Klippta nackar?
Skulle vara kul att veta om ni klipper hästarna i nacken eller inte, och varifrån det kommer att travhästar klipps/rakas i nacken? 

Vi klipper våra lite grann, ca 2cm, mest för att huvudlag/träns skall sitta bättre.
Jerker Klang,
medarbetare på ponnytrav ifokus
Gemenskap, glädje och fart - ponnytrav såklart!
Stuteri Isil, Sagolika Gotlandsruss
Jag klipper ALDRIG våra ponnyer i nacken- men varmbloden av tradition?
Anna Manberger, www.stuterila.se

Jag gör som #1 
klipper också för att huvudlaget ska sitta bättre klipper ca 5 cm
<3Orra..Funiper..Roshems Mylady..Zephir<3
Samma som #1
klipper alltid i nacken.. dels för att grimman och huvulaget ska ligga bättre.. men jag tar ca 5cm
#2 Intressant.
Vad ligger bakom "traditionen" att klippa Varmbloden?
Alltså varför klipps dom?
Vi klipper alltid våra.. Kanske ca 1 dm :) om inte mindre! 5 cm kanske låter mer som om vi brukar klippar.. Men jag och mått alltså ;)

Jag klipper inte

Vi klipper ca 2 cm på våra för att tränsen ska ligga bättre.

Vi klipper aldrig eller inte jag i alla fall , dottern har gjort det någon gång och har faktiskt inte märkt någon skillnad på hur tränset ligger
jag klipper olika på olika hästar! ;)
på shettis- och russ valacker klipper jag ca 10cm.
På russ ston klipper jag lite mindre än de ovanstående.
På shettis ston klipper jag bara ca 2cm.
~Stuteri Stenbydal~
Sajtvärd på Gotlandsruss.ifokus

Jag klipper alltid i nacken, oavsett vad det är för ras. ag klipper pga att huvudlaget, grimmor, huvor, huvudlagsunderlägg m.m sitter mycket bättre, oftast är det rätt mkt grejer på huvudet runt öronen och det känns mycket mer lättarbetat + att det är snyggt.
Jag klipper även öron, hovskägg och kronrand.
Jag klipper inte, men kanske kommer göra i framtiden. Vet inte helt enkelt=)
Klipper alltid :) Tycker att det blir mkt mer lättarbetat, plus att jag tycker det är snyggast så.
Klipper alltid lite, vet inte exakt hur mycket men inte för långt. Det är inte så snyggt. Jag klipper för att det ska vara mer lättjobbat och för att det inte ska komma lugg eller man ikläm. Det kan ju göra ont…. Man vet ju själv..
.

Klipper ca 5 cm på de som tävlar, för att tränsen ska sitta bättre. Blir väldigt trångt med check och tävlingsträns annars. Förut klippte jag betydligt mer, +10 cm, men jag började tycka att det såg så fult ut att jag lät det växa ut :P

vi klippar inga av våra nuförtiden , oavsett ras, men skulle det behövas så varför inte.
vi toppar bara svansarna vid behov, annars klipper vi inget alls på våra.

Jag klipper aldrig min häst i nacken, därför att jag tycker inte det behövs och jag tycker det ser fult ut :p Precis som #18 toppar jag bara svansen vid behov :)
Vi klipper varken manar eller svansar på våra hästar. Däremot klipps nackarna på de som tränar. Vi upplever det som att manarna inte trasslar in sig i tränset och att det dessutom inte blir så tjockt i nacen, under tränset, som det annars blir.

Klipper nacken c:a 1-2cm på hästarna som tränas dock klipper jag aldrig på hingstarna då jag själv tycker det är snyggare till utställning!

min shettis Telia är aldrig klippt nånstans, joo bara svansen när den tar i backen då klipps sen 1 cm.
"stubb" (i nacken) har hon aldrig haft då jag tycker inte de har behövt, tycker också de är finare att ha oklippt ;P
russet Mattino var klippt i nakcen när han kom, och nu klipper jag fortfarande men är precis när huvudlagen sitter ca 2 cm inte mer ;P
men han är de nog bra att han är klipps för han är femjävlig på att få av sin grimmor och sånt så kanske lika bra att han inte får av huvudlaget.
har heller aldrig rakat en av mina hästar, tycker de blir gormigt med täcken hit å täcken dit. dom får gärna vara så naturliga som möjligt, lång man och svans, mycke päls osv ;) men skulle de vara behov av att raka nån pga, den blir sjuk när man tränar de är för varmt eller liknande så skulle jag ju inte tveka :)

Vi klipper ca tre cm i nacken på de hästar som är i träning. Detta för att det skall vara lättare att veta vilket som är lugg och vad som är man. Vi klipper så kort för jag tycker att det är fult om man ser stubben.
Vi toppar svansen så att den inte släpar på sommaren och kortare på höst/vinter/vår, då det oftast är mycket lera i våra hagar, vi vill inte att halva svansen skall vara en lerklump.

Vi klipper på de som har tjock man och pannlugg så huvudlag och grimmor ska sitta kvar. Inte så lyckat om hästen ruskar på huvudet och huvudlaget ramlar av, vilket hände efter målgång med ett av våra russ en gång. Då är det bra att "ptrooo" sitter som berget 
Klipper ALLTID från den dagen de börjar träna. Tar ca 5cm i nacken på ponnyerna och 10cm på varmbloden. Tycker det är mkt snyggare och man ser vad som är man och pannlugg. Får ofta hit hästar som ej är klippta och jag märker skillnad på hur huvudlagen ligger när jag har friserat dem.

Klippt mina, för att jag tycker det ser renare ut.
När man jobbat med varmblod blir man nog lite
Arbetsskadad med. Tycker det är snyggt när man ser vad som
är vad.

Om det behövs gör jag. Om de har mycket hår som blir ivägen för att huvudlaget ska sitta bra.
Men helst gör jag inte, för tycker det är finast när de inte är klippta i nacken :) men är det en gång klippta så fortsätter man ju, annars blir det en tuppkam som står rakt upp i nacken ett bra tag innan det växt ut..
SOm # 8 skriver så klipper vi bort ca 5 cm av hästarnas man i nacken. Som gammal ridtjej så sitter det kvar sedan dess… Klippte alltid ridskolans hästar i nacken för att både träns och grimma skulle ligga bättre. Vi har haft några hästar som inte varit klippta när dom kom… Men efter några körturer så klipptes manen bort i nacken. Anledningen är att dels så är det lättare att tränsa och dels så ligger nackstycket bättre om det är klippt……
~Sandra~
-Medarbetare på ponnytrav.ifokus.se
-Medarbetare på tibetanskspaniel.ifokus.se
på russen har jag låtit bli att klippa, har ingen direkt anledning till varför .. men när manen och pannluggen har "lagt sig som den ska" så är det inte några problem med varken huvudlag eller grimma.
varmbloden .. ja, utan tvekan så klipps dom ca 10 cm i nacken. men det är väl mest för att andra redan börjat klippa där.
i finland finns det en gammal tradition att man klipper/rakar av hela hästens man för att visa att den inte är till salu.
~ varje träning tar dig närmare dina mål ~
Vi klipper inte heller våra. Vi tycker inte det e speciellt snyggt och träns/grimma ligger precis lika bra för oss.
#29 Men usch!
Klippa hela manen. Stackars hästa på sommaren då. Ingen möjlighet att slå bort flygfän.
Fast man kanske inte gör så i Finland längre. Har inte sett det på de finska hästar jag sett på travet i alla fall.
#31, man kan se några av dom när man åker till finland och tävlar .. är en riktig upplevelse att vara på trav där! och då menar jag inte bara det där med manarna!
~ varje träning tar dig närmare dina mål ~

vi klipper dom i naken, för de e mycket enklare att tränsa och allt man ska göra
teammanberger.se <3REVINA<3
Vi klipper våra hästar som går i träning eller tävlar för att uvudlag, grimma m.m sitter mkt bättre då.
På våra fölston klipper vi INTE då vi tycker att det ska kännas mer naturligt för stoet.
Unghästarna klipper vi ibland.
Min ponny rakar vi ibland. Oftast på våren då hon får väldigt tjock päls och hon börjar fälla.

Jag klipper mina i nacken, för att få huvudlagen m.m att sitta bättre och för att det är snyggt.
Klipper också bara i nacken på mina hästar, dock inte på Frej ännu , brukar vänta tills dom börjar tränas mer då man ska hålla på mer med huvudlag och sånt 
man klipper väl travarna för att framhäva nacken.. har sett travare som är klippta ca 2-3dm…
själv klipper jag alltid och ofta ca 1dm…aldrig längre…plus hovskägg, öron och lite vid kronranden (mest jämnar till kanten).. jag gillar det rent och snyggt på mina tävlingshästar.. men klipper inte min rid-ponnyn och jag tycker att tränset ligger bra ändå..
kulle vara kul med en röstningstråd om det här, tror det väger rätt lika för och emot att klippa nacke.
Här klipps dxet i nackar av den enkla anledningen att det är enklare att få grimma och huvudlag att sitta bättre på plats.
Vissa hästar tycker jag blir snyggare när man klipper med, och vissa är ju fakriskt finare oklippta. Men klipper man bara just där grimman ska sitta så ser man ju inte om hästen är klippt, bara då den går utan grimma eller träns, och skulle man visa upp sin häst på utställning el liknande så syns ju inte det.
~ Anneli ~
Sajtvärd för: adopterade.ifokus
Jag klipper alla våra hästar och ponnyer precis där grimman/tränset ska sitta. Mest för att man ska slippa pilla med vad som hör till lugg och vad som är man ^^ Men klippa en decimeter eller två skulle jag nog aldrig göra.
Welsh Mountain ponnyerna rör jag dock inte i manen efter som det är förbjudet när man ska på utställning osv (man får inte klippa dem i nacken för att visa den som på araber, men vissa dommare kan vara petiga och tycka att bara någon cm är för mycket). Däremot så har alla alltid en fläta i nacken då istället.
Hakuna matata!
samma som #1 
Det är kul att läsa hur ni alla gör! 
Men är det någon som vet varifrån det kommer ifrån början?
#42 Jag vet inte om det var "från början" men man klipper ju flertalet raser i nacken för att manen inte ska vara i vägen och förstöra halslinjen - man vill alltså att halslinjen och framför allt nacken ska framträda bättre.
Hakuna matata!

Vi brukar klippa Floxx i nacken ca 2½ - 3½ cm :) för att det är snyggt och framhäver hans kraftiga nacke snyggare och för att huvudlaget ska ligga bättre.
klipper alltid våra hästar, dels för att grimman/huvudlaget o allt dom har där i nacken ska sitta bättre och för att det ser snyggare ut(enligt mig!)

Jag brukar låta bli att klippa mina ponnyer bakom öronen, men det händer kanske någon gång då och då att saxen kommer fram.
Tycker f.ö. inte att det gör någon större skillnad på huvudlagets passform beroende på ifall man klipper eller inte, men sedan så har ingen utav mina hästar någon tjockare man! 
#46 Nä jag kan lova att tjock man i samband med ett rusk på huvudet gör att man står med ett träns i handen och en ponny i fjärran 
eller så får man leta grimma i hagen evigt å alltid..
~ Anneli ~
Om tränset sitter kvar eller inte beror ju också på hur små öron hästen har. Ju mindre öron desstå lättare glider tränset av.

#47 Våra shettisar har tjock man men skulle ändå inte klippa just för att jag tycker det är sååå fult :D
#48 Ja jo precis, men en massa man under gör ju att tränset kommer högre upp och glider av lättare.
#49 om man klipper jätte lite syns det inte. tränset/grimman sitter ju där då.
~ Anneli ~

#50 det syns om de tex visar dem i ett fint huvudlag eller visningsgrimma :D
och mina går inte med grimmor på i hagen och då syns det verkligen ;)