Så jag åkte ur vagnen och han fortsatte att skena i den djupa snön med vagnen upp och ner och selen som åkte längre och längre bak. Min kompis fick köra hem samtidigt som jag ringde dom i stallet. Jag kom inte i närheten av han själv, för han var så uppskärrad.. Sen när dom från stallet kommer så har han lagt sig ner i snön av utmattning och då kommer vi nära han och får att på han. Får av vagnen och selen och kan få upp han ur snön. Det var inte roligt att vara med som det kan jag säga! Sedan har samma häst slått sönder sig en annan gång, för han fortsatte att vara bakrädd och så :S…. Men nu är han ganska bra. Ingen av oss slog oss så farligt kanske jag ska tillägga.
Andra gången jag var med om en olycka var det inte lika farligt. Hästen slog och fick benet över tömmen och jag ramlade ur. Men hon travade hem och vi klarade oss båda, bara lite skrubbsår.
Men det är inte kul att vara med om sånt hära =/. Men med ponny har jag inte vart med om att nått hänt. Bara att min förra lilla parvel slog i sulky, men jag hade slaggjord, så han slog mig bara på benet och i fotsteget.
På bilden är det tvååringen som slog för mig.

Minns en dag när jag skulle köra två treåriga varmblod hos grannarna, höll på att sela Ziba medans Indiana var i boxen. Hörde en smäll där innefrån, och den enda som syntes var en bakhov som satt fast i boxgallret! Ett under bara det att hon lyckades få fast den, boxgallret är högt och trångt, och Indiana är ett litet plutt-varmblod. Jag tror att hon hade kliat sig med hoven bakom örat, och på något sätt fastnat. Iaf, jag fick panik, hittade en mejsel och försökte bända upp gallret som var helt orubbligt, och försökte fokusera bort den flämtande hästen som låg därinne med benet i en spikrak vinkel. Bände på skon, skon flög av och i samma sekund röck hon till och hovet kunde genom ett under komma loss. Mirakulöst nog blev hon bara ordentligt svullen, trodde aldrig att hon skulle klara sig med benet obrutet! Så en varning/tips till alla, kolla hur breda era boxgaller är!
Var med om något läskigt på Solvalla. Jag skrittade omkring i veterinärvolten med Rosalie. Plötsligt började det att tjuta i högtalarna och en häst skenade lös på banan, och de hann inte stänga grindarna föränn hästen kom i full sken rätt ut genom ingången, rakt emot mig och Rosalie. Jag bara blundade, men vi hade änglavakt och hästen vek av precis innan, och snuddade bara hjulet.
En ponny jag leasade förr var otroligt bakrädd. Vid inkörningen kom hon lös, skenade runt med vagnen upp och ner. Jag hade glömt min mobil och ingen var hemma i mitt dåvarande inackorderingsstall, men tillslut tog det bara stopp, hästen hade sprungit över en slottekniv och fastnat med vagnen. Som tur var fick hon också bara ytliga sår, men hon blev ridhäst… Sen dess lämnat jag aldrig stallet utan mobben! Vid ett annat tillfälle när en ponny skenat iväg för mig, darrade jag så mycket att jag inte klarade av att slå rätt nummer hem, så jag ringde fel och bara skrek i telefonen att det hänt en olycka och jag behövde hjälp, den som svarade måste ha blivit lite chockad :P
#15 Glömde skriva vad fölungen dog av. Vid obuktionen visade det sig att hon, pga leran, fått in bakterier i naveln och fick bukhinneinflammation.
Hej!
Vi skulle in och tävla inne på Visbytravet, Skrubbs med två st shettisar. Olyckligtvis lossnade transporten vid en kurva och for rätt ner i ett dike och rakt in i ett jätteträd. Vi sprang fram till lutande transporten och lyckades få upp en av öppningarna så drog vi ut min häst som hade klarat sig fast han var mkt chockad sedan när vi skulle få ut min systers häst så föll hon bara ihop, antagligen så hade hon brutit ryggen av sig i smällen. Hon dog i min systers knä 5 minuter senare. Hon var en mkt älskad av min syster som haft henne sedan hon var två år. Några veckor senade så tävlade jag och vann med min shettis den segern kommer alltid att vara tillägnad min systers häst som miste sitt liv på detta förfärliga sätt.
Ziri blev 12år och lämnade bara några få foton och rosetter efter sig.
Svartskäcken på bilden är Ziri och bakom henne står Rovalds Zirius som var med om den otäcka olyckan.
Hej!
Vi skulle in och tävla inne på Visbytravet, Skrubbs med två st shettisar. Olyckligtvis lossnade transporten vid en kurva och for rätt ner i ett dike och rakt in i ett jätteträd. Vi sprang fram till lutande transporten och lyckades få upp en av öppningarna så drog vi ut min häst som hade klarat sig fast han var mkt chockad sedan när vi skulle få ut min systers häst så föll hon bara ihop, antagligen så hade hon brutit ryggen av sig i smällen. Hon dog i min systers knä 5 minuter senare. Hon var en mkt älskad av min syster som haft henne sedan hon var två år. Några veckor senade så tävlade jag och vann med min shettis den segern kommer alltid att vara tillägnad min systers häst som miste sitt liv på detta förfärliga sätt.
Ziri blev 12år och lämnade bara några få foton och rosetter efter sig.
Svartskäcken på bilden är Ziri och bakom henne står Rovalds Zirius som var med om den otäcka olyckan.

#28 usch vad hemskt:(

hej!
Jag lånade en shetttis som hette Mica tränade o kvalde men onga större framsteg(lat) Solvei tog tillbaka henne. Hon blev såld efter ett tag till fastlandet. Hörde att hon hade blivit sparkad så hon lever nog inte längre så då borde de vart en jätte hård spark men vet ej om de e sant. Vet ni något om Mica nu så skicka gärna ett mejl
#28 Jag minns den dagen. Det var fruktansvärt. Jag mådde dåligt i flera dagar efter det! Kan bara föreställa mig hur det var för er. 

Jag var med en olycka som 12-åring och skulle ut och köra ett varmblod som skulle vara med i på den tid V65 finaler på Valla.. Selade på skulle släppa loss och ta mig upp i rockarden men då flög damen iväg.. Jag försökte stoppa henne men till slut svimmade jag och dam stack iväg.. Hon sprang ner mot stora vägen men kunde ej ta svängen när skackeln tog i så fick springa rakt fram ner för ett mindre brant där hon föll olyckligt och bröt nacken och dog.. Jag vaknade upp med ett brutit ben, brutit käkben och en halv tand.. Hua..

När jag var liten 3 år, så var jag med min mamma i stallet och gick bakom en travhäst, den blev rädd och sparkad mig i ansiktet, så att hela min högra kind delade sig, mamma åkte snabbt till sjukhuset med mig och där såg man att hösten hade sparkat ut 3 av mina tänder på den sidan!de de sydde ihop iprincip hela min kind
Nu när jag är 17 år har jag fortfarande kvar ärret. fast det har krymp med åren. men jag kommer aldrig att få tillbaka min tänder som åkte ut.
Det syns inte så tydligt på bilden men lite.

#28 Gud vad hemskt! :( RIP!
Vårat då 3åriga vamblodssto skulle värmas på banan inför tävlingen. Hon vart väldigt het så hon kvävde sig och svimmade. Hon föll ju naturligtvis åt just det hållet hon INTE fick ramla åt.. nämligen in i staketet, så hon bröt nacken och dog :( Hon fick även skalmen i ögat… OM hon bara hade ramlat åt andra hållet hade hon troligtvis vaknat igen…
En dam man följt från början, våran första egenuppfödda pålle :P riktigt lovande till på köpet..
Jag har som tur är inte råkat ut för några större olyckor, men visst kan det hända mycket.
Här är en film som visar något som kan hända så lätt med det är hemskt. Man ser verkligen paniken som hästen får.
http://www.youtube.com/watch?v=dGDG7hQIEM0&mode=related&search=

http://www.youtube.com/watch?v=SUkSL2bqZOM&mode=related&search=
Usch så här kan det gå också. Den är lite läbbig.. :/

Har bara varit med om olyckor som gick bra, för hästen. värre för min mamma som fick axlen ur led ordentligt när vi åkte efter en skenande shettis!
Syrran åkte iofs ur vagnen förra hösten. slutade på akuten för henne och gips i flera veckor! Det var vår inlånade 3-åring som blev rädd och började slå.
#37 - ja, usch! Den är också hemsk. Förhoppningsvis behövde hästarna inte lida så länge. 
För ca 12 år sedan så höll jag på att rida in en 4-årig varmblodstravarhingst vid namn Hannibal West som var jättesnäll o trevlig på alla sätt o vis. Hade lagt mycket tid o möda med honom så han var verkeligen min favorit.Jag hade för första gången suttit upp på han ute o red en liten bit.Hade tidigare bara hängt på han o suttit upp i stallet.Allt gick bra med detta men dagen efter så upptäcktes att han hade fått en stor pinne rakt upp i ljumsken o veterinären fick komma o ta bort den o ge han penicillin. Han svullnade upp i buken o inom en vecka hade han dött i hagen pga inre blödningar.Jag hade jättesvårt att komma över detta för jag hade fäst mig vid honom så mycket.

För ca. 3 år sedan vid en tävlingsdag på Mantorp, hände en läbbig grej mina kompisar, som turligt nog slutade bra. De hade ett extra brett Star Trailer-släp som man fick in tre ponnyer i. Förmodligen hade alla tre hästar klivit bakåt, för i en nerförsbacke fick de kast på bilen och släpet välte. Som tur var så stod det cementblock som delade av vägen, och släpet lutade mot det! Och det helt otroliga var att det fanns inte en enda skråma på någon utav hästarna, helt oskadda, medans en ruta var utslagen på bilen, släpet blev paj och nya Royalsulkyn var avbruten. Pappa och några andra hjälpsamma åkte och hämtade upp hästar & människor. Efter den incidenten köpte de en hästbuss.
Jag vann för övrigt ett montélopp senare på dagen med en utav ponnyerna därifrån.

oj.. många otäcka saker folk har varit med om med hästar.. jag har aldrig varit med om nånting med en häst utan bara trafikolyckor, mer eller mindre allvarliga..

Jag hade en shettis, >Jikas Julia. Hon rymde ur hagen när dom skulle gå in tillsammans med varmblodet. Dom sprang upp på vägen där de var väldigt halt, en bil kom och såg varmblodet som han kunde väja för men min lilla Julia blev påkörd o flög i diket. Hopn bröt 3 av henens små ben och dog själv på platsen. Det är de värsta jag varit med om allt som allt i hela mitt liv, Jikas Julia var mitt allt<33
R.I.P JIKAS JULIA<33
I april 2004 gick min lillasyster omkull med Zolero..
jag vet inte vad som hände, jag körde framför men mamma har sagt att han snubblade och slog en kullerbytta.
Elina fick hästen över sig, det vill säja att hon klämdes mellan hästen och marken. Hon klarade sig med hjärnskakning och lite höftont. Zolero klarade sig utan någon skråma.
De sämsta me olyckan var nog att Elina förlorade hästintresset. Hon har i stort sett slutat med hästar, och det är därför Zolero är ponnytravare nu.

Jeg kjørte ett kallblod der jeg jobber en gang, den var veldig bakredd, men helt grei med noe i ørene. Dette glemte selvfølgelig jeg en gang og hesten stakk avgårde. Jeg kom meg ikke en gang oppi vogna. Fant igjen hesten i en grøft, da lå han feil vei i vogna så vi måtte skjære han løs. Nå står hesten (Gomnes Glimt) med 7 seiere på 8 starter!!
Jag tänkte skriva en sak, men efter att ha läst allas beättelser är detta bara en baggatell jämfört med era historier.
ush.. va ledsen jag blev när jag läste detta

Sen den 1 februari ringer tel min mamma som talar om att min syster har ringt och sagt att Mon Ami och Mirre (new forestar) har blivit påkörda av en bil efter att Mon Ami blivit skrämd och dratt ut igenom hagen, Mirre avlivades på plats direkt ( var inte våran längre då han precis hade sålts) , Mon Ami kördes till Helsingborg och där konstaterade de att hon var så svårt skadad ¨så hon också blev avlivad, en av de värsta dagarna i mitt liv i allfall 2 hästar som vi har fött upp själva och där vi fortfarande ägde den ena , försvann ur våra liv på ca 2,5 timme .. Så nu tycker jag att det får vara bra med olyckor för våran del i år.
På bilden Slättens Mirage

#47-48-49 Men fy vad hemskt. Hoppas verkligen året bättrar på sej!!

Detta är ingen häst men det är min hund.
Han har fått cancer och kmr måsta avlivas, men jag vill inte veta när elr vara med.
jag kmr säga att jag älskar han varje gång jag åker till jespers stall sen kanske han är borta helt plötsligt..
jag älskar dej adde..jättemmkt..
Sen har vi en häst i Jespers stall, Jäverö gold hon kmr också måsta avlivas pga att hennes tarmar kmr ut, de finns inget dom kan göra, stackaren fifan :///
Gumman, första varmblodet jag körde..

#47 gud vad hemskt!!

#47 va hemskt..:( Stackare hoppas att året blir bättre..:)

#50,52,53 Tack ja det får vi verkligen hoppas …

I höstas när jag körde gemini och linn körde isor så skulle linn prova honom utan tussar och jag med lite minder dövning på gemini och det gick jättebra ibörjanmen se på hemmåt vägen sa linn att jagskulle köra så fortdet gick med gemini och se hur långe isor hängde på men det blidde inget lyckat,,isor fick dampryck och började slå som en ja jag vet inte vad så han fassnar med bakbenet över skalmen och går omkull så linn flyger ur vagnen jg hör bara skrik sedan ser jag en viss liten isor skena förbi gemini som oxå får damp och börjar flyga åt alla håll för att han inte fick hänka på isors lilla galopptur..en bit lämgre fram ser man isor gå in i skogen med NYA vagnen!! men han fixxade det eftersom attdet var en liten skogsväg och vipps så hade han kommit fram till oscarssons gård och där stog han å väntade på att linn skulle komma och sela av honom för attdsedan gå hem…han fick bara skrapsår på ena sidan och på knät men grejjen var den att det var sista gången han kördes innan sina starter på kalmar men vi chansade och åkte ner.i första straten blev han näst sist och rapporterad sen så vann han plättlätt i andra starten…så det slutade bra ialladfall

Var med om ett otäckt tillbud i Onsdags.
Lina och Jonatan var med på Montéläger på Färjestad med Rosse och Driffi. På hemvägen skulle jag bara in och fylla luft på transporten. När jag tittade till hästarna hade Driffi bägge frambenen över bomen…. Fick snabbutlösa bommen och få ut hästen för koll, Tack vare vällindade ben hade inget värre skada än ett litet skrap på ett bakben.
Vi lastade igen och började köra, Driffi var helt tokig i bak och på första bästa parkering(Ilanda) stannade jag och kollade, jodå, samma visa igen. Nu gav jag upp. Ut med Driffi ur transporten. Lina och Mickis stannade med Driffi medan jag åkte hem med Hompa o Rosse. Väl hemma var det bara att ta lastbilen och köra de 4 milen tillbaka, lasta Driffi och åka hem. I lastbilen har jag kamera så jag kan se vad som händer. Driffi stod och "knökade"mot ytterväggen trots att hom hade hela utrymmet utan mellanväggar att tilgå. Hon kunde iallafall inte hoppa över någon bom o vi hade koll på henne hela vägen hem.
Det lär dröja innan den damen åker i finkan igen….
Jerker Klang,
medarbetare på ponnytrav ifokus
Gemenskap, glädje och fart - ponnytrav såklart!
Stuteri Isil, Sagolika Gotlandsruss

För ganska många år sedan smet min shettis Blixten ur hagen och kom upp på järnvägsspåret, precis när tåget kom :(
Efter olyckan va jag ganska så bestämd på att jag inte skulle ha nån ny häst. Men efter att ja fått fundera ett tag så bestämde vi oss iaf att försöka testa med nån ny. Så vi skulle låna ett russsto, Pippi, från Furuviksparken, en 6-åring som inte hade gjort så mycket mer än att gå i parken. Kanske inte ett så smart val kan man tycka nu i efterhand, men men.
När vi skulle ta hem henne hände de som man absolut inte vill. Vi hade tagit med en shettis som sällskap eftersom hon va ovan att resa. När vi stannar vid ett trafikljus så känner vi plötsligt att transporten skakar till. Så vi kör in till kanten o går ut och kollar. Då har hon hoppat över bommen i fram. Hela hon ligger framför bommen, men sitter fortfarande fast i huvudet och ena bakbenet hänger över bommen. Hon ligger ihoprullad som en köttbulle och rör sig inte, vi trodde hon var död. Vi får hjälp av en massa snälla människor med att lyfta upp henne och då börjar hon iaf röra på sig, men det va hemska minuter innan vi såg att hon levde. Inte precis den bästa starten när man förlorat en annan häst några månader tidigare. Vi fick iaf upp henne till slut och kunde åka hem med henne. Hon klarade sig utan allvarligare skador, hon blev nog mest chockad. Jag hade henne på prov i några veckor men sen insåg vi att de behövdes för mkt jobb med henne så vi lämnade tillbaka henne.
Det var bara tur att det inte blev värre skador, och tur att det finns människor som är hjälpsamma och ställer upp när det händer sånna där grejer.

Det var nämare två och ett halvt år sedan nu.
Yuppie brukade rymma från hagen(fanns ingen el,trots att ägaren fått tillsägelser) ,han gick brevid den stora vägen.
Han kröp under tråden och ställde sej utanför och åt gräs å njöt av uppmärksamheten när man skulle fånga in honom.
Men en vecka hade han rymt flera ggr och han fick gå tilllbaka till samma hage ändå.
En kväll så hade han rymt och hade blivit påkörd av en bil,köraren var alkoholpåverkad (han är en alkis) och hästen fick problem med ett bakben.
Dom hade vetrinären ute och dom kollade och han fick smärtstillande och en månad å sej att friskna till.
Jag fick reda på det av min syster några dagar senare som är i samma stall och åkte ut dit till han.
Hans livsgnista var borta och han orkade inte böja sej ner och äta.Det var hemskt att se han må så dåligt,jag plockade färskt grän å lite god mat,men han åt inget.
Efter en månad åkte dom in till vetrinären och röntgade han,det visade sej att han hade ena bakbenet fullt av bensplitter och att det minte fanns något mer att göra för han.Han springer på gröna ängar och har ett bättre liv,Men det smärtar mej att veta att om man hade röngtat han så kanske man hade kunnat rädda han eller förkortat hans lidande…
Det som fortfarande gör ont är att se honom där stå på trte ben och helt borta…
Han kommer alltid foinnas i mitt hjärta och jag saknar honom så..

Huh vad hemskt. Jag är lyckligt lottad och har intwe varit med om något spec stort, bara lite sken och några skrapsår.

#60 det som har stått i tidningarna så mycket nu, otroligt läbbigt! :(

#60 , läste igår (tror jag) om hon som hade satt sig vid ett annat säte än vad hon brukade , som räddade hennes liv . usch ! & jag åker länstrafikbuss varje dag , huhu .. :|
# 62 Det var mina föräldrars bästa kompis … Hon överlevde. Jag känner även tre andra som var inblandade, men överlevde. En av mina grannar avled. Hemskt tragiskt. Utan ord.
Usch så hemskt… :( läste också om det..man fick hemska rysningar i kroppen..

hu. att det kan gå så fruktansvärt fort, man borde lära sig att värdera livets timmar mycket mera! man vet aldrig när man mister någon närstående.
Ja, precis … Just att det händer så himla nära. Det är obeskrivligt hemskt.

Tyvärr så hittade jag våran lovande 2 åring död i hagen för någon dag sedan:( så fruktansvärt hemskt. Tråkigt som bara den, med tankte på att han bara blev 2, och att han var lillebror till självaste conny nobell:(

#63 , USCH ! :|

Hemskt det med buss olyckan åxå:( verkligen! :´(
usch vad mycket otäckt det är som händer.
I höstas, skiftet sept-okt, fick mitt lilla busfrö Montró för sig att hon skulle gå över presseningen på våran pool under en av sina rymningar. presseningen höll ju självklart inte så hon brakade ju rakt igenom ner i vattnet som räckte henne strax över manken. Som tur var jobbade min pappa hemma den dagen och såg att det var något som rörde sig under presseningen, så han går ut, ser hålet, öppnar upp poolen och ser Montró vandra omkring i poolen full med vatten. Så han ringde mig på jobbet, som då bara låg fem minuter bort och som tur var kunde jag släppa allt för att åka hem och hjälpa till. När jag kommer hem har brandkåren precis kommit dit och vi börjar försöka få upp min något frusna ponny som strå och skakar i det kalla vattnet. Som tur var hade hon haft hål på duken, så vattnet hade långsamt börja sjunka. Till att börja med försökte vi få henne över kanten, då hon lyckedes hoppa upp med framhovarna. men efter 4-5 försök utan att lyckas så började hon bli trött och skakade nu ordentligt av köld. Mitt i kaoset dyker dessutom tidningen upp och börjar ta en massa bilder. Tillslut hittade vi en stege och två träskivor att lägga på stegen och försökte få henne gå upp på dessa, men hon halkade av hela tiden. Tillsist lyckades vi dra upp henne liggandes på skivorna, med mig och pappa i poolen, pappa puttade henne på sidan, jag ledde henne i grimskaft och brandmännen hade sina slangar runt rumpan på henne (5-6st var de som drog). När hon väl var uppe stod hon på trötta skakiga ben och var ordentligt nerkyld. men med bara några få skrapsår på benen. Efter att veterinären varit här och kollat på henne, gett henne lite dropp och hon hade fått 6-7 täcken och filtar på sig och en portion varmt kli så var hon nästan lika pigg och glad som vanligt. Och eftter det har hon blivit betydligt bättre på att hålla sig på rätt sida av staketet….

Varför händer det olyckor!? :'( kom ihåg när jag körde en häst som backade ner i ett dike på ca 4-5 m.. :P men det sluttade bara som i ett ganska normalt dike.. men det var is å kärrna brakade igenom.. :S men det var ej så mkt vatten och jag vart messt orolig för hästen som låg där.. men det gick bra.. till djursjukhuset och många varma filtar och så.. så, det gick bra..

#67 Vad hade hänt med 2åringen? så jobbigt när det händer..
Usch vad tråkigt med bussolyckan!

Usch .!! va mycket läskiga olyckor som händer 

Har haft turen att inte mista någon häst i någon olycka men död födda föl är också hemskt.
jag själv har däremot bruttit armen när jag skulle hoppa med min ponny. Det gjorde j*vligt ont!

#67 Vad va det för häst?? varför dog den??
Hörde att det hänt Sara Nobell nåt oxå, de e väl den du har va??

#72 #76 Vi vet inte har inte fått svar än, han var bara död :/
Sara har en så kallad x-platta, blir borta iaf 5-6 månader :(

Ja va med om en olycka i höstas. Va ute och gick med hästarna tillsammans med pappa, båda mina har alltid varit väldigt snälla så det fanns inte ens i min värld att det skulle hända en olycka när man va ute och gick. Men pappa stannade till med Paraisa som gick först så att hon skulle få äta lite gräs och jag var inte så uppmärksam så jag kom för nära med cleo. Pajsan blev sur och skulle sparka bort cleo men träffade mitt ben, vilket gjorde att jag sjönk ihop av att det gjorde ont, och då kom nästa spark som träffade rätt i huvudet… Klarade mig rätt bra endå med ett halvt avsparkat öra som dom till slut kunde sy fast på akuten och en rejäl hjärnskakning.
Kan säga att efter det tänker jag mig för betydligt mer när det gäller både mina egna och anda hästar att det kan hända saker även i väldigt oskyldiga situationer.

Jag har inte varit med om nån"allvarlig" skada …
men den värsta var nog …
När jag skulle ut med Pronto första gången på banan .. då han började sparka så mycket så hela vagnen vände på sej…
Allt gick bra,jag fick bara en vrickad handled…
Och pronto blev lite halt
Men…det var många som trodde att jag bröt nacken,när jag flög ur vagnen..
Men med mej och pronto gick dte bra : )
Det var värre med utrustningen;)

Det var i början utav allt ihopa..när jag hade köpt Alban och skulle köra in honom (var bakrädd). Allt gick hur bra som helst och lärde sig allt han skulle lära sig inom en väldigt kort tid.Men!!! en gång när vi var ute me rockarden och skulle precis svänga ner till stallet, så tar han inte riktigt tag i tömmen och svänger så vi hakar i ett staket..Och då bar det av.En gångväg, som inte är bredare än att rockarden kommer igenom lyckas han komma igenom(helt otroligt) jag satt fortfarande i men hade absolut ingen pejling i det läget( halvt ur rockarden)han sprang runt i en cirkel och under magen på fjordingen som stod och borstades och strax innan hoppade jag av för att inte få fjordingen över mig.Sen stack Alban vidare och genom två styckna gångvägar och stannade sedan en lång bit ifrån.Och det enda vi tänkte då var att min blivande stjärna bara skulle behöva åka till slakten då….men tur i oturen..när vi kom till han hade skalmarna böjt sig och han stod med näsan vid sitsen. Efter att ha kollat igenom han blev jag så otroligt glad…han var inte halt eller nåt annat. Så jag tackar allt och alla för att detta inte påverkade hans karriär och då han nu har blivit den han nu är.Kan man bli lyckligare än att ha en elitloppstvåa efter en sådan här olycka som skulle kunnat gå riktigt riktigt illa…….

Vi hade ett riktigt lovande russ i stallet som rymde och blev påkörd. (praktikanter som släppte ut hästen i fel hage trotts tusen påminnelser om att han inte skulle gå i den hagen!!) Han fick avlivas en tid senare.
I somras var hästpalatset (Diana Rodin o compani) nere på Gotland och slog upp tältet i en del av våran hage. Dom brukade vara ute och promenara med elefanten i skogen varje dag. En dag lyckades jag möta den där elefanten som vrålade och trampade omkring man kan väl säga att min häst sket på sig och drog.. Men fick tillslut stopp på henen och en av brasilianarna kom och fick hjälpa till. Har aldrig sett en häst med större ögon

Eftersom vi hade ett 100 tal hästar + turridning och en massa tilsltällningar varje år så händer det mkt, döfödda föl, hästar som kollavippat i hagen brutna ben och armar och en massa konstigheter.