Ponnytrav iFokus

Ponnytrav

Etikettallmänt
Läst 1131 ggr
PromiseMinanMorfeus
0

Kusk sm?

vet någon när Kusk sm skulle gå? Och om det var lottning eller ta sin egna häst??

Ylva_Sundbyholm
0

Kusk SM kommer att gå den 17 Juni på sundbyholm.

Det kommer att vara upplagt så att det blir två heat, i det första lottas du på en häst och i det andra heatet kör du din egen häst. Du får sedan poäng utifrån en skala, och den som har flest poäng efter de två loppen blir årets kusk sm vinnare.

Ylva Östberg

Miii4
0

Tycker jag låter som ett bra upplägg då det är kuskens körförmåga som ska avgöra och inte hästens dagsform!

Jessika87
0

Tycker att de e fånigt att man får köra en egen häst, tyckte de var bättre förut.. då man fick dra en lott o kunna få köra vilken häst som helst

Ylva_Sundbyholm
0

Ja, det enda ja kan se som negativt är att det skiljer väldigt lite i poängen om du vinner eller inte. så du kan komma två i båda loppen och vinna. Skalan är 12-10-8-7-6-5-4-2-0.

Men ja hoppas att det kommer bli bra :)

Svartkrut
0

Betydligt bättre än förra året på Jägersro!  Vart så arg!  Det var som att köra ett vanligt lopp! Inget speciellt alls, förutom tt dom hade enskild presentation av kuskarna!

baggar
0

# 5 Det var väl samma upplägg som Tingsryd hade året innan om jag inte minns fel.

Hannna
0

#1 Egen häst? Tänk om man inte har någon häst till det loppet? ska man jaga häst då som tidigare år?( 2005, 2006) Så den egna hästen lottas i det ena heatet och sedan får du köra den själv i det andra? Eller?

Ylva_Sundbyholm
0

Proppen är skriven så att alla kuskar i sm har en häst i den kategorin. Eller hade förra året.

ja den egna hästen lottas i ena loppet och sen får du köra den själv i det andra.

Hannna
0

Jag har bara en enda häst på min träningslista, och hon kommer med allra största sannolikhet inte starta 2 lopp samma dag på volt, skulle inte vara schysst mot hästen. Då blir det att tigga häst från syrran eller någon annan då. :P

Hannna
0

Och, jag tror jag var topp 15 bland russen förra året Oskyldig Skulle ju vara kul och köra ett sista SM. Men då är det officiella tider och prispengar som gäller?

JennyBrunzell
0

HANNA, jag TROR att kusk sm kommer köras på en dubbelhelg så ena loppet går på fredagen och det andra på söndagen :)

Ylva_Sundbyholm
0

Nej, båda loppen kommer att gå på söndagen.

Hanna du är med som nr 14 på listan :)

Det är ett offeciella lopp så pengarna och tiden räknas tyvärr.

PippiL
0

Tidigare år när man har lottats bland hästar har man kunna lottats på vilket ök som helst. En häst som har haft en schysst rekord, men det är satt för flera år sedan, och den har inte gått bra alls sista tiden.

Nu ska man alltså ha med en häst själv, någon annan ska köra den i ett lopp, MEN ja ska också köra den i ett.
Detta innebär att jag kan inte komma med vilket ök som helst, för jag vill ju inte själv köra den.

Det är väl bra? Det borde innebära att alla vill komma med en häst som är i mycket mycket bra skick. Och då är det upp till kusken. Precis som det ska vara, tycker jag.

Varför skulle inte loppet vara officellt? Är man rädd för att få en sänkning av rekordtiden? eller?
Nu ska jag vara lite provkativ, det är ju många som vill ha rekordhcp kvar, då borde det innebära att rekordsänking inte är något problem, för i så fall vad vill man då egentligen? Både ha kakan och äta den? Flört

Cherriese
0

hur kommer tillägg o sånt ligga? rekord eller pengar? man e ju nyfiken för jag bör ju också vara bland de 15 med mina 9segrar…

fladde
0

villken ponny blir vinnare och hur gör ni om de får sammma poäng kuskarna eller ponny.

CarolaG
0

Går det att hitta vilka kuskar det gäller någonstans? Är det 15 kuskar i varje kategori som kör?

JennyBrunzell
0

aha då har jag hört fel :)

trogen
0

Ja kan man se nån stans vilka kuskar de gäller..

Ylva_Sundbyholm
0

Det man kan se är på de listorna som ligger ute på Ponnyrondens hemsida. Det är de 15 bästa i varje kategori som är med.

Jag har listor från kansliet vet dock inte om ja får lägga ut dem, jag kan höra med Ylva på kansliet när jag pratar med henne.

Proppen är också klar med inte publicerad ännu, ja ska fråga om det är okej att lägga ut den också, vi har precsi gjort klart de övriga propparna för den helgen och ska se vi får publicera dem så fort som möjligt. Vi har försökt att skriva proppar på fredagen så de ska passa de hästarna som går i kusk sm. Vi har även valt att lägga ett snabblopp på söndagen till båda kategorierna.

Det blir ingen ponny som blir vinnare eftersom det är Kusk sm. Det finns system för vem som vinner om det blir lika poäng osv.

Erica du är en av de 15 som är med.

Ylva

Cherriese
0

okej, då väntar jag spänt på propparna då.. :)

Ylva_Sundbyholm
0

Hej

Jag pratade precis med Ylva på kansliet, proppen och listorna till kusk sm kommer att publiceras på måndag. Det lät även som att det kommer finnas på papper upp i Sthlm i helgen.

Ylva

trogen
0

Ja fattar inte dom där listorna på ponnyrondens hemsida.. dom e ju så konstiga.. eller e de ja som inte hittar dom rätta?

Ylva_Sundbyholm
0

Här kommer listorna på kusk sm.

Pl

Namn

Bana

Licens

Kat

St

1:a

2:a

3:a

4:a

5>

opl

d

Pris

1

Elofsson Nathalie

J

B1m

A

70

38

19

6

3

2

2

0

36250

2

Lundberg Malin E

J

C1m

A

36

3

Seppälä Jimmy

S

C1m

A

33

4

Oscarsson Kevin

E

B1m

A

55

23

14

4

1

4

0

9

42975

5

Adolfsson Sofia

Ö

C1m

A

20

6

Arosson Edvin

Kr

C1m

A

19

7

Westerholm Nicklas

G

C1m

A

18

8

Elofsson Kevin

J

A1m

A

40

14

5

7

3

4

5

2

13150

8

Bergström Felicia

C1m

A

14

8

Djuse Martin P

Ös

C1m

A

14

11

Aronsson Josefina

Kr

C1m

A

13

11

Melander Marcus

S

C1m

A

13

13

Bergström Cornelia

B1m

A

52

12

8

4

5

5

7

11

16350

14

Aronsson Jennifer

U

C1m

A

10

15

Melander Mikaela

S

C1m

A

27

9

7

2

1

1

3

4

16

Ronneklev Anna

Sk

C1m

A

26

9

4

4

0

3

1

5

17

Åkerblom Felicia J

Vi

C1m

A

8

18

Bergström Benjamin

C1m

A

7

18

Andersson Erika

J

C1m

A

7

18

Johansson Sara

To

C1m

A

7

Ylva_Sundbyholm
0

Seppälä Janina V

S

D1m

B

66

42

9

6

3

1

1

4

65334

Olsson Anne

J

D1m

B

92

24

19

10

8

7

12

12

26425

Svensson Sandra

S

D1m

B

49

21

9

3

2

3

5

6

28575

Andrésen Joanna

Hd

D1m

B

26

17

3

1

0

1

0

4

16650

Sjöblom Anna

S

D1m

B

42

17

7

4

4

4

2

4

19000

Persson Erika

Hd

D1m

B

33

9

5

1

2

5

5

6

14050

Tomelius Nilla

J

D1m

B

28

8

6

4

0

5

1

4

12475

Östberg Ylva

E

D1m

B

43

8

5

8

3

6

9

4

12075

Nilsson-Borg Therese

Öa

D1m

B

31

7

9

2

1

5

5

2

14250

Ekstrand Johanna

Hd

D1m

B

34

7

4

5

1

3

2

12

10950

Nordström Emely

J

D1m

B

30

7

3

10

2

5

2

1

9250

Ingerstad Michelle

S

D1m

B

11

7

1

2

0

0

0

1

20000

Björklund Sofie

Vi

D1m

B

24

6

6

2

2

2

4

2

12250

Lähdekorpi Hanna

Hd

D1m

B

18

6

4

3

1

0

0

4

12950

Hiltula Emilia

Bo

D1m

B

11

6

4

0

0

0

0

1

6800

Gustafsson Jessica

Ti

C1

B

28

6

3

8

4

3

4

0

10925

Junker Malin

Hd

D1m

B

28

6

3

2

3

7

3

4

6600

Nogerius Malena

E

D1m

B

16

6

3

1

0

1

0

5

5900

Ericsson Svante

S

C1m

B

17

6

2

1

1

2

2

3

10525

Karlsson Stina

E

C1m

B

10

6

1

2

0

0

0

1

4800

giffan
0

Ylva… Hur är det tänkt då? de resultat man har från kat A om man har "vuxit" ur den kategorin? tar man med det upp till kat B eller kör man kat A i kusk sm för att de går på föregående år??

Hänger inte med i listan riktigt…

~ Anneli ~ 
Sajtvärd för:  adopterade.ifokus

Ylva_Sundbyholm
0

Du kör i det loppet där du "kvalade in" 2006. Alltså kan överåriga kuskar vara med i det här loppet( vilket gör det problematiskt att ha ett offeciellt lopp, men det gick det att göra undantag för…)

De som står i listan för kat a kommer att vara med i kusk sm kat a. Den som står längst ned på listan alltså nr 15(om det inte kommer in några reserver) väljer häst först i det loppet där du kör annan häst än din egen, osv. Den med flest segrar får välja sista hästen.

I listan som är ovan så står kuskarna i ordning efter hur många segrar de har tagit. där ettan tagit flesta osv.

Förstår du lite mer då?

giffan
0

Jo, då fattar jag. men det är ju lustigt att det kan funka i systemet, att en som faktiskt inte får köra ponnytrav kan köra ett sånt här lopp då… När det är så mkt annat som inte går att fixa… Inte konstigt att man blir less… Men vi får ta hjälp av varandra och peppa och stötta!

~ Anneli ~ 
Sajtvärd för:  adopterade.ifokus

nemesis
0

ska man lottas på de andras hästar eller den med minst segrar väljer först vilken häst som helst??

Ylva_Sundbyholm
0

Den med minst antal segrar väljer häst först.

nemesis
0

så man väljer???jag trodde det var lottning och att den med minst segrar började dra lott.

det kan väl inte bli rättvist om man får välja?då blir man ju nästan straffad för att man har tagit många segrar??

Ylva_Sundbyholm
0

#30 Det är sptfs styrelse som har tagit det beslutet. Jag vet tyvärr inte vad de grundar det på. Nu är ju allt med kusk sm lite osäkert känner jag. Om det slutar med att loppet inte blir ett mästerskaps lopp så är det upp till eps som klubb att utforma hur vi vill sköta allt med tex lottning eller att kuskarna får välja.

Ylva

nemesis
0

såg i inlägg #1 att där står lottning..

så då är det väl det eller??

Ylva_Sundbyholm
0

#32 Nej det är inte lottning. När jag skrev det inlägget hade jag inte fått uppgifter från styrelsen att det skulle bli att kuskarna väljer häst.

Som beslutet ligger idag så väljer den kusken med minst antal segrar häst först osv.

nemesis
0

då får ju de segerikaste kuskarna "sämst hästar" eller vad man ska säga??eller har jag fel?

hade varit mycket bättre med lotttning!

PippiL
0

#34 Beror väl på om man väljer "rätt" häst…Flört Dagsformen har nog en avgörande betydelse. Dessutom ska ju alla köra sina egna hästar också, så det gäller ju att inte komma med vilket ök som helst. Spännande.

Ylva_Sundbyholm
0

#34 Nej du har rätt, men som sagt var det är Sptfs som tagit det här beslutet och jag vet inte hur de har tänkt i den frågan!

nemesis
0

kuskarna i kusk SM är ju i regel väldigt duktiga och ser ju ganska fort vilka som är rätt hästar!!

för i tiden när det var lottning så stod alla och kollade på listorna över kusk sm hästarna och sa att den vill jag få på min lott osv..redan då kunde man ju se vilka som skulle få bra placeringar därframme bara genom att titta .nu behöver man ju inte ens lotta utan bara välja hästen med stort+.

i kusk SM ska det ju vara rättvist är det inte det alla tjatar om??det blir det ju verkligen inte nu då!!

fladde
0

vad hjälper det om man har en bra häst med sig om man sedan får ta en som blir över, kallar ni detta systemet rättvist då var det bättre som det var innan. alla har inte bra hästar i alla grundlagar oftast kör en bra kusk sin egen häst bäst.

Ylva_Sundbyholm
0

Jag tror att vi behöver ha någon vecka på oss innan vi gräver ned oss i det här. Beroende på hur allt annat blir med kusk sm. Om det inte längre blir ett offeciellt mäserskaps lopp så får Eps utforma det som vi vill och då kommer vi att se över tex det med lottning eller att få välja hästar.

Måste bara fråga er kuskar hur ser ni på om det inte blir ett mästerskaps lopp, kommer ni fortfarande att delta och se det som ett kusk sm?

Ylva Östberg, Ordförande i Eps.

mooremoore
0

jag kom inte med iår men SM =SVENSKT MÄSTERSKAP .

Så ska det inte vara ett mästerskapslopp längre får det heta nåt annat än KUSK SM !