Ponnytrav iFokus

Ponnytrav

Etiketttävling
Läst 4173 ggr
vitavargen
0

"kuskavtal"

Hejsan! Om ni själva tränar en häst och "hyr" in en kusk, Hur gör ni då? Alltså jag menar med avtal och grejer?

Vet tex att vissa har så att tränaren betalar startavgiften och när hästen får prispengar så får tränaren tbx startavgiften och sedan delar kusken o tränaren på resterande pengar. och hästen får rosett och ev vinnartäcke och kusken får bukalen.

Men hur gör ni? :)

emmau
0

Om man nu får några prispengar alls så skall startavgift och bensinpengar dras av innan man delar på prispengarna. Pokalen tillhör självklart kusken. Själv tycker jag det är en ära att få köra andras hästar och skulle aldrig falla mig in att ta betalt, speciellt som man vet att alla hästar kostar "lite" mer i drift än startavgiften.

skott
0

Jag betalar allt för mina hästar och tar oxå alla prispengar, Kuskarna får alla pokaler/priser osv.

CarinaA
0

Men va fan Anne !! det är därför som dina kuskar är så magra………………………………….Tungan ute !

Tusen
0

Inom åponnytravet är det så lite prispengar det handlar om så ev prispengar äts ju upp av både startavgifter och resor så;

Vi betalar startavgiften och tar prispengar och ev. segertäcken. Allt annat får kusken.

Inom stortravet tar man oftast 5-10Y% av vinstpengarna som kusk/ryttare och ev en uppsittningasavgift på någon/-ra hundralapp/-ar. Men där handla det ju om betydligt mer pengar. Där får man ju dessutom böter som kusken/ryttaren måste betala om de t.ex gör en tjuvstart eller lämna tillbaka en smutsig vojlock eller något ännu värre. Där tycker jag det är befogat att ta betalt.

skott
0

#3 Ja Carina och de är därför jag är så fet :) De blir mkt mat till mig ska du tro..

VeronicaP
0

När vi har lånat kusk så tar vi prispengar och ev täcke kusken får hederspriset , bucklan eller vad de nu kan vara ..

OliviaL
0

#6 Ska  ni starta shettisar iår?=)

VeronicaP
0

#7 ja vi ska i alla fall starta 2 st är tanken

Carpedium
0

Dom gånger vi haft " Lånekuskar" så har vi aldrig gett dom några prispengar, men pokalen och blommor om det varit sådana eller andra hederspriser har dom fått. Täcken går alltid till hästen! Vi brukar erbjuda  rosetten också om dom vill ha , fast den ska ju också gå till hästen egentligen.

Vi betalar alltid in startavgifter mm själva , så lånekusken behöver aldrig betala för att köra.

Mina barn har suttit upp bakom andras hästar många gånger också, och dom har aldrig fått något för det heller, ibland inte ens pokalen.

Mina barn har alltid tyckt att det varit en ära att få förtroendet att få köra andras hästar !

Tusen
0

#9 Konstigt att de inte ens fått behålla pokalen.Obestämd Det är ju ändå kuskens pris.

Miica
0

Jag har fått lära mig att prispengarna är ägarens, rosetten (och ev täcke) är hästens o pokalen är kuskens.

däremot så gör jag själv ett avtal med mina blivande kuskar att om de betalar startavgiften så får de pengar och pokal iaf =)

ryttarn
0

Som många andra skrivit här så följer jag samma princip.

Jag betalar startavgift och ser till att hästen finns på plats, oftast selar jag även ut och ibland värmer jag första värmningen.

Jag tar eventuella prispengar.

Hästen får rosetten och ev täcke,

Kusken får ev hederspris.

Jerker Klang,
medarbetare på ponnytrav ifokus

Gemenskap, glädje och fart - ponnytrav såklart!

Stuteri Isil, Sagolika Gotlandsruss

www.isil.se