Ponnytrav iFokus

Ponnytrav

Etikettpropositioner
Läst 7551 ggr
marika-J
0

April propparna?

Nu börjar man bli väldigt nyfiken på när årsdebuten kan bli, nån som vet om propparna är på g?

Tusen
0

Ja, propparna är på G. De är förmodligen på tryck just nu då även stortravets proppar för april är inlämnade. Så nu är det nära.Glad

carnalit
0

Åå vad man längtar! Ska bli jättekul när säsongen drar igång igen! Glad

www.carnalit.se

marika-J
0

#1 Va bra! ja jag har suttit och kollat på stortravspropparna och planerat starter, då kom jag på att ponnypropparna också borde vara på g 1,5 månad innan.

StuteriSolo
0

Ponnypropparna är ju i samma häfte?

Mille
0

Gillade verkligen Eskilstunas proppar, synd att det är lite väl långt bort för en årsdebut…

Tusen
0
[cancan]
0

Är det alla propparna från april, eller några klubbar har inte skickat in än..

Winner04
0

Ser ut som om det blir årsdebut för Winner's del på eskilstuna.. :)

Linden95
0

# 6 - Jaaa! :D

Emmelie93
0

Tomelillas proppar saknas… De ska ju ha bygdetrav 2, 16, 30 April!

~Stuteri Stenbydal~
Sajtvärd på Gotlandsruss.ifokus

skott
0

#10  3st bygdedagar?? Då blir de inga starter där heller :(

even
0

Det börjar lika illa som förra årets propar ska det bli lika i år igen?:(

marika-J
0

Om det inte skrivs ut i proppen att hästar som anmäls med helrad har företräde, kan man då anmäla en häst med halvrad och v mycket poäng och vara säker på att komma med?

Jag blir osäker..

Emmelie93
0

#11 japp det ska vara 3 st bygde… står det iaf på stpf…

~Stuteri Stenbydal~

thilda-
0

Fann några lopp till luddan.. men frågan är hur formen är tills dess och även hinna med ett besök av kiropraktikern innan

juliapettersson
0

#12, din häst har väl rekord 51? Isåfall finns en 53-propp på Eskilstuna och en 54-propp på Romme.

#13, i dagens läge tror jag att oro för att inte komma med till ett lopp p.g.a för mycket häst är obefogad.

marika-J
0

#16 precis, men det vore ju surt om man inte kom med pga halvrad, vem vet, just det loppet kanske är extra attraktivt i år ;)

[parlina]
0

Jo då, TPTK ska ha 3st bygdetravsdagar och jag har skickat in propparna och allt, så jag vet ej vad som hänt. Men jag ska ta reda på det.

fnut
0

Tråkigt med bara en prop till Fe'rgus… Men just den proppen var ju väldigt bra iaf! :)

NathalieForsman
0

Var så taggad för att börja starta med russen, men värkar inte bli ngn start för mig, ev. ett lopp med Polara, shettisen hade några lopp men man prioterar jhu kallbloden först och de va samma dagar så få se :/ Just nu hade det vart roligare att bo neröver  ^^

LLennartsson
0

Tråkigt att södra inte hade så många lopp…

Stall Bråna

ryttarn
0

Får sätta mig o prioritera. Vart flera lopp på både Romme, Eskilstuna och Åby. Är TT i form till Gävle den 24e så är ju reservproppen där given, å andra sidan känns det lurt att anmäla till en reservpropp….. Kanske blir eskilstunas påsksmäll istället, hon står hyfsat till där med….. Som sagt, många lopp att välja på för både Palle o TT…..

Jerker Klang,
medarbetare på ponnytrav ifokus

Gemenskap, glädje och fart - ponnytrav såklart!

Stuteri Isil, Sagolika Gotlandsruss

www.isil.se

S-ylvander
0

propparna för tomelilla är ju där :O

Emmelie93
0

ja men de har lagt till dem nu! ;)

~Stuteri Stenbydal~

marika-J
0

Året kunde inte börja bättre i prop-väg, nu är det bara att hoppas att hästen är pigg å fräsch tills dess!

Kajhugo
0

Inget för shettisar runt 2.35, det såg likadant ut förra året, är det få shettisar i det intervallet?

Kratern
0

#26 Näe… bland fjolårets 7-åringar finns ju ett tiotal bara där. Söker man igenom alla årgångar hittar man nog en hel del runt de tiderna.

Borde med andra ord vara en bra tid att skriva ut propparna efter.Flört

Kajhugo
0

#27  Vi får hoppas på fler lopp i maj, hur som, så mår han som en prins och tränar på som vanligt. Han är våran mest speciella och alltid med humöret på topp.

Tusen
0

#26 Prata gärna med din klubb och berätta vilken typ av prop duönskar. De flesta klubbar vill gärna veta hur medlemmarna vill ha sina proppar och även om man inte hittar en bra prop varje gång så kan man i alla fal  få igenom något förslag så man kan starta då i alla fall.Skrattande

amandahandersson
0

Åh värdelöst.. Inga lopp.. Men hoppas på att det finns lopp i början av maj istället :)

Kajhugo
0

#29 Det är klart jag gjort, men i april kör inte min hemmabana någon dag. Detta var något jag upplevde även förra säsongen därav min fråga om shettistider då jag inte har så stor koll på det. Men att tävla 5 gånger på en säsong tycker jag är lite och då bangar inte vi för att resa om vi hittar passande propar.

Tusen
0

#31 Det är ju bra att du säger till i alla fall. Här säger nästan inget något och då blir det svårt att skriva proppar som passar. Flört

iiirma
0

Blir nog start i maj för våran del. Ev. Eskilstuna.

mandy85
0

#32  lopp som skrivs så här tycker jag alla banor ska slopa.finns ingen anledning att snabbhästar ska gynnas så otroligt mycket som de gör i såna här lopp.

Kategori B, körda av C- eller D- licensinnehavare.

1640 m.

Tillägg Intervallhandicap grundtid 2.25,0 intervall

2,5 s/20 m………

det är ALLTID bakhästarna som vinner.  bara att vända på startlistan så har ni resultatlistan. finns massor av fina autolopp till snabb hästarna. bort med såna här lopp eller stäng dem så inte det blir så orättvisst..  är inte rättvist att tex Fias ponny som gått 2.25 blir 7:a på nytt rekord 2.21 medans olle häst som har rek 1.44 går i mål som etta på 1.50.

mandy85
0

tacka vet jag hederlig rekordhandicap. är alltid den hästen som presterar bäst för dagen som kommer längst fram. inget fusk då.

Tusen
0

#34,35 Nej det är inte alltid bakhästarna som vinner. Det beror helt på intervallen. På Romme förr-förra året hade propskrivarna gjort det hela tvärtom. Där var bakhästarna tvugna att springa 10 sek fortare än rekordet medans de främre (som också har lättare att sänka rekordet) knappast behövde springa alls. Så riktigt sant är det ju inte. Det gäller att kunna räkna också. Sen är intervallernas storlek och hur långt loppet är också avgörande. Ju längre lopp dessto mindre intervaller.

Anledningen till att intevallhandicap används är för att bakhästarna ofta har svårare att sänka sitt rekord och att de får gå i vida spår då de går om framförvarande hästar. Jag tycker nog att alla olika typer av proppar fyller sin funktion. För varför ska endast de främre hästarna gynnas i varje lopp?

mandy85
0

#34 men nu menade ju jag om loppet var skrivet så som jag skrev…  klart att det beror på hur intervallen är skriven det fattar alla.

varför ska någon häst gynnas överhuvudtaget? skriv ut rekordhandicap bara så är problemet löst.

ryttarn
0

#37 Nja, så enkelt är det inte alls. Olika proppar ger olika typer av fördel, så är det även med rekordhandicap. Det gäller att man känner sin häst och är räknekunnig för att man skall kunna anmäla rätt. Jag har gjort många blunders under de snart tio år vi hållt på med ponnytrav, Men det är bara att gapskratta åt eländet och ta nya tag, man lär sig altefterssom.

Jerker Klang,

www.isil.se

Tusen
0

#37 I autolopp gynnas de snabbaste eller hur? I grundlagslopp gynnas de främre hästarna, ipenning några andra. Så nog är det olika typer av hästar som gynnas beroende av hur proppen skrivs. Ingen prop kan skrivas så att ingen gynnas. Tyvärr.

amandahandersson
0

#39, i ett rekordlopp behöver det väl inte alls vara de främre hästarna som gynnas. Sänker min ponny som står på tillägg 5 sekunder vinner han ju lätt över den ponny som står på första volten och sänker 2-3 sekunder.

Men som #38 säger, det gäller att lista ut vad sin ponny gillar :) Musse tycker det är superroligt att jaga och dötrist att gå ensam i ledningen och vinna med 100 meter…

Tusen
0

#40 Där har du fel. I lopp med 15 hästar missgynnas bakhästarna som måste gå i vida spår (och därför måste springa fortare än beräknat) för att passera de framförvarande hästarna. desutom har hästar med snabbare rekord oftast svårare att sänka rekordet än de som har ett sämre rekord. Ju snabbare hästen är dessto svårare är det att sänka eller springa nära rekordet.

Titta på de sämsta klasserna får du se. En ponny som sänker 5 sekunder och startar längre bak har mycket mindre chans att vinna än någon som står på start och har mer och lättare att sänka. Så ser nästan alla grundlagslopp ut.

marika-J
0

#34 strunta i att anmäla till ett sånt lopp då? Dom som vill anmäla dit får göra det, de som bara vill starta i rekord hcp gör det osv.. Det är väl mkt bättre att få variation på propparna och anmäla till det man vill.

Sen behöver det ju inte alltid vara bra med rekord hcp, min ponny var tvungen att gå 2.23 (från 1640) för att vinna ett 2.45, hade dom hästarna med tillägg chans då? nej.

ryttarn
0

#41 Beror ju på hur man ser det. Som TT kan vi inte starta från någon av de första volterna, hon lessnar. Hon vill jaga från 60 - 100 meters tillägg. Auto funkar oxå av någon anledning. Men kommer hon till ledning utan att ha press på sig lägger hon av, sedan kan dom andralätt plocka ner henne utan att hon taggar om.

Det är det jag menar med att man måste bedömma propparna efter den individ som man skall starta.

Kan iof kanske ha ändrats nu när hon varit mammaledig ett år, men det visar sig….

#40 Undra om det där är en "raider åkomma" ;)

Jerker Klang,

www.isil.se

Tusen
0

#43 Jag tror faktiskt att du kan räkna och om en häst springer i tredje spår t.ex i en kurva så blir naturligtvis loppet längre än för den som får hålla innerspår hela vägen. Eller hur? Hur mycket är bara att ta ta halva omkretsen på kurvans radie och jämföra med omkretsen t.ex 3 -4 m längre ut. Plättlätt.

ryttarn
0

#44 Jodå, du behöver knappast undervisa mig i mattematik :D, vad jag menar är att det kan vara en rimlig "nackdel" i förhållande till alternativet för vissa hästar. Min poäng år egentligen att olika proppar ger olika fördel för olika individer. Det är därför jag förordar mångfald istället för enfald :D

Jerker Klang,

www.isil.se

amandahandersson
0

#41, men fortfarande: Sänker ponnyn 5 sekunder slår den ponnyn som "bara" sänkt 2 sekunder. Men däremot har ponnyn som sänkt 5 sekunder gjort en jäkla prestation och kanske en större kraftansträning ;) Rekordsänkningen skulle kanske ha varit större om man inte behövt gå i vida spår, men rekordsänkningen ÄR fortfarande 5 sekunder och då vinner man om ingen annan sänker så mykcet.

Du har rätt i att det är lättare att sänka om man har ett "söligare" rekord. Men fortfarande: Min ponny vinner över en ponny med rekord 2.20 som travar 2.19, om han travar 1.50 (han har rekord 1.55). Men han har stått för en sjujäkla prestation!

Och om vi säger så här: Du har 100 meter tillägg och övriga fältet startar på allt från start till 60 meter tillägg. Du hinner få upp en himla fart då, medan de som startar i tätt fält kanske blir fast i en "klunga" där det körs kors och tvärs i spåren. Det är svårt att få upp farten helt enkelt!

Men jag förstår din tanke. Det är svårare för bakhästar att vinna och de får tuffare lopp. Men sänker de 5 sekunder vinner de ändå om ingen annan sänker (eller sänker 2-3 sekunder, möjligtvis 4-5, men då blir det hårt i mål!).

#43, jadu, det måste vara något sånt ;)

Tusen
0

#45 Jag förordar också mångfald så varför klankar du då ner på ett enda handicapsystem? Förstår inte det riktigt. Att säga att all intervallhanicap är att bara vända på startlistan tycker jag ger en väldigt felaktig bild av målsättningen med intervallhandicap.

Om du tänker på EPS KM-lopp är dessa medvetet handicapade för att gynna bästa hästen i klubben. Inget snack om det, men vi har valt denna metod istället för att ha ett autolopp, som så många andra klubbar har då de kör KM. Vårt handicapsystem gör det i alla fall mindre förutsägbart än ett autolopp för alla. Dessutom har vi kunnat ha fler klubbmedlemmar med till start än om vi kört autolopp. Så att tro att alla intervallhandicapade lopp skrivs med den generösa intervallen är helt felaktigt.

ryttarn
0

#47 Det har jag väll ändå inte skrivit? Inte i denna tråd iallafall, för så generell kan man inte vara på ett intervall hcp, däremot kan jag säkert någon gång utryckt mig så utefter en specifik propp, men som jag försökt argumentera för här, olika proppar ger olika fördel för olika hästar.

Jerker Klang,

www.isil.se

Tusen
0

#48 Då missuppfattade jag dej i ett tidigare inlägg.Skäms