stänkrädd
vad kan man ha till en shettis som är stänk rädd och väldigt tittig på marken?? jordbländare finn vell inte till ponny?
<3Orra..Funiper..Roshems Mylady..Zephir<3
Man kan sätta en stor fluffig nosludd också.. Borde ju ha samma funktion..
och för stänkrädd'et kan man ta på en flughuva.. funkar fint för mig iaf :)

Jordbländaren är mer till för hästar som tittar mer på skuggorna på marken än rakt fram. Jag hade satt på en flughuva och se om det blir bättre då får dem inte riktigt samma stänk i pannan som innan.
Shettisar skvätter inte så heller så det borde funka med huvan. Jag hade kanske funderat på helstängt också. Våran Dino Rex är knepig när man kör honom utan helstängt. Han springer och tittar på allt och inget. Finns ingen fokus på honom. När vi sätter på honom helstängt på tävlingarna så är det bara rakt fram och kämpa som gäller.

"nosfladder" och flughuva…
har helstängt på henne redan. ska testa flyghuva. det är när det regnat som hon är räddast.
<3Orra..Funiper..Roshems Mylady..Zephir<3

men oj vad mycket grejer ni ska ha på era hästar för att dom är rädda för skugga och stänk:S
hästar som är rädda för sina egan ben och skuggor kan man bänja bort dom ifrån,
och dom som är rädd när det stänker kanman ju pröva med en vanlig flug huva :)

#9 om man angaskerar sig och har bra kommunikation med sin häst så är det inte ett dugg svårt! menmen…
#10 hur då? skulle gärna vilja veta hur man tränar bort det!
~Stuteri Stenbydal~
Sajtvärd på Gotlandsruss.ifokus

#11 om du har bra kommunikation med hästen vet du det själv ska du se! :)

#10, nu får du nog ta och utveckla, blir nyfiken på vad du menar!
Min häst blev stänkrädd när han började komma ner i tiderna = snabbare hästar och mer stänk. På träningar är det inga problem att ligga i rygg, eftersom vi har mycket mer kompakta och inte lika välsladdade banor här hemma som inte skvätter särskilt mycket. På tävlingar drar han dock upp huvudet och bromsar när han hamnar bakom en annan häst. Och egentligen är det väldigt förståeligt, man vet ju själv om man kör utan glasögon hur obehagligt det är om det stänker!
Men kom gärna med tips för jag vill mer än GÄRNA slippa den fula julgransutstyrseln i ansiktet på min kille 
#10 Jag har svårt att tro att det endast handlar om att prata med sin häst och hålla den trygg, det är inte samma sak som att tycka att det är obehagligt att få grusstänk i ansiktet. Träning och åter träning bland hästar och heölst i lopp sammanhang är den enda lösningen tror jag och för vissa hästar släpper nog aldrig rädslan/obehaget

#13 det finns nog inte så mycket att göra mot att hästen är rädd mot stänk, det är nog dom flesta hästarna, som du säger det är ju inte speciellt skönt att göra utan glasögon …
men om man har helstängt så ser ju inte hästen stänket så mycket.
#14 om du förklarar för din häst att det inte är farligt med skuggor och tränar och bevisar att det inte är så farligt så försvinner det snabbt! :)
grusstänk går nog inte att vänja bort, som innan du tycker ju inte att det ärspeciellt skönt att köra utan glasögon … så man får tänka lite ur människans perspektiv och börja förstå sitt djur, dom flesta ser ju sina hästar som en leksak :/ och det är synd för en häst är lika mycket värd som en människa :)

" men om man har helstängt så ser ju inte hästen stänket så mycket" - men det handlar ju inte om att hästen ser stänket eller inte , utan att den får det på huvudet och inte gillar det, och om man då har en stänkrädd häst så hjälper det knappast att bara ha helstängt.. ;)
#15, tycker att du talar emot dig själv lite .. nyss gick det att vänja av, och nu så går det tydligen inte att göra så mycket åt det.
om någon sätter en bindel för dina ögon och kastar grus i ansiktet på dig så betyder det inte att du inte känner det, bara för att du inte ser det! klart som tusan att det fortfarande känns!!
~ varje träning tar dig närmare dina mål ~

#10 blir också nyfiken på hur man kan träna bort det? som #13 säger är banorna lösa o de skvätter mycke. hur ska man då kunna träna bort de? tvinga dom o springa fast dom är rädda o tycker de gör ont? tycker jag är ganska taskigt mot hästen..

Det finns ju olika saker att sätta på sin häst av olika anledningar.
Jordbländare: En del hästar kan bli skrämda av skuggor och dylikt på marken. Jordbländare sätter man en bit under ögonen på hästen vilket gör att den inte kan se marken precis framför sig. Finns i två varianter en som är ett tjockt ludd och en av borst.
Nosläder: Band med fladdrande läderremmar som fästs över hästens nos. Eller huva som täcker hästens panna/huvud. Ska hjälpa hästen att inte bry sig om grusstänk från hästarna som travar framför.
Helstängt huvudlag: Skygglappar som är fästa på huvudlaget, så att hästen bara ser framåt. Hjälper hästar att fokusera om den är alltför nyfiken på omgivningen. Detta för att hästen rör sig bättre och snabbare om huvudet är rakt fram, och då tar man gärna till olika hjälpmedel (om hästen inte bryter åt något håll för att den har ont eller om det beror på en skada).
Murphybländare: Ett skydd som sätts för ena ögat på hästen. Om en häst ofta vrider huvudet åt höger, så sätter man en Murphybländare på vänster sida. Då måste hästen vrida upp huvudet för att se vart den springer. Murphybländaren får inte vikas så att hästen helt förlorar synen på det ögat.
Att träna bort stänkräddhet kan vara svårt, jag håller med flera som sagt det tidigare. Har haft en som till och med grävde gropar som hon gömde huvudet i när hon gick i hagen när det regnade ute. Hon ville bara komma in
. Det blev aldrig bättre. Däremot kan rädsla för skuggor förändras, och likaså kan effekten av stängda huvudlag förändras.

jag har helstängt på min häst för han är "rädd" för dom vita 10m stolparna :S ingen aning om varför, men han springer bara o bryter. sen blir han jätte stressad om han ser att hästar är påväg om. låter också konstigt men han blir inte lika "rädd" om han har helstängt:)

#16,17,18
jag har aldrig sagt att det går att vänja av stänkrädd het, eller det går men det är svårt, men det går att vänja av om hästen är rädd för sina egna framben eller skuggor mm … dom flesta som är stänkrädda är rädda för det som kommer mot ögonen, men som sagt man kan pröva att vänja av det eller så använder man nosläder eller stänk skydd (tror jag att det heter) :)
Vår stackas "lilla" ser ut som eh julgran i ansiktet. Hon är extremt stänkrädd och vi klarar oss inte längre med enbart flughuva. Hon har numera både stänkhuva och nosfladder.
jag har både stänkhuva och nosfladder och det hjälper inte helt :) men något bättre är hon men ändå inte..
#22 Ja inte är det snyggt inte, men ack så bra för de stackars liven som inte kan springa med stänk i huvudet.
Hade en häst (eller haft flera) som kommer in och är helt röda och svullna i ögonen när banorna varit saltade. De körs med stänk huva just för att skona ögonen.
Tycker att det är bra att man använder sånt istället för att tycka att man ska tvinga bort stänk rädd hetene bara för att det e fult med massa jox i huvudet på dem.
~ Anneli ~
Sajtvärd för: adopterade.ifokus