Fodring
Jag är lite nyfiken på hur ni utfodrar era hästar? Mest intresserad av ston som är dräktiga/digivande?
Beror ju så på vad man har för grovfoder. Men duktigt mkt med grovfoder, och sen kompletera med något om det behövs.
~ Anneli ~
Sajtvärd för: adopterade.ifokus

Min lilla pony(shetland) är för tillfället både dräktig och digivande. Hon är lite svår att hålla i bra hull. Hon får ganska mycket kraftfoder, runt 1.5 kg Krafft groov/dag (går på lösdrift). Det känns som ganska mycket?? (Nu har hon i för sig en fölis som är nästan lika stor som hon själv..)Lägg till att hon är av den lättare modellen. Hon ser fin ut, men hon får inte bli tunnare.
Att ge mycket kraftfoder är aldrig bra. De flesta av våra travponnyer klarar sig nog alldeles utmärkt på ett bra grovfoder. En "normal" häst får i sig tillräckligt med energi, protein, alla mineraler och vitaminer genom att bara käka gräs(förutsatt att det finns tillräckligt med gräs). Behöver alltså inte ens saltsten!
Att ge mycket kraftfoder ökar både risken för fång (ponnyn/hästen behöver inte vara fet) och diabetes typ 2, jämfört med att fodra med grovfoder.
Jag känner bara att jag inte får upp henne i tillräckligt med hull om jag drar ner på kraftfodret, vilket är viktigt om hon ska producera en massa mjölk. Hon går i en stor gräshage men det är inget kraftigt bete, vilket ju vore det bästa..
#2 Men vad får hon för hö? Gräs är inte alltid nog. Analyserat grovfoder är alltid bäst. Sen beror det på hur tänderna är oxå. Har hon ro att äta ordentligt när hon går ute? 1,5 kg kraft groov om hon är dräktig och har föl vid sidan tycker jag inte låter farligt mkt iaf. Inte om hon som du säger inte blir tjock på det. Men om jag vore som du skulle jag stöd fodra med hö, även om det finns bete.
~ Anneli ~
Sajtvärd för: adopterade.ifokus
Nog tycker jag att 1,5 kg kraftfoder till en shettis är rätt mycket. Men om hon är svårfödd har man två val: Antingen ge en massa kraftfoder eller leta upp ett grovfoder som är ännu kraftigare (mer protein och energi).
Det är svårt med dessa raser för ibland har man inget val, de måst stödfodras med något. Skulle tro att du HAnna är så rutinerad så du vet nog vad som är bäst för din ponny.
Vårt russ har varit väldigt svårfödd genom åren men efter att hon fått föl så har hon blivit något lättare att hålla hull på.

Hanna , de ston som jag har haft som varit svåra att hålla i hull när de är dräktiga och har föl vid sidan om har fått fri tillgång på ensilage , kraft foder och har även fått lucern och lucernen har varit det som har gjort att jag inte har behövt ge så mycket kraftfoder ..

Hon får samma grovfoder som våra travare. Jag har inte riktigt koll på det men jag tror det har ganska lågt råproteinvärde- ialla fall inget högt, men det är inget lågenergi grovfoder i alla fall. Just nu får hon och fölet drygt en halv hösilagekaka om dagen, vet inte hur mycket det är i kilo - men runt 8-9kg skulle jag tippa, det är ungefär lika mycket som våra travare får om dagen..
Hon går ihop med ett russ och ett varmblod på dagarna, de går ute 6-10h/dag ungefär så då får hon inget hö, i samband med att dom tas in fodras hon och då står hon själv med fölet och kan äta i lugn och ro i sin lada.
Förra året gick hon utan föl, fölet dog några dagar efter fölning. Då tog hon sig jättebra i hullet det året. Men det försvann lika snabbt igen vid nästa laktation..
#2 gräs innehåller inte natrium och därav måste en häst alltid ha tillgång till salt.
Under en laktation så krävs det väldigt mycket protein för att stoet ska kunna föda både sig själv och fölet med proteiner. Fodrar man med för lite proteiner så tappar dom hull under laktrationen oavsätt hur mycket energi man stoppar i dóm.
Har man då ett hö med llågt proteinvärde som du måste de till mycket proteiner för att inte hästen ska tappa samtidigt osm han håller energin på samma nivå som innan.

#7 Mao, ge proteintillskott? ;)Precis som #5 skriver skulle jag rekomendera att ge Lucerne. Fördelen är att det är ett grovfoder med högt proteininnehåll. Jag använder det ofta för att balansera upp proteingivan när jag gör foderstater.
Jerker Klang,
medarbetare på ponnytrav ifokus
Gemenskap, glädje och fart - ponnytrav såklart!
Stuteri Isil, Sagolika Gotlandsruss
Vi ger alla våra hästar Iform Stuteri. Både dräktiga och tävlingshästar.
Vi har aldrig haft hästar som har varit så fina i hullet sen vi bytte till det. Det innehåller allt så man behöver inte krångla med massa mineraler och vitaminer och allt annat. Superbra foder tycker vi!!
Jag ger min ponny B-vit. nu när han fäller (EXTREMT!!) och vitaminer för han tränas inte (under inkörning ;)