SPTF:s ordförande ett år framåt heter Jan Hyttring. Enligt obekräftade uppgifter förlängdes även 50/50-kvoten för rekordhandikapp att gälla även 2008. Kusk-SM skall köras som inofficiellt lopp i Eskilstuna. Vi hoppas få mer info om förbundsstämman snart.
Det stod på PONNYTRAVET.COM.
Heja rekordhandicap!

jag har varit där idag, något speciellt ni vill veta?
Hur röstades motionerna igenom??? Vad kommer hända??? Åldersgräns, kvaltider, REKORDHANDICAPET??

Ålders gränserna för häst förändrades inte, det blev nedröstat med 35 mot 34.
Kvaltiderna kommer att gå tillbaka till det som varit alltså 2.55 och 3.??(inte så bra på shettis).
Även 2008 kommer vi att få skriva ut rekordproppar, men dock minst 50% penning. (blev struligt med röstningen i den här frågan).
Det blir åter att vi får ha 16 lopp per tävlingsdag, detta gäller from 2007.
Ylva

Låter toppen!
HÄRLIGT! :D
Då kan man fortsätta tävla ponnytrav! : )

synd det med att det inte vart förlängt ålder skit på ponnyn te 18

#7, håller med.

Ja och att det bara skiljde en röst mellan att få igenom det eller inte. Det känns ju tråkigt. Dessoutom var det en som inte röstade i frågan för vi var totalt 70 st från början.
Kusk sm kommer att köras som inoffeciellt lopp så att det blir inga prispengar, och rekorden kommer inte att räknas. I övrigt kommer det att köras med det upplägget som tidigare var tänkt i år.
Ylva
Förändrades montévikter osv. någonting?

#10 monté vikterna är oförändrade, dock kommer det inte att bli obligatorisk vägning efter loppen.
Kommer det fortfarande vara monté kval? Eller är det borttaget?

#12 Monté kvalen är borttagna redan innan stämman.
Hur blev styrelsen sammansättning?
Veritas odium paretFörvånad

Ordf. Jan Hyttring
Led. Tommy Strandqvist, Ingela Svensson och Arne florqvist
Supp. Anna Sjöblom, Mikael Lindqvist och Bengt Westergren
Hoppas detta blev rätt nu då =)
Hur bilr det med rekorden? Blir auto och volt likställt???
"16
Det får vi verkligen hoppas
Var det inte någon motion mot det där med likställda rekord?
snabbaste tiden räknas alltså auto/volt likställs.
Ni menar inte allvar att Kusk-SM blir ett inofficiellt lopp? Blir det inte längre ett mästerskapslopp? Vad får det loppet för status då?
Jätte dåligt… tycker jag.
"20
Ja, det var väl spiken i kistan för Kusk-SM. Inga prispengar inget officiellt lopp, botten tycker jag.
Äsch, det jag tycker vart mest joker med kusk-Sm är att det gått på Tingsryd och Jägersro de senaste åren - kul för norrlandskuskarna!
Tycker att det var bra att inte höja åldern till 18 år på ponnyerna.
#21 Precis, det är bara lägga ner kistan i jorden nu och gräva igen. Låt E-tuna köra sina inofficiella lopp och hålla lekstuga….men varför ska det drabba alla andra? 
Kusk-Sm är säkert ett bra arrangemang för Sveriges segerrikaste kuskar. Och det är ganska bra att det är inofficielltockså. Tänk om man är typ ganska nybörjare och lånar ut sin ponny till nån, som kör den jättefort och vinner? +3.000 spänn (brukar det väll vara i första pris?) och nytt rekord.
Men att det gått på Tingsryd och nu senast JÄGERSRO är mindre bra.. Hur många skulle åkt till Boden för Kusk-Sm?
Amnandah, jag tycker att Kusk-SM tappar sin status med att köra det inofficiellt, det blir ingen tradition i i själva arrangemanget. Visst ligger Eskilstuna bra till geografiskt. MEN vi ser även i det stora travet att kuskmatcher är relativt iskallt. Hur många på kusklistan när det gäller segrar kommer inte att dyka upp på Eskilstuna ca 5-6 stycken i varje kategori typ. Inte bra men inte heller konstigt. Det blir strul med att få tag på ponnyer till deltagarna, det har väl varit så förut när Eskilstuna har arrangerat Kusk-SM?

#26 Jag skulle åkt till Boden…. Jag har åkt till Eskilstuna 2år för Kusk sm och dit har jag ca 60mil…. Tycker att om man vill vara med i Kusk sm så spelar de nog ingen roll var de ligger..
De e vad jag tycker iallafall..

#27 Kusk SMs upplägg kommer att bli samma som det var tänkt förut i år, alltså tar deltagarna med sig sina egna hästar som sedan lottas i ena lopper och blir körd av ordinarie kusk i det andra.
Att det blir inofeciellt är nog ingen som är rikigt 100% nöjd med, självklart vill folk ha det som offecielle, men med den styrelsen som sitter i sptf som vägrar att skriva ett tillägg i sina riktlinjer för kusk SM så var det här enda alternativet för att få bort att pengar och rekod inte skall räknas.
Vad Kusk SM får för status är upp till oss kuskar hur vi ser på det! Jag vet att förr om åren när det gick hos oss på Eskils så var de flesta av de 15 bästa kuskarna med, och den som vann kusk SM sågs definitivt som en av landets bästa kuskar!
Ylva
#29 Men Ylva det kan inte ha med styrelsen att göra. Det har ju med våra regler att göra. Regler som all har godkänt tidigare.
Det är ju beslutat tidigare att alla officiella lopp ska tider och pengar registreras. Så det är ju nu dom som röstat på att inte ha officiella tider i loppet som ska ta ansvar för att det inte är ett officiellt lopp längre. Skyll inte ifrå er! 

#30 Stämman hade all rätt att skriva till ett tillägg om just den korrigeringen i riktlinjerna för mästerskapslopp. Men det var som att prata för döva öron när man sa det.
Att ändra tidigare beslut var i stortsett det enda vi gjort igår, inget av besluten vi tog var nytt. Så det hade inte varit svårt att ändra dte beslutet att offeciella lopp kan gå utan prispengar. Nu vill inte ja ha ett sådant beslut för i vanliga lopp tycker ja det bör vara prispengar, men ett sådant beslut hade varit möjligt!
Jag står för vad jag tycker, jag tro att kusk sm kommer att bli bra i år! och jag tycker det är bra att inte tiderna registerras, me ja kan också tycka att det är synd att det inte är ett offeciellt lopp. Men att ha kvar det som offecielt skulle kosta mer än det smakar enligt mig.
Sen tycker ja det vore trevligt om du presenterade dig när du måster att jag skyller ifrån mig och inte står för det jag säger. Står du för det DU tycker?
#28 så du menar att du skulle åka ca 150 mil för ett inoficiellt lopp och utan prispengar.
#29 tycker inte att det är rätt av dig att skylla detta beslut på styrelsen, vi röstade om det. FÖR PENGARNA VAR INTE VIKTIGA UTAN ÄRAN. Sen får ni ju se vad det nya beslutet får för resultat

# 32 Ja de skulle jag… De e ju ändå Kusk sm..

#32 Absolut är pengarna viktigare än äran och det står jag för! Men du måste också hålla med om att de inte brydde sig när vi tog upp att det gick att skriva ett tillägg i riktlinjerna?
Det kändes som att de ville att vi skulle få sota för att vi inte ville ha deras bestämmelser, så upplevde jag det med alla beslut som vi tog som gick mot deras styrelsens tidigare beslut. Vilket jag kan förstå till vissdel då det tyder på hur dålig koll de verkligen har på vad de aktiva vill. Men borde de då inte korrigera och göra om det så att det blir så BRA som möjligt för de aktiva? I stället för att ge oss "straff"(i detta fall att det inte blir ett offeciellt lopp) för att vi inte går med på deras regler?
#31 Jag menar ju det, att stämman inte vill ändra på reglerna vad som är officiellt och inofficiellt lopp.
Dvs stämman (Sverige = VI (menar då inte direkt jag för jag var inte där men vår klubb var ju de så då blir det ju vi i slutändan)) är nöjda med dom reglerna.
Och då kan man inte skylla på styrelsen, utan på HELA SVERIGE, inkl. eran klubb. För det var ju dom som röstade, eller var det inte det? Var det styrelsen som beslutade hur kusk-SM ska köras, som inofficiellt lopp? För i så fall har jag missuppfattat allt.

#35 Det var stämman som beslutade om inoffeciellt lopp, Det var med relativt stor majoritet "lät" det som.
Som jag skrev tidigare så fick vi inte något svar på varför man inte skulle kunna lägga till det i riktlinjerna, de körde bara vidare och röstade igenom att det skulle bli inoffeciellt. (eftersom det är jag som skriver så är det mina egna personliga upplevelser av mötet!)
Glömde skriva att som jag fattar det, rätta mig om jag har fel, så ett inofficiellt lopp kan inte vara ett mästerskapslopp. Och det är det jag tycker är synd att det inte är. För det mister status, både för oss aktiva och för folk runt omkring. Vår PR status försämras.
Då hade ju E-tuna kunnat köra ett inofficiellt Kusk-SM utan tider och pengar, så hade det officiella, MÄSTERKSAPSLOPPET, kunnat gå i samband med när stora travet kör Kusk-SM för stora kuskar.
Då hade ju alla varit nöjda!
Represetanterna för eskilstuna motiverade sitt förslag mkt bra. Många vill ha kusk Sm På ett sätt där man kan få många bra hästar med, som inte ska belastas med varken tid eller pengar för att någon kusk lyckas vinna ett lopp på en bra tid som ponnyn möjligen inte kan leva upp till med ordinarie kusk.
Som jag förstog det så ville man egentligen inte slopa prispengarna, men för att tid och pengar inte ska belasta ponnyn så var det tvunget att heta oficiellt lopp och då får man som reglerna är nu inte ha prispengar med. Man lyssnade inte på förslaget att göra ett undantag för detta enda lopp.
Fortfarande finns möjligheten att använda sig av transport bidrag… eller har jag helt fel där?
Stämmam lyssnade hemskt dåligt på förslaget hur önska var, och för att vara vuxna människor som satt med denna helg så tycker jag att man får en förståelse för varför ponnytravet är som det är i dag… Det var ett riktigt geting bo.
Ylva är en klippa för ungdomarna och framförde ganska överbevisande att det är ungdomarna som kör kusk sm och inte de vuxna, att det är önskemål från ungdomarna att kusk sm ska vara på ett visst sätt, så låt ungdomarna få ha sitt lopp som de vill. (är diskuterat på ungdomstinget)
Och som sagt, kusk sm är ju för att ta fram kusken, inte för att belasta hästen!
~ Anneli ~
Sajtvärd för: adopterade.ifokus

#38 Tack!
Om jag fattade det hela rätt i röran så ska det få vara ett mästerskapslopp, det är ju lite hela grejen liksom. Det enda man inte vill är att hästen inte ska belastas men pengar tider och poäng. Och det är INTE för att man vill ha kakan och äta den. Det är för rättvisan och för att få ihop bra hästar så att alla kan köra på lika villkor…. villket vi har diskuterat mkt här på forumet att det är det ungdoms travet egentligen handlar om, eller?
~ Anneli ~

Det verkar inte riktigt som om alla förstår upplägget av kusk SM och vad som diskuterades på stämman.
Kusk SM kommer i år att se ut såhär: Alla kuskar tar med sig (alt. lånar) en egen häst till dagen. 2 lopp kommer att köras. Med samma hästar och samma kuskar. I det ena loppet kör du någon annans häst. Och i det andra loppet kör du din egen. Här kommer kuskens körtalang att visas.
Loppet heter på pappret "inoficiellt" för att inte rekord eller prispengar skall ränkas till hästen. Det är kuskarnas talanger som ska mätas, då bör inte hästen belastas för insprunga prispengar eller presterad tid.
Fortfarande kommer någon form av resebiddrag eller dylikt att delas ut till deltagare.
Vi hade gärna behållt loppet som Mästeskapslopp men för att få heta just "Mästeskapslopp" så måste tider och prispengar räknas. Vilket var största prioritet att få bort i denna fråga. OBS DETTA: Stämman ville få ett tillägg i riktlinjerna för vad som gäller i mästerskapslopp (att tider & prispengar ej skall ränkas i Kusk SM) med styrelsen vill inte lyssna till stämmans förslag!
Nu tycker inte jag att det spelar någon som helst roll och loppet klassas som Mästerksapslopp i SPTF's riktlinjer eller inte. Loppet i sig kommer fortfarande att köras mellan landes segerrikaste kuskar och kommer därmed vara ett lopp för Sveriges Mästare.
Årets Kusk SM får inte sämre status än vad man gör det till.
Jag ser verkligen fram emot Kusk SM 2007. Jag tror att det kommer bli kanon!!
Bea Jakobsson, ~www.stuteriteja.se~
Medarbetare gotlandsruss ifokus
Medarbetare ponnytrav ifokus
#22 Det är ju faktiskt upp till klubbarna att söka Kusk-SM varje år ¨å du behöver knappast klanka ner på Tingsryd och Jägersro för att de har anordnat det de sista åren. Om inte de hade sökt det skulle inte Kusk-SM ha körts då bara för du har långt dit???!!! Be din klubb anordna det nästa år vet jag istället för att klaga här.

#41 Det tror jag också!
Jag fattade det som att det skulle få vara ett mästerskaps lopp, men det var en aning rörigt kan man ju tycka så man får ju hoppas att stämmans sekreterare fick med det som beslutades…
~ Anneli ~
Lånade ut min ponny till kusk sm på Öa, har för mig att de resultatet inte belastade honom de året , eller minns jag fel?
Problemet är ju att ni inte förstår hur en förbundsstämma går till. Nu vet jag inte hur det gick till i år, då jag inte var där. Men jag har varit med förrut.
En förbundsstämma har en dagordning (det finns inga övriga frågor!!!), där man behandlar inkomna motioner. Inget annat.
Om folk skulle sitta ner och tänka till lite innan stämman, skicka in motioner på vad man vill förändra, i detta fall då en motion om att kusk-SM ska köras som ett Mästerskapslopp utan att man räknar tider och prispengar, så hade ju denna fråga tagits upp.
Det är inte undra på att folk blir upprörda och tycker att det är stelbent och att man inte tar upp alla frågor som inkommer utanför dagordningen. MEN hur låååånga stämmor skulle vi då få, och hur skulle klubbarna i förväg kunna veta hur dom ska rösta?
För det är väl inte så att ni i E-tuna har försökt genomdriva något som inte er klubb först har behandlat? Om klubben har behandlat ärendet först, varför har ni inte då skickat in en motion?
Det är det jag menar med att man kan inte skylla på styrelsen, dom följer bara den dagordning och de stadgar som VI själva har tagit fram.
En del klubbar förefaller inte ta upp frågor som ska behandlas på repmötet eller hur representanterna ska rösta på stämman eller vilka motioner man tänker skicka in. Då faller ju hela systemet och det blir ombudens personliga tyckande som avgör, inte konstigt att det blir liv om det går till på det sättet.

#46 Har du över huvud taget läst motionerna som togs upp på stämman. Uppenbarligen inte. I motion nr 7 från Eskilstuna kan du läsa om EPS önskemål om att loppet skall gå "inoficiellt". Vidare önskar man att loppet fortfarande skall vara ett mästeskapslopp men utan prispengar och att tider räknas. Priser skall dock delas ut. EPS lämnade in motion. Gav åsikten Bifall på styrelsemöte och även Bifall på förbundsstämma. Altså röstades allt i enlighet med riktlinjer.
På en förbundsstämma så diskuteras motioner. Man ser till motionen som den är formulerad och röstar för avslag eller bifall. Därefter finns möjligheten att diskutera eventuella tillägg. Tex om en motion skall börja gälla omedelbart, eller enligt riktlinjer tävlingsåret efter nuvarande.
Tvärr är det så som #47 säger. Vissa klubbar kommer helt oförberedda till dessa möten. De har inget beslut med sig från styrelsemöte utan röstar på egen åsik. Men så var alltså inte fallet från Eskilstuna!
#42, jag klankar inte ner på klubbarna! MEN, jag vet en familj som inte kunnat åka till Kusk-Sm pga. avståndet! Det är väll närmare 200 mil från Boden till Jägersro om jag inte minns fel?
Jag tror också på att Eskilstunas Kusk-Sm blir bra. Det måste inte vara officiellt!

#49 ca 154 mil
#49, ARGH, ändå sjukt långt… Inte alls schyst mot en häst! Och dubbelt upp? 308 mil!!! Drygt 100 mil längre än vad jag kan tänka mig åka.

#51 Dom kunde hört av sig till Jägersro, dom hade säkert kunnat fixa en häst hon kunde lånat.. eller kunde hon själv hört av sig till hästägare här nere, så vet jag att Marlene Gustafsson gjorde när det gick på Tingsryd 2005, hon fick ju låna en shettis av stuteri Emmero för att slippa åka så långt med häst, bra initiativ!
#52, självklart är det ett alternativ, om jag skulle kommit med skulle jag nog också mest troligen gjort så.
Menmen, onödig diskution =) Kusk-Sm är på Eskils i år, de bli bra =)

Det är ju faktiskt upp till kuskarna att höra av sig om man kan låna häst om man nu inte vill frakta sin långt, går ju inte att skylla på långa avstånd, det är lika för alla , ena året är det långt före skånekuskarna och nästa gång för norrlandskuskarna.
Det är ju faktiskt upp til var och en klubb att söka för att få ha kusk-SM ..
Förra året lånade vi ut våran ponny och då belastades de ju med pengar och tid, inte så positivt alltid kanske.
#48 Jag förstår precis vad du menar.
#48 jo jag har läst motionen. Vad jag inte hittar är någon motion om ändringar i mästerkaps reglerna.

#55 det var det vi diskuterade som tillägg. I och med att motionen säger "Loppet skall fortfarande vara ett mästeskapslopp" Så diskuterades om man ska göra ett tillägg i riktlinjerna för mästeskapslopp att dessa inte gäller Kusk SM.
#56 Men det kan vara precis det som är skillnaden. Vill man ändra på något specifikt, ska man alltid skriva en egen motion om det. Nu stod det "Loppet ska fortfarande vara ett mästerskapslopp" och då tar man bara beslut på det, exakt den mening och svaret blir "Nej det går inte för mästerskapsreglerna säger nåt annat.
Hade det däremot funnits en motion om "Förändringar i mästerskapsreglerna gällande kusk SM" så hade man beslutat om man skulle göra undantag för kusk SM.
Hajjar du
Motionsskrivning är jätte svårt. Mitt råd är skriv en sak i varje motion, skriv mycket enkelt, ha en tydlig rubrik. Annars finns risk för ett ord här eller ett där som är fel, och då slopas hela motionen. Det är "shit", men ett faktum.
Jag förstår inte varför ni är så rädda för att hästarna ska få nytt rekord? Ni vill ju ha rekordhandicap för att det är så rättvist system. Då borde inte nytt rekord skrämma hästägarna!! Eller är det inte så att nytt rekord, om än så lite som ett par tiondelar, har såå stor betydelse för hästarna när det gäller distanseringen i nästa lopp? Och detta kan då ske om hästen kommer långt bak, kanske till och med oplacerad, en ren bestraffning för hästen i ert sk. "rättvisaste system". Skulle vi räkna på pengarna istället (och kasta rekordhcp systemet i soptunnan), så bestraffas inte hästen lika hårt för en rekordsänkning och en placering långt bak. Skulle hästen vinna, och rekordsänka, ja då är det ju självklart att detta ska belasta hästen i båda handicap systemen. Då har ju den hästen fått ett bra lopp, och ska stå längre bak nästa start. Dessutom kan ju hästägaren stoltsera med en seger i Kusk SM, eller det kanske inte är nåt att stoltsera med då det inte längre är ett Mästerskapslopp? Det är väl ändå så, att vi vill ju att våra hästar ska springa fortare och fortare? Men med dagens rekordhcp lär vi barn och ungdomar att fuska genom att hålla in sin häst, inte springa för fort… Skit dåligt!
#58, inte är jag rädd för nya rekord - jag strävar efter att få mina att gå så snabba tider som möjligt (annars hade jag inte sänkt mina två hästar 14 respektive 13 sekunder i år).
Visst besraffas vi lika hårt av penning - en seger i Juppes kategori här uppe är 1.000 spänn! Tänk att han tar 3 snabba segrar, 3.000 spänn extra!
Med dagens penninghandicap har då jag lärt mig - enda en första penningloppet jag körde 2003, hur ojämt det är. Jag "straffas" av en 5e plats i penning, medan jag faktiskt kan vinna rekordhandicap utan att behöva sänka en sekund.
Hörrni!!
Fortsätt gärna diskutera de olika handicapningsformerna tills ni SPYR
, men gör det i en egen tråd! Denna handlar om förbundsstämman!!
Men Amandah!
Du vet ju att bara i våran klubb har någon/några som sitter och håller in ponnyn för att inte sänka sitt rekord.
Sen hade vi ju ett lopp på dubbeltravet där segraren skrittade över mållinjen och det inte gick att göra något (bestraffning). För att det står att man ska köra för bästa placering, det gjorde hon. Men skrittade över mållinjen. Är det så vi vill ha det även i fortsättningen då ska vi ha rekordhandikapp vilket jag beklagar mycket. Jag har lyssnat på dom som förklarat att om vi tagit bort ordet rekord så hade vi fortfarande kunnat använda tid och penning proppar men inte efter rekordet. Hoppas jag nu förklarat det rätt.
#61, det har jag fullständigt missat!
#61 Men detta är väl bättre att komma åt genom skärpning av reglementet!!
Nu är det för övrigt slutdiskuterat om handicap i den här tråden, STARTA EN NY!!
Du Anna brukar säga om andra trådar vi skriver att man får räkna med att det svänger i trådarna och att det är något man får räkna med. Förstår inte varför du ska ändra på det nu helt plötsligt, Fattar inte hur du tänker. Ena dan tillåtet nästa dag är det inte det. Ska du ändra dig så här kan du ta bort mig som medlem på denna sida undanber mig såna som vänder kappan dit det behagar. Då betackar jag mig och säger adjö