Skor du din häst själv?
hej skor du din häst själv? det skulle vara roligt att lära sig det!
Hunden är din bästa vän
ristrom.blogg.se

nej. min pappa är hovslagare
men jag kan slå på tappskor.
det är en bra början ;)
Hunden är din bästa vän
ristrom.blogg.se

Nix, skor inte själv. Överlåter det till de som kan…
Just nu har vi hovslagare, men jag satsar på att lära mig sko så småningom.
vet du vart man lär sig? det är bra att anlita dom som kan men tänk möljgheten att kunna sko själv när en sko är lös eller när dom går barfoto och bara fila ner hovarna lite när man tycker det behövs. och om en hov är för konstig om man skor själv kan man ju ta hjälp av en som är van vid alla hovar :) men det skulle få vara roligt att lära sig : )
Hunden är din bästa vän
ristrom.blogg.se

Pappa skor åt mig
okej :D
Hunden är din bästa vän
ristrom.blogg.se

nej har hovslagare till mina, men hade vatt väldigt skönt o kunna sko själv! så det tänker ja lära mig ^^
Men ta av skorna kan ja iaf:P:P
ja tänk då kan man sko på hästarna när man vill att dom ska ha det en vecka och på betet då går dom utan óch då är det större chans att hovarna får bättre form och byggnad. :D
Hunden är din bästa vän
ristrom.blogg.se
jag tycker att man ska låta bli att greja själv med hovarna om man inte är utbildad hovslagare!
Man kan möjligtvis be sin hovslagare lära ut hur man spikar fast en tappsko, men där går absolut gränsen!
Jag har själv gått en utbildning i 8 månader för att lära mig hovslageriets ädla konst. Och när jag kom därifrån och skulle ut och jobba själv som hovslagare så var det ändå på darriga ben!
Kom ihåg att ju mer man lär sig, destom mer inser man hur mycket det är man INTE kan!
Det är verkligen inte lätt att sko hästar! Och är man tillräckligt klantig kan man förstöra hästen för livet på en enda skoning!
jag ser så mycket vansinniga skoningar ute på fältet ändå, så SNÄLLA RARA, låt bli era hästars hovar om ni inte har utbildning för det!! Överlåt det åt dem som kan!!

#10, håller med dig, det är skitsvårt. vette sjutton hur länge pappsen fick traggla med att ens övertala mig att försöka.
Överlåt det till dom som kan och trixa inte med hovarna själva. fall ni ska försöka lära er slå i en söm, gå en kurs.
#10 det var smart skrivet men jag vill gå en kurs om hur man lär sig att sko det är inte lätt tror jag, jag ser i stallet när spirre skor och det ser inte lätt ut , även han som har gjort det ett bra tag blir det snett ibland!
Hunden är din bästa vän
ristrom.blogg.se
jag skor själv .. även de som är utbildade kan sko Dåligt .! bara för att man är utbildad behöver man inte va ett proffs på att sko.. jag har vart på praktik hos hovslagare och tittat på andra.. på de sättet har jag lärt mig .. får även beröm för mina skoningar ..
Okej men tänk det minsta lilla kan gå snett, lycka till med hästarna :)
Hunden är din bästa vän
ristrom.blogg.se

när mina är barfota så brukar jag bara fila ner hovarna lite.. ;)
Nej, vi anlitar hovslagare. Pappa kan slå på skor och ta av, men det gör han bara om han måste.
#13 att en utbildad hovslagare också kan sko dåligt innebär inte att det är mer rätt att göra det UTAN utbildning. Eller är det bättre att det blir en dålig skoning utan utbildning än med? Tror du hästen tycker det spelar någon roll?
jag VET att det finns även utbildade hovslagare som inte är lämpliga för yrket, men hoppa över dem då och LÅT DEM SOM KAN sköta jobbet?
Det är märkligt egentligen, många kan inte tänka sig ens att gå till en frisör som inte är utbildad, men hästens hovar - som är det viktigaste den har! - är det inte alltid lika noga med…

Håller med Anna Lundin, låt de som kan det göra jobbet, man förstör hästen på lång sikt.
Vi har en väldigt bra hovslagare till våra hästar..pappa kan slå på tappskor, verka och ta av skorna men själva skoningen överlåter vi åt hovslagaren :)..
Jag skodde själv en gång i tiden, men idag har jag varken ork till det eller vanan inne, så jag överlåter det till någon som gör det regelbundet.

Nej jag låter en riktig hovslagare sko mina hästar.

Skor kan jag rycka själv men mer ger jag mig inte på det låter jag en utbildad hovslagare göra!

Jag kan ta av skorna iaf :). Men han som äger stallet tycker jag ska lära mig att sko, men jag vågar inte iaf man gör fel.

nej låte dom som kan sko,men jag skulle hemst gäna vilja lära mig 

pappa skor åt mej.

lite… slår mest på och drar av och donar! men annars skor katrin frick

jag skor själv. jag har skot mina ponny hästar sen jag var 9 år

Min papap skor ibland.. men jag skor nog ganska mkt endå.. ;) men verkar får pappa göra :P jag har in6te börjat med det än.. ja skulle säkert bara klippa av halva hoven ;)

Jag har en duktig hovslagare som jag överlåter detta till. dock har ajg lärt mig själv hur man slår på en tappsko så det känns bra ändå att kunna :)
Dra av en sko som håller på och lossna kan ja göra men de är knappt så mina hästar vill att ja gör de.. dom Accepterar i stort sett bara hovslagaren och slå på och av skor än att ja skall dra av.. tycker de är smart gjort av dom :-)
Min morsa skor. Det enda jag kan göra ar att knipa av söm. Hovslageri är inget för klenisar nej…
Wiktor skor ponnysarna.. och ibland hjälper han pappa me stor hästarma oxå. men nu när inte han bor hemma och går på wången så håller pappa på att lära mej(oskar)vi brukar hjälpas åts. Pappa är INTE UTBILDAD HOVSLAGARE men skor ändå rätt så mkt åt andra men inte lika mkt som han gjorde förr. han har lärt sig själv!
Wiktor skor ponnysarna.. och ibland hjälper han pappa me stor hästarma oxå. men nu när inte han bor hemma och går på wången så håller pappa på att lära mej(oskar)vi brukar hjälpas åts. Pappa är INTE UTBILDAD HOVSLAGARE men skor ändå rätt så mkt åt andra men inte lika mkt som han gjorde förr. han har lärt sig själv!
ojj blev lite många datan e lite dumxD haha

Skor inte själv, kan rycka skor om det skulle behövas.
Men mer än så vågar jag mig inte på, möjligtvis raspa litelite.
Delägaren till två av våra hästar är utbildad och skor alltså våra hästar, ska få lära mig av honom men också gå en kurs, vill vara utbildad och säker.
Min syster har nyss gått utbildning så hon ska väl börja sko hästarna nu, så skor ju delägaren, och på två av hästarna tar vi hit en "proffshovslagare" för dom är så sjukt bråkiga.

Skulle aldrig falla mig in att sko själv.
Jag anlitar två olika hovslagare, bägge väldigt duktiga. Den ena har gått i lära i flera år hos Hilmer Haglund (hovslagar legend i Värmland). Den andra hovslageren, hon är utbildad på hovslagarskolan i skara. Några av våra hästar (läs vissa knäppa ston) klarar inte av manliga hovslagare, medan Maria inte har några problem med dom… Olika hovslagare kan vara bra på olika sätt och funka olika bra för olika hästar…typ…
Däremot tänker jag gå en sk hovvårdsutbildning när jag får tid, där får man bla lära sig slå dit en tappsko, men där går gränsen för mig…
Jerker Klang,
medarbetare på ponnytrav ifokus
Gemenskap, glädje och fart - ponnytrav såklart!
Stuteri Isil, Sagolika Gotlandsruss
Jag brukar fixa med tappskor, sömma om, byta skor till lopp (riktade och tillpassade) och raspa och fila lite på hovarna då ponnyerna är barfota. Sko vågar jag mig inte på, men jag hade gärna lärt mig om jag får chansen någongång!
Jag brukar raspa mina själv ibland, men en (Skara-utbildad) hovslagare kommer hit med jämna mellanrum och verkar. Skoningen överlåter jag också åt honom. Skulle aldrig anlita en hovslagare som inte är utbildad.

Nix, vi har en superduktig tjej som skor. Hästarna gillar henne mer än nån annan som skott dom!

Jag verkar och skor alla mina hästar själv. Mamma och pappa har båda gått hovslagarutbildningar och skott i många många år så jag har lärt från proffsen! =)
Bea Jakobsson, ~www.stuteriteja.se~
Medarbetare gotlandsruss ifokus
Medarbetare ponnytrav ifokus

Pappa skor våra hästar, har gjort det väldigt länge, har gått kurs på det. Har funkat bra. Men förra våren bröt han armen, fick då ta ut hovslagare, blev ej så bra, felbalanserad blev stel o travade illa. Men blev bra igen när pappa kunde sko igen!!!!

Jag skulle aldrig våga mig på något sådant för jag har verkligen sett skräckexempel på folk som tror sig kunan sko. 
Har hovslagare från Strömsholm, fast snart blir de brorsan som skor.. Han håller på att gå som lärling hos honom. Min har aldrig haft så fina hovar=)
# till alla # Tyckte att det bara var lite roligt vad/hur folket gör med sina hästars hovar :D
Ha de bra i framtiden med alla ponnyer/hästar :)
//Fredrika
Hunden är din bästa vän
ristrom.blogg.se

Jag drar av skor, filar dom och min hovslagare håller på att lär mej slå på skor..

värst vad många pappor det är som skor.. :) min pappa skor iaf mina, men jag kan dra av o slå på tappskor o verka av lite om de börjar flisa sig i kanterna eller så när de gått barfota..
#48 skojj!
Hunden är din bästa vän
ristrom.blogg.se
Ni som har "pappor som skor". Hur många av dessa pappor har riktig hovslagarutbildning (3-årig)?
# 50 HÅLLER MED :=)
Hunden är din bästa vän
ristrom.blogg.se
Jag har Tappskolicens-kurs på skolan. Men tänker efter det enbart slå på skor som de tappat, kanske just innan ett jobb, så de kan utföra jobbet och sedan kan jag fixa med hovslagare efter.
Det är en stor konst att sko. Dra av skon rätt, så man inte förstör hovväggen, verka ordentligt så hoven blir plan och kolla till hovens form osv, och slå på skon riktigt. Jag kan bara med tappskor, så skulle aldrig ens kunna tänka mig att vara mina egna hästars hovslagare. Att slå på tappsko är inte samma som att sköta hovarna och skorna som en hovslagare..
Vi har en väldigt bra hovslagare :)

#50, min papps har hovslagarutbildning, skara-utbildad
Okej vad bra för han dåe :p # 54 :)
Hunden är din bästa vän
ristrom.blogg.se

min pappa har inte gått nån utbildning (tror jag) men har har skott hästar i princip hela sitt liv (han e 65) o är rekommenderad av proffstränare både för unghästar o tävlingshästar.. han är jätteduktig på balans o vinklar o allt sånt..
bilden är från studenten, pappa körde vår taktor o vagn.. :D
# 56 det var ju bra :D
Hunden är din bästa vän
ristrom.blogg.se

Skulle aldrig falla mig in att sko själv, det överlåter jag åt dem som kan..!
#58 jag har ju ingen häst presic men jag tycker det är bättre att låta dom som kan. Men jag vill bara veta vilka som gör vad med sina hästars hovar! Fel?
Hunden är din bästa vän
ristrom.blogg.se
#50 Det finns ju jätte många som skor själva, det finns både duktiga och mindre duktiga. Nog tycker jag att man kan lära sig sko utan att ha en 3-årig utbildning. Om man är intresserad, lär sig av någon annan som kan, lär sig hovens uppbyggnad, vinklar, ben osv.
Det finns ju folk utan utbildning som anlitas för att raspa hästarnas tänder osv. Den utbildningen (veterinär) är väl 7 år! eller nåt sånt långt.
Många som får pencellin till sina hästar, kurer på 10 dagar, sticker själv och sprutar in det. Kan vara jätte farligt om du sticker och sprutar in det direkt i ett blodkärl. Men det gör man ändå…
Är man inte intresserad av att lära sig vad som är viktigt att tänka på när man ska sko, ja då ska man natruligtvis inte hålla på med det. Men så är det väl med allt?
Nog e de det!
Hunden är din bästa vän
ristrom.blogg.se

#59 Inte fel alls, du frågade - jag svarade! =D
#59 okej :D
Hunden är din bästa vän
ristrom.blogg.se

Dra av skor och slå på tappskor är det mesta jag har lärt mej. Mer törs jag inte än så länge :P
#64 men man kan lätt sko snett!
Hunden är din bästa vän
ristrom.blogg.se
skor inte mina hästar själv, men jag kan rycka av dem, slå på tappskor och byta skor, men verkar aldrig. Kan möjligtvis fila lite längs kanten för att lättare få dit skon…
#60 Veterinärutbildningen är 5.5 år och under den tiden ägnas inte så stor del på hästens tänder det har blivit bättre och är man specialiintresserad så fixar dem utbildning detta gäller enbart veterinärer. Dem som påstår sig vara hästtandläkare och åker ut och raspar tänderna på hästarna och tar bra betalt har för det mesta gått en 6 veckors utbildning i USA! Man behöver inte ha några förkunskaper om hästar överhuvudtaget. Känns det säkert att anlita eller? Många skador i hästens munhåla beror på att riktiga klåpare har varit inne i munnen och rotat om. Vissa av dessa hästar går tyvärr inte att rädda.
Angående att ge pencillin så får du medicinera egen häst efter att veterinär bedömt att du är kompetent för det, andras hästar kräver C14 utbildning. Även en veterinär kan orsaka pencillinchock och så länge man aspirerar ordentligt hela tiden så är det hyfsat lugnt.
Jag har börjat sko mina hästar själv under överinseende av duktig hovslagare, går hovslagarutbildning i Skara just nu första året. Hovslagarutbildningen i Skara är 2 år och ska ses som en grundutbildning, i England är utbildningen 5,5 år. Det går hela tiden att lära sig mer om hovslageri. Det kommer nya material, forskning mm. Det finns dåliga hovslagare som gått utbildningen och det finns fantastiskt duktiga hovslagare som inte har gått ubildningen utan gått i lära hos någon.
Många fler kotleds och hovledsinflammationer mm har nog sitt ursprung i dålig verkning och skoning, en felaktig hovvård har kostat många hästar livet.
Glöm inte bort ordspråket
"Ingen hov-Ingen häst"
//Cecilia Ekeberg
67# Bra skrivet :D
Hunden är din bästa vän
ristrom.blogg.se

Nej , jag skor inte själv. Men så tur att man ifall kan plocka skorna och fila ner dom . en av mina hästar ska ha höga trakter så han vänder upp snabbare. det överlåter Hovslagarn åt mig ;)
pappa är hovslagare :)

#65, skor snett gör även den bästa, det är bara att dra av skon igen o börja om från början o göra tills det blir bra.
#71 det har du rätt i
Hunden är din bästa vän
ristrom.blogg.se

Pappa skor åt mig.
# 71 Att sko snett är VÄLDIGT skadligt för hästen!!
nää det gör jag inte men heh kan tänka mig att jag måste snart pga att min lilla lymmel bitit 3av hovslagarna i ryggen

Skor inte heller själv. Vår ponnyhovslagare är närmare 2.00m lång. Kanske inte så lyckat.:P

Ja, jag och mamma men hennes rygg är ganska slut nu så det blir mest jag som lär mig av henne :)