Sätta igång äldre ponnyer.
Ni kuskar som satt igång äldre russ tex 10år och äldre för första gången. Hur har det gått? Själv fick jag hem ett russto nu som är 10 år. Hon har aldrig sprungit på travbana förr och det är tänkt att jag ska sätta igång henne. Hon har tempramentet men rätt trång bak i traven när hon springer. Berätta gärna hur ni gått till väga och hur resultatet har blivit…
Jag har satt igång mitt russ när han var 6 år, fast då hade han inte funkat på travet. Läs tråden "Börja om från 0" så hittar du nog lite : )
Här uppe finns det flera shettisar som börjat tävla när de vart lite äldre. Bla. Busebo Trolla. Hon tog 10 segrar, sprang in 13.000 och satte rekordet 2.33 på sin första säsong!
Lycka till :D:D

Jag började köra Sindy O. (shettis) förra året och då var hon 9 år och aldrig varit på en travbana före det…fick reg.henne inom travet innan jag började..mycket tjurig har hon varit och är ännu..men hon sprang in över 6.000 i fjol med en vinst..hann också vara till Solvalla och tävla i Agria finalen där vi sänkte rek. rejält 2.45

#0 Snacka fin häst, ser ut osm en hingst x) säker på att det är en märr ;) ?
Shetlands-avelshingsten Sir Douglas sattes i träning och inledde sin tävlingskarriär när han ar 9 år. Det gick alldeles utmärkt. Däremot tror jag kanske att han hade presterat bättre om han startat tidigare. Nu blr det lite sporadiskt tävlande under några år, med godkända resultat.

Jag har ju ett russ(inte min) som jag tävlar o tränar lite Rigoletta Ernst, förvisso är hon startat som ung. Men sorgligt nog fick hon elischas vid ganska tidig ålder och sen ville hon inte springa mer. Och då fick hon bli mamma istället. Sen plötsligt fick hon allt tillbaka i ben o skalle och började visa igen att hon ville springa, men såklart skulle nånting krångla igen. ca två veckor innan kval åker hon på fång och blir därmed mamma till ett till föl. Men rigoletta gav aldrig upp. Igen kom hon på bena och under år -06 13 år gammal fick hon äntligen starta och fick några placeringar varav en första plats och sänkte rekordet med =) Den här hästen visar verkligen kämparglöd för sitt liv=)
#2 Åh titta min bild! :D
åter till saken. .
Jag lånade en shettismärr när hon var 13 och alla var helt övertygad om att hon var slut. Hon har tävlat sen hon var tre och skickats runt i hela norr och västerbotten. Hon är mmkt speciell så det kan jag förstå (när vi var i Boden och tävlade kom det fram massor av ungar förtjusta och sa "åh, visst är det ronja?Hon var den försa hästen sombet mig!" och en vuxen karl som sa "jag har aldrig farigt rädd för någon häst i hela mitt liv… men hon!!")
Hon var iaf less på trav och var inte särkilt pigg av sig. Då började vi galoppera henne i vaghn! Vansinne tycker en del men hon fick lust att springa igen och förra sesången så sänkte hon 7 sekunder!! hon är nu nere på 2.47 fast hon inte har någon kontroll över benen 
Har den varigt igång förut? Jag brukar sätta igång med korta snabba pass om den inte behöver hitta balansen mm och det funkar bättre än dom långa utdragna sätta-igång-passen för mig iaf. Lycka till!
ps. har ingen bild på henne på den här datorn men alla i norrbotten som har varigt med ett tag känner väl till Ronja av Rättvisan? ;)
#7, ohja! vi alla känner till Ronja av Rättvisan!!! ;)