En fråga..
..Angående hästtransportvärde.
Det är såhär att vi har en grön enaxlad Värmlandsvagn, 01:a som vi nu tänkt sälja då vi bytt till ett Ume boggiesläp.
Det jag nu skulle vilja höra mig för om är hur mycket skulle ni kunna tänka er betala för ett sådant släp?
Släpet i fråga är i fint skick, har stått inne sen det togs i bruk och när vi köpte det (snart 6 år sedan) var det använt max ett par gånger.
Vi har införskaffat nya 8-lagers sommar och dubbade vinterdäck inkl. reserv. + Sulkyfästen.
Tacksam för svar!

Efter att ha kollat runt lite skulle jag tippa på att du kan få 25 - 30 tusen för den. Beror ju lite på hur tillgång/efterfrågan ser ut just där ni bor.
Jerker Klang,
medarbetare på ponnytrav ifokus
Gemenskap, glädje och fart - ponnytrav såklart!
Stuteri Isil, Sagolika Gotlandsruss

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
#1 Tror det är lite väl saftigt med tanke på att det är enaxlat…Inte många som vill ha nu för tiden. 15-20 skulle jag snarare säga.
#2 Så kan du väl inte säga.
Många enaxlade transporter tar mycket mera vikt än boggietransporter och vill ma ha mer än en häst i transporten och endast har B-körkort (och vill vara laglig) så kan en enaxlad vara ett väl så bra alternativ.

#2 Reserchen gick ut på att kolla priserna på begagnade värmlandsvagnar på blocket och hos olika vagnhandlare. Tror det ligger ganska rätt.Att du inte vill ha en enaxlare betyder inte att andra inte vill ha. När jag pratade med en säljare av UME släp för ett tag sedan berättade han att en beg enaxlad sällan stod inne mer än ett par veckor innan de blir sålda….
#3 Håller helt med.
Jerker Klang,
# 4+3 Det är som du/ni säger och inte alla har tid/lust/råd att ta E-kort som i regel behövs för boggiesläp! Ett bra balanserat enaxlat släp är mycket smidigare än ett boggiesläp också.

#5 Inte om man får punka…

#6 Då får man byta däck, inte så komplicerat……. har råkat ut för det några ggr.
Dessutom har man halva däckskostnaden på en enaxlad :D
Jerker Klang,

Fast nu var ju frågan vad man själv skulle tänka sig att betala för ett sånt släp..
JAG (som dessutom är ute efter ett släp) skulle inte betala så mycket för ett enaxlat. Men det är ju bara MIN åsikt. :)
Hade inte heller betalat så mycket för ett enaxlat släp. I tanke på vad vi hade tänkt ta för vårt släp (-03a tror jag, boogie med fronturlastning, med sulkyfästen och "hingstdörrar" bak) är iaf 30 för mycket. Och dessutom beror vikten och körkort på vilken slags bil du har, vet att vi får dra vårt hästsläp med mormor och morfars bil (en slags jeep) på B-körkort men inte med vår vanliga bil (som i sin tur är en stor bil, folk tror nog att den är tyngre än vad den egentligen är).
Men lägg ut det och se vad folk är villiga att ge :)
#9 (fyller i). Däremot kan man ju tänka att 30.000:- är billigt jämfört med 45.000/50.000:- som ett begagnat boogie-släp kan kosta. Och folk tänker ju olika när de köper släp. Vi var ute efter ett specifikt släp när vi köpte, så därför blev det lite dyrare. Men som sagt, det handlar om vad folk är villiga att ge.

Som jag skrev i #1, tillgång och efterfrågan är alltid väsentligt….
Jerker Klang,