Material till tränarlicens?
Jag behöver ta en tränarlicens och kontaktade SPTF för jag undrade om det finns något material/häfte eller dyligt till just när man ska skriva prov inför tränarlicens.
Jag skulle kontakta min klubb, men tyckte att jag likagärna kunde skriva här!
Tycker det känns lite väl överarbetat att sitta o skriva ut en massa olika sidor från SPTF´s hemsida, sitta och läsa på dom SAMT hela tävlingsreglementet, vilket är väldigt omfattande. Ja, ni förstår nog vad jag menar…
Men är det riktigt? Är det så alla som vill ha ENBART en tränarlicens måste göra???
/Jennie
Det är väl tillämpningsbestämmelserna, allmänna bestämmelser och reglementet man ska kunna, oavsett man är tränare eller kusk .. :)
Så har iaf jag förstått det, och så är det inom stortravet.
~ varje träning tar dig närmare dina mål ~

Ok, är det så, så är det… jag ville bara veta om det liksom är ngn skillnad för de olika licenserna eller om det finns ngt annat material att tillgå på något vis????
När jag tog min licens drog jag ut allmänna bestämmelser & tillämpningsanvisningarna hemma. Reglementet hämtade jag hos klubben. :) Det bästa av allt är nog att kontakta klubben som ska utfärda licensen och höra vad som gäller ! :)

Så ja, då har jag skrivit ut från SPTF det som jag antar är det man behöver därifrån;
Allmänna bestämmelser
Tillämpningsanvisningar
Kvalificeringsbestämmelser
Mätreglemente
Licensbestämmelser
Utrustningsbestämmelser
Det blev ju en del kan man säga och plus Reglementet då….
Om det inte har ändrats så får man som tränare skriva provet med hjälp av reglementet, dvs man får ha med sig reglementet att titta i. Så får alla funktionärer göra. Tror det endast är de stackars små kuskarna som måste kuna allt utantill.

Hej!
Såg att du bor i Skåne, PMa mig så fixar vi ett tillfälle då du kan skriva tränarlicensprovet på Jägersro. Jag har även material du kan få och läsa på innan.
Mvh Nilla

Har fått svar från SPTF nu och man får lov att ha reglementet när man skriver provet till tränarlicensen! Så bra!
Om man tänker på det är det märkligt att dom inom Ridsporten när de tar Grönt Kort får lov att ha reglementet, alltså BÅDE ryttaren och ev om då förälder tar det till barn som är yngre…
Men INTE inom travsporten när man tar körlicensen tydligen…
Jag tog tränarlicens för ca 1 år sedan via travskolan samtidigt som ena sonen tog körlicens. Då fick man inte ha reglementet när man skrev provet.

För 1 år sedan frågade jag en klubb ang det här med om man fick ha reglementet och svaret då var att jag inte fick det.
Men frågade SPTF nu på grund av att #5 skrev att man har fått lov att ha det med innan och SPTF måste ju ha rätt! Så förmodligen är det otydliga regler som nått klubbarna?????
Personligen tycker jag det är konstigt att inte kuskarna, också, får ha reglementet med sig då de skriver för sin licens. Det får man ju ha när man skriver för allt annat. Undrar om man inte får ha det när man tar sin licens för stor häst också. Har för mig det men är inte helt säker.
Frågorna är egentligen så pass simpla att man ska kunna dem, innan och utantill. ex. kategorierna och längden på körspö .. de olika startmetoderna. helt enkelt självklara saker, och kan man inte det utan reglementet, så är man nog inte heller redo att ha någon licens.. men det är ju bara min åsikt.
#11 Visst men frågorna är ju inte svårare för tränarlicensen eller stortravslicensen så man kan ju tycka att det är lite bakvänt.
#12, det har du rätt i. Själv tycker jag oavsett om man är tränare eller kusk ska veta vad som gäller. :) Stora som små, men nog har man mött på amatörtränare som inte har en blekaste aning om vad som gäller, och samma är det med proffs. bl.a utrustningsbestämmelser ..
#13….t.o.m. domare som inte kan reglementet. Mkt pinsamt.
och lika så ekipagekontrollanter .. 
#15 När jag skrev domare så menade jag egentligen alla typer av funktiionärer som behöver kunna reglementet.