Ponnytrav iFokus

Ponnytrav

Etikettallmänt
Läst 6809 ggr
sjofreden
0

Se hit "shettisfolk"!

Ni som är lite inne i kat A svängen..

Vad händer där nu egentligen, kommer kat att "överleva" på travet?

Vad får man vara beredd att betala för en shettistravare?

Inkörd och lite tävlad, gärna även riden och i lämplig tävlingsålder?

VeronicaP
0

En shettis är värd lika mycke pengar nu som innan .

Allt beror ju på rekord tex

Men en inkörd startad Kat A ponny ska minst kosta 10.000 tycker jag i alla fall

Miica
0

Jag tycker att de räcker med att shettisen är inkörd, så ska den kosta 10 000! Startad är ju ett klart plus dock =)

VeronicaP
0

#2 Yapp tycker jag med ;)

Tyvärr ser man allt för ofta att även kanon travponnyer som säljs alldeles för billigt

Miica
0

#3 kan inte hålla med mer om den saken!
Otroligt att så många vill tävla osv, o ändå så kan ponnierna försvinna så billigt!

sjofreden
0

Tycker ju att de säljs alldeles för billigt…

Läser man annonser på t.ex hästnet är a-ponnyerna ofta billiga( 5-8000) men då är det ju oftast ngt "problem", typ fång, "ponnyfasoner ibland (vad nu det är…?), svårlastad osv och väldigt ofta UTAN papper.

Stamboksförd, riden, startad, under 3 min ponny UTAN olater/hälsoproblem. En schysst och bussig ponny är väl värd en 15,000 iaf tycker jag men frågan är KAN man få det för den?

Visst beror det på stam, meriter osv men ändå….

Vad har ni betalat? När jag köpte min stamboksförda 2åriga (då hingst) icke inkörda shettis betalade jag ynka 5000kr för honom. Uppfödaren sa att det inte gick att få mer för honom….Han har utvecklats till en pärla ochi dag vet jag inte om jag kan sätta ett penningvärde på honom alls!

Är de så, går det inte att ta betalt för en bra shettis?

#1 Menade inte att ställa shettisarnas värde i relation till  kat A ponnytravet vara eller icke vara utan mitt inlägg var mer menat som två separata frågor. Jag kanske var otydlig där.

giffan
0

Kollar man runt på annonserna ligger en vettig shettis utan alla problem på allt från 5.000 och uppåt, men inte många man begär över 10 för tycker jag mig ha sett iaf..

Sen vad de borde kosta e ju helt upp till vad man som köpare är villig att ge för ponnyn.

~ Anneli ~ 
Sajtvärd för:  adopterade.ifokus

Miica
0

Sen är de ju så att så länge de finns billiga ponnier så kommer de finnas flest köpare på billiga ponnier. Stam eller inte. Tyvärr!

giffan
0

#7 ja det e sorgligt, men jag såg en två årig hingst som de skulle ha 2.000 för, med pass och full stam…!! Hemskt tycker jag

~ Anneli ~ 
Sajtvärd för:  adopterade.ifokus

Ammiii
0

mm..svårt att få ut vettiga pengar. Man får helt enkelt vänta tills rätt person dyker upp. Problemet är om det tar för lång tid.

Jag har kunnat vänta länge, men hellre gått ner lite i pris när köparen dykt upp som jag verkligen velat sälja till. :)

Köpte en av mina som startat på SM & Elitloppet för 3500:-, så jag hade väl tur då. Tycker verkligen att han borde kostat minst 10000:- med tanke på stam och vad det blivit av honom.

VeronicaP
0

Jag litar inte på folk som säljer för billigt , jag undrar alltid vad är de för fel på den hästen eller vad döljer de som säljer hästen mm.

Jag har också sålt hingst för 5000 men de var några år sedan och där de kändes helt rätt :D och han är fortfarande kvar hos dem jag sålde han till

Är de en ponny jag vill ha och är intresserad av då betalar jag vad den är värd faktiskt.

Då prutar jag inte ens , nu har vi ju inte behövt köpa så många då vi har fött upp de flesta själva , men de kostar att föda upp och att utbilda dem mm

palomia
0

#5 ,9

Varför valde ni själva att köpa "billiga" shettisar?

Som svar på fråga tycker jag att den bör ligga på 10-15000:- beroende på stam, meriter, användningsområde (avel t.ex) m.m.

MagganS-B
0

Håller med #11.

Problemet med priserna är ju likadant för russen!

amandahandersson
0

Sålde min shettispojke, 12 år var han då, som startat med rekord 2.35 i höstas. 10.000:- fick vi och då skickade vi med en massa utrustning. Han har aldrig haft någon skada, det "värsta" han har varit med om är en liten förkylning.

Vet att det var billigt, men han har ett perfekt hem och det är det som är viktigast för mig. Så tänkte vi också när vi sålde vår andra 11-åriga russpojke, hemmet före priset. Och det är också hemmet som kommer bli det viktigaste för min otroligt framgångsrika Musse. Även fast jag fått otroligt bra bud, så vet jag vet hur mycket det betyder för honom och jag tänker mig gå ner halva priset bara för att han ska få det bra.

Vill man tjäna pengar ska man nog inte syssla med hästar, särskilt inte ponnyer. Bra hem känns faktiskt viktigast.

Kratern
0

Jag kan bara tal för mig själv…

Jag skulle aldrig sälja min 3-åring (ostartad) under 15.000:-

Normalt sett säljer (och köper) jag Shetlandsponnyer för runt 10.000:-

Men det beror ju som sagt på vilken förutsättning de har också.Flört

sjofreden
0

# relevant frågaGlad

Jag hade redan bestämt mig innan jag fick veta priset och åkte 70mil dit och var beredd att ge mer än vad jag betalade.

Men man är ju inte mer än människa och accepeterad givetvis priset jag fick…..

Min budget räckte därmed till en sadel och ett par täcken också på vägen hem.)

Jag tillsammans med många andra säljer och köper nog mest med hjärtat och tänk, än så länge har jag inte ångrat ngt av det jag köpte utan bara det jag INTE köpteFlört

allank
0

En häst oavsett ras är aldrig värd mer eller mindre än vad ev. köpare är beredda att betala. Ert resonemang om att dom är värda si eller så mycket är ju inget ni bestämmer eller hur. Om ni sedan inte vill sälja för det priset marknaden anser hästen vara värd är ju upp till er.

Tusen
0

Om alla hästägare kommer överens om att aldrig sälja en häst under 10 000 kr behöver man inte vara rädd för att den åker slakttransport till utlandet, där det betalar bra för hästkött. Med gemensam minimipris på hästar  gör detta att marknaden får anpassa sig efter säljarna i stället.

svardfeldtj
0

Jag köpte min shettis för 10.000 kr, och det tyckte jag var ett bra pris! Hon var inte inkörd utan jag fick göra det själv, dom hade hållit på med henne lite. Men hon var super snäll och har bra stam.

Men själv tycker jag att hemmet är viktigare än priset, jag vill inte att mina hästar eller djur ska hamna hos några ägare som inte alls sköter om dom!