raka bett
hej jag har hört att många säger att raka bett är skarpa :S , men jag har alltid hört att de är jätte snällt mot hästen. Nu vill jag veta vad ni tycker?

jag tycker raka bett är snällas mot hästen sen tredelat och sist tvådelat.
Vad jag har hört så är raka bett snällare..
Ska faktiskt köpa ett i veckan och prova. 
Om man användar raka bett kan tungan ´somna´ - vi användar tre-delat travbett från Wahlsteen, Finland - funkar bra !
bj / dk
Raka bett är det absolut snällaste mot hästen (enligt erkänt duktig hästtandlakare). Dagens "raka" bett är numera inte helt raka utan lätt böjda just för att följa tungan så att den också får plats.
Tvådelat är ett rent plågeri. Mittendelen åker upp i gommen och bettet viker sig och klämmer hästen på sidorna av underkäken. Finns inget snällt alls med tvådelade bett.

Jag skulle påstå att det som avgör hur snäll inverkan ett bett har på en hästs mun, är den hand som håller i anda änden - oavsett om det är tvådelat eller rakt! 

#5 men ett tvådelat åker hursom helst upp i gommen, hur mjuk på handen man än är. Däremot kan det ju skada olika mycket beroende på den som håller i andra änden :)

Rakt bett är mitt favoritbett, de allra flesta hästar jag använder det på (stora travare med) tycker det bettet är bäst. Det ligger still i munnen, hästarna verkar trivas med det och det är snällt .. MEN det kan bli skarpt beroende på handen som håller i det. Tycker rakt bett fungerar väldigt bra på heta hästar med.
jag är väldigt inne på att skaffa rakt bett till min lilla ponnybus, men jag är osäker med tanke på att jag är ganska "hård i hand",, och jag har även funderat på 3delat men så är det att hon känns väldigt mjuk i mun och jag får hon inte riktigt på "bettet" då.. känns som att köra och försöka styra en gele klump..
Jga har rakt bett på min som springer snett med huvudet och behöver extra mycket stöd. Hon ligger väldigt mycket på bettet så det blir lättare för mig att hålla upp henne med det raka 
raka bett är liite starkare än två & tredelade men sååå mycket snällare mot munnen och tänderna!
Använder aldrig nått delat bett.
#10 Ett rakt är väl inte starksre än något annat bett Det beror på vem som håller i tygeln/tömmen hur starkt ett bett är.

Jag använder rakt bett på min tävlingponny ! Min tandläkare rekomenderade det och sa att det skulle kanske vara det bästa för han. Vissa bett kanke är bättre än andra men jag tror personligen att det är olika från häst till häst och hur man själv kör, och hur mjuk eller hård man är i när man kör !!!!!!!!
Använder bara raka bett på mina hästar…
Varvar ibland med 3-delat…

jag använder alltid dom "vanliga" travbetten.. dom tvådelade .

På mitt 3-åriga Russ började vi med rakt, provade sedan 2-delat, men hon blev hård som sten i munnen när vi anväde det så jag bytade tillbaka till det raka.
När jag tävlade förr använde jag alltid 2-delat, vilket då fungerade utmärkt…
Det jag hört alltid är precis som du skriver att raka bett är "mildast"!
#11 självklart ligger det i handen, men om vi nu säger att man hade tagit lika mkt i en häst med ett delat, och ett rakt så hade det raka tagit lite mer, dock inte skadat munnen.
# alla !
En bra debat om bett, - man får läre sig hela livet.
Vi användar tre-delat utt i från att det skulle vara mera mjukt för hästan, men argumenter för rakt bett som är böjd verkar ju också riktig så vi får fråga hästan - vi har båda modeller.
bj / dk

#8 Spelar ingen roll om jag har rakt eller 3 delat bett på Polenta, beror helt på vilket humör hon är på .. tycker jag att hon är lite lat så smackar jag upp henne och får henne på bettet, hon kan bli riktigt vass på det 3 delade, är då enklare att hålla på det raka. Tycker absolut du kan testa rakt, vi kör många lite vassare blodingar även paltar på raka bett och dom fungerar kanonbra på det.