Ponnytrav iFokus

Ponnytrav

Etikett: avel
Läst 1191 ggr
Polenta
0

I valet och kvalet ..

Hela vintern har jag funderat fram och tillbaka på hur jag ska göra med mitt sto, om jag ska ta ett föl på henne eller ej! Saken är den att hon har gjort en riktigt bra säsong och visat vad hon går för, hennes rekord är helt klart dugligt men det finns mer att hämta.

Hon har nu hunnit bli 16 år gammal, fick ett föl som 4 åring tror jag det var. Jag har hunnit göra 2 starter med henne i år, två bra lopp där hon fortsatt visa vilken kapacitet hon har. MEN hon känns ÄNNU bättre i år än vad hon gjorde förra året, så jag vill ju tävla säsongen ut med henne, men jag vill ändå ta ett föl på henne.

Vågar jag vänta tills nästa år och ta föl på henne då med tanke på hennes ålder? Ska jag avbryta tävlingssäsongen nu och skicka iväg henne? Samt är det bara Tyson II som har transport sperma?!

Jag är lite osäker på om hon klarar det psykiskt att tävla sedan om hon är dräktig då hon har mkt nerver utanpå (alltså säsongen ut). Om jag inte skulle fortsätta tävla henne så kommer jag inte sakna tävlingsbiten så mkt iom att jag har en bloding som ska kvala snart.

jessssica
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

hm, ja, om du vill fortsätta tävla och hon känns så fin i år och när hon dessutom kanske inte klarar att tävla som dräktig psykiskt, risk för att kasta kanske, så skulle jag tävla på i år om hon känns så fin och betäcka nästa.
Hon har fått föl tidigare och är i för övrigt fin form, så skillnaden mellan 16-17 år (18 när hon fölar) kanske inte är så stor.
Men såklart, om tävlingsbiten inte känns jätteviktigt utan att betäcka lockar mer, och du tror att hon kanske blir för gammal nästa så får du ju betäcka. Men då får du ju kanske ställa in dej på att inte kunna tävla henne nå mer.

Svårt, men så tänker jag.

Polenta
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

#1 Det är jag fullt medveten om. Men Betäcks hon nu så kommer hon aldrig mer starta. Jag tror inte heller att det är så stor skillnad på 16-17 år men om hon får föl vid 18 års ålder, jag vet inte.

Åh andra sidan tycker jag att hon verkligen har visat att hon är en bra allroundponny med ett rätt bra rekord (09,5).