Ponnytrav iFokus

Ponnytrav

Etiketthästhälsa
Läst 5655 ggr
Linden95
0

Ser dåligt?

Hej!

För något år sedan hade jag hand om ett varmblod som skyggade för allt på högersida. Om jag red kunde jag inte änns veckla ut höger hot lite utan att han hoppade högt! Jag började misstänka att han såg dåligt, men innan jag och ägaren hann prata såldes han.

Idag har vi en shettis i vårt stall som du inte kan leda i vänster hand. Han skyggar och du får inte gå mot honom om du är på vänster sida. Höger är inga problem, men på vänster sida får du knappt klappa honom. Vid longering fungerar han super i höger varv, men i vänster så är det som om han "flyr" undan personen i mitten och går "snett" och "drar" sig utåt. När man kör honom  så springer han som om han var ställd åt höger. Försöker man räta upp honom så att han är rak i huvud, hals och rygg, börjar han springa och gira åt vänster. Jag och en tjej bland stallpersonalen har har lagt märke till detta och funderat lite. Vi funderar på om det kan vara så att hanser dåligt på höger öga, och springer snett med huvudet för att kunna "se" framåt med vänster öga.

Då ingen av oss är särskilt kunniga på hästar som ev ser dåligt, skulle tips, råd och kunskap vara till stor hjälp! Om ni känner igen dessa "symptomen" får ni jättegärna skriva här!

Tack!

Tusen
0

Det är väl inte omöjligt.

Hade en stallgranne vars ponny var blind på ena ögat. Med honom fick man vara särskillt observant på att närma sig från "rätt" håll. Annars blev han lätt skrämd.

Testa din ponny med att sätta på en Murphy och se om det blir någon förändring i beteende. testa på båda ögonen och se om han uppför sig olika. Fast bara som test inget att ha för jämnan.

Linden95
0

# 1 Aa vi funderade på det. Jag skall köra honom med Murphy i morgon och ser om han blir bättre…

Finns det inte "glasögon" för hästar? Hörde av en kompis att man googles kunde funka…

Tusen
0

Vet att det finns till stora men tror knappast det finns till små. Säkert jättedyrt i så fall.

einarsson
0

Vi har en ponny (Bozo) som ser dåligt/inte på höger öga. Han är mycket lättskrämd på höger sida, jag har åkt av vägen med honom mer än hundra gånger, och alltid åt vänster.

Han var mycket svår att lära volta, han såg ju inget när han svängde höger. Vi hade ledare i volten till han var över tio år, han litade på den som ledde. När han blev äldre lärde han sig lita så pass på kusken att man kunde volta med honom utan ledare på storbana, på småbanorna (Tomelilla, Jularp och Östanåkra) gick det aldrig att volta själv, ibland kunde man inte ens vända upp utan hjälp.

Allt kräver förtroende, och att man låter hästen gå med huvudet på snedden. Man kan ju testa med murphy för att se hur han reagerar. Jag hade murphy på Bozo en gång ca två minuter, kan säga att det funkade inte alls. Han gick alltid med öppet huvudlag.

giffan
0

Har haft hästar som varit helt blinda och det har inte varit någon skillnad alls på dem när de vänjer sig vid att vara blinda. Kanske det är skillnad om man ser men ser dåligt.

Jag har själv glas ögon och ser jätte dåligt utan, och blir jätte osäker om jag är utan mina glasögon..

~ Anneli ~ 
Sajtvärd för:  adopterade.ifokus

Tusen
0

Tror också att det nästan är bättre för hästena att inte se alls än att "bara" se dåligt. Jag förstår att den blir osäker.