Ponnytrav iFokus

Ponnytrav

Etiketthästhälsa
Läst 1585 ggr
jullan
0

Socker!

Hejsan!

Jag läste för ett tag sedan en artikel i en tidning.Den handlade om hästens välbefinnande. När det är mycket varmt är det ju först och främst viktigt att tänka på att hästen måste få i sig tillräckligt med vatten!Men också att salt och socker balansen är okej.

Jag undrar dock,VANLIGT rent socker , ger det utslag på doping-test!? Det kan det väl inte göra va!?

Så imorgon när jag ska starta min häst (ponny) i 2 lopp samma dag, och den behöver ladda om ordentligt innan nästa start. Kan jag då peta i han 1 lr 2 sockerbitar mellan loppen!? Och vara säker på ett negativt dopingprov! (om så tages)

Tacksam för svar!

/en undrande Fundersam

linnri
0

Det ska inte ge utslag, men det är väl däremot inte så bra för tänderna.

~ varje träning tar dig närmare dina mål ~

ryttarn
0

För att ge en häst snabb energi är det betydlligt bättre att ge honom/henne betfor. Det är ungefär som druvsocker till en idrottande människa, rakt in i blodet med massor av "bra" energi. Garanterat tillåtet ur dopingperspektiv….

Jerker Klang,
medarbetare på ponnytrav ifokus

Gemenskap, glädje och fart - ponnytrav såklart!

Stuteri Isil, Sagolika Gotlandsruss

www.isil.se

_murre_
0

När mamma startade med sina stora brukade hon ge dom socker och salt utrört i vattenhinken för att dom skulle bli pigga snabbare igen och för att dom skulle dricka vatten. kommer inte ihåg hur mycket av varje. Ska fråga henne!

CoolaCrossen
0

Betfor är kart bäst, jag skulle råda dig till att ge de, men jag skulle inte tro att socker ger utslag!

palomia
0

Betfor är absolut inte att rekomendera det är INTE hästfoder…

Hästarnas magar och njurar är inte "skapta" för sådant foder. (inga större mängder kraft heller…)

Friskt vatten räcker gott och väl mellan loppen!

Lycka till!

Johansson
0

Betfor har vi haft till hästar som inte dricker på bortaplan för att kunna lura i dem vätska , speciellt mitt i sommaren.. Äppeljuice är också ett tips att blanda i vattnet för dem som ej vill dricka, att smaksätta..

ryttarn
0

#5 Har du någon grund för ditt påstående? Har inte träffat på en enda foderexpert som skulle hålla med dig. Givetvis är grovfoder grunden, men det var tillskott av snabbenergi vi pratade om här…

Salt är oxå bra att ge, speciellt om det är varmt, på det sättet är idrottande människor och hästar ganska lika…

Jerker Klang,
medarbetare på ponnytrav ifokus

Gemenskap, glädje och fart - ponnytrav såklart!

Stuteri Isil, Sagolika Gotlandsruss

www.isil.se

Anna_
0

Vi har alltid i lite salt i våra vattenspann på sommrarna.

jessssica
0

#5 Vad är det för fel på betfor nu helt plötsligt dådå??? Det har vi alltid haft, det är klart att de får mer hö än krafft och betfor, men det är inga fel på betfor! Det ger styrka och ork och så är det gott :)

MaiTai
0

Nej, det ger inte utslag på ett dopingprov om du ger din häst några sockerbitar. Hö innehåller också socker i form av kolhydrater som är mer svårlösliga än t ex bitsocker. Om du däremot har någon effekt med sockerbitarna låter jag vara osagt. Skulle istället rekommendera dig att ge lite betfor eller melass i vatten tillsammans med salt. Många hästar lider brist på salt.

Det finns studier som visar att varmblod presterar bättre om man ger dem betfor, studien ska finnas på Hippocampus hemsida.

Hästens tänder skadas inte av sockret de har en annan pH balans i munnen så sockerbitarna är harmlösa.

Mest naturligt för hästar är ju att äta gräs eftersom hästens hela fodersmältning är konstruerad efter detta. Finns många tävlingshästar som enbart äter ett mycket bra grovfoder och som gör strålande resultat. Finns också studier om detta på Hippocampus hemsida. Men som sagt hästen har fortfarande en tunntarm där stärkelse kan brytas ner. Den är dock inte så stor som hos oss och därför ska man inte ge för stora mängder kraftfoder som innehåller stärkelse då detta kan leda till feljäsningar och problem längre bak i systemet. Max o,4 kg per 100 kg kroppsvikt och utfodringstillfälle.

//Cecilia

DubbelE
0

för hästar som inte dricker på bortaplan (hade en sån) så kan man lägga i äpplbitar i vattenhinken.. inte altl fr många men så dom har något att peta i, på så sett får dom i sig vatten när dom försöker få tag på äpplebitarna. riktigt poppis hos ventil.. alltid lika roligt med vattenhinkar på tävlingsbanorna.. fast vid det här laget börjar han bli ganska duktig på att få tag på äpplebitarna utan att få i sig vatten. får väll snart börja med hela morötter….

Epos_best
0

Betfor sätter sig fast i tarmen, behåller slaggämnen kvar i kroppen på hästen/ponnyn.

jag ger förövrigt ingen betfor (p.g.a. ovanstående)

Millaaann
0

#11 Arnold brukar varken äta morötter/äpplen eller dricka särskilt mycket på tävlingarna ..ngt tips för att han ska göra det ? :)

Våra hästar har inte farit illa för betfor än och det har de fått i några år nu..har aldrig hört att det ska vara farligt.

amandahandersson
0

Min shettispojke är jättedålig på att dricka (han dricker knappt hemma!), så han får betfor för att få i sig vätska. Jag tror absolut inte det är något dåligt, och nog tror jag hästen mår bättre om de har vätska i sig än ingen alls? Sen tycker dom de e gott - de e ju sött X)

Teja-Bea
0

Jag låter alltid mina hästar äta hö mellan loppen. Och så klart dricka vatten. Oftast smaksatt med betfor för de är lite kinkika att dricka. Får hästen hö att knapra på i boxen mellan loppen som har den oftar även lättare att slappna av och ladda om musklerna. 

Om de behöver extra energi, förutom höet, så ger jag dem uppblött betfor blandat med havre (ca 2/3 havre och 1/3 betfor). Havren ger längre och mer inhållande energi än vad betforen gör.

Betfor och socker fungerar precis som sockret gör på människan. Blodsocker nivåg stiger kraftigt men sjunker sedan till en lägre nivå än den var innan och du riskerar att bli jättetrött. Lika så för hästen. Ger du sockertillskottet vid fel tillfälle så kanske tröttheten kommer mitt i loppet!

Jag rekommenderar hö och havre til tröttare hästar.

Bea Jakobsson, ~www.stuteriteja.se~

Medarbetare gotlandsruss ifokus
Medarbetare ponnytrav ifokus

AnnaLundin
0

#12 VAR har du fått den informationen? Att betfor sätter sig fast i tarmen och håller kvar slaggämnen??

De allra flesta sådana påståenden baserar sig nämligen på skrönor! Kan du hänvisa till en BRA och PÅLITLIG källa, helst ett forkningsresultat, så ska jag tro dig!

För övrigt har jag svårt att tro att ett par sockerbitar ska kunna ge utslag på ett dopingprov. Det mesta som finns i normala foderslag är tillåtet att ge, förutsett att man ger det i normala mängder. Om det överdoseras ordentligt så skulle det kunna anses vara doping.

Teja-Bea
0

#12 Jag har själv hållt må med uppfödning i ca 16 år och mina föräldrar i ytterligare 40 år. Ingen utav oss har någonsin hört talas om att betfor skulle vara skadligt för hästens tarmflora….

Bea Jakobsson, ~www.stuteriteja.se~

Medarbetare gotlandsruss ifokus
Medarbetare ponnytrav ifokus

fredrikaa
0

kan inte hästar få kolik om dom äter för mkt mellan loppen?

Eller mjälltugg?

Hunden är din bästa vän

ristrom.blogg.se

Andy
0

#13# Äter han Havre? lägg havre i botten, fyll på med vatten, havren flyter ej, så ska de nå det måste de dricka vattnet först!

Kom på detta en dag i stallet, brukar slänga i en näve i krubborna innan jag släpper in dem så jag hinner stänga innan de är ute igen. Då hade pappa hält vatten i Russis krubba (såg ej det) hon sörpla då i sig allt vatten så hon kunde nå sin älskade havre!

På tävlingar o träningar på varma sommardagar brukar jag ge betfor med mycket vatten o salt i.

Epos_best
0

#16 & #17 Sven Lindblom. Han behandlar hästar åt bl.a stefan melander, jörgen westholm, fredrik b larsson m.fl. Han vet vad han pratar om!

Millaaann
0

#19 jo han äter havre fast jag vet inte ifall ja vill ge honom det han har väääldigt mycket energi ändå :P..heheh..men ibland kan han äta o dricka men det brors på hur nervös eller uppspelt han e.. :)

haha..d har hänt hos mig med…en tjej skulle ge våra bäbisar havre..d va typ för 6-7år sen…Rättare sagt Bonzon (7år) o hans brorsa..hehe så råkade hon lägga det i vattnet istället…men dom drack upp allt vatten för att nå havren..det va skoj att se..haha x)

PippiL
0

På SPTFs hemsida under länken dokumentarkiv, hittar du ett dokument som heter Karenstidslista. Där ser du vad som är otillåtet och hur lång karenstiden är.

Hannna
0

#20 Behandlar ja, men nu var det frågan om betfor:P

Det är väl lika för hästarna som för oss människor, man blir sjuk av all mat nuförtiden (varning, ät inte detta, du får cancer. Typ.). Jag tror inte betfor är "farligare" än något annat foder.

Epos_best
0

men guuud han tillverkar foder och det har han gjort väääldigt länge!

*suckar och skakar på huvudet*

_JonnaRoos_
0

Haha men om man tänker så här, okej att dom killarna som avgudar svenne och fodrar som han säger (alltså inte med betfor) deras hästare går ju helt okej, vist vist.. men tänk alla andra som fodrar med det då!! Så är det med allt nu för tiden, så shit the same, tror inte hästen far illa som Hanna sa!

Hannna
0

#24 Okej, men inte tror du att folk är så dumma då och ger hästar betfor om detta är kännt? Det lär ju i så fall finnas fakta om det baserat på forskning. Men din veterinär kanske är forskare också?:P

Epos_best
0

min veterinär? oh ja! hon är extra duktig. världsmästare faktiskt. AS BRA! forskare och allt möjligt! nobellpristagare också!

*punkt slut*

Hannna
0

Vi ger betfor till två ponnier nu pga att de lätt bli tjocka och därför ska få lite mer att äta till kvällsmat, ordinerat av vår veterinär. Hon lär ju inte kunna sitt yrke i så fall om hon inte vet en sådan sak, att betfor är skadligt för hästens hälsa..Det är inte mycket man lär sig efter 20 års erfarenhet…

Jaja, jag ger inte betfor till någon av mina hästar så jag behöver inte bekymra mig om det.

proffset
0

#12, det där har ingen vetenskaplig bakgrund. Det var ju tydligen bara vad en hästmänniska ansåg.