Ponnytrav iFokus

Ponnytrav

Etikettallmänt
Läst 2976 ggr
Kiimzan
0

Hur gör ni??

Skulle vara kul att veta hur ni tränar era hästarna nu när tävlingssäsongen närmar sig med stormsteg! Glad

thilda-
0

Under vintern så kör jag bara styrka.. och sen nu när säsongen börjar dra ihop sig så kör jag intervaller.. först långt o långsamt.. sen ju bättre konditionen blir ju fortare går intervallerna men kortare sträckor… först 1km - 800m - 600 sen 500m.. och sen brukar jag köra 2km fort när hon böjrar bli på topp.. (de är ungefär så som jag kör på banan men vi har en raksträcka istället)

zorken-
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag kör i 3veckors perioder,Kolbein gjorde en start 27dec och fick sedan 2veckors viila.

Efter det blev det korta motionsturer elr snöpulsning 3-4ggr per vecka ca 6km för att få upp flås och kondition.

Sedan bytte jag ut 2korta motionspass till 2långa på 1,2mil,alltsa 6km 2ggr i veckan och 1,2mil 2ggr i veckan(med en vilodag imellan).För att fixa till "orken" och konditionen.

Nu har vi börjat med lugna intervaller 400m x 4,så just nu ser hans kommande 3veckor ut såhär:

M:Vila

T:6km motion

O:Intervall 400m x 4

T:Vila

F:1,2mil motion

L:Vila

S:6km motion

Så småning om kmr jag att öka tempot i intervallerna och köra korta snabba för att "ordna" acceleration och speed,typ när det närmar sig banjobb ,men banjobb blir sent i mars hade inte tänkt ta ut han tidigt iår.

Och han känns jätte pigg och glad till tränandet:)