Ponnytrav iFokus

Ponnytrav

Etikettfoder-utfodring
Läst 4325 ggr
Rajmon
0

Hjälp med analys!!

Eftersom vi har fått kasera så många av hösilagebalarna vi fått iår letar vi nu efter nytt. Har fått analys från 2 sorters hösilage och behöver hjälp med att tyda det lite bättre. Jag vet att hösilaget på den ena analysen är ganska dåligt. Jag är ganska så kräsen med vad hästarna får för grovfoder så vill gärna ha ganska så bra värden. Analys 1. TS: 56,6 % Råprotein: 92g/kg TS Smb.protein häst: 31g/kg vara Energi till häst 5.0 MJ/kg vara Ca: 4.0g/kg TS P: 2.0g/kg TS Mg: 1.6g/kg TS K: 21.6g/kg TS Analys 2. TS: 64% Smältbart råprotein: 28g/kg foder Energi, foder: 6.3 MJ/kg foder Råprotein: 80g/kg TS Smältbart råprotein: 44g/kg TS Energi: 9.8 MJ/kg TS Tack på förhand :)

giffan
0

Jag är helt värdelös på att räkna sånt. Brukar kontakta kraft de har gratis rådgivning och sätter ihop foderstater både på sitt foder och annat…

~ Anneli ~ 
Sajtvärd för:  adopterade.ifokus

LindaM
0

Det finns gratisprogram på nätet där du kan fylla i din analys och få en uträkning på hur mkt du måste tillsätta av krafftfoder, mineraler osv eller vänd dig till en foderrådgivare.

Men först måste du ju fundera över vad du vill ha i ditt hö. Vill du behöva tillsätta krafftfoder osv. Hur torrt/blött hö vill du ha? För min del är dessa båda partierna för blöta.

Rajmon
0

Tack så mycket för svaren!

GranoStall
0

Fast över 65 % TS innebär att det blir lufttät lagring och ingen ensilering sätter igång, det ger ökad risk för  tex mögelangrepp när det ligger på gränsen.

//Cecilia

pluttanna
0

Nr 2 är ju inte komplett med mineraler. Men torrare som många föredrar vilket dock medför lufttät lagring vilket är sämmre med tanke på kvalitén. Värderna energi och protein är inte jättedåliga. Kvoten blir ju nästan 6.

Men med nr 1 behöver du inte ens tillsätt amineraler utan endast tokosel.