Vilket bett??
Hej!
Vad använder ni för bett på era ponnytravare?
Rakt? Eller tvådelat?
För och nackdelar?
Vilket är skarpast?

Jag använder tredelade bett med fasta ringar på de flesta när de tävlas i trav. Hemma går en del på raka bett eller liverpoolstång när de körs, annars är det tredelat som gäller.
Kör på rakt bett, främst happy mouth .. raka bett är väl i princip det mildaste man kan ha på en häst, så som jag förstod det när min hästtandläkare var på besök.
Men man måste ju känna efter vilket bett som passar bäst på sin egna häst.
~ varje träning tar dig närmare dina mål ~

3-delat varvat med rakt! 
//Mickan

Kör alltid med rakt bett på mina, tycker att jag märkt stor skillnad sedan jag bytte från två delat. Dom har blivit mycket mer mjuka i munnen sen ger det inte lika mycket bettskador!
Det är ett russ som jag tävlar med ett crescendobett, har provat med många andra lite "snällare" bett men hon blir jättesvår att kontrollera när hon kommer upp i galopp, med crescendo så blir hon mer styrbar!
Har även ett russ som är känslig för nickel, hon tränas alltid bettlöst och i lopp går hon med ett rakt happy-mouth äpplebett!
Tredelat och rakt.
Stoppar inte ett tvådelat bett i munnen på mina ponnyer sedan jag var på en föreläsning om vilka skador dessa kan ge. Särskilt när de är för långa och det är inte många som förstått att deras Russ borde ha c:a 9,5 cm långa bett.
Jag har tvådelat, vanligt travbett
Rakt bett kör jag på. Sen har jag investerat ett nytt bett, "Happy Tounge". Dyr historia, hoppas det ger resultat.
Kan ju fylla i… Bara för att man har en stark häst behöver man inte köra på det skarpaste bettet. Jag kör med rakt på min, och han bör väl räknas som en stark häst och ligger på som sjutton.
Tycker man måste se till hur hästen ser ut i munnen innan man väljer bett, och jag skulle inte stoppa in något starkt bett i munnen om man verkligen inte måste. Min har haft lite problem med munnen, därför behövs det ett snällt bett. Man får underlätta det med ett stadigt grepp och balans med check istället.

Använder bara raka bett. Tar liten plats i munnen och ligger bäst.
Vi använder raktbett på våra förutom Winner som har ett tredelatbett.. Körde med raktbett på Winner ett par starter i slutet av säsongen men han blev så otroligt vass av det (tycker det låter lite konstigt med tanke på att det ska vara ett snällt bett?) så jag fick byta till tredelat och då vart han helt underbar att köra.. Så raktbett på alla 3 förutom Winner :)