Åby 10/4 inställt
Tyvärr blev tävlingsdagen den 10 april på Åby inställd pga för få anmälda ekipage. RIKTIGT TRÅKIGT!!!!
Gå in på ÅPTK:s hemsida och läs några tänkvärda rader från ordförande.

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Såg det också på Åbys sida, hade varit kul att veta hur många som hade anmält till loppen .
Vi hade som sagt anmält och det är skittråkigt att de inte blir av , nu blir det ingen start för oss förrens i maj
Jag hoppas och tror att det inte beror på prispengarna som det inte blir tillräckligt med anmälningar, men det kan bero på att vi (och flera andra) som nästan alltid anmält till två lopp endast kan anmäla till ett pga kuskens ålder. //Madeleine
Tråkigt vi som hade anmält.. Förre året vart det liknade senario med många inställda travdagar samt insprängda lopp som drabbades av olika banor.. Hoppas att det inte blir så även detta år ..

Lite väl hård kritik för att det är dåligt anmält till en tävlingsdag som går den 10e april. Jag tror inte att det beror på att prispengarna är borta, eller är det någon som har koll på om det var stor skillnad mellan antalet anmälningar i A-loppen jämfört med B-loppen?
Utan att veta tror jag att många inte har sina hästar helt startklara ännu. Att man ska låta bli att kritisera propparna och istället delta kan jag inte alls hålla med om. Oavsett om en propp är bra eller dålig så kan den passa just min häst bättre eller sämre och ska man åka en längre sträcka för att tävla vill man gärna att hästen står ok till.
Hade där varit en snabbare propp till russen så hade vi kommit, men det e ju inte sagt att tävlingsdagen skulle blivit av ändå fastän man hade haft andra proppar….
Innan man utökar tävlingstillfällena borde man kolla upp underlaget. Som det ser ut nu, där A- och B-licenserna knappt existerar, kanske man ska vara glad om man kan köra det antal tävlingar som gjordes 2010.

Tror knappast detta beror på propparna. Ser man efter och funderar lite kan man konstatera att de proppar som gavs låg i den härad där det finns flest ponnyer, möjligtvis kanske man skulle haft en propp på 2.00 eller strax där under, men jag tror inte det skulle gjort någon skilnad.
Däremot är det ganska tidigt på säsongen efter en vinter där många haft problem med träningsmöjligheterna. Jag vet att många inte kommit igång med träningen förrän fram i slutet på februari eller rentav i Mars och då är 10e Aprill väldigt tidigt…..
Jerker Klang,
medarbetare på ponnytrav ifokus
Gemenskap, glädje och fart - ponnytrav såklart!
Stuteri Isil, Sagolika Gotlandsruss
#1 och #4
Det var nästan 50% fler ekipage i kat B anmälda än i kat A.
Håller med om att många antagligen inte har sina hästar startklara i början av april. Det är nog fler russ som är igång hela året eftersom de många gånger hanteras av äldre barn/ungdomar än bland shettisarna där kanske vuxenhjälp behövs.
Åby har kört 2 insprängda lopp i år för kat B – 1 i februari och 1 i mars. Dessa var en liten "uppvärmning" tills tävlingssäsongen med hela tävlingsdagar drog igång.
Borttaget av prispengar spelar kanske inte så stor roll bland de yngre barnen som kanske nyligen fått sin licens. De blir säkert glada för ett presentkort att köpa grejer till sin ponny för. Men jag undrar hur många shettisuppfödare som i fortsättningen fyller transporten med hästar och åker långväga där det inte finns några vinstpengar att tävla om.
Självklart ska man kunna skriva att man inte kommer därför att propparna inte passar just min häst. Det var när det skrivs att propparna generellt är kassa som det syftades på.

Jag har 4st starklara hästar men inte en enda propp fanns sör dem, så tyvär kunde inte vi anmäla

Nu var det andra anledningar till att vi inte anmälde, krockade med annat åtagande. Men den häst som jag har startklar, Ratatas Raimon, hade två proppar som han kunde starta i och som skulle passat honnom mycket bra.
Ibland funderar jag på hur folk resonerar med proppar. Känns som att visa resonerar som så att "står jag inte på exakt den volten så anmäler jag inte", eller, "om min häst inte är mer eller mindre självklar vinnare så anmäler jag inte".
Dom enda russ som inte hade lopp på Åby var väll de med rekord runt 1.55 o snabbare samt de runt 2.20, i övrigt fanns det för i stort sätt alla.
Min erfarenhet är att man bör renodla penga hcp eller rekord hcp för att på det viset få med hela spektrat. Blandar man blir det lätt att visa hästar har flera proppar att anmäla till medan andra inte har något…..
Jerker Klang,

Jag har hästar mellan 1.56- 1.47 och en på 2.20 jag har 32mils resa dit så jag anmäler inte till något som inte passar mina perfekt.
.
När Åby körde klubbmästerskapet i november var det frihandicaping med 2.30 som grundlag. I kat B deltog 10 hästar som startade på distanser mellan 1640 och 2120 m. Upploppet blev en fight där segraren startat på 1900 m.
Det insprängda loppet på Åby den 27/2 var också frihandicaping med 2.35 som grundlag. Här startade 7 hästar på distanser mellan 1640 och 1840. Upploppet blev jämt, de 3 främsta hästarna hade startat från 1640, 1740 och 1840.
Varför är många rädda att för att starta med tillägg? Går hästen sitt rekord blir det ju också en jämn kamp på upploppet.

#11 Det var inte meningen att peka på dig, mitt inlägg var mer allmänt hållet. MEn hade jag hästar i ditt spann skulle jag inte heller åka så långt.
Jerker Klang,

#12 Har jag oxå funderat över. De flesta ponnyer går ju som bäst när dom får fajtas med andra, Våran TT har alltid varit extrem, skall helst ha 100 meters tillägg i voltstart för att ta i, kommer hon till ledning för kvikt så dör hon. Men sådana saker får man ju aldrig reda på om man aldrig anmäler med mer än max 40 meters tillägg…..
Jerker Klang,
Forts #12 Glömde skriva att exemplet från vårt KM med 480 m tillägg är ju extremt. Det var absolut inte så jag menade att det ska vara så stor skillnad i distans, då gäller det ju verkligen att ha en uthållig häst som gillar långdistans.

#15 Såg precis startlistorna till ett ponnylopp på Momarken i Norge, 1640m voltstart. Snabbaste häst hade 980 meters tillägg, norrmännen är iaf inte rädda för att anmäla med tillägg :D
Jerker Klang,
Vi hade gärna anmält till Åby.. Men nu var det såhär att vi inte fick hem våra intyg från Åby (startade i det insprängda loppet i 20 mars, och enligt veterinären så var våra hästar jättehalta, har kört hästarna hemma emellan det och flera har sagt att de ser riktigt fina ut och inte alls halta) förräns igår 4 april så något veterinär besök har inte kunnats gjort.. Vi kände inte speciellt stor lust att åka från Mantorp med bara 1 shettis.. Lite synd men det kommer fler tillfällen! 
Men tror inte att tävlingen blev inställd pga propparna utan att det är tidigt och många har inte sina hästar igång.. Dessutom har en hel del haft kassa träningsmöjligheter i vinter…
Såg just att Bergsåker 10/4 har 68 starter. De kanske är mer på hugget norr över. Det är väl i alla fall inte lika isigt där som här på västkusten under vintrarna. Början av detta år har ju vara glaserat och många har haft begränsade möjligheter att komma igång med träningen.

Problemet denna vintern har väl varit isen som har varit .
Men kan man inte köra tävlingsdag ändå även om inte de blir så många shettis lopp ?
Vi ska försöka få ut de shettisarna som vi ska ha till start här hemma även dottern är för gammal att köra dem själv, tycker det är en bra merit för shettisarna att tävla och att de har något att göra om de inte går i avlen , tyvärr har jag ingen lastbil ännu och får inte plats med mer än 2 russ i släpet och då blir de ju så att shettisarna får stå över och i år måste våra kvala om då den ena fick föl förra året och den andra inte startade förra året .
#18, nja du… Jag tror inte träningsförhållandena är sämre söderut än norrut. Visst, ni har is, men vi har iskyla. Och medan vi fortfarande har snö kvar får ni grönt gräs - ni har barmark medan våra vägar är täckta av snö. Här högst upp har vi ishalka var och varannan dag NU, då nätterna fortfarande är kalla och det som smälter fryser på något otroligt…

Jag har 4 starthästar och inte en ända propp som passade på åby och då har vi en ganska bra blandning på våra hästar, allt från 2.25 - 1.52 plus en snabb shettis.

#20 FAst snö och kyla är 10 gånger bättre än den blank isen som vi har här måste jag säga :D , förra vintern när vi hade mycket snö och kallt , var våra hästar mer tränade och kom igång mycket tidigare än vad de har gjort i år tex
#22, Snöunderlag är superbra, men vi hade -25° kyla i 1 och 1/2 månad allt som allt… Så det är inte så lite kyla vi pratar om. Och som sagt, vi har blank is nu och det har vi haft sen några veckor tillbaka. Så ni har det under en kortare period… :)
#22, Snöunderlag är superbra, men vi hade -25° kyla i 1 och 1/2 månad allt som allt… Så det är inte så lite kyla vi pratar om. Och som sagt, vi har blank is nu och det har vi haft sen några veckor tillbaka. Så ni har det under en kortare period… :)
#24 vi har inte har inte haft så mycket varmare vi vissa dagar men ändå har jag suttit o tränat häst så visst går det.
#25, klart det går, nog har jag också farit ut och kört i -20°. Däremot tror jag faktiskt inte att ni haft samma smällkyla som vi har haft (hela december var kallt + största delarna av februari), det brukar inte vara det och vad jag minns har det inte varit det den här vintern söderut (brukar hålla ganska koll på vädret). Så det kommer man nog inte undan, att norr är lite kyligare än söder. Vi har haft kallaste vintern på 150 år här.
Hela Sverige har väl slagit köldrekord i år, hoppas på en mildare vinter och mer (normal) vinter nästa år
Alltså jag tycker inte man kan uppmana folk att tävla med sina hästar om man som tränare inte tycker att de är klara! När man anser att ens häst är klar så tar man nog ut den om passande propp finns..
Sen kan jag hålla med om att satsa på att göra 50% mera tävlings tillfällen då så många lopp fick ställas in förra året är lite vilt vågat. Speciellt när det här med inga pengar ska testas för första året fullt ut.
~ Anneli ~
Sajtvärd för: adopterade.ifokus

#28 Precis, och att säga "det gör inget för alla andra är också otränade" tja, det får ju stå för den tränaren då. Utan att man behöver tävla om vem som har haft sämst träningsmnöjligheter så kan man väl bara konstatera att många hästar är inte klara och några är det, gratulerar till dom som är startklara redan nu!
Meningen med att förlänga tävlingssäsongen är väl inte att ponnyerna ska behöva tävla mer utan att man ska få större möjlighet att välja själv när man vill tävla. Stor fördel för tex. hingstägare som kan ha svårt att förena tävlandet med betäckningar.
Jag tycker att det är jättebra av Åby och andra banor att de utnyttjar att vi nu får tävla över hela året, men jag tror det kommer bli bättre i framtiden. Vi är nog inte riktigt vana vid att man faktiskt kan hitta lopp redan i mars-april ännu. Friskt vågat, hälften vunnit, brukar man ju säga :)

Vill man träna så kan man träna!!
Trots snöstorm, ishalka, kyla och väldigt mycket snö så har jag inte behövt ställa in ett ända träningstillfälle iår. Med ett par sulor och broddskor på hästen så kan man gå genom allt!! Är det mycket snö, tolka då!! Även om det inte är samma sorts träning som att köra hästen så bygger den ändå väldigt mycket muskler, sådana muskler som man inte tränar i vanliga fall + att det ger bra kondition och hästarna tycker oftast att det är väldigt kul! Att bara promenera med hästen och låta den pulsa i snön en stund är också träning, både för en själv och hästen.
Kan även tillägga att vi bara har grusvägar och asfalt (70) vägar att träna på! Och att jag på de flesta av hästarna haft avtagbara broddar som jag skruvat på och av före och efter träningspassen.
Men som många har skrivit så tror jag att det mycket beror på att alla inte kommit igång riktigt med hästarna och att de inte känns helt redo för start än! Många har kanske dessutom långt att köra och vill då inte bara köra upp med endast en häst.
#30, ser underbart ut! Snöpulsning är perfekt träning!
F.ö. Är det någon som startar sin ponny "bara för att"? Det är väl ganska mycket begärt… Man är väl mån om sina hästar.
Vi kommer jättegärna till Åby och tävlar längre fram…..!
Men våra hästar är inte riktigt klara för start ännu, och ja det beror på den tuffa vintern!
Vet inte om det är mest ungdomar som skriver här? men vi vuxna i vår familj har fått slita dubbelt denna vintern också! med snöskottning, ved, tina frusna vattenledningar, skotta fram stallet, fixa ström i staketen….mm mm.
Detta ska göras efter man jobbat, kanske heltid…
Våra barn är inte tillräckligt stora för att släppas ut i becksvart mörker för att träna hästar ensamma på kvällen efter skolan, inte ens 13 år bör köra själv på kolsvarta vägar anser jag….
Då finns helt enkelt inte tiden till att träna hästarna. Man har ju dessutom andra åtaganden också, som vardagsliv, läxläsning med barn, handla, städa, tvätta, diska mm mm.
Men med våren lättar bördorna, kvällarna blir längre och ljusare = mer tid!
Så snart är vi startklara och kommer självklart till er på Åby!!
Har absolut inte med priser kat A att göra!! Vi kommer med 2 shettisar o ett russ, finns alltid nån prop som passar, även om den inte är perfekt kan man ju ta det som träning, och vem vet?, allt kan ju hända i ett lopp oavsett vad som står i startlistan!!
# 33 Mycket bra skrivet! That's life!
Det känns lite trist att man anklagas för allt möjligt bara för att man inte anmäler.
Här finns inte en häst som ännu på långa vägar är klar för start.
Veritas odium paretFörvånad

Vi har inte kommit igång ännu, pga av att först vara rejält insnöade och sedan har isen inte smält förän nu.
Jag kan för tillfället bara köra ponnyerna och kommer man inte ut med vagnen, så får man vänta på väder…
Och anmäla när hästarna är i form.
Tidigaste starten blir den 17e, då bara med en av ponnyerna. (har sju)
Tråkigt att det inte blir av när man har häst i form. Nästa start blir isf på HD i maj vilket är väldigt långt fram. Så dåligt med hästar kan det inte ha varit.

Vi ville gått ut på Åby just för att checka läget om de vi har tänkt på ena hästen är rätt tänkt ibland är det enda sättet att kolla att utrustningen verkligen är rätt för hästen för de kan vara så rätt när du tränar hemma men bli så fel i lopp, för tyvärr är det ju enda gången man kan testa hästarna ordentligt om de funkar för de är ju aldrig så mycket häst på banan när man är där och tränar.