Tippa Eskilstuna 17/4
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Sen när startlistorna kommer kanske det är någon som vill tippa? 
det är väl inte ens säkert att de kommer att bli av? me take på att det var förlängd anmälningstid, hoppas dock att det blir av såklart :)
VÅr hemsida : http://twilimarsvin.wix.com/twilights

Inga startlistor ännu?
Jerker Klang,
medarbetare på ponnytrav ifokus
Gemenskap, glädje och fart - ponnytrav såklart!
Stuteri Isil, Sagolika Gotlandsruss
17.03 - inga startlistor på K-75.

putt
Listorna kommer ut under morgondagen…

Härligt :)
//Mickan
#5 imorgon, alltså onsdag?
VÅr hemsida : http://twilimarsvin.wix.com/twilights
De ska komma när som helst nu…
Från Kanal 75
Från Kanal 75 (med två lopp per sida)
- 5 Pero & 6 Skärmnäs Pigall
- 3 Tejas Morian
- 2 Mossa Mysan & 5 Alcatraz
- 3 Ramiina & 5 Ratatas Raimon
- 4 Remington & 7 Lexius
- 3 Björksta Ymer Dar & 5 Gabriel Gross
- 4 Dumle Ess & 6 Tindra Hill
- 5 Ramiina & 6 Kålmans Pyroman
- 3 Tycho & 4 Ravenna Ernst
Stall Bråna

Någon som har koll på när kvalen går? Skulle vara väldigt taxam för att få reda på detta då jag måste synka en himla massa…..
Jerker Klang,
PM kommer på bloggen ikväll och lite senare på SPTF´s hemsida och även EPS hemsida.
Men första start ät kl.11.00
Kval kat A går 10.45
Kval kat B går efter lopp 1 c:a 11.20

Efterssom folk verkar lite sega får väll jag göra ett försök till att tippa denna tävlingsdag. Vädret ser ju ut att bli riktigt bra, men en och annan lurvboll kommer säkert att svettas ymmnigt då yr spår soligt och ca 12 grader.
Första tävlingsdagen för de alra flesta hästar så formen är nästan omöjlig att gissa. Vissa av oss har haft bra träningsförutsättningar i vinter, andra mindre bra. Så se detta som en kalkylerad gissningslek :D
Lopp 1
Vi börjar dagen med ett montélopp. Flera av hästarna i ”mitten” går nästintill lika fort under sadel som i vagn så jag tror att vi hittar vinnaren där. Hetaste tippset skulle jag tro är Montro, där tror jag mest det handlar om hur väl Julia och Montro kommunicerar. Kampen kommer säkerligen att stå hårt mot Tycho som oxå visat att han kan gå fort i monté. Bakifrån kommer Petro och Pigge ångande, men trots fördelen av intervallet så tror jag inte att dom hinner fram utan kommer slås om tredjeplatsen.
Mitt tipps: 3-4-5
Lopp 2
Även lopp 2 är ett monté lopp. Denna gång i den lite ”lägre” klassen. Inte alldeles lätt att tippa men jag tror att Kovu J tar detta. Genom sitt montékval tror jag att han är den enda som visat att han kan gå i monté, vilket han gjorde riktigt bra. Fanny Leaf har ju den i särklass mest rutinerade montékusken så jag mistänker att hon kan klara en andraplats. Sedan blir det nog tätt mellan Juniett och Tejas Morian.
Mitt tipps: 4-1-3
Lopp 3
Dagens enda Kat-A lopp. Nästan omöjligt att tippa detta lilla fält. Men jag tror nog ändå mest på Mossa Mysan följt av My Number One och Alcatraz.
Mitt tipps 2-4-5
Lopp 4
I detta Kat-B lopp har vi dagens största startfällt. Det skall bli väldigt kul att se hur Skotts Martini har utvecklats i vinter. Brukar hända väldigt mycket mellan 3 och 4 års säsongerna. Våran egen Palle(Ratatas Raimon) gjorde en rejäl sänkning av sitt rekord i sin sista start förra året, även om han tränat bra i vinter tror jag det är väl optimistiskt att tro på ytterligare sänkning redan i årets första start, vilket kommer att krävas för att vara med i topp. Salli är ett sto som gick från klarhet till klarhet under förra året. Nu är hon fem år och har säkert förbättrats en hel del i vinter. Kålmans pyroman kan säkerligen mer än han visat ännu, så en topp tre ligger säkert innom räckhåll.
Mitt tipps 1-4-2
Lopp 5
Vilket getingbo….. Inte lätt att tippa. Flera av hästarna har även för året nya kuskar. Men jag tror faktiskt att det kan bli en släktkamp mellan far och son, dvs mellan Skärmnäs Pigall och Gemini. Men vid mållinjen är nog gamal ändå äldst så jag tror att Pigge tar detta tätt följd av Gemini och Alva Race.
Mitt tipps 5-1-6
Lopp 6
I dagens ”långsam” lopp ser jag en självklar vinnare. Björksta Ymer Dar har blivit fyra år nu och har säkerligen utvecklats från förra året. Som jag sagt tidigare så händer det ofta väldigt mycket under den vintern. Även Gabriell Gross är nybliven fyraåring och har redan visat att han kan. Tejas Morian gissar jag tar tredjeplatsen
Mitt tipps 3-5-2
Lopp 7
Dumle Ess har en imponerande rad och vintern har säkert inte gjort denna Bond son sämre. Hade det varit toto hade nog detta varit dagens spik. Lillen, vill jag minnas, brukar gå bäst på vårkanten så jag sätter honnom som tvåa i loppet, trea tror jag att Tejas Pi-Yarin plockar.
Mitt tipps 4-3-1
Lopp 8
Återigen sätter jag en nybliven fyraåring som favorit. Bonus har både stam, fart och ålder som säger mig att han kan göra en rejäl rekordsänkning. Ramiina har redan gjort sin årsdebut, vilket slutade med en första plats. Med det loppet i kroppen och ytterligare ett par månaders träning gör henne i mina ögon till en topp trio kandidat. Där bakom tror jag att Kålmans Pyroman eldar på och jagar in på en tredjeplats.
Mitt tipps 1-5-6
Lopp 9
I detta lopp tror jag att Montro tar spets och slut men på slutet hårt utmanad av Ravena Ernst. På en ganska ohotad tredjeplats tror jag att Tycho seglar in.
Mitt tipps 1-4-3
Lycka till allesammans och tänk på att trav är trav och allting kan alltid hända.
Jerker Klang,
Alltid kul att läsa dina tippningar. Det gör mig bara mer sugen att börja tävla jag också!
Lycka till Jesper med Martini och Bonus.
Tippa ger jag mig inte på när det är så mkt årsdebuter! ;)

#14 Håller med Irma, alltid kul att läsa dina tippningar . Trots årsdebuter så har du genomtänkta analyser.
#15 Tack, kan behövas, då det som sagt är årsdebut. Man har ju ingen aning om hur de beter sig, kan ju vara allt från bra till katastrof
.

tippar inte mina hästars lopp:)
lopp 1 tippar ej
lopp 2 kovu j - fanny leaf - tejas morian
lopp 4 skotts martini - ratatas raimon - montecillo
lopp 5 tippar ej
lopp 6 tippar ej
lopp 7 dumle ess - tindra lill - prins douglaz
lopp 8 wilda wilma - bonus - ramiina
lopp 9 ravenna ernst - tycho - kålmans primavara
#17 Synd att du inte vill tippa i de lopp du själv är med i. Det gör väl inget om du skulle tippa fel eller tippar din egen som etta i varje lopp. Det är ju mest på skoj detta med tippning. 

#17 lycka till ebba! :D

#18 okej då:)
#19 tack:)
lopp 1 tycho-montro-skärmnäs pigall
lopp 5 alva race-gemini- skärmnäs pigall
lopp 6 gabriel gross-björksta ymer dar-tejas morian

Jag har bara tippat hälften utav loppena och bara russlopp. Resten kommer senare om jag hinner :)
Lopp 1
I detta startfält finns de många rutinerade montéponnyer, alla har någon gång tidigare startat monté och många går runt sina rekord. Nr 2 Tejas Pi-Yarin är en häst som alltid gör sitt bästa och kommer garanterat göra det på söndag också. Men frågan är om de räcker mot några utav de lite snabbare hästarna som kommer bakifrån och som dessutom tjäna lite på intervallet. Nr 6 Skärmnäs Pigall var trea i monté SM i höstas och är nog mer än gärna sugen på en seger i monté nu. Till sin hjälp har han fått rutinerade Klara Gabrielsson i sadeln. Nr 5 Montró och Nr 4 Tycho kommer strida sida vid sida om andra platsen.
6 -5 -4 Outsider: 2
Lopp 2
Lite tråkigt med bara fyra hästar till start. Här tror jag att nr 4 Kovu J tar hem segern lätt då han gjorde ett fint montékval på Solvalla. Andraplatsen kommer gå till nr 3 Tejas Morian. De roligaste i det här loppet kommer vara striden om tredjeplatsen mellan nr 1 och nr 2, dessa kommer att kämpa till sista blodsdroppen.
4 -3- 2
Lopp 4
Snabb ut kommer nr 1 Skotts Martini vara. Men de kommer inte dröja länge förrän nr 3 Ramiina tar över ledningen. Nr 2 Kålmans Pyroman gick bra förra året med 50% i segerprocent, han kommer smyga med bakom. Även nr 5 Ratatas Raimon kommer vilja vara med när loppet ska avgöras. In på upploppet kommer dessa fyra strida sida vid sida men kommer att få se sig ned spurtande av en snabbt gående nr 9 Fanjor som har plockat in sina tillägg lagom till målgång. Kan läcka att Fanjor var riktigt bra vid ett provlopp tidigare i vår och har säkert hunnit bättra på formen ytterligare.
9 – 3 – 1 Outsider: Ratatas Raimon
Lopp 5
Det är riktigt kul att så många vill anmäla ut sina snabbare hästar så här på vårkanten. Jag trodde att om de var något lopp som skulle bli inställt så var det de här, men där hade jag fel och de är jag glad för. I detta lopp kan jag se alla hästarna som vinnare, de är hästar som gör sitt bästa men ofta går ett par sekunder över rekordet. Nr 1 Gemini och nr 2 Kålmans Primavara är lite uppanmälda i detta då de har rekord över 1.53, men jag tror att dessa två kan sätta upp ett rejält tempo på tillställningen. Gemini som var skadad nästan hela säsongen kommer nog krokna fram mot upploppet då han inte har gått något riktigt snabbjobb på ett år. Primavara får nog också svårt att värja sig mot snabbt gåendes nr 5 Skärmnäs Pigall och nr 6 Alva Race. Segrande ur denna upploppstrid går Alva Race.
6 – 5 - 2 outsider: 3

en fråga bara, är pausen efter lopp 6, eller efter kvalet? fattade inte riktigt hur det stog på infolistan :P
#22 Det är ett litet fel i PM:et.
Det är ingen längre paus alls under dagen. Detta då det är så få lopp. Däremot går loppen var 20:e minut ungefär och det är möjlighet till värmning mellann loppen.