Ponnytrav iFokus

Ponnytrav

Etikettallmänt
Läst 7280 ggr
Linn95
0

Ponny som slår

Jag har en liten fråga hur ska man gör när man är ute o kör och ponnyn slår? Vad ska man göra då så att den förstår att den gjort fel? Tacksam för svar.

Tusen
0

Fundera först ut VARFÖR den slår. Det händer i princip aldrig att en häst slår utan orsak. Förmodligen är det något den protesterar emot.

ryttarn
0

#1 Eller bara lyckokickar.

Ett av våra ston var helt hopplös när vi körde in henne, hon tyckte det var så kul att trava så hon gjorde "glädje kickar". Efter att vi satte på slaggjord så slutade hon ganska snabt med detta. Insåg att det inte funkade.

Men precis som #1 skriver är det bra att fundera på varför, och utifrån det vidta åtgärder.

Jerker Klang,
medarbetare på ponnytrav ifokus

Gemenskap, glädje och fart - ponnytrav såklart!

Stuteri Isil, Sagolika Gotlandsruss

www.isil.se

[cancan]
0

Min ponny slutade slå efter att han blev kastrerad.. antagligen kom testiklarna i kläm när han kom upp i fart så han slog för o komma ifrån smärtan..

amandahandersson
0

Min ponny hade en "dum-period", på våren-försommaren som 3-åring. Fick för sig att slå och stegra. Då kollade vi munnen och mycket riktigt; vargtänder som spökade.

Men det behöver faktiskt inte alltid vara någonting fysiskt fel för att en häst ska slå. Min gamla shettis slog när han blev sur, som när han inte hängde med eller bara fick nog ibland…. Mitt russ som jag har nu kan också slå när han blir rysligt het och vill springa fortare än vad han får…

Linn95
0

Men vad ska man göra då de slår om man tar tömmen så kanske de tror de ska springa fortare man vill ju att de ska förstå att de gjort fel.

Tusen
0

#4 Det är det jag menar. Ibland protesterar hästen för det är något den inte gillar. Det behöver alltså inte vara så att den har ont.  En av våra gjorde det i början av inkörningen för han tyckte att det var för tungt att dra. När han blev starkare slutade han. han slog också mot spöet så det var bara att lägga ifrån sig det så skötte han sig.

Man måste leta orsak först - sen åtgärda.

Linn95
0

Tack för Era tips alltid kul att höra hur andra löser sina problem.

gotlandsruss
0

min kan slå utan anledning, mest när han blir het

Tusen
0

#8 Det är väl också en anledning. Flört Antar att du håller tillbaka honom när han är het och att han vill iväg men inte får.

Alla hästar slår inte för att de är rädda, har ont eller för att j-las. Det finns mängder med anledningar till varför de slår.

amandahandersson
0

Ja vad gör man när hästen slår… Man lutar sig bakåt och lugnar väl ner hästen lite, typ prata lugnt med den och framför allt inte få panik själv. Har sett folk som börjar gapa på hästarna, fungerar inte så  bra…
Men på en häst som kan slå är det jätteviktigt att ha slaggjord!!!!!!!!!!! Jag hade alltid det förrut, innan jag blev lat (dåligt av mig, jag veeeet!). Jag kör med nylongjord, mina lädergjordar har mina killar knäckt när de slagit….

ValentinoRossi
0

drar hästen iväg och slår kan de va bra att försöka köra sicksack över vägen så den får annat att koncentrera sig på. Att bara hålla in den kan göra att den slår ännu mer..

amandahandersson
0

Att köra sicksack kan vara sådär… Min pålle fick fnatt för någon dag sen och for iväg, då höll jag ut honom lite för att han skulle sakta ner. Tyvärr for han för långt ut och vagnen for upp på en hård snövall. Hur gick det? Ja, vagnen tippade, jag trillade ur och hästen var lös. Som tur var tippade int ehästen med vagnen, men det är ju "sådär" att ha en lös häst efter en väg där folk kan köra fort…
Nu vet jag inte hur allas körvägar ser ut, men jag tänker mig skogsvägar och där finns det ju stenar och grenar på somrarna, som inte är så bra om vagnen går på. Vet flera stycken som faktiskt kört på snöklimpar och flugit ur vagnen.

gotlandsruss
0

man kan ju "rycka" huvudet åt sidan bestämmt och hålla det där tills dom slutar för dom måste ha huvudet rakt om dom ska slå annars tappar dom balansen

bea28
0

Min har ovanan att kicka när hon blir het på banan, i alla fall om hon hamnar en bit bakom en annan häst hon vill springa om. Det enda som hjälpt då är att jag kommit ifatt de hästarna som varit framför. När hon väl lugnat ner sig brukar jag försöka växla gångarter, bara för att hon ska lyssna på mig och tänka på något annat.

Ibland kan hon få för sig att börja hoppa hemma också, men då är det annorlunda. Oftast tar hon i lite för mycket när hon är ouppvärmd och hamnar i obalans med bakbenen. Tror att hon "hamnar lite för högt" med baken och blir överraskad av slaggjorden, och slår för att den är ivägen. I sådana situationer har det funkat att bara hålla igen henne och ta ner henne till skritt, och sen fortsatt med tempoväxlingar för att få henne att tänka på annat.

JAg håller med andra som skrivit, att ha slaggjord på sina hästar är jätteviktigt! Även om man har en häst som aldrig ha slagit förut. Hade jag inte haft slaggjord första gången som Rafaela slog.. Ja, jag vill inte ens tänka på det.

iiirma
0

Sicksacka om man har möjlighet, som någon ovan skrev så stör det hästen i sitt beteende, och försöka få upp huvudet. Jag ryter deffinivt i på en häst som börjar slå, dock inte i panik, men hästen hör ju på tonläget att den gör fel. Men somsagt, det beror ju lite på varför hästen slår vad man ska göra också. Om den slår för att den ex blivit skrämd skulle jag ju prata lugnade med den ist, men så har inte fallet varit med de som slagit för mej.

Mixie
0

När Oddny slog var det bara sitta och vänta ut henne.. Hon fick glädjefnatt och flög iväg i fullgalopp och bakbenen i luften, inte alltid lika kul, speciellt på sommaren när det stänkte grus bakåt så man inte såg något.. Spände hennes slaggjord lite hårdare och när hon lärde sig att den tog emot tidigare så slutade hon slå.. Hon slog också sönder en lädergjord, har sen dess inte kört med sån utan bara nylon!
Juni kan slå mot spöt, riktigt irriterande speciellt om hon får syn på något läskigt och tvärnitar (händer som tur är inte ofta längre) och man provat allt för att få fram henne och lägger på spöt och det man får är en häst som sparkar mot.. Men numera behöver man bara smacka lite när hon är på g mot sina nitar så går hon framåt istället =)

//Mickan

feliciahayd
0

Har ett problem med ett utav mina russ, han bockar hela tiden och vi har kollat alla möjliga fel, tänder, rygg med mera. Inget är fel. Han bockar även när han inte hänger med de andra(bara hemma) eller när han gör fel och blir arg på sig själv, han bockar även om han bli uppspellt och taggad, eller så bockar han bara för att han känner för det. Jag trodde att han skulle sluta ju mer man körde han, men det gör han inte. Hemma gör det inte så mycket, men det är inte så himla kul att ha en bockande häst på en tävling, och det är inte bara en bock utan han kan hålla på ett tag. Däremot bockar han inte hunder loppet, utan innan, under loppet tänker han bara framåt. TIPPS ?

palomia
0

#17 En lite längre check så han inte får ner huvudet kanske…

Tessan08
0

Unghästar kör jag alltid med uppkäk samt slagjord. Uppkäken får ej vara för kort när man kör rockard el speedcart utan endast så dom inte kan köra ned huvudet, dom får lite svårare att slå också då dom ofta behöver ta hjälp med huvudet.

Tusen
0

Att sätta på check när hästen bockar har vi också gjort. En bockande häst slår inte alltid ut och vi har enbart haft det då de rids. Men att göra det som rutin på unghästar tycker jag inte om. Hur ska den då kunna lära sig dra med bakbenen? För även om checken är relativt lång så kan hästen inte sänka huvudet för att få upp ryggen och därmed arbeta med bakbenen. Alla gör väl som den vill men en häst som slår kan lätt knäcka en check. Det har jag varit med om alldeles för många gånger för att lite på en check.

feliciahayd
0

#  18,  19,  20
kör ibland med lång check, kör med check nu, för han har vilat ett tag och därför är extra busig. Annars kör jag inte så ofta med check för det blir ju jobbigt för dem om de alltid ska gå med det. Han har knäckt 2-3 checkar och en ``check-krok´´ på en sele. Han blir 5 år och har bara tävlat förra året. Han ger sig värkligen inte när han börjar bocka, och han har nästan aldrig någon anledning. Hjälper inte med check eller slagjord, men kör med slaggjord för säkerhetsskull.

palomia
0

#21 Låter inte som han är klokt inkörd från början och har blivit "lite bortskämd" under tiden.

ryttarn
0

#21 Inte för att vara lika drastisk som #22, men jag undrar hur inkörningen gått till. Av alla hästar vi kört in har jag aldrig varit med om något liknande. Ok, för att en unghäs kan bralla lite i början, men det försöker man vänja av dom med innan dom kommer i vagn. Det jag beskrev i #2 har hänt med en, mycket speciell dam, som vi efter ett års tömkörning "gav upp" och provade henne i vagn med slaggjord., vilket hon i stort sätt genast accepterade.

Jerker Klang,
medarbetare på ponnytrav ifokus

Gemenskap, glädje och fart - ponnytrav såklart!

Stuteri Isil, Sagolika Gotlandsruss

www.isil.se

einarsson
0

Om hästen börjar slå ordentilgt, är det bra att rycka i ena tömmen så att hästen tappar balansen. Då kan den inte slå mer. Men kolla varför den slår, och åtgärda om möjligt problemet.

Jag har en som slår för att hon inte gillar svanskappan, hon slog extremt mycket när vi börgade ha sele på henne, och hon är aldrig körd utan extra stark slagrem. Hon slår mindre nu, men det är två år sedan hon blev inkörd, och hon är fortfarande inte att lita på.  Hon stannar och slår, så det funkar inte at rycka henne ur balans, på henne är det bara att ryta ordentligt, så slutar hon för det mesta.

Vi kör alla med slagrem oavsett om de har slagit någongång eller aldrig haft en tanke på att slå. Vi har alltid nylonslagrem, jag litar inte på dem i läder.

VeronicaP
0

Vi hade en shettis också som slog pga svansremmen , men kom på att byglen under svansen var för tjock då hon tyckte att den skavde , så jag hittade en tunnare och finare och då slutade hon slå .

Ibland behöver det inte vara så stora fel för att de slår

Tusen
0

#25 Precis vad jag menar. Ingen ponny slår för att vara slug och elak. Det finns alltid en orsak. Tyvärr fattar vi sällan vad de menar.

Teja-Bea
0

#25 "Tyvärr fattar vi sällan vad de menar."

Eller ens bryr sig om att fråga… =(

Bea Jakobsson, ~www.stuteriteja.se~

Medarbetare gotlandsruss ifokus
Medarbetare ponnytrav ifokus

VeronicaP
0

#26 precis , de är då man skulle vilja kunna läsa hästarnas tankar ;)

Winner04
0

Winner är en humör häst, han har aldrig slagt förut utan bara studsat med baken när han blivit lite väl laddad och inte riktigt vet vart han ska ta vägen.

Men så i KM:et i höstas så fick han spelet, gjorde en provstart och han klev iväg hur fint som helst, gick bara fortare och fortare och sen ville jag sakta in men då sa det bara PANG. Han började slå som sjutton ( jag tackar ovan för att jag körde i sulkett ), slog över stången, var dm från mitt huvud och hans boots flög åt alla möjliga håll. Men jag kände att det där var inte Winner och blev därför aldrig rädd, det är något med utrustningen han inte gillar. Så jag bad Lasse åka hem i ilfart (tur att vi bor precis vid banan) och hämta slaggjord + ett annat bett. In i stallet och sätta på slaggjord, byta bett samt ta bort nackchecket! Sen svingade jag mig upp i sulketten igen och körde ut på banan. Väl på banan igen var Winner betydligt lugnare och gjorde allting rätt i lopp, blev klubbmästare.

Så jag tror att största anledningen till att hästen slår är för att det är något som är fel. Det gäller att man känner sin häst och kan läsa sin häst. Man ska vara mycket noga på vilka signaler hästen sänder ut och snappa åt sig de!

feliciahayd
0

# 22, 23
Det är inte jag som kört in han, han var inkörd när vi köpte han som 4 åring. Så vet inte hur det gått till, fick inte så mycket information från de gammla ägarna om det. Det är inte alltid så kul med en ``halvgalen´´ häst i alla lägen.

palomia
0

#30 Kan förstå att det inte är roligt Obestämd. Finns det ingen som är duktig med markarbete/tömkörning i din närhet som skulle kunna hjälpa dig. För om han "bara" bockar i värmning och inte i lopp är jag fortfarande övertygad om att det bara är "dåligt uppförande". Försök hitta någon som kan hjälpa dig innan det händer en olycka.

Lycka till!Glad

feliciahayd
0

#31 Tack för tippsetm ska jobba lite själv med han från marken för det är trotts allt jag som kör han hela tiden, men självklart ska jag ta hjälp av någon :) En olycka vill man gjärna undvika :)