Tävlingsdress
Min dotter håller på att ta sin licens och vi börjar så smått att bekymra oss om tävlingsdressen. Vi har förstått att man man måste ansöka och få sin dress beviljad, ok - men sen då? Att beställa en från de kända märken känns inte ok med tanke på prislappen och att den är en tjej som fyller 13 år och följaktligen växer lite till.
Hur har ni gjort? Sytt själva, eller? Visa gärna bilder.

jag har en dress till salu.beror på hur lång hon är:)
När du fått er dress godkännd kan du använda vita bra byxor att köra i, och en enkel jacka eller tröja som "dressmönstret" sys på. När min dotter var mindre och växte löste vi dressen på detta sätt.

#1 har redan läst om din dress men tyvärr blir den för stor då hon bara är 150 cm lång…
# 0 Bra tips från #2:
Anna (min dotter) körde i hemmasydd dress flera år. Ett tips är att även ha regnkläder med sitt dressmönster (går ofta bra att klistra på).

Det är många som har hemmasydda dresser.
Min äldsta dotter har en uppsydd dress till ponnytravet men hennes montéjacka till stortravet är en vanlig jacka där jag sytt på ett ett ok (som tillhör hennes dressfärger) En helt vanlig jacka bara. Yngsta dottern har också en uppsydd dress men även hon har en jacka som jag sytt sjölv. Bra att variera med samt skönt att ha då de rider monté.

Jag har haft hemmasydd dress i alla år, 10 säsonger för att vara exakt x) Ett par vita gallonbyxor + en jacka i bra kvalité duger gott och väl i början.
Förra säsongens jacka har hållit sen 04, det måste vara något supermaterial i den.. Det är inte förrän nu som jag har bestämt mig att köpa en uppsydd dress eftersom att min uråldriga jacka har blivit för liten. :P
Jag, Janna o Nellie har hemmasydda dressar. Vi har vita byxor och har köpt en vattentät vindjacka, som vi har sytt på vårt mönster på.
Funkar kanoners =)

Påminn mig om att visa mina nästa gång vi ses!
Jag började med en svart skjorta med broderad hästsko på. Superfin och skön när det var varmt. Eftersom det tydligen kan regna även på tävlingsdagar fixade vi även en regn-version, det var en vanlig svart jacka som vi klistrade på en gul tyghästsko på.
Sen växte jag klart, bytte mönster och fick en hel dress. Fortfarande regnar det ibland, så då har jag en hemmagjord, en vanlig svart regnjacka från typ stadium med mitt mönster på och de vita byxorna man köper på ex. börjes, de tål regn och lera och allt.

Jag har en egen sydd jacka och tävlingsbyxor köpta hos börjes

Vi och sedan våra kuskar (vi har ägardress) har alltid kört i hemmasydda dressar. Vi reggade dressen första gången 1979, och då sydde min mor den första, sedan har det blivit många, alla sydda av min mor. Och regnjackor med rätt färg och målat mönster, Vi har vanliga vita byxor eller vita regnbyxor.
Inte behöver man köpa dyra uppsydda dressar, det är dyrt nog med alla andra saker man behöver till ponnytravet.

Tack för alla svar och bilder! 
#14 ja, det kostar ju en del innan man är igång. Vi börjar från "noll". Det enda vi har är ponnyn….
och en kusk under utbildning!!
#15 Ett tipps är att kolla om man kan få en avlagd dress av någon proffs kusk, och på så sätt bli lite sponsrad. Är den förstor går det att lägga upp lite.
Jag har två killar som kör i calle Lindbloms och Åke Lindbloms färger. Och den tredje kör i västerbo färgerna (fast det är bara jacka och byxor).
~ Anneli ~
Sajtvärd för: adopterade.ifokus

Jag har nog en dress till salu som skulle kunna passa din dotter se gärna min annons!
Mvh Anna
när jag köpte min dress för 3 årsedan, så tog vi ut några extra centimeter för att jag skulle kunna ha, den även om jag växte. Jag rekomenderar att ni köper en dress från brizy, där du får ''styla'' den själv, det kostar mycket men det är nog värt det.. :)
som sagt, ta ut några extra centimeter, och välj att ni skall kunna ha en väst under.
:)

Jag sydde jackorna till mina barn. Hittade ett bra jackmönster i en tidning och köpte grovt kanvastyg i en tygaffär som sålde ut. Har funkat bra.
Äldsta dottern köpte för några år sedan en Brizy dress, men hon satsar ju på travet som arbete vilket ju sätter sakerna i ett annat läge än när man är ung och grön. På Bilden näst äldsta dottern bakom Troll Twix.
Jerker Klang,
medarbetare på ponnytrav ifokus
Gemenskap, glädje och fart - ponnytrav såklart!
Stuteri Isil, Sagolika Gotlandsruss
Hade en gammal och hemmasydd men fick en annan av en kusk, dressen finns fortfarande hemma. Jacka och sommar t-shirt. Brun och rosa bröstparti och hängslen. Passar 155-165 ca.

Dottern har faktiskt haft samma jacka och tröja sen hon började hm men nu börja de bli litet så vi borde väl fixa nytt.
Det enda vi har köpt nytt är de vita byxorna.
Vi köpte en svart tjocklare jacka och en svart collegtröja som vi tryckte på hennes mönster. Hon har ju en vit romb på ryggen(som borde vara fram med)
Men eg ska det väl vara samma mönster på framsidan som baksidan har jag hört men de är aldrig någon som säger något om det men om man syr upp så tror jag att de syr på både fram och bak när man beställer dress.

Min första dress-jacka hjäpte min farmor mig att sy på mönster på en gammal svart anorak. Dress-jacka nr 2 var ej svart collegetröja som jag själv sydde på mönster. När jag och syrran blev litet ändre skaffade vi en sponsor som betalade för våra dressar vi beställde från Brizy.

#21 Det beror på hur gammal dressen är , om hon reggade den innan den behövde se likadan ut fram och bak tror jag den får fortsätta se ut som den gör. Minns inte när d ändrade men nån gång mellan typ 02 och 05 för min gamla dress hade bara mönster på ryggen men när jag ritade den nya var den tvungen att vara likadan på båda sidorna.

#23 tror att hon gjorde den 03-04 :D
Men vet att systerdottern när hon skulle sy upp till dress något år efter vi hade reggat det så sa de till henne att de skulle vara både fram och bak , så jag tror att om Amanda skulle betälla dress nu(om hon behåller samma färger som vi har nu) så kommer de att säga att de ska vara samma fram och bak.
Eg skulle man kanske vilja byta dress men de är ju så himla jobbigt då man inte riktigt har koll på vilka färger mm som finns kvar ..
Evelina körde de första åren i hemmasydd jacka m inköpta byxor.. Nu kör hon i en begagnad dress som är väldigt snygg! Jag själv har hittills kört i Calle Lindbloms gamla dressfärger (svart/orange) men måste skaffa en ny dress till nästa säsong då det blir krav på väst och Calle's är lite väl liten för att få plats med väst under :)

#23 min reggades för sista gången innan den ändringen trädde i kraft, men när jag pratade med sptf om detta (ska nämligen beställa dress nu) så sa dom att fram och baksida ska se likadana ut.

#2 ja syr man upp en ny dress måste man nog det, jag menade att man tvingar nog ingen som har en gammal dress att göra en ny bara för att ;P

#27 haha nej precis :)

#27 jag förstod det med :D men när man beställer ny så kommer de att bli både fram och bak :D