Tåvikter till ponny
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Någon som vet vart det finns att köpa tåvikter till ponnysar eller ska de ha storhästtåvikter? Någon som vet vart man köper såna ponny tåvikter här uppe i norra sverige eller finns det någon som säljer såna begangnade?

Samma som till dom stora :)
Ok:)
Här nere är det jättesvårt att få tag på tåvikter. Vi behävde ett par för två år sedan och då sa man på "Bidermans" att man slutat ta hem tåvikter för stortravarna behöver inte längre tåvikter. Ingen som tänker på ponnysarna längre alltså.

Finns på smedjan på färjesta. Bara att ringa Alf så fixar han det. Tricket med ponnisar är att man måste använda extremt korta fästskruvar så att man inte skruvar för djupt. Själva tåvikterna är annars samma som till stor häst. Vi använder oftast enbart fästena utan extra vikter på.
Jerker Klang,
medarbetare på ponnytrav ifokus
Gemenskap, glädje och fart - ponnytrav såklart!
Stuteri Isil, Sagolika Gotlandsruss
Jag köpte mina på royalhästsport.
Finns på Mantorps travshop!
Ponny och stora hästar går med samma tåvikter. Tyvärr kan det vara svårt att få tag i då de inte längre tillverkas i samma mängd som förut. Killen som gjorde tåvikterna från början la av men det är säkert någon som har fortsatt tillverkningen istället för honom men inte i samma mängd längre.
Dahrves här på Gotland har också, finns inte i webshopen, men man kan säkert ringa…..
abuouse i borlänge säljer tåvikter /viktfästen /
Egentligen är det konstigt att vissa inte använder tåvikter på kallblodsunghästar för att det är mest dom och ponnyer som kan behöva tåvikter. Vi brukar ha det på våra unghästar.
Såg att det finns i finn-tack katalogen också.

Jag bara undrar Vad skillnaden mellan att använda tåvikter och boots? får de någon annan rörelser? eller?
Finns det några speciella skäl?
lite nyfiken! :)
Köpte mina tåvikter på Royal!
Det enda jag upplever är att skruvarna kan vara lite för långa att skruva in i hoven på en ponny (de har ju tunnare hovvägg än en storhäst). Köpte kortare skruvar, funkade kanon!

#11 Skillnaden upplever jag som ganska stor. Ponnyn blir inte alls lika störd av tåvikter vilket dom ofta blir av boots. Dessutom får du en bättre effekt, om det nu är viktning du är ute efter, då vikten är betydligt mer effektivt än vad ett viktboots är. Detta beror på att en tåvikt går att placera så att du får mer hävkraft på vikten vilket jag ser som en försel.
Det är svårt att exakt förklara, men man märker det tydligt när man balanserar hästen.
Jerker Klang,
medarbetare på ponnytrav ifokus
Gemenskap, glädje och fart - ponnytrav såklart!
Stuteri Isil, Sagolika Gotlandsruss
Fans det kortare skruvar på royal?
Då jag använder tåvikter så byter jag inte ut fästskruvarna ..
~ varje träning tar dig närmare dina mål ~
#11. Du får oftast olika affekt med boods och vikter. Eftersom tåvikten sitter på tån så får hästen oftast ett längre steg medanst boodset placerar vikten runt hela hoven vilket ofta leder till att häste får ett lite högre steg.