Ponnytrav iFokus

Ponnytrav

Etikettallmänt
Läst 3352 ggr
giffan
0

VARNING Häst slaktare!!!

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

VARNING, det finns en mäniska utanför Örebro som vill ta hand om hästar och låta dom få ett bra liv, hon lovar guld o gröna skogar men i själva verket tar hon emot hästarna o slaktar dom o tar penarna!! Elienor Holmgren

Det spelat ingen roll om hon står som ägare för dom eller ej.. Jag har själv blivit utsatt för henne, lämnade en häst på foder 2009 till henne (med foder kontrakt) har haft kontakt med henne hela tiden och hon har bara medelat att hästen mår kanon bra, men i själva verket körde hon hästen direkt till slakt "Varna alla mäniskor ni känner här är en mycket sjuk person" hon är polis anmäld

*Texten är direkt kopierad från en bekant till mig som varit med om detta*

Själv höll jag på att gå på detta, men reagerade på vissa saker.

Hon är polisanmäld och det kommer gå hela långa vägen om det så behövs.

Det gick att läsa om samma person i söndags i NA Då gällde det en häst som hon fått på transport från norr. Dagarna efter gick den hästen på slakt men till ägaren sa hon att den mådde bra.

Har en annan bekant som oxå blev lurad. Lämnade iväg hästen i tron om att den skulle gå som sällskap. men den åkte direkt till slakt!

Det här är verkligen hemskt, att man kan slakta hästar man inte ens står som ägare till den. Vad har man då kvar när man tillochmed skriver kontrakt!!

Ett liv går aldrig att få tillbaka, men denna person måste stoppas så att flera inte blir lurade.

( Jag hoppas det här kan få stå kvar på sajten så att så många som möjligt kan hinna läsa och sprida vidare!)

~ Anneli ~ 
Sajtvärd för:  adopterade.ifokus

ebba93
0

gud va hämskt:O

MagganS-B
0

Undrar om detta verkligen är sant, eftersom man alltid skall ha med hästpasset till slakteriet, i alla fall här på Gotland måste det med!! Liknande vandringssägner har funnits förut! Bara ett enda fall vet jag som är verkligt, och det påminner lite om detta, men det var många år sen.

palomia
0

#2 Men passet följer ju hästen så det är fullt möjligt att slakta andras hästar tyvär.

Jeho
0

#2 När man lämnar iväg en häst på foder så lämnar man också passet så att fodervärden kan sköta alla hästens vaccinationer osv, dessutom måste man ha tillgång till passet inom en timme om kontrollanter kommer ut och kollar..

Jeho
0

Skulle vara roligt att veta hennes namn, eller dylikt så man kan hålla utkik efter henne..

Fan nu blev jag lite skrajsen, ska ju själv låna ut min ponny på foder nu på fredag :(

[Shettisar]
0

Skulle aldrig lämna iväg passet till någon fodervärd. Ska de vacc eller dyl får de ta kvitto som sedan förs in i passet av veterinär vid ett tillfälle. Har man lämnat iväg passet så är det ganska så kört om man behöver få tag på sin häst av olika anledningar! Lämna aldrig iväg hästens idhandlingar om den inte ska säljas!! Egen erfarenhet.

Alla slakterier kräver inte pass heller så den biten är inte säkrad.

Jeho
0

#6 Det spelar ingen roll om du inte har passet, om du har kvar ägarbeviset. Utan det och kontrakt så kommer du däremot inte så långt.

Har du ett kontrakt där det står att fodervärd lånar hästen och där det tex står att passet medföljer och du fortfarande har ägarbeviset så kan personen som lånar hästen tyvärr inte göra så mycket åt saken. DU äger fortfarande hästen och har dessutom ett kontrakt på att hon bara lånat hästen av dig.

Vill man dessutom vara extra säker så kan man dessutom skriva in i kontraktet att fodervärden inte får sälja, hyra eller låna ut hästen eller som i detta fallet, skicka hästen till slakt.

palomia
0

#6 Passet SKALL följa med hästen och är som #7 ingen ägarhandling…

giffan
0

Det här är 100% sant!

Det värsta av det hela är att min kompis som lånade ut sin häst med ett avtal, körde dit hästen och allt var bara så bra. Sen har de haft kontakt via telefon och sms och hästen har mått kanon bra. Senast förra veckan träffades de på travet och pratade om hästen då min kompis gärna skulle vilja ta ännu ett föl. men av olika anledningar skulle det inte gå.

När hon så läser i tidningen om den hästen som åkte från norr och blev slaktad tyckte hon det kändes konstigt, gick in på stc sidan och ser då att hennes häst är död 2009!! Då ringer hon upp denna person som säger att hon förväxlat hästarna med varandra då hon har flera som kallas samma… och säger att hon va tvungen att ta bort hästen i sommras… Men påstc står deet ju att hästen är död 2009!!

Efter lite undersökningar så har vi fått reda på att hästen togs bort dagarna efter den vart körd till fodervärde,

Det har kommit fram flera liknande fall Så det här är verkligen inget som är ihop kokat för skojskull!!!

#5 Hon heter Elienor Holmgren!

~ Anneli ~ 

[Shettisar]
0

Spelar ingen roll, jag skickar Inte med något pass. Dessutom så är man maktlös om fodervärd skulle få för sig att hålla hästen gömd för ägaren eller på liknande vis lura ägaren.Polisen gör ingenting då du frivilligt lånar ut hästen.Detta går under rubriken egenmäktigt förfarande och de gör inget alltså.Det enda du kommer någonstans med fodervärdsavtalet är om du kontaktar advokat och det vet vem som helst hur dyrt detta blir. Det finns t.o.m en person i Skåne som "fått" hästen hon stal pga ägaren hade fått en liten summa pengar för hästen.Alla papper hade givits till fodervärden och därmed fick fodervärden rätt till hästen. En större summa som ägaren lurades på alltså. Allt detta för att polis inte ser det som fel när man frivilligt lånar ut häst.Så åter igen aldrig att jag lämnar ut passet om det inte gäller försäljning.Vart står det att passet SKA med hästen vid utlåning??? Ägarbeviset är utbytt om man har pass på hästen så hur ska du kunna visa upp ägarbevis??

giffan
0

http://www.sjv.se/presskontakten/pressmeddelanden/pressmeddelanden/tydligarereglerforhastpass.5.2b30f72c121e790f94d80001503.html

Där står det att passet ska vara med hästen, förutom då du transporterar den till fots!

~ Anneli ~ 

[Shettisar]
0

#11 Okej, men jag skickar inte med något pass ändå.

Hade jag gjort det med min ponny som var ute hos en tänkt köpare så hade jag inte vare sig hittat eller än mindre kunnat ta hem honom igen från vanvårdaren…Så nej, då låter jag hellre bli att låna ut…

giffan
0

Det jag tycker är så konstigt i det här, är att man absolut inte kollar på slakteriet vem som äger hästen alls! man skulle alltså kunna ta en häst i ett stall ( om man nu har passet) och sen åka till slakt med den.

#12 Så jag börjar bli benägen att hålla med. Låna inte ut hästar med pass!! Då tar jag hellre följderna man kan få för att man inte har pass och ökar chansen för hästen att överleva!

~ Anneli ~ 

[Shettisar]
0

Precis,man är maktlös om fodervärd vill jävlas. Man har inte ens rätten att hämta sin egen häst om inte fodervärden godkänt det.(enligt polisen)… Så vad är igentligen passet bra för? Hästen möjligtvis men absolut ingen som helst nytta för ägaren.