Träning
Har ni börjat med träningen inför nästa säsong ännu?
Hur ofta tränar ni?
Vad anser NI om att lära travhästen att galoppera, bra/ nyttigt/ sämre alternativ?
Kul att få lite sunpunkter och idéer!
har börjat lite smått ska börja köra varannan dag om en vecka då när skolan är slut. jag brukar låta dom galoppera ibland:)
<3Orra..Funiper..Roshems Mylady..Zephir<3
Jag kör eller rider varje dag och det har jag gjort hela vintern för mitt russ hade föl förra året så för att hon ska vara redo för kvalet i mars/april har jag haft henne igång hela vintern. Jag rider för det mesta i djup snö och låter henne småjogga hela tiden för att bygga upp både styrka och kondition. Jag åker också pulka efter henne och kör även i rätt så djup snö.
Vi galopperar alltid våra travhästar när vi rider dom. Det har hjälpt till att bygga upp snabbheten ganska mycket för våra. Långa sträckor i både ökad och minskad galopp är bra.
Vi ska snart sätta igång våra igen.
Jag kan berätta att de varmblodstravare Malena ridit, har blivit mycket mer travsäkra i loppen efter att de lärt sig galoppfattning. Dessutom blir det mycket lättare att ta ner dem ifrån galoppen om det ev skulle bli en galopp i alla fall.
Har precis satt igång min, kör varannan dag och sätter in lite ridning mellan dagarna. Jag galopperar bara min ponny för sadel. Jag tränar honom så ibland för att få lite variation :)
Jag ska precis börja träna min kille lite smått igen! :) Jag är för stor för att ridträna honom, så det blir ingen galopp för hans del.

Har börjat lite smått. Och jag brukar galoppträna med Golf framför vagn.

Palle har varit igång i lite drygt två veckor efter att ha haft vintervila ca två månader.
Jag kör honnom varannan till var tredje dag. Jag har ett ganska noga utarbetat träningschema för honnom. Hittils går allting mycket bra.
Tanken är att vi även skall börja inridningen av honnom nästa vecka. Sedan lär det säkert bli en och annan galoppvända när ryttare finnes.
Jerker Klang,
medarbetare på ponnytrav ifokus
Gemenskap, glädje och fart - ponnytrav såklart!
Stuteri Isil, Sagolika Gotlandsruss

Polenta har varit igång hela tiden sedan sista starten i oktober, hon fick dock ta det lugnt men ändå röra på sig tills vi fick bra underlag att träna på igen och sedan dess kör vi stenhård Vinterträning nu :)
Varvar med att köra backintervaller och långa turer (minst 1 timme) med henne, försöker att hålla humöret uppe på henne och hon känns fortfarande lika fin som i somras :)
Hon går 3-4 gånger i veckan beroende på hur det ser ut för mig på jobbet med, men aldrig mer än 4 gånger i veckan.

Nitro fick vila i somras istället, han både körs & rids 1-4dgr i veckan, så han tränas men är inte fullt igång.
Dotte körs och rids sen sept. hon tränas nån dag i veckan, men är inte helt igång.
De får nån veckas ledigt lite då och då iaf, som nu vid jul/nyår.
Vid årsskiftet här nu ska jag börja träna dem mer seriöst :)
Mina ponnys rids av andra och galopp tränar, det är mkt piggare och gladare av det och bygger muskler.
Galoppträning av travare är enbart positivt (enligt min synpunkt), de bygger helt andra muskler, blir piggare och gladare men lite omväxling. Mjukare och smidigare dessutom.
Möjligt att detta är lite ur spår, men hur har ni gjort för att "lära" era hästar galoppera för sadel?
#10 när ja red o skulle galoppera så försökte ja få dom ur balans o samtidigt lägga på skänkel

#10 jag brukar göra en halvhalt för att uppmärksamma hästen på att "nu händer det nåt", sen är jag övertydlig och både säger galopp och trycker med galoppskänkeln.
Det gör ingenting att hästen "rusar" in i galoppen första gångerna, den lär sig för var gång att komma in i galopp tidigare.
Sen är också uppförsbacke ett bra tips!
Berömmer hästen väldigt mkt då den gör rätt också.

#10 gör som #11, men även att man själv börgar rida i galopp fast hästen travar, då börjar de flesta galoppera.
Vi galopperar våra hästar både under sadel och för vagn. En halvhalt och sedan ett muntligt komando liknande "galopp" eller något liknande. Dock alltid samma. Rider man kan man lägga till galoppskänkel dessutom. De får absolut inte rusa in i galoppen. Då börjar vi om igen. De flesa av våra kan ta galoppskänkel från skritt. En del från stillastående.

#10 När jag har lärt mina hästar att fatta galopp så har jag till en början ridit på en volt i en paddock eller tagit hjälp av ett hinder. Ofta börjar hästen själv gallopera efter hindret då det är lättare/mer naturligt för många hästar att hoppa i galopp.
Jag är tydlig med skänkeln och brukar även säga "galopp" så som de är vana vid när jag longerar dem och de ska fatta galopp.
Jag gör halvhalt, en tydlig galoppskänkel och säger "galopp", håller igång hästen kanske ett halvt varv till en början bara, sen saktar jag av till samlad trav och gör en ny fattning osv. Allt eftersom går det snabbare för hästen att fatta galopp. När man är på en volt är det också lättare för dem att fatta "rätt" galopp. Korta arbetspass o mycket beröm!
Sedan när de förstår skänkeln på volten börjar jag träna med dem på andra ställen o raksträckor, o varvar höger el vänster galopp. Det kan också gå lättare att fatta galopp i en uppförsbacke då hästen gärna vill ta lite extra fart.
Jag red för en dressyrtränare med mitt russ ett tag. För att lära henne galoppfattning så använde vi oss av ett hörn i ridhuset. Vi testade först i höger varv och i hörnet satte jag mig ner, gjorde halvhalt och galoppskänkeln. När hon väl gjorde rätt fick hon en massa beröm vilket är väldigt viktigt! Hon hade väldigt lätt för galopp i höger varv men itne lika lätt i vänster. Då satte vi upp ett hinder i hörnet och travde på det och direkt efter skulle hon fram i vänster galopp. Det funkarde bra för min! 
Har haft otur med både förkylningar och tandproblem och kyla (jag kör då inte över -17°!!) denna vinter, men nu är vi friska och krya och på gång!
Har satt igång denna vecka och nu ska vi väl komma igång ordentligt så fort som möjligt. Blir ju givetvis mjukstart.
Planerar att sätta igång med tempokörning i februari, så det blir ett aktivt januari för att hinna dit ;)
Mycket intressant att läsa era kommentarer och synpunkter!