Ponnytrav iFokus

Ponnytrav

Etikett: träning
Läst 3940 ggr
Elshira
0

Lite hjälp med kondition

Hej!

Jag skulle behöva lite hjälp med att förstå mig på konditionströning lite mera. Jag har för visso bara vanliga ridhästar, men inom travet är man väll så kunnig som man kan bli gällande sådant!

Jag har en Welsh Mountain som jag rider regelbundet, c 2 dagar/vecka blir det mest dressyr, och de andra satsar jag på kontition (och att rida dem ut i skog och mark som jag gör då).

Just nu kör jag mest intervall (efter som jag inte kan något annat), och brukar sätta igång min ponny i trav eller galopp och låta den trava/galoppera den bit den själv känner för efter som jag absolut inte vill göra något fel. Min hingst är varken het eller pigg utan precis mitt emellan, så jag brukar bestämma gångart så får han bestämma tempo (bortsett från uppvärmning osv givetvis!).

Just nu har han inte särskillt bra kondition, så blir inte särskillt långa trav eller galoppsträckor (kanske 100 meter galopp och 200-400 meter mellantrav åt gången), och däremellan skritt tills han pustat ut helt.

Men hur ska man lägga upp ett pass för att göra det så effektivt som möjligt? Finns det någon "regel" för hur länge hästen bör flåsa efteråt t.ex eller liknande? Hur länge kan jag pusha på min häst trots att man märker att han börjar sakta av lite (skänklar jag så fortsätter han snällt givetvis, men har aldrig provat att driva o driva för att se hur det går…).

Jag behöver helt enkelt lite tips på hur man kan se och förstå hur mycket som är lagom för hästen utan att mäta pulsen (jag är ju inte ute efter en topkondition utan endast mer riktlinjer för konditionsträning).

Jag hoppas jag kommit rätt får att få lite svar och hjälp!

Hakuna matata!

Tusen
0

Jag är absolut ingen expert men för att btgga kondition så är det lämpligt att joggingtrava länge. Om man börjar kortare pass och sedan ökar på sträckan och tiden man håller på så brukar konditionen komma.Inga krav på hastighet i början utan bara att hästen håller igång. Ett 30 minuters joggingpass kan vara lagom i början, men märker du att hästen blir väldigt trött under turen så bryt då av till skritt och låt hästen pusta lite innan man tar ny fart. Men låt ändå passet ta minst 30 minuter.
allt eftersom konditionen ökar kan man öka på längden på passet och även öka joggingtempot mer och mer. Galopp är inte nödvändigt.

jessssica
0

Jag tycker också att långa joggingpass i trav är bra konditionsträning och det får hästen uthållig länge. Långa skrittpass o joggingpass i trav o skritta i backar är bra grundträning.
Om hästen bara blir lite lat men ej trött när du joggat på ett tag i trav kan du varva med galopp, då får häsen ofta nya friska tag. (Det beror bl.a. på att hästen kan ta in mer luft i lungorna i galopp än i trav pga att den rör sig på ett sådant sätt som medför maximal kompression av bröstkorgen).
Allt eftersom hästen får bättre kondition kan du trava längre sträckor o med mindre vila emellan. Låt hästen flåsa ur ordentligt innan du travar igen, stanna upp o kolla om den flåsar med hela magen eller bara har lite vidgade näsborrar.

På vilket sätt märker du att hästen har dålig kondis? Tänker om den blir väldigt flåsig direkt eller bara inte vill fortsätta?
Rid gärna med sällskap om du har möjlighet? Det piggar ofta upp och det brukar vara roligare att träna med en kompis :)

xxeliiinxx
0

Jag skulle ju föreslå att du travar mycket, ta nån skrittpaus då och låt hästen gå på långa tyglar när du skrittar. Men för omväxlingens skull kan du skritta i backar och skog och så. Börja med kortare pass (ca 30min) och öka sedan passen mer och mer. Ja, som de innan mig har skrivit typ.

När hästen har fått upp sin kondition så försök arbeta hästen mycket i form så den bygger upp ryggmuskler m.m.

giffan
0

Jag håller med övriga. Rid längre travpass, lägg ev in lite galopp. Du kan med fördel rida dressyren ute med. Flytta lite på vägen fram och tillbaka mm.

Sen när du har en ponny som lätt kan trava på den väg du har mätit upp (jag tycker det är bättre att mäta sträcka än att ta tid) Så kan du lägga in lite intervall arbeten för att få upp flåset..

~ Anneli ~ 
Sajtvärd för:  adopterade.ifokus

MagganS-B
0

Nu när det är mycket snö så är det jättenyttigt för musklerna att skritta i djup snö. Ingen sakta skritt, utan att hästen får jobba, ger bra kondis också!