Nyheter..
Klart med ponnysportchef
I vår får ponnytravet en egen sportchef. Det är Rikard Sjöberg som kommer att jobba med ponnytravets regler och tävlingsplanering, bland mycket annat.
Samarbetet mellan ponnytravsporten och Svensk Travsport förstärks allt mer. Sedan några år har Svensk Travsport hjälpt ponnytravet med administrationen och från och med april utökas samarbetet mellan ponnytravet och "det stora travet" ytterligare.
- Det ska bli väldigt roligt att få arbeta med ponnytravet på heltid, säger Rikard Sjöberg som har god erfarenhet från travsporten sedan tidigare. Han har varit sportchef på både Jägersro och Kalmartravet och jobbar idag som travjournalist på tidningen Barometern.
- Jag har alltid jobbat extra hårt för ungdomarna i vår fantastiska sport, bland annat genom att starta travskolan på Jägersro och nu på senare år vara mycket engagerad i montésporten. Ponnytravet är jag väl insatt i och har bland annat hjälpt Kalmars, Skånes och Jönköping/Vaggeryds klubbar med både propositioner och startanmälningar.
Ponnytravets organisation SPTF har sökt ett allt närmare samarbete med Svensk Travsport och nu är ordförande Arne Florqvist väldigt nöjd med att kunna få en sportchef på heltid.
- Det här blir ett klart lyft för oss. Att ponnytravet nu får en egen sportchef innebär ett ökat förtroende hos våra övriga aktiva inom travsporten, säger Arne som har konstaterat att det inte längre går att lösa allting med endast ideella krafter och frivilligt arbetande föräldrar.
Det är Svensk Travsport som blir Rikard Sjöbergs arbetsgivare och kontoret finns på Sportavdelningen i Hästsportens Hus i Stockholm.
- En av Rikards första uppgifter blir att utveckla det redan påbörjade samarbetet mellan ponnyklubbarna och travbanorna så att vi får ännu högre kvalitet i anmälningar, propositioner och tävlingsarrangemang. Att ponnytravet och "stora travet" kommer närmre varandra tror jag är helt nödvändigt för vår sports rekrytering och framtid, säger Svensk Travsports sportchef Per Wetterholm.
Rikard Sjöberg kommer att börja sin anställning hos Svensk Travsport 4 april

Grattis till jobbet Rikard 

Ska bli mycket intresant att följa detta. Känns lite som att 2011 kan bli något av ett ödesår för ponnytravet.
Det finns fantastiskt mycket att vinna på detta samarbete.
Men jag hoppas att ponnytravet ändå klarar av att behålla sin själ. Ponnytravet får inte bli ett "stortrav med små hästar" men heller inte en "ammatörernas lekstuga". Bägge dikena finns som klara risker.
Det är ett oerhört tufft arbete som Rikard ger sig in i för något mer konservativt och förändringsobenäget än ponnytravet tror jag är svårt att hitta. Så det gäller att hålla tungan i rätt mun….
Lycka till med nya jobbet…. 
Jerker Klang,
medarbetare på ponnytrav ifokus
Gemenskap, glädje och fart - ponnytrav såklart!
Stuteri Isil, Sagolika Gotlandsruss
Grattis till nya jobbet Rickard och även Grattis till hela Ponnytrav Sverige.
#2 Vad menar du med att ponnytravet är konservativt?
Jag tycker det har ändrats oerhört mycketde senaste 5¨åren bara.
Sen att alla inte gillar det behöver väl inte tas som att hela ponnytravet är konservativt. Däremot betyder det inte att allt gammalt är dålitg och allt nytt är bra.
Grattis till jobbet Rikard
!
Stort lycka till !

Jättebra att denna tjänst uppkmmit! 
Jag hoppas att Rickard kan hjälpa ponnytravet frammåt då iaf jag känner att det står lite vid ett vägskäl.
Men jag blir lite orolig när jag läser om Rickard meriter. Är hans "enda" erfarenhet av ponnytrav att han vart med och hjälpt till med propositionsskrivning och att ta emot anmälningar?!
Hur ter sig hans "stora engagemang inom montésporten"?
Starta travskolan är något som går helt under "stora travet" och känns inte direkt som någon erfarenhet av ponnytravet i sig…. =/
Bea Jakobsson, ~www.stuteriteja.se~
Medarbetare gotlandsruss ifokus
Medarbetare ponnytrav ifokus

#6Hans kunskaper är stora inom ponnytravet och har även stora kunskaper om ponnyer i allmänhet. Han har dessutom varit med och hjälpt till att träna ponny i ganska många år, varit med på tävlingar osv….

#7 tack för ditt svar. Nu känns det tryggare =)
Bea Jakobsson, ~www.stuteriteja.se~
Medarbetare gotlandsruss ifokus
Medarbetare ponnytrav ifokus

#4 Man behöver väll bara följa förra årets diskusion om ny tävlingsstruktur för att förstå vad jag menar. Där kasserades allt utan urskilljning……
Jag säger inte att alla är förändringsobenägna, men många som hörs i diskusioner kastar ut både "badvatten och unge" så fort ändringar kommer på tal.
Jerker Klang,
medarbetare på ponnytrav ifokus
Gemenskap, glädje och fart - ponnytrav såklart!
Stuteri Isil, Sagolika Gotlandsruss

Ett jättbra val Jag tror att Rikard är perfekt, då han har en stor erfarenhet från båda sidor av travet.
Ett stort Grattis Rikard och lycka till på ditt nya jobb.

Bra val! Grattis Rikard och forhoppningsvis, grattis ponnytravet!!
Det här kan nog bli bra!
Jättebra att det äntligen händer något positivt! Jag för min del gratulerar Ponnytravsverige till att det kanske äntligen blir bättre sportinfo när det gäller ponnyerna bl.a. Jag har ingen aning om vem denne Rickard Sjöberg är, men jag hoppas verkligen att han tar det här på största allvar, och gratulerar honom till ett spännande jobb! Travsporten behöver ponnytravet!
Maggan, ponnytavidkare i ca. 50 år!
Jag säger bara "rätt man på rätt plats" ;)
Tror detta kommer bli jättebra:))
Grattis till nya jobbet! :)
Tror att det här är något bra för ponnytravet :)
Grattis till Rikard Sjöberg - vi följar ju med på sidolinien i va som händar i Sverige.
bj / dk

Grattis igen Rikard!
Tror detta kan bli hur bra som helst, säger som Linda: "rätt man på rätt plats".
#6 Bea, Rikard har även jobbat som sportchef på Jägersro och har ett stort engagemang i ponnytravet.

Tror också detta blir bra! :)