Ponnytrav iFokus

Ponnytrav

Etikettbabbel
Läst 459 ggr
juliapettersson
0

Äckliga kryp

Ååå, tog årets första fästing idag på Rosalie. Suck, hatar dem…

Någon annan som också hittat de läskiga små djuren i år?

amandahandersson
0

Nej, det är nog för kallt här uppe ännu.

Förrut fanns de inte änns här uppe, men nu har de kommit med! I somras såg vi en hel del, inga satt sig dock på hästarna..

juliapettersson
0

Jasså, de har kommit till norrland också? Stackare!
Sommartid plockar vi säkert 10 st per katt per dag… Äckel.

Asagard
0

Jepp, vi har plockat en på katten och en på hunden. Plockade den sista i slutet av november förra året och den första för i år nu i mars.

Odena
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jupp hittade några på katten idag och en på hunden igår..:(

MarleneGustafsson
0

Vi har då snö kvar här så inga kryp ännu :p såg en fjäril idag barar :)

stuteriess
0

Frontline, heter det man köper på Apoteket och sätter på katten, finns till hund också, då slipper dom fästingarna…..

divansson
0

Nix, inte än i alla fall. jag har "krypfobi" ;) haha. nä, men nästan iaf.. hatar alla kryp. :P men de skulle ju bli många iår.. får säkert se en grimt av dem å..

hannibal-roll
0

Hittade en på katten för nån vecka sen…. läbbiga kryp!

AK47Kalashnikov
0

#6 Maggan. är det ett sånt där (i kattens ögon) hemskt halsband..?

equuleus
0

Har hittat en eller två här uppe i sundsvall förra sommaren på ena katten. Men någonting jag aldrig skulle sätta på min hund eller katt är detta halsband man köper på apoteket, som gör att vissa blir delvis förlamade.

stuteriess
0

#9 Nix AK, det är en pipett med droppar som man sätter i nacken på dom, jättebra! Halsbanden heter Scalibor och är bara för hundar!

#10 På Apoteket finns inte halsband till katt! Och jag jobbar på apotek, men har aldrig hört talas om någon hund som blivit förlamad av det. Förlamade kan dom däremot bli av fästingangrepp!

equuleus
0

#11 jag har hört många iaf som använt det halsbandet som blivit förlamade av det, men när dem kommit till vetrinären har dem blivit behandlat för epelepsi. Står t.o.m i den där fac-boken eller faq-boken, vet inte vad den heter, att under biverkningar så står det att dem kan bli förlamade.

AK47Kalashnikov
0

#11 Jag drar en lättnadens suck! Då vet man vad man ska investera i iår då! =D Toppen, tack!!

stuteriess
0

I FASS-Vet står det så här!

Skall ej användas till valpar yngre än sju veckor. 

Skall ej användas till hundar med hudskador. 

Skall ej användas till djur med känd pyretroidöverkänslighet. 

Skall ej användas till katter. 

"Biverkningar: I sällsynta fall kan begränsade hudlesioner, lokal dermatit och erytem, klåda och håravfall ses. I ytterst sällsynta fall har neurologiska symptom såsom skakningar och slöhet rapporterats. Om detta skulle inträffa, bör halsbandet tagas av. Sådana symptom avklingar därvid vanligtvis inom 48 timmar. Behandling kan endast vara symptomatisk, eftersom kännedom om specifik antidot saknas."

Ingenting om förlamningar………

equuleus
0

#14 okej, då hade jag fel att det stod där. Men jag har träffat och hört om flera hundar som fått delvisa förlmaningar eller vad man ska säga, men dem själva  vet inte vad det är. så när dem kommer till veterinären och beskriver symptomen så tror veterinären att det är epelepsi vilket är helt fel. och hunden blir behandlad för det. Om du inte tror mig kan du gärna få namn och nummer till en hund uppfödare som är mer insatt i detta än mig.

Colt
0

FY! jag hatar dem där äckliga festingarna!! Dem älskar Colt! Förra året räknade jag 89 festingar plockade på honom! helt sjukt! och dem andra tjejerna hade mellan 3-5 var på hela sommaren!

stuteriess
0

#14 Kan det inte vara så att vissa veterinärer inte är så bra på fästingburna sjukdomar, allrahelst som det inte varit vanligt med fästingar uppåt Norrland? Symtomen är väldigt lika. Alla kan göra misstag ibland, eller hur?

DubbelE
0

fästingar är ena riktiga äkel.. o inte är dom bra för nånting, fåglarna äter ju dom inte o inte någe annat djur heller…

equuleus
0

#17 Jag har inte sagt att det är här i norrland det har inträffat, utan vi fick höra om detta när vi var nere i stockholm förra sommaren.  Här uppe har vi knappt några fästingar, så vi behöver inte ha sånna halsband. Står ganska mycket om detta på internet, läste senast i dag en vetrinär som inte ville använda halsbandet. Men vill du inte tro mig så får det vara så.

juliapettersson
0

#18, precis. Enda djuret som ingen skulle sakna om det utrotades Flört