Ponnytrav iFokus

Ponnytrav

Etikettallmänt
Läst 6739 ggr
mys-trollet
0

mätas? mätmän?

hitt russ ska slutmätas iår (8år), måste hon mätas innan hon startar?

var kan man hitta listan med mätmän för 2011? Skrattande

ryttarn
0

Ja, hon måste mätas innan hon får starta. Godkända mätmänn finns på SPTFs hemsida under dokument. Observera att du måste ha två mätmän samt veterinär.

Tänk på att SPTFs mätning inte godkänns av Svenska Ridsportsförbundet och vise versa. Så skall din ponny tävla både inom trav och innom ridningen så krävs det två olika mätintyg….

Jerker Klang,
medarbetare på ponnytrav ifokus

Gemenskap, glädje och fart - ponnytrav såklart!

Stuteri Isil, Sagolika Gotlandsruss

www.isil.se

Teja-Bea
0

Torsten Jacobsson, Eskistuna (med flera?) är inte längre godkänd som mätman sedan SPTF infört en övre åldersgräns på 70år.

Bea Jakobsson, ~www.stuteriteja.se~

Medarbetare gotlandsruss ifokus
Medarbetare ponnytrav ifokus

ValentinoRossi
0

Jag har fattat de som att om man mäter på atg klinik så gäller de för travet också men inte tvärtom..

ryttarn
0

#3 Det krävs att mätintyget har SPTFs Logga. Finns både reglementet och tillämpningar under Dokument på sptf.nu

Jerker Klang,

www.isil.se

Mixie
0

#2 Skämtar du???? Finns det en övre åldersgräns på att få mäta häst? Pinsamt!!

//Mickan

StuteriSolo
0

Det finns en övre åldersgräns på att vara funktionär inom travet (och även kusk) och det är 70 år, gäller även om man är utställningsdomare eller premieringsförrättare.

Vet ej hur det är inom ridsporten, då jag inte är insatt i deras domarregler.

johannaolofsson
0

#5 Det kan väl vara bra att det finns en övre gräns, syn osv brukar ju sällan bli bättre ju äldre man blir…..

Tusen
0

#6 Ja, där tycker jag att det kan finnas en anledning, men att mäta häst? Tror man att mätmännen inte kan läsa av mätkäppen efter 70 års ålder? Att de blivit skumögda eller nå´t? Glad

entill
0

#8, Nä, det är nog inte därför man satt åldersgränsen. Det är för att man på något sätt skall bli av med "gamla stötar" som tror att de kan och vet allt… altså en ättestupa. Flört Vi skall väl alla den vägen vandra så småningom …

Agneta Hecht, medarbetare på gotlandsruss ifokus

www.vikingponnycenter.se
~~  Livet fick en skjuts, när vi skaffa russ!  ~~

Tusen
0

#9 Ja du Agge. I Eskilstuna kommer det att bli svårt att få russen mätna, då de flesta kommer från TEJA eller Viking stuterierna. Eller är nära släkt.

entill
0

#10. Närå, i Eskilstuna går det väl fortfarande att få mätt, jag har ju inte så många uppfödningar som är så unga längre, och en till mätman skall väl gå att få fram. Jag har ju några år kvar att mäta. Verkar värre i Kalmar, då Jajja inte får vara med på listan längre för att hon varit "ridsportmätare" d.v.s. har ett R-nummer. Hon har ansökt hos SPTF att få fortsätta och mäta, så vi får väl se vad de säger … Hon brukar ju mäta i Eskilstuna också.

www.vikingponnycenter.se

VeronicaP
0

Jag saknar också mätmän har nere i Halmstadstrakten , blir inte lätt att hitta mätmän här , men de som är godkända på risportssidan måste ju vara godkända på travsidan med ? Tycker det verka väldigt krångligt om jag ska vara ärlig , fattar inte varför det måste vara SPTFs logga för , jag menar om jag nu mäter på atg klinik så tycker ju jag att de borde gälla på travet med, varför krångla till det mer än nödvändigt.

Men de som står på godkända mätmän SVRF borde man ju få använda också eller då de finns på SPTFs sida ? annars finns det inga mätmän här.

Vi i Halmstad har tex ingen mätstation ens utan ska i såfall behöva åka till Helsingborg , de är F-N inte klokt om jag ska vara ärlig ,  vi har använt oss på HPTS av 3 st olika mätmän(de sista åren) och 2 av dem finns på SVRFs sida den 3:e finns inte med någonstans, hur är de tänkt att man ska kunna mäta hästarna då ? Den ena av dem borde vara 70 år snart i alla fall , fast har iof för mig tom att han har fyllt det men han står ju med SVRF och även som huvudman så då kan han ju inte vara över 70

ryttarn
0

För att citera dokumentet "info mätreglemente SPTF" som finns under dokument på SPTFs hemsida.

"SPTF godkänner även mätningar och mätintyg underskrivna av ridförbundets godkända mätmän.

Mätintyget skall dock vara det mätintyg som innehåller SPTF:s logga.
Fram till dess att det finns nya intyg kan de gamla användas. Dock skall övriga loggor styrkas
över. Endast SPTF:s logga skall gälla. Intyg kommer att finnas på vårt kansli för rekvirering."

Som jag förstår det kan man låta SvRF mätmänn mäta men man måste ha två intyg, ett för SPTF och ett för SvRF.

Anledningen till allt detta krångel är ju faktiskt inte SPTF utan SvRF som bröt sig ur gemensamma mätkommiten och förra året kom med ett helt eget mätreglemente. SPTF har, tycker jag, gjort det bästa av situationen.

Jerker Klang,

www.isil.se

VeronicaP
0

FAst bara för att SVRF bröt att de måste mätas på station så känns det onödigt att man måste ha 2 st mätintyg fast med olika logga på .
Tror att vi skjuter oss själva lite i ryggen då , för det finns ju en del *ridponnyer * som kanske vill prova karriären som travponnyer och som kanske alla redan har mätt sig i år innan de kommer på att de vill testa dem på travet och de visar sig då att de måste skaffa ett nytt mätintyg för det , då tror jag att de inte kommer att starta.

Men fortfarande finns det inga mätmän på SPTF lista  i Halmstads regionen , frågan är ju då har de kollat upp om mätmännen här vill stå med på listan eller hur har de tänkt, jag har rätt många ponnyer som behöver mätas i år och jag kan inte tex lasta in alla i släpet och köra dem till skåneland eller uppåt .

Jag läste reglerna när de kom ut och tyckte att de var rätt krångligt alla redan då och reagerade alla redan då att de inte fanns mätmän i våran närhet.

Tusen
0

Tycker fortfarande det verkar onödigt med TVÅ mätmän på ett årsintyg.

För är det inte så att mätmännin INTE får ha några intressen alls i hästen de mäter. Gäller det båda mätmännen eller bara den ena?

entill
0

Det är nog så att SPTF utgått från den gamla listan, och sedan godkänt alla med "T-nummer" samt de som har "A-nummer" (avel), dessutom är alla de som finns på SVRFs lista godkända, men resten då? Det måste finnas en hel del mätmän som inte får vara med på någon lista alls …, men varför göra något enklare om man kan krångla till det …?

www.vikingponnycenter.se

florakil
0

För att bringa klarhet i detta med godkända mätmän 2011.

Det är så att SPTF godkände de mätmän som var registrerade som travets mätmän (T nr) i det mätmannaregister som den gemensamma mätkommittén förde fram till april 2010. Förutom dessa är de av SvRF godkända mätmännen 2011 även godkända för SPTF. Några mätman med registrering för avel (A) är också godkända för travet. Vid den obligatoriska mätmannaträffen inom SPTF som kommer att äga rum inom första kvatalet 2011 kommer SPTF:s mätmannalistan att justeras. Justerad lista kommer ut efter 1/4, fram tills dess är namnen på den nu publicerade listan godkända. SvRF godkänner bara de mätmän som finns på deras lista. 

SvRF godkänner inte ett mätintyg med SPTF:s logga på. Därför måste två mätintyg skrivas. Ett med enbart SvRF logga på och ett med SPTF:s logga på.

Information om mätningregl. mm finns på SPTF:s hemsida.

/SPTF:s mätkommitté
genom Arne Florqvist

VeronicaP
0

#7 Men då blir det ju så att man inte kan mäta sina ponnyer förrens efter den 1/4 april och ev kval och start kommer att bli senare pga det då de fattas mätmän i våran regi om man säger så. 
En av dem som vi hade förra året och mätte på travbanan tex står ju under rid och hon kan användas men då måste hon ha 2 st olika block kan jag tro.
Men den andra som mätte finns inte i någon alls och då kan ju inte vi anlita de här 2 pga det och de blir svårt att planera sina mätdagar pga detta och de flesta vill ju få mätt sina ponnyer i tid(i alla fall jag)

De börja bli krångligt att ha tävlingsponnyer inom både trav och ridsporten, tur att de oftas finns vuxna som kan hjälpa barnen med alla regler (fast vi knappt hänger med själva)

entill
0

#17. Förstår inte varför man krånglar till allt så. Hade det inte varit enklare att godkänna alla som fanns med på listan förra året,  oavsett vilken bokstavskod de hade? Som det är nu kommer det ju att bli brist på mätmän till travet, vilket ställer till problem för ponnyägarna. Finns det någon baktanke med dessa ändringar? Kommer samma regler att gälla som SvRF så småningom, d.v.s. att endast mätningar på klinik kommer att gälla?

www.vikingponnycenter.se

Teja-Bea
0

Arne du skriver "Justerad lista kommer ut efter 1/4, fram tills dess är namnen på den nu publicerade listan godkända."

Men på denna lista finns ju mätnämn nämnda som är över 70år gamla? Hande inte SPTF satt 70år som övre åldersgräns?

Gäller listan? Eller gäller listan förutom de mätmän som är +70 år?

Hur ska man då isf som hästägare veta vilka som är +70år?

Bea Jakobsson, ~www.stuteriteja.se~

Medarbetare gotlandsruss ifokus
Medarbetare ponnytrav ifokus

florakil
0

#20. Om Du läser dokumentet "info mätreglementet" på SPTF:s hemsida så står där att fram till den 1/4 gäller de intyg som undertecknats av någon av de namn som redovisats på listan. Detta innebär att om det finns personer som uppnått en ålder av +70 år och finns med på denna lista så är de godkända fram till den 1/4. Efter den 1/4 kommer de som är +70 år att tas bort från listan och inte godkännas som mätmän.

#19 Alla travets mätmän som fanns med på den gemensamma mätkommitténs lista förra året, och de nu av SvRF godkända mätmännen är godkända av SPTF. Att SvRF justerat sin lista innebär inte att de som dom inte godkänt, automatiskt skall vara godkända inom travet. SPTF godkänner sina mätmän och SvRF godkänner sina. Det finns heller ingen baktanke i något av våra beslut. Vi har försökt att inte försvåra för våra ponnyägare och gick därför inte heller med på SvRF:s regler att endast "klinikmätningar" skulle vara godkända.

MVh
För SPTF:s mätkommitté
Arne Florqvist

entill
0

#21 Tack för svaret, skönt att höra att det inte kommer att krävas "klinikmätningar" för travet. Du skriver att de av SvRF icke godkända, inte automatiskt är godkända för travet, men innebär det att de automatiskt är underkända för travet också? Jag menar alltså de med R-nummer.

www.vikingponnycenter.se