Ponnytrav iFokus

Ponnytrav

Etikettallmänt
Läst 1738 ggr
amandahandersson
0

Börja om från 0...

Ja, efter klubbisen med Zolle är det bara "börja om från 0" igen ;p Det vill säja, träna upp hästen, få tillbaka viljan å försöka få honom lika fin som jag vet att han kan vara (igen…).

Jag undrar - har nån någe tips på träning, ev. utrusting?

Jag hade tänkt träna precis som i somras när jag bygge upp honom då, det vill säja 1 mils lunk + 1 kilometer brant backe. Farten kommer av sig själv på det sättet, och fart har han.. Bara muskler, kondition och självförtroande som det behövs en smula till av.
Han har strykkappor bak och även boots fram ibland.

Såå, har någon nått tips? Hur gör ni när ni tränar upp en häst?

Kramar /Amandah

amandahandersson
0

Jag kan fylla i..

Han har hyffsad kondis, tränar faktiskt fint… Körde honom senast för en halvtimme sen, jättepigg och glad häst (första gången efter klubbisen den 11e mars).

Han gick inte bra sist på banan, och då känns det som om det är lika bra att börja om. Behövs nog för självtörtroandet tror jag : )

Jag hade tänkt starta honom på Bodens dubbeltrav den 29e juni - 1 juli, och dit hinner man väll få honom ganska fin?

Kratern
0

På vilket sätt gick han inte bra?

Det kan finnas massor med orsaker till varför han inte gick bra sist. Startade du ponnyn innan han var klar (tillräckligt tränad)?

amandahandersson
0

#2, självklart kan man resonera så, men jag har tränat honom sen mitten av december och han har tränat på jättefint… I januari gick han som en kanon, blev dock liiite sämre i februari.

equuleus
0

#3 Vad äre som inte stämmer för honom då?

amandahandersson
0

#4, huvudet ;/ Han tror att han inte kan, att han inte orkar, att han har ont…

_JonnaRoos_
0

Var det inte han som var i klass med "SM hästarna", skulle han inte starta där:P?

AK47Kalashnikov
0

#6 Det där var faktiskt inte särskilt roligt…

_JonnaRoos_
0

Nej men säger man en sån sak får man faktist "äta" upp det!

Jagz
0

Han har nog ont, det hade han ju förut och ha nverkar ha tränat rättså hårt. Det är inte ovanlgit att det kommer tillbaka då.

amandahandersson
0

Jonna, har du nån gång jobbat med en ponny? Alltså riktigt jobbat, slitit och försökt?

Zolle kom till oss -03, vi köpte honom av Johanna Olofsson (som äger och körde Zabine). Han såldes för att han inte funkade på travet.
Hans rad.. Ja, två ejgodkända kval! Det första på 3.15 (ej godkänd pga. tiden), det andra 3.02 och rapporterad (ej godkänd i och med rapporteringen).
Så vi köpte honom inte som travstjärna, utan som mysig ridhäst. Först tillhörde han min lillasyster, Elina.
Dom två blev som ett, for ut i stort sett varje sommardag och skrittade en timme, sen drog några galoppsvängar i uppförsbackarna.
-04 hände dock en olycka som gjorde att min lillasyster tappade hästintesset. -04 var ju jag 12 år, och ville ha ett russ att tävla med. Morsan å farsan lovade mig ett russ till -05.
Men i och med att Elina tappade intresset började jag syssla mer och mer med Zolle, red ut ganska ofta och till hösten provade jag köra honom. Han gick 2.50-tempo - och det var första gången i vagn på 2 år! Några tankar att starta honom var det ju såklart inte - då i alla fall!

Till vintern -05 bestämde vi (jag…) att ge Zolle en chans på travet igen. Och gladare och positivare häst få man fan söka efter! Han var het som ett ånglok på träningspassen, vägrade ta det lungt och när vi var inne på travet… Åh gud, han fullkomligt exploderade av lycka! :)

Första gången jag körde honom på banan, i april -05, gick han 2.50, godkänd kvaltid på den tiden.
Han kvalade in i maj -05 med Gabriella Palmblad i sulkyn (jag själv var på klassresa) på den klart godkända tiden 2.35. Men han slog ihop benen i en kurva, och blev halt..

2005 gick åt helvete, 4 starter han vi med. Första starten blev vi oplacerade OCH rapporterade på 2.46, de övriga 3 tog vi pengar (4:a, 4:a och 5:a) och satte rekordet 2.38,0.

2006… Zolle debuterade på Boden den 20e augusti, 11 tävlingsfria månader… Hästen flyger direkt från start, leder från start till mål och vinner med MÅNGA längder. 2.27,0 blev segertiden, 11 sekunders rekordsänkning. 2:an gick 2.29, och hade 40 elr 60 meter tillägg, så han var verkligen helt solo!

Men ingen vill veta hur mycket jobb det varit bakom den dära förbannade segern!
2005 gick ju då åt helvete, först halt genom maj-juni, sen blev han stel i juli…
2006..  Halt i mars-april, fel i munnen maj, stel juni… I början av juli började jag träna honom, 3.00 gick han då, och var detsutom väldigt dålig bak!
1 och 1/2 månad senare vinner han på 2.27… Fast jag körde honom 2.28 på banan fyra veckor efter jag börjat träna honom, och tre veckor efter jag börjat träna honom går han 2.20 utan vidare hemma.

Och vilken träning jag körd?
Ja, förra året var det en mils lunk + en kilometers backe 5 gånger veckan, en halvtimmes - en timmes massage varje dag hela sommarn, ledturer hit och dit, vi har tränat cavaletti… Ridtränat, longerat.

Just nu har han inge fel i benen, muskler eller mun. Huvudet är problemet, det går inte att åtgärda.

Så ja Jonna, har du verkligen jobbat med någon ponny?

equuleus
0

Jag tror på det att börja rida honom och longera honom, och leka med honom mycket :) Så han tycker allting är roligt. och sen in på banan och låt honom springa med huvudet före hela tiden på sin motståndare och ändå inte max tempo. Träna mycket psykologiska saker med honom.

amandahandersson
0

#11, jag är för stor för att rida ;/ 1.67 lång, väger 48..

Herkules
0

Amandah, du har ju skrivit här tidigare att du aldrig har haft en halt häst, ändring på det nu?

Miii4
0

#11 - Säger samma sak! Gör precis så ( men ej mkt ridning) med ena russet nu, han har verkligen fått viljan tillbaka.
"Leker" mkt med mina russ, och dom gillar det!

amandahandersson
0

#13, jag menade min shettis, han har aldrig varit halt.

_JonnaRoos_
0

Varette har jag inte gjort mycket det är bara att tacka HANNA LÄHDEKORPI samt hennes ägare för att jag fått denna super chans. Däremot har jag ju min egen Pondus Pirat, finns då ingen häst jag lagt ner så mycket tid på som honom… så jag vet, och vill du veta mer kan du höra av dig orkar inte skriva ett A4 för inget.. Det är bara lite komiskt att du säger att han passar i SM med tanke på han rekord åså, menar han kan ju sänka vist vist, han kan ha kapacitet för mycket vist vist, men nej skall inte säga så mycket får väll hela iFokus på mig då! Det var ett halv ironiskt skämt med tankte på att du uttalat dig ganska stort så take it easy!

amandahandersson
0

#16, kapacietet har han, frågan är bara hur man hittar nyckeln.

_JonnaRoos_
0

Nej men det är det MÅNGA som har så..

amandahandersson
0

Kan hända, men jag är envis. Har all tid i världen på mig att träna den hästen.

_JonnaRoos_
0

Låter bra, good luck :)

juliapettersson
0

Jag skulle ha taggat ner på körandet - 1 mils lunk låter ganska långtråkigt i mina öron, halvera sträckan.

Sen tycker jag att det var lite taskigt att antyda att Jonna inte jobbar med sina ponnyer - hon antydde ju inget sådant om #0, som tidigare skrivit att hennes ponny hade kapacitet för SM. Jag tolkade det som att Jonna bara undrade vad som hänt med den blivande SM-hästen som nu tydligen inte vill springa.

amandahandersson
0

#21, en mils lunk kanske låter tråkigt, men de behövs. en kör jag ju inte raklånga vägar, utan jag har jättefina skogsvägar att köra på.

Jag menade inte någonting illa mot Jonna, och hur snorkig var inte Jonna i sånna fall?

RacingLover
0

Oj oj oj. Du har VÄLDIGT långt till SM nivå. Jag tror att du kan lägga ner det tänket för med Zolero lär det aldrig hända. Se till vilken kapacitet din häst har, med öppna ögon och jobba utifrån den istället för att försöka inbilla dig att du ska ha han till elitnivå.

Lugna ner dig med träningen. 1 mil 5 dagar i veckan i kuperad terräng är väldigt tufft. Kör varannan dag istället och jogga mkt och lägg in intervall pass 1 gång i veckan istället så han kan få lite motivation. Kör olika rundor. Han ska tycka det är kul att träna.

Kris_J
0

Började också tänka i de banor att han kanske tränar för mycket. Är han uppe i kondition behöver han ju inte gå så ofta. Hur är det med foder. Har han kompisar i hagen som han trivs med? Är hagen trist?

Veritas odium paretFörvånad

amandahandersson
0

Som sagt - jag varierar ställerna mycket jag tränar på. Ibland kör jag efter "gammelvägen" - 8 kilometer + 1 kilometer till (små vägar runt omkring), ibland kör jag upp i skogen - och där har vi minst 5 olika sätt som man kan köra utan att det blir likadant. "1,5-mil-passet" är populärt, olika vägar och mycket skritt blir det då.

Just nu kör skritt 2 kilometer, lunk 6 kilometer och ytterligare 2 kilometers skritt. Kommer öka lunklängden eftersom.

Foder… Vi ska byta ut foderstaten nu, Krafft SPORT, Havre, müsli, B-vitmin, E-vitamin och ev. blå miner… + 4 kilo hö om dagen.

Zolle ÄLSKAR Juppe, närmare hästvän finns inte! Däremot är han lite anti mot nyhästen, men de vänjer sig. Senast igår stod de å åt ur samma höhög :)

Hagarna är långt ifrån trist. Vi har 3 hagar - varav 2 av dom stora jättefina skogshagar med både öppen del och mer skogsdel. Det är lite backe, sten och mycket träd i hagarna.
Sen har vi en "rasthage", fast den motsvarar storleken av vårat stall. Där finns inga träd, men det är gräs på somrarna i den - vilket är poppis : )

Nu kommer han få träna på, men jag satsar på att köra milen 2 gånger i veckan, kortare lunkturer 2 gånger i veckan, och enbart skritt 1 gång i veckan. Sen kanske jag byter ut körningen mot "släppass" (att han får gå på släp) någon gång.
Utöver det blir det massage och "munövningarna" (man sticker in händerna och öppnar gapet, så hästen sträcker ut käkarna - bra för hästar som haft vargtänder och lidit av det!), och longering en gång i veckan.

Jag älskar den här hästen, och jag är absolut inte den som ger mig i första taget (bara fjärde gången nu jag måste börja om från 0..) . Heja Zolle, du kan! :)

FridaSimonsson
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

kämpa Amandah jag vet att ni fixare ; ) känner både dig och din häst väl å jag vet att båda vet vad dom vill :)

men som sagt vill du ha tillbaka vinnarskallen så ta in han på travbanan och kör mot juppe å LÅT Zolero vinna över han, så gjorde jag med Advocat hela vintern å nu är hans vinnarskalle tillbaka det var därför jag halvt höll på att börja gråta när jag kvalade honom, jag fattade inte att de kunde vara möjligt han svarade ut eminent hela tiden å de är ett tecken på att Advocat är tillbaka på vinnarstigen igen : )

Kämpa :)

iiirma
0

#26 Men som ni säger att man ska låta hästen vinna hela tiden över en annan, visst det tror jag stenhårt på (ngt som inte min pålle vet hur det är :/) Men om hon skulle köra så med sin andra ponny, sänker man inte psyket på den andra hästen då?

tessa_
0

amandah han såg jätte fin utanför banan, men i doseringarna såg de värre ut : /
så så himla otränad kan han då inte ha varit, ;)

juliapettersson
0

Krafft SPORT, Havre, müsli, B-vitmin, E-vitamin och ev. blå miner… + 4 kilo hö om dagen.

Krafft Sport är ett väldigt kraftigt färdigfoder och att komplettera det med havre låter lite väl tufft? Har du höanalys? För ger du Sport ska du inte behöva ge miner.

williemarrone
0

#jag skulle gissa på bak knäna ,du har ju kört backe ,och travar dom dåligt i kurvorna kan det vara det som är felet. lätt att behandla, kolla upp det.Glad

Kratern
0

4 kg hö är alldeles för lite.

_JonnaRoos_
0

Alldeles för lite? Hmm..

hannibal-roll
0

#0, träna mindre, 5 dagar i veckan är alldeles för mycket! Speciellt om hästen har problem med motivationen och är lite skör. Låt träningen ta tid istället, halvera träningen till 3 gånger i veckan.

Lägg upp träningen perioder, varva styrketräning med perioder av snabbhetsträning och perioder med ren underhållsträning för att hålla hästen smidig och fin. Träna i alla gångarter inte bara trav, det hjälper till att hålla hästen smidig. Låt hästen få ledigt en vecka då och då.

När det gäller fodret bör man vara uppmärksam på vad man fodrar till hästar som lätt blir stela och ofräscha. Överskott av protein och energi måste ju göras av med. Bäst är att ge bra analyserat grovfoder och sedan komplettera med annat i en noggrannt uträknad foderstat.

Det kan även vara en god idee att låta vet. kolla upp hästen om du misstänker att han har ont nånstans.

Hoppas att det löser sigGlad

amandahandersson
0

#28, Jo Tessa, han var kanonfin utanför banan…. Jag vet inte vad som hände med honom i doseringarna på banan ;/ Han har gått sådär fint som utanför banan nästan hela vintern…

Men om han haft ont borde han ju också reagera hemma? Hemma har han inte tagit ett orent travsteg sen.. Ja.. Vad är det nu? Juli?

#31, han har fått 4 kilo hö hela sitt liv, jag tror han överlever. För han är i mycket gott hull!

#29, jag ska nog skippa minerna. Kan bli för mycket, som du säjer.

FridaSimonsson
0

# 27, nja asså jag gjorde så å advocat sprang med ett russ å sigrid hade iaf kvar psyket efter så, men de tror jag faktiskt inte.

Å inger 4 kg hö är inte för lite vilken planet är du på ?

Liiiiiiinn
0

#27 är nog individuellt från häst till häst, har varit med om båda delarna. :P

amandahandersson
0

Men just för Zolle är det nog med 4 kilo hö, han e så rund å go ändå =)

_JonnaRoos_
0

Har man så kan man ju ha olika hästar, behöver ju inte ha samma och springa med, det är nog bäst för den andra som inte skall vinna att inte alltid loosa:P

amandahandersson
0

Hur som helst ska inte Zolle gå på banan förrens slutet av april.

Och Juppe mot Zolle är inte kul ;) För Juppe får TOTAL DAMP om man släpper förbi Zolle, och slår sönder slagjorden =) Fast ja, Zolle måste nog ta i en del för att komma om den lilla jäveln ^^

Jagz
0

# 34 Hästen behöver INTE reagera likadant hemma om den har ont, det är just på banan det kommer fram. Jag har en själv som är likadan. Det kan i och för sig sitta i huvudet med, men man ska inte vara för snabb med att friskförklara en häst som har varit skadad till och från sådär länge. Att springa på en doserad bana är en helt annan sak.

Jagz
0

# 35 4 kg hö ÄR väldigt lite!

amandahandersson
0

#41, vi har olika uppfattningar om det mesta, och det är ju självklart - vi har ju inte samma hästar! Men 4 kilo hö är faktiskt alldels tillräckligt för mitt russ, han är i mycket gott hull.

För övrigt vet jag att han inte har ont, han reagerar inte om man lyfter, stretchar, rör osv.. Just i Zolles fall är det huvudet, tyvärr ;/ 

Publicerar en bild på Zolle här.. Han är andra hästen (nummer 4a). Just här är det påväg in i en kurva, och jag tycker inte steget ser helt skandal ut. Här får ni också chans att bedöma hans hull (och enorma vinterpäls) : )

Jagz
0

# 42 Alltså, man ser inte på en häst om den är skadad eller inte om man lyfter och stretchar och sånt. Det är bara vid ganska kraftiga böjprov man ser ordentligt. Ofta måste ma nspringa i uppförsbacke efter böjprovet och det hoppas jag verkligen inte du gör varje dag.

amandahandersson
0

#43, jag går absolut inte i uppförsbacke varje dag! Dels har jag inte tid, och sen är det inte sunt för en häst att tränas varje dag.

Men det jag menade med Zolle när man lyfter osv.. Har han ont, drar han åt sig benen, sparkar, biter osv. Han visar inga sånna tecken, utan gladare Zolle än nu har jag aldrig sett <3

Jagz
0

# 44 Det jag menade var att man måste oftast gör a ett ordentligt böjprov om man ska se om hästen har ont. Ibland syns det inte så heller, utan man måste springa med hästen i uppförsbacke direkt efter för att den ska markera att den har ont. Det är tråkigt att säga det, men var inte alldeles säker på att han är frisk =( Det är bättre att vaar helt säker på att hästen är frisk innan man börjar försöka balansera bort det osv.

amandahandersson
0

#45, vi ska ev. anlita en  massör åt honom (vi hade henne i somras - hon löste en gåta som jag själv aldrig skulle kunna hitta på). Hon är verkligen jätteduktig…

Det som är att här uppe har vi ingen riktigt bra veterinär, och om nu Zolle skulle haft ont tror jag inte han skulle gått så pass fort som han faktiskt gjorde (jag är hyffsad säker på att han gick närmare rekordet).

Jagz
0

# 46 Okej, jag skulle inte gjort på samma sätt som du i alla fall. Visar det sig att hästen har ont kan den bli förstörd föralltid om den inte blir uppkollad ordentligt, men men …

equuleus
0

#46 Ponnysarna kan gå sina rekord även om dem har ont. När dem börjar springa fortare pumpas andrenaliet upp och då känner dem mindre. Min ponny hade en allvarlig knäskada som vi upptäckte vldigt sent då han knappt markerade då jag körde/tävlade och då gick han runt 2.03 tider ändå. Så det är ingen garanti att dem är frisk för att dem går sina rekord.

amandahandersson
0

#47, tror vi kollat upp honom.. Vad är det? 6 gånger. Ingen sittande skada på honom. Jag ska träna en månad nu, sen köra på banan med honom ensam i slutet av april. Är det ingen förändrning då blir det ju SÅKLART veterinär + ev. behandling.
Men jag menar - jag lägger inte ut flera tusen för ett misslyckat lopp! Så mycket som kan ligga bakom.. Han gillar inte brodd, banan var verkligen kass.. Det finns så mycket. Jag tror vi lagt ut närmare 25.000 på behandling av hästen, och så mycket mer är vi faktiskt inte beredda på att lägga ut. Jag menar - 25.000 är ju en ny häst!

FridaSimonsson
0

# 41 VART IFRÅN FICK DU ATT JAG TKR 4 KG HÖ ÄR FÖR LITE?

Jagz
0

# 50 Vem har sagt det?

amandahandersson
0

#48, vanligtvis inte, men med Zolle är jag ganska säker. När han haft ont förrut har han inte gått ett skit, och även fast han INTE haft ont har han tvekat, inte vågat ta ut steget och vart "rädd" för att slå sig osv. Han har ju slagit ihop och blivit skadad tidigare på banan.

VeronicaP
0

Men tyvärr är det väldigt ofta här som man läser att det ges för lite grovfoder till hästarna, ger man bara 4 kg grovfoder till ett russ så är det för lite , hästarna får inte tillgodo se sitt tuggbehov och en sådan sak kan göra att hästen inte mår bra.

Du behvöer inte ge mer än 4 kg hö (bra hö då) men ge den havre halm att tugga på , frö halm eller lite sämre hö med mindre *näring* i .

Om det är några här som är med i SSS föreningen så var där en bra artikel där om hur mycket foder man ska ge per 100 kg till sin häst.

ruter
0

Har du provat med en hästpratare?

Nitro
0

Jag tror din uppträning kan vara lite "tråkig". Att sitta och låta hästen lunka i en mil, jag skulle somna…
Roligare för hästen med massa tempoväxlingar och intervaller istället.
Eftersom du tränat honom såpass mycket behövs det nog inte så mycket mängdträning och grundträning.

Lycka till!

FridaSimonsson
0

amandah ta kerstin kemlen på han :)?

juliapettersson
0

"4 kilo hö är faktiskt alldels tillräckligt för mitt russ, han är i mycket gott hull."

Men du kan ju inte veta hur hästen ser ut på insidan? Det är faktiskt vetenskapligt bevisat att en häst behöver ca 1,5-2,0 kg hö per 100 kg kroppsvikt, ett russ på 300 kg behöver alltså minst 4,5 kg.
Du verkar ge väldigt mycket kraftfoder, varför inte ta bort ex. müslin som är onödig?

Något som jag tycker är bra på hästar som tröttnar är galoppintervaller, vad synd att du är för stor att rida… Du kan inte sätta ut en annons efter någon liten tuff tjej som vill testa?

amandahandersson
0

Vi har haft Kerstin Kemlén, och gissa vad Zolle "sa" då?? ;)

Det var -04, någon månad efter han gått omkull.. Då var han ju inte tänkt som travhäst, å hon "frågade" vad han skulle tycka om att vara travhäst. Han svarare; "Jag har aldrig fått chansen! Jag har ett jättefint steg och gillar att springa". Haha ;)
Men ja, jag funderar på att anlita henne igen, för att se vad han tycker nu när kan faktiskt fått ganska många chanser ;)

#57, Zolle får 4 kilo hö, men det där halvkilot tillkommer då mormor och morfar alltid ger dom någon "extra tuss" nån gång då och då, och när jag mockar osv. får sötnosarna alltid "några strån" att smaska på. 

För övrigt har vi JÄTTEBRA hö nu (senaste vi hämtade). Grönt är det nästan, och fyyyyyy vad gott de luktar!

Kratern
0

#58 Om du räknar riktigt så ska din ponny ha 4,5 - 6 kg och din får mindra än lägsta.

iiirma
0

#58 Haha! Tror du på människor som verkligen pratar med hästar? :P Jag menar, vi har inte samma språk överhuvudtaget!! Hästarna kan inte våra ord.. visst kan människor tolka hästarnas språk, men inte göra om det till meningar, NEVER! Men det är ju vad jag tror ("vet") Som att han skulle ha sagt det där till henne? Väldigt detaljrikt för att ha ett annat språk….

Jag vet att det var ngn som "pratade" med prinsen när han var utlånad, o han svor o hade sej.. Jo visst, och jag heter per-arne!

amandahandersson
0

#60, haha nee, jag tror faktiskt inte helhjärtat på det hästpratare säjer. Men just Kerstin Kemlén är en sjukt duktig hästmänniska, så även om hon inte "pratar" med hästar så vet hon ändå en massa knep som man ska testa - och det funkar!

Att lyssna på henne en timme är så sjukt lärorikt, och så grymt kul!

FridaSimonsson
0

# 60

jag tror på kerstin eftersom mamma hade henne på sitt varmblod och han sa till henne vad han ville träna å när vi gjorde det så blev han mkt bättre åde bästa är att när hon snackar med hästen så vet hon inget om den i början

amandahandersson
0

#62, hon kan så himla mycket häst Kerstin, så ja.. Man litar på henne! Jag testa någonting på Juppe som hon sa, och nog funka de! :)

juliapettersson
0

Haha hästpratare, det var det roligaste jag hört idag xD

amandahandersson
0

Ja, vissa tror på det, andra inte. Men det är upp till var och en.

Ett exempel på Kerstin Kemlén… Jag gick en kurs hos henne, och det var någonting med att förstå hästens beteende. När vi var i mitt stall, och tog in Juppe på stallgången sa hon DIREKT "den här hästen gillar inte sina bakskor!".
Det var så KLOCKRENT! Han blev omskodd veckan innan av en bekant innan vi hann säja "bu eller bä", men halvdåliga skor och tränade verkligen dåligt. Och hon sa det på en gång?

Sen var det en annan kompis till mig, som vi också var hos på kursen. Kerstin sa om hennes häst "brukar den här hästen ha bråttom ut ur transporten?" och  ja, det var ju så.. Då fick min kompis tipset att knyta upp svansen, och jag tror ta mig attans att det funkade.

PippiL
0

Sånt där är ju spännande. Berätta mer. Glad

amandahandersson
0

Jag kan bifogra några rader från "intervjun" med min shettis.

Den här "intervjun" är från 28e april 2004, alltså nästan 3 år sen! Då hade jag bara kört ponnytrav i en säsong tidigare, och Juppe vände på banan och bröt som jag vet inte vad!

Det här var också första och enda gången Juppe var tjockis.

------------------------------------------------------------------------ 

Vem är du?
Jag är som en hustomte här. Jag har ett jättestort hus. (visar en häst som ibland går lös och kollar). Sen är jag snabbare än blixten och jag är inte rädd för tåg!

(Juppe har mycket riktigt ett "jättestort hus" - det vill säja jättestor box. Vi har ett tågräls alldeles intill gården i stort sett, och Juppe är absolut inte rädd för tåget, och har aldrig varit.. Det där med att han går lös och kollar… Japp, han får faktiskt stå lös på stallgången ibland, och ibland låter jag honom gå och nosa och snosa lite i stallet).

Matte som kusk?
Bra! Rak i ryggen, fokuserd, bestämd. Fokus på mig och inte nervös.

Vad ska hon ändra på?
Hon ska inte bli sur på mig när jag bryter. Jag bryter för jag måste (känns lite ledsen). Spinger jag ett varv till så dör jag. Hon måste fatta det!

(Efter det här började vi träna mera, och jag lovar - det gav resultat!!)

**Ridning?
**Nja, känns inte som rätta grejen (visar en häst som klättrar i skogen). Man kanske kan träna ridning, men inte vara ridhäst.

**Ridtips till matte?
**_Dina ben är ivägen. Regerar lite på vikten.
_

(Vid det här laget hade jag inte fyllt 12 år, och jag slutade rida shettis. Jag är inte så stor i kroppen, just nu är jag 1.67 och väger 48, och då skulle jag tippa att jag var kanske 1.50 någonstans? Kortare tror jag…Kanske ännu kortare. Och tung var jag ju inte, kanske 30-35 kilo).

**Hur vill du träna?
**Verkar vilja hoppa och skutta, syns ingen vagn. Löshoppa, vara på släp bakom annan häst.

(Juppe ÄLSKAR att gå på släp!)

**Önskelista:
**1. Maten 2. Vill få bort magen 3. Matte måste peppa, stötta under lopp! 4. Massera med fingrarna över hela kroppen. 5. Morätter när vi tränat bra.

(Vi skulle ge mer vitamin och fibrer, gav det ett tag och tränade på. Magen försvann VÄLDIGT fort!! Juppe gillade verkligen inte att vara tjock - det är nog därför han är smal. Jag var ju fortfarande nybörjare, men nog började jag peppa och stötta och det hjälpte faktiskt en del. Morötter och massage, dagligen nu!)

------------------------------------------------------------------------

Helt ute och cyklar var hon inte, och jag tyckte hon sa mycket som faktiskt stämde!

Herkules
0

Hmm, känns som om du kan köra riktigt fort i år.

amandahandersson
0

#68, vad menar du med det?

Herkules
0

Får bara den känslan när jag läser ditt inlägg att du kommer fort med ditt russ i år. Antagligen magkänslan.

amandahandersson
0

#70, det tar jag som en snäll sak, tackar! Vi tränar på och ser vad vi kan göra… : )

Herkules
0

Du verkar gilla dina ponnyer och verkar ha ett stort intresse/engagemang, det kommer man alltid långt på. Träna inte för mycket bara.

proffset
0

Men seriöst, hästpratare… Exemplena som du räknade upp i #67 skulle vem som helst kunna spekulera ut.

Är det inte bättre att lägga ut pengar på en veterinär istället för en "spåtant"?

amandahandersson
0

#73, skillnaden är att det där är snart 3 år gammalt, då var inte änns Zolle tänkt som travhäst. Och pengarna… Hon tog väll typ.. ja… en tredjedel av vad det kostar att bara gå igenom en häst?

Nej, nu tränar vi på, funkar det inte på banan i slutet av april för Zolles del blir det veterinär + massör. Men jag tror det ordnar sig, han kändes väldans fin igår, och idag funderar jag på att låta honom jobba lite mot Juppe.

#72, kul att någon tror på Zolle! : )

Jagz
0

# 62 Alltså, hur blåögd får man vara?! Att den träningen var bra för hästen och att hästen blev glad av träningen behöver ju inte betyda att hästen "sa att den ville träna så". Vissa träningsmetoder blir alla hästar glada av!

Jagz
0

# 65 Alltså snälla, att en häst är dåligt skodd ser man ju direkt! Så svårt är det inte! Inte behöver hästen säga det heller! Tänk … :)

DubbelE
0

äsch va inte så anti-hästpratare, det är faktist ganska kul med sånt folk. vi käner en som heter Baltazar i efternamn, kommer inte ihåg förnamet just nu, men hon är jätte duktig o har skrivit en bok om hästpratare. Vi tog ut henne till ventil o han hade sagt "matte är min bästa vän och jag kommer aldrig vilja flytta. Men hon måste låta mig få äta mera gräs"… ventil fullkomligen älskar gräs… o han var rund som en fotboll vid det där laget sommaren-04, han gick på bete 12 timmar på dygnet så det gick ingen nöd på honom.

amandahandersson
0

Om ni nu pratar så mycket omväxling, vad man kan göra med hästar, om dom har ont osv. Varför inte testa hästpratare? Bara för skojs skull?

Om man tror på de eller inte är en annan sak.

Jag visste ju att hästen VAR dåligt skodd (han skoddes om dagen efter), men att hon såg de på typ sådär 1 sekund?

Jagz
0

# 77 De flesta hästar älskar väl gräs? Hög sannolikhet att det skulle stämma, även om det bara var en chansning (men det kanske var det du menade).

Andy
0

Jag har oxå haft en "hästpratare", kommer ej ihåg vad hon hette men var uppifrån nånstans. Vi var ett gäng som på skojs skull gjorde detta. Ingen av oss trodde väl igentligen ej på det.

Men det som hon sa om Andy var att han hade haft en kanin i boxen o att han saknade den…. hur kan en kvinna från norrland veta att han haft en kanin som sällskap? Han "sa" även att sulkyn var för trång, skaffade en större, första loppet i den vann han o sprang avslappnat o fint.

Moses "berättade" bara om hur duktig o bra han är på allt. Har papprena nån stans ska leta på dem.

Men det där med kaninen fick oss att fundera lite, funkar det verkligen? Lite mystiskt o läskigt på nått sätt.

amandahandersson
0

Idag har Zolle fått gå lite fort! Hade tänkt testa ungefär vilket kapacitet han har nu, för att sen sätta ett mål som han ska gå om en månad.

Zolle fick då gå mot sin älsklingskompis, Juppe :D

Juppe var som vanligt finast när vi lunkade, men Zolle var mjuk och fin även han.

Vi körde två st. 1 kilometers-intevaller. Första intervallen gick Zolle 2.19 (!), och Juppe gick även han en VÄLDIGT bra tid under 2.30.
Andra intervallen ökade Zolle på, och gick med lätthet 2.12!! Juppe gick även denna gång en JÄTTEBRA tid!

Zolle fick då jaga några sekunder på Juppe, om ni undrar ;)

Så helt dålig är inte Zolle, nu tränar vi på! Hur fin tror ni han kan bli till slutet av juni?? ;)

Jagz
0

# 81 Kul! Hoppas bara att det fungerar på banan med doseringarna också!

Hannna
0

Känns väldigt konstigt när jag läser här. postat den 21/3 att hästen ska tränas upp för att den inte känns bra. 24/3 skriver samma person att nu körde vi fort, han gick 15 sekunder under rekordet?

Låter helt sjukt i mina öron, nyss var den dålig(??) och ska grundligt och säkert tränas upp från 0 (!)för tilltänkt start i juli( var det väl?) 3 dagar senare går han 15 sek under rekordet.

#10 Du verkar tro att det här med ponnytrav går som på räls för alla andra, att ingen i hela världen kämpat så som du med din ponny? Visst beundrar vi alla vilket jobb du lagt ner, men du är inte den enda här.

FridaSimonsson
0

Nu vill jag berätta en kul sak för er :)

Att i Söndags körde jag intervaller med min shettis Kålkulla Advocat kändes smidig och lätt och rund som en miljon ^^ Kålkulla är på gång =D

Mixie
0

#83 mm lite konstigt

//Mickan

Trav_
0

#83 håller med dej

#81 amanda körde du på banan då? Annars så ska man inte säga nått om tiderna för så länge dom inte kan gå det på banan så tycker inte jag att man ska gå så mkt efter dom.

amandahandersson
0

#86, nej, jag körde hemma efter en krokig väg med underlag… blandat slask och lerig barmark. Ingen bra väg, men den är 1 kilometer lång.

#83, visst förstår jag att det låter konstigt i dina öron, skulle det gjort i mina med. Men - helt borta är nog inte Zolle. Jag har ju tränat honom sen mitten av december (det blev en svacka i februari - över -20° hela månaden!). Och som jag har sagt, har han faktiskt känts mjuk och fin på träning, det är i doseringarna apå banan som det händer något med aktionen ;/ Jag tror att han helt klart kan vara färdig att tävla till maj, men jag tänker medvetet i sådana fall spara på honom och få honom så fin som möjligt.

Aja, nu tränar vi på :) Idag ska han få lunka mot Juppe, och Lukii ska med på släp. Vi får se hur länge det håller sig i lunk, dom där två ska alltid tävla! ;) Menmen, vi kör på och hoppas på det bästa!

Lycka till alla andra i år, håll utkik efter Zolero på Bodens dubbeltrav där han förhoppningsvis ska starta :)

Kratern
0

#87 Ursäkta att jag säger det, men jag tror att du ska mäta om vägen.

amandahandersson
0

#88, behövs inte. Den är mätt och den är då 1 kilometer - kan jag försäkra.

FridaSimonsson
0

Men hästar går alltid bäst på rakor men sen på banan kan dom gå sämre så tänk på de  inte för att var taskig elr nå..

amandahandersson
0

#90, menar det också! Därför behöver det ju inte vara fel på sträckan.

Hannna
0

#87 Ja om det nu är så som du säger förstår jag inte varför du då skrev att du ska börja om från 0 med hästen när du bara ska ändra träninssätt då han inte verkar fungera??

För inget skulle varit konstigt av det du skrev om du skrivit det var för sig, men att först säga att man ska börja om från 0 och sedan, nej han har blivit tränad sen december och är i princip startklar. Det går inte ihop.

För övrigt, när jag kör fort hemma kör jag alltid tider (cirka) som de även kan prestera på banan i 2000m.

amandahandersson
0

#92, jag var så sjukt nedstämd efter att det gick åt helvete med Zolle i det där loppet.. Jag lovar - jag grät!

Jag har nog inte riktigt samma träningsmöjligheter som du, jag har ingen vettig 2000 meters sträcka ;p

Hannna
0

#93 Du har inte lika bra träningsmöjligheter nej, men ändå kör du 15-20sek snabbare än vad ponnyn kan på banan!!!! Tänk om du skulle haft bra, skulle du kört 30 sek under rekordet då??

Jag har inte heller någon 2000m sträcka, en 500m. Men den tiden de går på 500m sträckan ska de kunna gå 2000m på banan utan att dra en suck.

amandahandersson
0

#94, jag har inte DÅLIGA träningsmöjligheter! Faktiskt hyffsat fina, när det börjat smälta undan ordentligt och torkat upp lite efter vägen blir den faktiskt riktigt fin!

Jag jobbar på, målet för i år omdet nu inte är några fel är faktiskt 2.15.

FridaSimonsson
0

Man ska igentligen aldrig sätta ngra tids mål eftersom man bara blir besviken om de inte klarar av det elr om de går käpprätt åt helvete

Millaaann
0

Amandah, jag tror du nämnde ngt om att han har problem med kurvorna på banan, det kan vara så att han har svårt för doseringen..jag har haft problem med sånt med vissa hästar på Jägersro där det är väldigt doserat, och sen har dom gått bra på andra banor…jag vet inte hur banorna ser ut uppe i norr men det kanske e där problemet ligger hos Zolle eftersom han går bra hemma o på rakorna..bara en tanke liksom..

amandahandersson
0

#96, jag bryr mig inte om jag uppfyller några mål - hästen hälsa går före ALLT! Du vet, jag väntade ända till augusti förra året med att starta Zolle, fast han egentligen var frisk och kunde träna i juni, men jag gav honom tid och började träna i juli istället.

#97, jo, jag är ganska säker på att det är doseringarna. Har du något tips på hur det kan bli bättre? För han KAN, ibland har han gått som en klocka genom kurvorna.

fredrikaa
0

# 98 #  AMANDAH DU GÖR ALLTID KLOKA VAL!

Hunden är din bästa vän

ristrom.blogg.se

williemarrone
0

Hästar som har problem med bak knäna har svårare i kurvorna.

Millaaann
0

#98 Hmm mjaee vi gjorde så att vi slutade starta på Jägers me de hästar som inte kunde springa i kurvorna :)…

#100 Hästar som har problem med kurvorna behöver faktiskt inte ha problem med bakknäna..doseringarna är gjorda för varmblod/kallblod inte för ponnyer…

amandahandersson
0

#101, haha, jag har inte kört på Järgers ^^

Du har rätt i att kurvorna är gjorda för varmblod och kallblod, det finns många ponnyer som felar i kurvorna faktiskt.

Millaaann
0

#102 Vaa, har du inte? men du har la inte så långt t jägers x)? hehe..nää men dom är väldigt branta..när jag körde vårt förra russ monark där o voltade typ i kurvan så kändes det som om jag skulle ramla ur sulkyn..fast han va 129,5 i manken me.hehe..men d va läskigt..

amandahandersson
0

#103, huvva;s nee, så kul har vi inte i boden ^^ Men de e inte de "mildaste" kurvorna här om man säjer så… Bäst genom kurvorna går faktiskt Zolle på Skellefteå, där har han aldrig felat =)

Diskussionen har nått max antal kommentarer. Du kan inte skriva fler kommentarer.