Inavel?
Såg att på Gävle den 8 maj skulle en 3 åring kvala. Pappan är Micklas och mamman Cloetta e. Nicklas II. Om jag har fattat hela saken rätt är väl Micklas efter Nicklas II? I såna fall skulle 2 syskon fått en avkomma. Kommer från varmblodssidan där det inte hade varit okej. Är det okej inom ponnysporten eller har jag missat något i stammen?
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Det står så här i reglementet för ponnytravet:
16 § Registreringskrav och åldersgränser
I officiell tävling får ponny delta som är intagen
i SPTF:s register.
För att ponnyn skall vara startberättigad krävs
giltigt mätintyg*. I övrigt se mätreglementet.
Ponnyn kat. A och kat. B skall ha känd
härstamning i tre (3) led. Ponny som har varm- eller
kallblodstravare i 1:a, 2:a eller 3:e led äger
ej rätt att deltaga i ponnytrav.

#1 Ja, det är helt ok att tävla med en sådan individ. Däremot är det rent förkastligt ur ett avelsperspektiv. Gotlandsrusset som ras lider ändå av en aldeles för hög innavelsgrad utan att man skall göra den värre.
Finns en bra artikel om detta med innavel i russpopulationen på gottlandsruss.ifokus.
Jerker Klang,
medarbetare på ponnytrav ifokus
Gemenskap, glädje och fart - ponnytrav såklart!
Stuteri Isil, Sagolika Gotlandsruss

Blir det bra kallas det linjeavel och blir det en dålig avkomma så kallas det inavel 
Det är rätt så vanligt faktiskt inom ponny sporten att *linjeavla*
Mamma och pappa är säkert *bara* halvsyskon kan jag tro alltså inte helsyskon , inte så stor skillnad men ändock en viss skillnad.
Är det bra indivdier både mamma oc pappa så kan man ju chansa om man vill det.
Detta med "linjeavel=inavel" har varit vanligt inom varmblodsaveln också. I alla fall förr.
Vissa hävdar att då detta görs medvetet så ska man veta vad man gör. Själv är jag väldigt tveksam om man verkligen KAN veta vad man gör i liknande fall. Det är ju svårt att veta t.o.m. hur avkommor som är helsyskon kommer att bli.
Jag menar att om ett sto betäcks med samma hingst varje år så kommer avkommorna (som då är helsyskon) ändå bli olika. Precis som vi människor och våra helsyskon.

#4 Kan bara hålla med…..
Jerker Klang,
medarbetare på ponnytrav ifokus
Gemenskap, glädje och fart - ponnytrav såklart!
Stuteri Isil, Sagolika Gotlandsruss

#0 Det finns redan ett äldre helsyskon till 3-åringen också.
Vi har ju Micklo Nick som är helsyskon till denne 3-åring. Han blev ju bra, men jag skulle själv aldrig chansa. Men folk tycker och gör olika.
#7 Ett annat mycket bra exempel på lyckad linjeavel är Munter e. Dröm Junior, ee. Dröm, u. Nilla, ue. Dröm.
En mycket skicklig veterinär och hingsthållare sa vid ett tillfälle att det finns inget som heter linje avel, det är inavel när det är så nära.
Inavel har med inavelsprocenten att göra….
Ex. kusinparning är 6,25%, vilket är mer en linjeavel….
och mor-son är 25% och det är inavel….
~Sandra~
-Medarbetare på ponnytrav.ifokus.se
-Medarbetare på tibetanskspaniel.ifokus.se

Linjeavlar gör man ofta på hundar och även ponny, fördelen med det är att man lättare kan förutsäga resultatet, som typ, snabbhet mm, men det är viktigt att ta reda på om det finns defekter hos de individer man linjeavlar på, så man inte förstärker dessa. Vill man nå bra resultat så är linjeavel det bästa, men helst inte närmre än kusiner.
Gör man en utavel är det svårt att förutsäga resultatet, har man tur får man det man önskar, men många gånger blir det tyvärr inte så.
Inavel och linjeavel är samma sak. Det är bara ett sätt att försvara inaveln som gör att man kallar det för linjeavel.
#11 "Gör man en utavel är det svårt att förutsäga resultatet, har man tur får man det man önskar, men många gånger blir det tyvärr inte så."
Riktigt så kan man väl inte säga. Enligt ditt resonemang är det en risk att avla sunt. Det är väl klart att två bra individer (icke närbesläktade) har större chans att få en bra avkomma även om det inte finns garantier. Att enbart inavla=linjeavla tömmer ju genbanken vilket inom all biologisk vetenskap är förkastligt för rasen. (oavsett ras)
Och det är ju det som alla nu sitter och räknar på, inavelskooefficienten, på t.ex. russ. Den är aldeles för hög för att egentligen vara godtagbar inom vilken annan hästavel som helst. Det finns en för liten genbank för att russet ska kunna överleva. Ska man sedan propagera för enbart inavel lär det inte bli så många sunda individer i framtid.
Trist att folk förespråkar inavel när russtammen är så liten som den ändå är.

#13 Jag har aldrig propagerat för linjeavel, jag skrev att man vet vad man får när man linjeavlar och jag är helt medveten om att man får tänka sig för när genbanken är liten.
När det gäller russ är jag inte så insatt då jag inte föder upp russ.