Murphy-träning
Jag har en ponny som i kurvor där det finns utfart gärna bryter ut och rent ut sagt stannar.
Ska prova ta på en murphy igen, har provar förut, även med helstängt men då han är lite kännslig flyger han i taket (eller in på innerplan) om det kommer en häst utanpå. Han går även med dövning.
Min fråga är nu riktad till er som kanske haft/har en liknande ponny och som kanske har något tips på hur man ska gå till väga för att vänja denne med att inte flyga i luften, annat än mycket träning.
Har du testat att klippa hål i murphyn så att han kan se bakåt? Murphyn har fortf samma effekt, men han ser när det kommer hästar bakifrån…
Yes, har testat det med. Han kastar sig lika för det. skumma ponny..
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
#2 Inte alls skum ponny.. Har en sån… och det har tagit lång tid av träning. Men nu *peppar peppar* är han nästan som en vanlig ponny!
Jag vet inte hur många gånger han varit på innerplan och plockat blommor… Men roligt har det inte varit. alla sa åt oss att träna. Och vi har tränat. Vi tränade hemma med att en körde om i full fart, tog upp och körde om igen.
Men då kom nästa problem, när man skulle ta ner han från galopp till trav så nitade han nästan och kastade sig istället. Så då fick vi träna på att galopera framåt istället och sen trava.
Problemet med våran är att hemma fungerar det rätt okej, det e på banan vi har haft problemen. Men vi har aldrig haft problem med att han vill av banan.
jag skulle testa på din ponny med sällskap som går brevid så han inte har en chans att bryta ut. Vet inte om det kan fungera… Träna i lägre farter så du inte ska jaga för att den ska springa fort. bara träna på att vänja sig med andra hästar och gå åt rätt håll.
~ Anneli ~
Sajtvärd för: adopterade.ifokus
Hela förra året försökte jag anmäla och köra så att han låg utvändigt ledaren i loppet och kunde gå ifrån på upploppet. Men nu kommer han ner i tiderna och man vill ju inte att han ska lära sig heller att inte gå fullt.
Jag har tagit det lugnt med denna ponny, och han har fått sprungit så pass fort han själv vill. Ena loppet går han klockrent och i nästan om det blir så att han hamnar ensam i ledningen tröttnar han på att springa själv tillslut eftersom han inte riktigt har fattat vad hela cirkusen går ut på. Men man kanske inte kan begära så mycket på hans 14 starter.
Jag hoppas att det försvinner med tiden.
#4 14 starter är inte så jätte mycket, tycker jag… vad e det för ålder på ponnyn?
~ Anneli ~
Sajtvärd för: adopterade.ifokus