Med eller utan nosrem?
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Hej!
Jag har några frågor jag har funderat länge på, så jag tänkte dela dem med er och höra era åsikter! :)
När ni kör/rider använder ni nosremmen då? På ett träns så tycker jag att det verkar som att den har större funktion då det "sitter fast", men på ett travhuvudlag är det ju bara en rem som löper löst mellan bettet och stolparna. En kompis till mig använder nosremmen, men spänner den väldigt löst. Min kompis resonerar så att "nosgrimman har ingen funktion".
Tycker ni att den har någon funktion och i så fall vilken? När jag var mindre så fick jag höra att nosgrimman är till för att hålla huvudlaget på plats och hindra det från att åka av. På ett träns så köper jag det, då nosgrimman går bakom öronen på hästen också, men på ett travhuvudlag så ligger den ju bara där. Där finns ju käkremen som findrar att det åker av, och på westernhuvudlag så finns ju ingen nosgrimma?
Anledningen till att jag började fundera på detta är den att min veterinär sa att jag ska träna utan nosrem eller spänna den väldigt löst, då han ibland biter sig lätt i kinden. Jag har spännt ut nosremmen, longerar och tömkör utan och funderar nu på att börja rida och köra utan, men jag vill gärna höra era erfarenheter av att köra/rida utan nosgrimma. Men på något sätt inbillar jag mig att huvudlaget kommer att åka av om jag tar i honom för att bromsa när jag kör…
Tacksam för alla tips och svar ni har att ge mig! :)

Nösremmen är inte till för att hindar tränset från att åka av, utan nosremmen är till för att hästen ska lära sig bettets verkan.
På travhuvudlag har nosgrimman även effekt när du tar i bettet, eftersom den sitetr fast i sidostyckena, när man kör dressyr så föredrar man en lös nosgrimma som inte påverkas av tömtagen.
När man jobbar med westernhästr så kan man använda nosgrimma just för att lära hästen bettets inverkan, de används där endast i träningssyfte och plockas bort så fort hästen har förståelse för detta. Man får t.ex inte tävla med nosgrimma.
Det är ganska vanligt att hästar får problem av nosgrimman, om den sitter fel eller är för hårt spänd så det är bra att se till att grejerna är rätt avpassade och att hästen verkligen använder bettet på rätt sätt. Många travhästar tycker att bettet är ett jättebra femte ben att hänga upp sig på 
Om du jobbar din häst litet så han lyssnar bra på röstkommandon tror jag inte du behöevr oroa dig alls för att köra utan nosrem. Sitter den på fel ställe på travhuvudlaget så är det bättre att köra utan. Den hämnar gärna fel eftersom den inte kan flyttas i höjdled.
Fina innläg - läst med intress !
bj / dk
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
#1 - Tack! Det var ett riktigt bra inlägg och massa bra tips samt övrig intressant fakta! :) Vad kunnig du är !