Årets Ponny 2006
Vilka tycker du har varit årets ponnyer 2006?
Jag tycker följande
A-klassen Lufsen II har varit bästa shettisponny, såg han i Mini Åbergs helt suverän.
B-klassen Gumino är en riktig träningsprodukt från ponnyfamiljen nummer 1 i Sverige nämligen Seppälä. Klart bäst 2006
Vad tycker ni?
P.S. Going Kronos och Ludde har varit bäst bland des stora
Kat.A finns det bara en - DYNAMIT II! Sån jäkla kanon!
Kat.B e de då Gumino!
Ps. Ludde är ingen kusk, men träna kan han…

ja lugnt Dynamit… helt grym häst.

Dynamit bland shettisarna . Bland russen, ja, det måste bli Gumino!
Dynamit är en bra ponny men slår han verkligen Lufsen häst mot häst, nej det gör han inte ännu därav ska Lufsen bli Årets ponny 2006 i A

Jag tycker inte snabbaste ponnyn ska självfallet bli Årets Ponny . Jag tycker det är prestationerna som räknas och hur hästen utvecklats!
Lufsen är äldre, om några år eller nästa år är Dynamit där med. Men Lufsen är dock en bra häst det med, all heder åt honom, men i år har Dynamit vart bäst!
Och ska vi jämföra häst mot häst? Skulle Going Kronos slå Conny Nobell om båda två var i topptrim? Nej, så kan man inte jämföra… Och om vi ska köra häst mot häst så vann ju Gläntans Domino Sm, och där var Belinda II 2:a. Och Tyson slog ju Gumino i något lopp?
Nej, häst mot häst håller nog inte. Vi kör på prestation -
jag bugar och lyfter på hatten för Dynamit!
Vad har Lufsen gjort för något i år egentligen?? Vunnit Åbergs, sen nada… Nej, Dynamt och Danielle är helt klart bättre.

Ludde är visst en kusk. han tränar inte bara. det är självklart dynamit II han är hel otroligt. den är de Danielle oxå. sen är de gumino bland russen.
Hörru du Proffset, du är en riktig lallare
Lufsen gick 2.06 i voltstart och han rundade 14 andra shettisar när han vann Mini Open på Bergsåker. Tror ni att Dynamit hade klarat av det, nej knappast
August, det hade Domino också klarat… Och Dynamit är 4 bast slå det!!

August.. varför ska du alltid käbbla imot som nån jävla terrier? Så fort det är nån som tycker nånting annat en dig så är du på o biter. Lufsen har startat otroligt mycket mer en vad Dynamit har gjort, Dynamit är helt otrolig för sån ålder och för sina meriter på så pass kort tid.
aja det är iaf vad jag tycker och jag kan inte förvänta mig nånting annat en massa mothugg av august som beter sig som en 3-åring i trottsåldern.
Proffset har du alzheimer?
Vem menar du Domino eller Dynamit?
GLÄNTANS DOMINO, en liten fuxshettis du vet? Då kan vi ju utse honom till årets ponny, han hade lätt klarat av uppgiften! Och Dynamit är bara 4 år, förstår du nu?
gläntans domino kat a.gumino kat b.

Dynamit bland shettisarna och tuffing bland russen

Gemini!!! nej jag bara skojja:P bland russen Klart Tuffing och shettisarna Lufsen…
#8, jag vet att Ludde är kusk, men det jag mena var att han inte är den bästa kusken.
HAHA, terrier X) *ASG*
Alla får tycka va dom vill, men det går ju inte å ifrågasätta att Dynamit har vart bra!?

Har nog aldrig funnits någon mer självklar vinnare till årets ponny Kat A, Dynamit II. Hade han vunnti 19 lopp iår eller hur många var det? Man kan ju självklart inte jämföra Lufsen med Dynamit tidsmässigt, Dynamit är ju bara 4 år!! Om årets ponny skulle vara till för den ponny som sprungit snabbast under året blir det ju inte kul.
Bland Russen är det väl mest rättvist att säga Gumino, men Tuffing har inte gjort många fel(inga!) i sin karriär hittills.
#9 Gläntans Domino har också rundat ett stort fält och gått 2.06.7 volt precis som Lufsen.( Lufsen tangerade Dominos Svenska rekord)
Har funderat
Dynamit har vunnit många lopp ja, men inte har det varit mot något direkt kvalificerat motstånd. Tomelilla och sådant. Dynamit får nog visa lite mera innnan man kan utse han till årets ponny. Tycker fortfarande att Lufsens två prestationer på Jägersro och Bergsåker gör honom till årets ponny. Det var ju inte direkt Tomelillaklass han mötte där inte. Utan det var absolut Sverigeelit då, därför ska Lufsen vara årets ponny bland shettis. Det ska inte bara vara självklart att den häst som vinner mest lopp ska vara årets häst. Man måste också titta på motstånd och sånt.
#20 och vad exakt menar du med ''tomelillaklass''?
Tuffing och dynamit

#20 Vad sägs om loppet i Italien, Derbyt och de tider han gjort ? Det kallar jag prestationer!

Tuffing och Danielle.
Danielle har gått välrdsrekord för ston, enbart 5 år gammal. I loppet nere i italien stog hon på sin auto tid i ett volt lopp, alltså 2.09. Dynamit stog på något runt 2.20 och endå var Danielle inte långt efter i mål. Självklart at Dynamit en otrolig häst!

#24 Joo , jag valde också mellan Dynamit & Danielle . De båda har gjort det hur bra som helst .

#21 med "tomellillaklass" menar #20 att motståndet inte skulle vara lika hårt på Tomelilla som på andra travbanor.
Bea Jakobsson, ~www.stuteriteja.se~
Medarbetare gotlandsruss ifokus
Medarbetare ponnytrav ifokus
Det är ju inte hästarna som är dåliga på tomelilla..isåfall är det ju banan..Tomelilla är ju bara 500m och 3spårig…men Dynamit har ju startat på stora banor med och vunnit en massa så man kan ju inte jämföra banorna utan motståndarna isåfall!!
Men dynamit är ju grym, en av sveriges bästa shettisar redan och bara 4år..lufsen o domino är ju äldre och har startat mer..

Kat A säger jag Dynamit han har varit helt suverän i år , jag har sett han flera gånger och snacka om Derbyt där han vann hur enkelt och behövde inte ens få full fart in i mål och ändå satte en sådan tid. Har det funnits någon sådan 4 åring något år innan med den kapaciteten?????
Kat B säger jag Gumino även om det var klart mycket svårare att välja här.
#20 Det är årets ponny och inte alla års bästa tider, för då hade väl Domino och Danielle, Lufsen varit några kandidater men nu var det ju inte det som gällde….

Dynamit II ska vinna tycker jag..! Han har vunnit så många lopp så det är han värd..:)

Sheriff Hornline årets trapalanda häst ^^
Dynamit shettis
å gumino russ ^^

Dynamit & Danielle på A-sidan.
Varette kat.B
På russidan kommer antagligen Gumino att bli Årets häst, men jag tycker juryn borde välja Tuffing. Denna 4-åring efter Tyson II är fortfarande obesegrad och har obrukad travat 1.52!
Bland shettisarna blir det värre för juryn. Även här borde det handla om årgångshästar. Hittills har insändarna ovan mest handlat om Dynamit II, en 4-åring med 19 vinster på 22 starter och den näst bästa tiden av alla i årgången genom tiderna. Valet kommer förmodligen att stå mellan honom och den fenomenale 3-åringen Smedens Attack, som ligger på ungefär liknande segerprocent: elva vinster på 13 starter och 2.29,9 i rekord. Men utanpå dessa båda herrar går ändå Danielle, det 5-åriga stoet som när det som bäst behövdes (i 5-årsmästerskapet) slog till med världens snabbaste tid för ston alla kategorier, 2.09,1, en prestation som måste rankas som en av de bästa i ponnytravets historia. Att Danielle lattjade med motståndet i Elitkampen gör inte saken sämre.

Kat A: 3 åringar: Smedens Attack 4 Åringar: Dynamit II, 5 åringar: Danielle, Äldre: Luffsen och Gläntans Domino.
Kat B: 3 åringar: Ramona Ernst, 4 årigar: Tuffing, 5 åringar: Ravenna Ernst. Äldre: Gumino, Mowgli och Tyson II.

Självklart ska Tuffing bli årets 4-åring, men Gumino måste bli årets häst, med segrar i SM, Elitloppet osv osv osv osv. Med hans otroliga tid, 1.40,? är han dessutom 3:e snabbaste russ genom tiderna så han är min självklara vinnare.
Kat. A tror jag faktist att det måste bli Danielle som är min vinnare, men moståndet är otroligt stort!

Jag tycker kat.B Gumino och kat.A Dynamit II
hur är det möjligt att tuffing är årets ponny 2006???mot gumino?
Tuffing har vart grym förra säsongen! Hästen var ju bara 4 år!
#37 precis, tuffing var verkligen värd priset.

Fast lite tjurig var jag att vissa av oss inte kunde rösta på SPTF sida ..
Jag kom inte heller åt röstningen på SPTFs hemsida………

#40 Inte jag heller… Men egentligen så är det ju svårt att rösta, alla har ju varit så otroligt bra, så jag grämer mig inte så mycket direkt!