Gamascher
Jag letar i detta nu gamascher till ett relativt stort russ (128-129cm) med grova ben. Har kollat på Horse Tack som exempel men tycker att dom är för små och för det andra ser dom så "epiga" ut.
Men så kom jag på då jag införskaffat ett par nya till varmblodet och dom gamla som jag köpte begagnade för en 100-lapp bara låg, prova dem på ponnyn. Fick klippa av dryga 5cm längst upp men annars tycker jag dom sitter bra! Har dock inte provat köra med dem än.
Så min fråga, kan man köra så? Eller är det olämpligt?

Jag hade inte gjort det dom ser alldeles för höga ut.

Var slår han sig? Är det över kotan så behövs ju inte flärpen, då kan du köpa vanliga ponnystrykkappor från tex. Hööks.
Risk för skav då de ser rätt stora ut, och min erfarenhet när man klipper av skydden är att där skaver det mycker i kanten.
Undrar vad du menar med att de ser "epiga" ut?
~ Anneli ~
Sajtvärd för: adopterade.ifokus

Jag skulle prova köra med dom och går hästen bra så kan dom ju inte störa. :)

tror dom där kommer skava ganska bra…
Jag köpte från biderman, ponny Medium, mitt russ är modell stor (1.30) och dom passar riktigt bra. Fick dock modda gummiflärpen lite

Det som jag ser som problemet är att spänningen eller vad man ska säga täcker för stor del av benet, dom ska ju sitta som relativt fria eller hur man ska förklara

#7 Funderar precis som Nattha, men även på om de sitter tillräckligt bra, alltså att de går att spänna så pass bra att de inte glider ner? Vet vissa blodingar som har för spinkiga ben trots att de går med S gamascher.
#1 Skulle gamaschen vara för hög skulle inte blodingarna kunna gå med spattgamascher heller som är ännu högre.

Som #8 skriver är ju spattgamascher bra mkt högre, så det tror jag inte är någon fara. Är om de skulle skava i sådana fall, men ser inte ut som att prova skulle skada :)
Plexus kan annars ha FinnTack's small till storhäst. Bara använt dom 3 ggr eller nåt dock, han behöver dom inte.

precis det finns ju spattgamascher som e lika höga på skyddsidan… men på spänningssidan blir det för högt
Kör så Marika:) tycker de ser bra ut, så länge de inte skaver äre ju inga problem.
Har också gjort sådär förut och de funkade kanon!
Förstod att det skulle bli delade svar. Men som jag skrev i #0 så har jag klippt av dem upptill, men jag kan fortfarande ta av en bra bit till om det skulle behövas, och ni som funderade på skav, så klipper man ju bara bort en ½ cm av plasten där upp till så kommer den mjuka delen fram och de ser ut som dom gör när man köper dem.
Men som sagt han har grova ben och enligt mitt öga passar dom. så om han inte får skav så kör vi på detta.
Tack för svar