Ponnytrav iFokus

Ponnytrav

Etikettutrustning
Läst 3739 ggr
ryttarn
0

Hur tänker SPTF?

Med anledning att SPTF på sin hemsida har gått ut med rekomendation om en säkerhetsväst som kostar 3000:- funderar jag på i vilken verklighet som dom lever?

Skall SPTF rekomendera en väst över huvud taget framför andra? Jag tycker absolut inte det. Detta tilltag kan lätt skrämma bort folk som tror att man måste köpa en så dyr väst för att få köra ponnytrav, vilket inte är fallet.

Varför inte istället göra en lista över vilka västar med länk till tillverkare/återförsäljare som uppfyller kravet.

Det finns många västar som uppfyller det uppsatta kravet (CE märkning enligt EN-1621/2) och som kostar ca 1000:- ink moms.

Jerker Klang,
medarbetare på ponnytrav ifokus

Gemenskap, glädje och fart - ponnytrav såklart!

Stuteri Isil, Sagolika Gotlandsruss

www.isil.se

[vigalund]
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

# 0 Håller med dig fullständigt! Jaha, vad bra tänkte jag när jag såg det på deras hemsida, att göra upp ett rabatterat pris med ett företag,…. tills jag såg priset!!!!!

Kan ju undra vilken verklighet de/den lever i som gjort upp det "rabatterade priset" 2400:-+ moms = 3000 kr !

Börjes i Tingsryd tar 1195:- för travväst med samma säkerhetskrav!Glad

Själv har jag 3 barn som kör ponnytrav (alla tävlar inte än, men kommer snart att göra…)

3000x3 = 9000:-  1195x3 = 3585:-

Kan ju ha roligare för den mellanskillnaden, 5415 Kr!! Flört

jessssica
0

Jag tänkte detsamma. Först när jag såg det så tänkte jag med att gud så bra att de har ordnat med rabbatterat pris… Sen såg jag priset, javisst 3000 spänn.
Har inte någonstans sett en så dyr travväst. På de flesta travshopar jag kollat på kostar de 1700:- ca. Men börjes är billigare med samma modeller.

Linden95
0

Jag kör i vanlig ridväst, och det är inga problem att köra i dem! Visst, en travväst är säkert bra, men jag gillar att ridvästarna skyddar revbenen runt om och axlar… Men håller med när det gäller SPTF:s förslag på "erbjudande" för väst…

fijalar
0

trodde det va ett april skämt,,,,, men kom på att det är ju inte riktigt april änFlört

kltn
0

Jag tycker att dom kanske kunde sänka priset lite på västarna,

till kanske 1 000-2 000 kr.

ryttarn
0

#5 Finns ju bra västar i den prisklassen, så jag förstår verkligen inte varför SPTF går ut med en så dyr väst…..

Jerker Klang,

www.isil.se

savrarpstuteri
0

# 0 nu skenar det väl ändå lite ?
Ingenstans står väl att läsas att SPTF rekommenderar just denna väst framför andra? De har fått ett erbjudande från tillverkaren att denna "dyra" väst säljs till ett rabatterat pris till medlemmar i SPTF ansluten klubb, Det är det de skriver om.

Jag tycker också denna väst är "hysteriskt" dyr…men den har kanske exceptionellt goda säkerhetsvärden?

Jag har en elev i vårens licenskurs som kom med en väst som jag "föll" för. Jag frågade mamman om inköpsställe och pris och blev glatt överraskad (trodde den var "snordyr"). Dock vill jag inte utan närmare efterforskning om säkerhetsgrad etc…..rekommendera denna väst men visst finns ett stort utbud på västar.

Ni som reagerat så starkt på priset som SPTF presenterat, ta tag i saken, ta reda på var man kan köpa en bra, väl godkänd säkerhetsväst till ett bra pris, gärna med rabatt till SPTF:s medlemmar och kontakta någon i SPTF:S styrelse så är de nog mer än glada för hjälpen att kunna påvisa mer än en säkerhetsväst till rabatterat prs för sina medlemmar, #0 hjälp dem gärna göra den listan Glad!

ryttarn
0

#7 Jag tycker nog inte det. SPTF.nu  är SPTFs officiella kanal att förmedla information till sina medlemmar. När man då i en artikel beskriver kraven på att använda säkerhetsväst i enlighet med reglementena även länkar till en specifik väst så kan man iof tolka detta på flera sätt. Min tolkning att man rekomenderar denna väst är trots allt den snälla tolkningen.

I ett officielt föreningsorgan måste man vara mycket försiktig med vad man skriver. Om man utformat det hela som en annons, varit tydlig med att detta är ett erbjudande från en viss leverantör och inte blandat ihop det med "redaktionell text" hade jag kanske kunnat tänka mig att tolka det hela som du gör.

Men när man blandarihop det hela som man gör på SPTF.nu tycker jag man gör ett allvarligt klavertramp. Det är mycket lätt att tolka "nyheten" som att SPTF rekomenderar denna väst.

Jerker Klang,

www.isil.se

GhandiM
0

Det är ju valfritt att köpa eller inte. Dom, SPTF, har väl gjort bedömningen att det är sån kvalité att dom kan stå för den.

Måste inflika att det finns billgare butiker, men dom har inte alltid bästa varan. Har köpt samma vara som har skiljt sig väldigt mycket i kvalitén. Ex travsele till ponny. Den första vi köpte var super bra, använder vi än. Nästa köpte vi på samma billiga ställe, och den var skit. Skrotades efter ca 1 år.

Moheda
0

Jag köpte en travväst på Börjes till min dotter (13 år) som håller på att ta sin licens.Den kostade en dryg tusenlapp och är enligt dottern mycket bekväm att bära. Jag tycker nog att den är att föredra framför de traditionella ridvästarna som tenderar att bli lite klumpiga (OBS! personlig åsikt)

För övrigt är dessa "travvästar" de samma som används i motocrossvärlden. Det går säkert att hitta begagnade till den billig peng!

giffan
0

Läste i någon tråd att endast västar som var framtagna för häst tävlande var godkända, stämmer inte det längre då?

~ Anneli ~ 
Sajtvärd för:  adopterade.ifokus

ryttarn
0

Det som står i tillämpningsanvisningarna är:

De som erhållit körlicens efter den 1 januari 2010
skall alltid använda av ST godkänd säkerhetsväst

_Motsvarande text står även i tävlingsreglementet. Problemet är att jag ingen stans kan hitta vilka västar som är av ST godkända västar…..
_

Jerker Klang,

www.isil.se

giffan
0

#12 Okej ja det e ju vad som står i anvisningarna vi ska följa. Men jag känner mig så säker att jag sett någonstans att det stog att västarna skulle vara gjorda för hästsport, att det inte duger med västar som var framtagna för ex cross. Och nu ligger det ute en väst som är framtagen för cross… fick inte ihop det riktigt

~ Anneli ~ 
Sajtvärd för:  adopterade.ifokus

ryttarn
0

#13 Vill minnas att det förekom något sådant i diskusionerna för ett par år sedan…..

Jerker Klang,

www.isil.se

jessssica
0

Jag har också läst att västarna ska vara gjorda speciellt för trav/hästsport. Men saken är den att det är precis samma märke på flera av motorcross-västarna som flera av de "travvästar" som säljs i hästbutiker.

Nu finns det ju motorcross o typ slalomvästar som bara har baksstycke, och sådana får man ju inte ha i trav.
Men hittar man en väst som har fram-o bakstycke i en motorcross-butik o har samma märke som "travvästarna" så tycke jag att man borde få köpa en sådan.

Jag tror att det är samma tillverkare till flera av de västar som har samma modeller, för det står ju samma märke. Precis som att POLARs pulsmätare/klockor även tillverkar pulsklockor till människor o diverse annan uttrusting t.ex.

ryttarn
0

#15 Som jag förstått det skall västarna vara godkända enligt CE märkning enligt EN-1621/2 eller CE märkning enligt EN-1621/3. Sedan om man hittar dom i en travshopp eller i en mc butik är ju tämligen ointresant. Vart du köper den kan ju ändå inte ekipagekontrolanten kontrolera, utan det är skyddsklassmärkningen man ev kan kontrolera.

Jerker Klang,

www.isil.se

trrrav
0

Jag kör både stortrav och ponnytrav och denna västen är hur skön och bra som helst till ett helt ok pris!! : http://www.frtab.se/skyddsvast-trav/1241-0

jessssica
0

#16 Jag håller med om det. De kan ju inte kolla upp vart man köpt västen, och är den godkänd enligt reglerna så borde man få köpa vart som helst. :)
Hade bara sett precis som #13 att de skulle vara framtagna för hästsport. Men jag tror inte att alla västar som säljs i hästbutikerna ens är framtagna för enbart hästsport.

D-Nimbus
0

Om man nu vill att alla ska köra med väst så tycker jag att då borde iallafall travvästar inte vara så JÄTTE dyra för det finns ingen som vill lägga dessa pengar på det och dessutom dom som inte får prispengar måste ju då dessutom betala besinpengar och sen helt plötsligt en svindyr väst?

[vigalund]
0

#0-19 Börjes i Tingsryd har jättesköna och bra travvästar.

Finns t o m en travväst med axelskydd för de allra minsta kuskarna!Glad

Kolla katalogen el på nätet

Pris för den till de minsta: 688:-Glad (en elev i licenskursen har den, den sitter jättebra och är smidig och bekväm) sid 115 i katalogen

Pris för den andra (finns två modeller till samma pris) 1195:-

Samtliga har godkända säkerhetskrav! Glad