hästar/kuskar 2010
Läste i springsspår om alla årets Segerrikaste kuskar och snabbaste hästar Vill bara gratulera er alla till prestationerna. Speciellt stort grattis till min duktiga syster Malin Lundberg som blev Sveriges segerikaste kusk Kat B 2010:)))

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Jag tyckte det var kul att 9 av de 20 segerrikaste kuskarna kom från Jägersro! :D

Och att de flesta var ifrån södra sverige :)
Grattis!

Grattis
#1 Fat i södra Sverige kanske vi har haft fler tävlingstillfällen än i norra delen av landet eller Gotland så de kanske inte är så konstigt eg

Grattis!
#4 Om man då är lite rå så kan man oxå mistänka att konkurensen är betydligt tuffare i mellansverige än i övriga sverige. Säger inte att det är så, men statestik kan läsas på många sätt……
Jerker Klang,
medarbetare på ponnytrav ifokus
Gemenskap, glädje och fart - ponnytrav såklart!
Stuteri Isil, Sagolika Gotlandsruss

ska malin lundberg upp till stockholm den 26?

Grattis grattis!
#4 jag tror nog inte att kuskar i södra sverige tävlar mer än dom som bor på ex gotland eller i norrland, men det finns fler proppar att välja på och därmed lättare att hitta ett lopp som leder till en bra placering. där det är glest mellan banorna är det inte lika lätt, då får man anmäla de som finns liksom.
*5 du har nog helt fel. flera av kuskarna från södra sverige har vunnit lopp på Åby, Mantorp, Axvalla ,Halmstad,Kalmar,Tingsryd osv som där är långt avstånd så jag tror faktiskt att södra sverige också är grymt duktiga på att träna/tävla hästar och inte för att det är brist på konkurrens!!! hade varit kul ett år att byta och att du tävlade dina hästar i södra sverige under 1 år och nån från södra sverige tävlade uppe kring dig istället under ett helt år. tror ärligt talat inte resultatet hade varit så annorlunda.
alla kämpar vi väl för att nå våra mål och att vara så "rå" som du är tycker jag är rätt taskigt att vara. du är MER än välkommen att komma och konkurrera mot oss här nere och se om det är så lite konkurerrens som du fått för dig.

Konkurrensen är nog den samma, men man får ju inte glömma att många av de som ligger i topp också har många hästar i träning, vilket naturligtvis gör att de kan starta fler gånger och har större chans att vinna fler lopp än de som bara har en eller två ponny.
Säger bara ett stort grattis till alla duktiga kuskar i södra sverige som vunnit många lopp och framförallt till Sara Johansson som vann kriteriet med min Slätthans Ritzy

#8 Jag skrev inte att det är så, ville bara ilustrera att statestik inte är en exakt vetenskap i dessa samanhang, det finns så många olika faktorer som spelar in. Det som #9 skriver är oxå en viktig faktor och det finns säkert fler.
Men jag vill inte på något sätt ifrågasätta dessa kuskars prestationer.
Som information kan jag för övrigt säga att vi tävlat på banor från österssund i norr till Kalmar i söder under snart tio år.
Jerker Klang,
Kan ju bara tala för mig själv, men i längst i Norr är det INTE gott om tävlingar. Och som, #9 skriver, har man fler hästar, kör man mer lopp och har lite mer chanser att vinna.
Med 60% segrar och 80% placeringar (resten diskade 1:a…) kan jag ju bara säga att jag är nöjd med min säsong, och jag har bara kört en ponny och kört 10 lopp.

# 8 10 tackar för att jag får låna en sådan fin häst :)
Jag tycker att segerprocenten är roligare att läsa, än hur många lopp en kusk vunnit.. Har man flera hästar så har man chans att vinna fler lopp..
Sen är jag beredd att hålla med Jerker lite, jag tycker konkurensen är hårdare runt Solvalla, Eskils, Romme-området.. I allafall i högsta klassen där mina hästar tävlade..
Jag kan ju bara gå efter min egna statistik, och om man jämför mina tränarprestationer 2010 med två ponnyer; 24 starter och 20 topp 3, resten diskningar, Med en som tagit ex 24 segrar under året och kanske har kört en bra bit över 100 lopp blir det ju inte så rättvist. Å andra sidan har den ju faktiskt vunnit flest lopp under året.
Jag har kört 89 lopp under mina nu 6 år i ponnysulkyn, vissa kör det dubbla under en säsong.
Det blir ju inte rättvist hur man än vrider och vänder på det hela. Att räkna segerprocent håller inte riktigt det heller, jo kanske för den som gjort 3 starter och vunnit samtliga..
F.ö nu när den frågan kom på tal, av egen erfarenhet/uppmärksamhet kan jag också tycka att konkurrensen är hårdare i mellansverige, precis som jag kan uppleva med varmblodet mitt också.

Jag tror inte konnkurensen är varken hårdare eller lättare någonstans i landet, det mesta hänger på propparna och hur vältränade hästar man har inför uppgiften. De med sämst förutsättningar är nog "norrlänningarna" som måste åka långt om dom bara anmäler utefter proppar. När vi haft starthästar så har vi anmält till bana som haft bäst propp utifrån vad jag förväntar mig att min häst presterar.
Ära den som äras bör GRATTIS alla pristagare! 
#4 Gotland har 8 heldagar (tror jag att det blir) + ca.16-17 lopp (kat.B)tillsammans med stortravet…
Procent segrar är det mest rättvisa om man skall ha kuskstatistik. Helt naturligt!
Är benägen att hålla med #15. Tittar man på snabblistorna så ligger mellan-Sverige väl framme. Dvs. de snabbaste hästarna finns där. Så nog är konkurensen något hårdare häromkring. Så är det även inom stortravet.
Det är väl geografiskt logiskt att det kanske är lite mer konkurrens i mellan-Sverige. Där bor det mest folk, skulle inte bli förvånad om statistik visar att det finns mest aktiva kuskar och hästar där med. Enkel logik.. Handlar inte om att man är bättre på att träna och köra i någon del av landet, utan duktiga kuskar och tränare finns överallt. Sen har alla olika förutsättningar.
Men som sagt, geografisk logistik.. Simple.
#20 Det tror jag också.
Sen kan man visa vad som helst med statistik. Allt beror på hur man vill läsa den.

#21 visst är det så

Att det är hårdast konkurrans i mellan Sverige inom stortravet är jag nog inte beredd att hålla med till 100%. De 3 mest framgångsrika tränarna förra året kom från Axevalla, Jägerso, Halmstad. Tillsammans tjänade de in 100 miljoner kronor! Lika så om man kollar på V-75 ligan, travets elitserie, så är det solvalla, axevalla, halmstad, jägersro, åby (numera blir det väl Färjestad när Goop bytat hemmabana) som ligger i toppen år efter år.
Grattis till alla pristagare! Det är alltid en prestation att köra och vinna så mycket lopp om man dessutom själv stått för all träning och matchning bakom framgångarna!
#23 Tillhör inte Solvalla och Färjestad mellansverige, menar du?
Jag kan inte riktigt heller räkna Axevalla som södra Sverige. Men visst, det finns väldigt många framgångsrika tränare söder ut också men som jag skrev tidigare så kan man visa vad som helst med statistik. Det beror på vad man vill visa.

Statestik är en exakt vetenskap. Man kan exakt visa exakt det man vill….
Jerker Klang,
Off topic,
Har galan varit för prisutdelningen? Den ska väl vara på Quality Hotell som vanligt antar jag?

#26 Nej nästa helg
#25 Precis 

#24 Ja jag säger ju det. Håller inte med till 100%! Av de 10 mest framgångsrika tränarna kom 5 från södra Sverige; Åby, Halmstad, 2X Jägersro, Axevalla, 4 från Solvalla och en från Bergsåker. Det talar ju sitt tydliga språk, de bästa hästarna finns runt huvudstadsbanan och i den sydliga delen av landet!
#28, Klart de finns där. Där finns det ju mest pengar att köra om och det är tätast mellan banorna. Väldigt logiskt.