Ponnytrav iFokus

Ponnytrav

Etikett: träning
Läst 3548 ggr
Nitro
0

Köra med häst på släp

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hur många här gör det ?
Jag har börjat köra Dolly på släp efter Pigge, så att hon ska få en "mjukstart" i backträningen, utan att slippa dra massa extra kilon i några dm snö..

Hur gör ni isf, binder ni fast hästen i vagnen eller håller i?
Jag binder fast med en säkerhetsknut och håller i resten, så om det händer något är det bara att dra loss dem!

Kratern
0

Ja vi tar på släp. Dock bara i långsam körning.

Binder med säkerhetsknut.

skott
0

Jag håller alltid i dem… och kör mina hästar med en hand.. De är ju så väl inkörda ;)

LindaBlomberg
0

Jag har aldrig haft någon ponny på släp. Jag kör dom istället!Räcka ut tungan

Nitro
0

#2 Skulle jag köra med en hand skulle Pigge vara i Kina på några minuter ;)

skott
0

#4 hehe då får du ju tränar mer ;) … Så kör jag ju min bjässe Skotte och han e rejält stark… hehe

LindaBlomberg
0

Jo!…  det blir lite fler turer, men när man är ute och kör brukar man möta så mkt andra hästar i skogen (ligger en ridskola brevid) och hästarna brukade få tuppjuck så det had einte varit lyckat att ha ngn på släp!

Nu när vi har flytatt till ett annat ställe är det lugnare i skogen med hästar men en himla mass atraktorer så det skulle inte funka heller =).

johanna9
0

jar har mina på släp. men håller i dom. men jag kan styra med båda händerna ändå.

Teja-Bea
0

Jag har nästan alltid någon på släp. Dels är det en bra början för hästar som ska köras in.

Men mest har jag det för träningens skull. En långsammare häst får gå på släp efter en snabbare för att bla. puscha på tempot.

Jag binder några av hästarna. Alltid med sökerhetsknut och sk "panikhake" på grimmskaftet. Och så har jag ett extra grimmskaft att hålla hästen i. Jag har en som tycker att det är lite läskigt att bli fastbunden så henne håller jag bara i ett grimmskaft.

Vi har även haft häst på släp vid ridning. På bilden ser ni Tejas Jarita på släp efter mamma Hults Pirita. (2005)

Bea Jakobsson, ~www.stuteriteja.se~

Medarbetare gotlandsruss ifokus
Medarbetare ponnytrav ifokus

Eufemia
0

Har häst på släp ibland. Har alltid en longerings lina lång o bra men då kör jag o mamma åker med o håller i hästen.

Nitro
0

#8 Va söööt =)
Jag funderar på att ta min tvåårshingst på släp, men det känns som om jag kommer bli mosad & dödad :D

Hannna
0

Ibland, men håller då alltid i hästen. Skulle inte våga binda fast i vagnen.

_JonnaRoos_
0

Jag har det ibland, skulle ALDRIG ALDRIG binda fast hästen det finns inte i mina tankar *.*.. Jag håller den i handen och håller i tömmarna som vanligt. Om hästen man har på släp bråkar lite tar jag bara tömmarna i andra handen och trixar lite, det funkar oftast bra!

equuleus
0

Jag har haft hästar på släp, en gång equuleus och en gång hade vi ett varmblod. Men vi har alltid varit två st då, då det var första gången för båda hästarna. Höll i dem i grimskaftet då. Sen har jag ridit mycket med häst i grimskaft, det tyckte dem var super skojj :)

juliapettersson
0

Ibland, fast det är lite krångligt! Vill nämligen inte knyta fast, så jag håller jämt i grimskaftet. Händer ibland att jag tappar släphästen, så jag kör bara med släp på åkern brevid stallet :P

Nitro
0

Jag vill egentligen inte binda fast, men jag har blivit urdragen ur vagnen förut xD Har man hästar som rycker och har sej så flyger man typ ur om man håller i dem..

GranoStall
0

Vi har våra hästar på släp när vi kör långsamma jobb, binder de i vagnen med en säkerhetsknut.

_JonnaRoos_
0

#15, kanske inte skall köra med släp häst om det är på det viset;) tänk på hur farligt det är och ha dem fast knutna då:P

Millaaann
0

Mina hästar går också på släp ibland, håller alltid i dem…Fast Arnold o Bonzon är ingen bra kombination..dom ska alltid tävla me varann…särskilt när d e Arnold som är framför vagnen ;)

Nitro
0

#17 Jag håller ju i grimskaftet även om det är en säkerhetsknut mellan mej o hästen . Händer något rycker jag, då är hon lös =)

FridaSimonsson
0

höhö första gången jag gjorde de så fick advocat gå på släp bakom guldnougat, självklart tog advocats vinnarskalle över och han trök sig upp på sidan om guld och sprang så jag tappade grimmskaftet :p

Ylva_Sundbyholm
0

ja har kört med häst på släp några gånger.. men sist slutade det i diket för att cleo tyckte det var något läskgit på vägen.. så ja tror att jag hoppar över det i framtiden.. sen att ha en sit förbannad pajsan bakom för att hon inte får gå om är inte så kul det heller:P då är det bättre att jag tar mig tiden att köra båda..

Angel
0

Har shettis på släp ibland, men då brukar jag se till att ha släphästen brevid den andra.. ser ut som de går i par. Funkar utmärkt med just de två… Håller i själv.

Asagard
0

Brukar ha häst på släp. Binder alltid med säkerhetsknut och balsnöre mellan grimma och grimskaft.

Till er som håller i hästen: OM hästen kastar sig bakåt och ni håller i hästen, så finns risken att ni följer med i rycket och åker ut vagnen. Var därför försiktiga. Bind hellre hästen, men kanske med ex. ett balsnöre mellan grimman och grimskaftet, så hästen kommer lös om den skulle få panik.

Millaaann
0

#22 det skulle aldrig gå när jag kör me arnold o bonzon..bonzon e skitstark så han skulle bara dra iväg….d har hänt att båda satt full galopp iväg…skitsvårt att få stopp på dem..säkrare att ha dem bakom vagnen.. :)

Odena
0

Har det ibland. Då är dom fastknutna med säkerhets knut… När jag tränade min shettis Cocks, som är rädd för allt så hade jag han på släp efter vagnen och det var så mycket bättre att han drog i grimskaftet än satt fast mellan två träd…

Johansson
0

Vi har ofta en på släp men jag skulle aldrig våga binda fast den. Det måste vara en häst man litar på. Det är inte helt ofarligt ,man måste kunna släppa den. En fast bunden häst kan välta vagnen med er i om den blir rädd.

Emmma
0

Hade de mest förr ibland. Men ja tror inte ja gjorde de själv, kanske nån gång. Men oftast brukar syster köra och jag får kämpa med att hålla "släphästen".
Dotte har en talang att tvärnita medan vagnhästen springer.
De blev en fin avstigning ur vagnen för mig en gång ;)

hannibal-roll
0

Gillar inte att ha häst på släp. Om jag har det binder jag med säkerhetsknut och håller i änden. Har det bara i nödfall, om hästen har skav av selen eller så.

AK47Kalashnikov
0

Har aldrig häst på släp, däremot kan hunden få hänga med ibland. Hon är lite lydigare..

Jennie_A
0

I bland får ngn gå på släp, men det var oftare förut när vi hade fler hästar. Har aldrig bundit fast någon och kommer aldrig att göra det heller. Även om man har någon form av säkerhetsknut så är det inte säkert att man hinner rycka loss om det händer något med hästen man kör…

amandahandersson
0

Min shettis går på släp bakom russet, och vi drar på neråt 2.20 ibland X) När vi kör på släp är vi alltid två som kör, en som håller släphästen och en som kör ^^

FridaNyberg
0

Brukar ha min treåring på släp. Då kör vi alltis två stycken, och i början knöt jag han med en säkerhetsknut, för att ryckte så hemskt, men nu är han snäll, så nu håller jag bara i han. Han springer på bäst om han får vara bredvid, men han brukar ta i då så jag inte orkar hålla honom ;).

Andy
0

Hade förr nästan alltid häst på släp nar jag hade fler hästar i träning. Nu är det Moses som får gå på släp ibland efter Andy, aldrig tvärtom eftersom att Moses tycker att det mesta är farligt, Andy är väldigt säker på vägen, går att möta vad som helst som timmerbilar, crossar, han bryr sig inte.

Annelie-
0

Hur mycket motion får hästarna egentligen när de går på släp?Det är ju ungefär som att longera en häst utan inspänning eller liknande. De varken drar eller jobbar på annat sätt. En ridlärare sa en gång att hästarna kan lika gärna gå i hagen som på släp, ungefär samma motion.

Har väldigt sällan häst på släp nuförtiden efter lite olika små olyckor, men när jag väl har det så håller jag i dem.

Teja-Bea
1

#34 Jag tvivlar på att gå i hagen hela dagen ger samma motion som att jogga/springa snabbt i tempoväxlingar ca en mil!!

Mina släphästar är ofta lika svättiga som körhästen!! Dessutom går mina hästar i hagen heeela dagarna och blir inte direkt trötta av det….

Bea Jakobsson, ~www.stuteriteja.se~

Medarbetare gotlandsruss ifokus
Medarbetare ponnytrav ifokus

Kratern
0

#31 Låter lite dumdristigt i mina öron att köra i den farten med en häsat på släp. Kan göra betydligt mer skada än nytta.

Min åsikt.

amandahandersson
1

#36, tyck du vad du vill om saken - men min shettis tycker det är URKUL!

Nirwana
0

Tycker att det är svårt med häst på släp.Den som är på släp brukar vilja trava om den som är i vagn och så brukar de vilja börja att tävla med varann och då är det lite mycket att hålla ordning på.

Nirwana
0

Tycker att det är svårt med häst på släp.Den som är på släp brukar vilja trava om den som är i vagn och så brukar de vilja börja att tävla med varann och då är det lite mycket att hålla ordning på.

Lina-
0

Vi kör ofta våra hästar på släp men jag knyter aldrig fast dom!

Colt
0

Skulle aldrig helller våga ha hästen fastknuten, det spelar ingen roll om man har säkerhetsknut, eller om det är en snäll häst…tänk själva vad som kan hända!! Det går ju blixtsnabbt om dem tillexempel kastar sig för någonting. Och tänk så kastar sig "släphästen" i väg? och rycker med hela vagnen? vilket troligtvis också leder till att hästen i vagnen blir rädd och skärrad den med! och där sitter du, själv, och ska försöka få stopp på hästen framför vagnen och samtidigt försöka få bort hästen som sitter fast i vagnen. För även om det är säkerhetsknut så kan den mycket väl va svår att få bort. skulle aldrig i mina vildaste fantasier komma på någonting sånt.

amandahandersson
0

Jag knyter absolut inte hästarna heller… En får helt enkelt följa med och hålla i… Visst, om det går snett så går det snett..

oskarflorhed
0

#36 du klagar jhu på allt,

ozzkan
0

#37 du säger ofta att din shettis går 2.20- 2.25 bevisa det på banan istället.

amandahandersson
0

#44, skillnaden på träning är att han går UTAN vagn, utan kusk och hela baletten. Han kommer aldrig gå 2.20 på banan, och jag tycker att träningstider inte spelar någon roll. Men att det är kul att det finns lite fart i fötterna på dom små liven? ;)

Mixie
0

Skulle ALDRIG heller knyta fast hästen även om jag litade på den och den är van.. Har jag möjlighet att ta någon annan med mgi så har jag det annars är det inte så svårt att ta nån på släp själv… men ett långt grimskaft och lite koll så funkar det.. och att inte vara rädd för att släppa om hästen blir rädd eller hoppar…

//Mickan

Cherriese
0

ibland har jag de på släp, men när chikkan går på släp efter bonilla är det mest för att nilla ska slippa springa ensam.. jag har haft nilla på släp nån gång när jag ridskrittat o joggat chikkan.. jag knyter absolut inte fast dem, håller i dem ist!

Geminii
0

jag har aldrig kört med en häst på släp själv utan vi brukar vara två..men ibland brukar jag rida med släp häst..dt funkar suuper..;D

Flygis
0

Du vet Bexo ja brukar köra FLygis å linus på släp lr köra linus å ha wilma på släp men ja föredrar nog att hålla i dom.

divansson
0

har alldrig kört min ponny så då.. :P men förut när vi körde varmbloden (Gadget & King Brew) med "Kingen" på släp så hade vi som en "vinge" som det satt ett grimmskaft i.. han kunde inte fastna ngnstanns och det gick hur bra som hellst..

Hannna
0

Vårt varmblod Favorit tränas enbart som släphäst. Han pullar så fruktansvärt när man kör honom hemma i träning. Fundersam

Jagz
0

Jag har aldrig kört med släp, men jag red dock med släp en del förut.(med islänning och russ) det slutade dock i vild galopp en kilometer innan jag blev tvungen att släppa den ena en gång. Det gick bra, men att trava med de två hästarna så blev det inte så mycket mer av sen! ;)

eehlin
0

jag brukar bara ha på släp när jag kör motion :) knyter aldrig fast dem! ifall det händer något så ska det bara vara å släppa taget.

_JonnaRoos_
0

Är det aldrig någon som har med sig en släp häst när dem rider :) ?

marika-J
0

Jag har haft en på släp några gånger.. men antingen blir hästen jag har på släp för trött och stannar o hästen jag kör är pigg o travar fortare, di blir det lite svårt. men när jag har en häst på släp håller jag alltid i den och kör bara så när jag ska ta det lungt.

wilson
0

Brukade ha släp mycket förut men de som jag tränar idag förstår inte att de ska springa med den man kör så det brukar sluta med att man får vända hemåt mycket tidigare än man tänkt… Så jag struntar i det + att jag blev urdragen en gång och båda lyckades skena iväg så även om det spar tid så anser jag att det inte är ett bra alternativ om något händer!

Jenniferohlson
0

Jag kör och har en på släp ibland:)

jullan
1

Tog ut min shettiskille i vagn med shettisstoet på släp för någon dag sedan. Det funkade jätte bra! Skrattande

Men det stod inte på försen jag hade två på släp. Nordisen som står i samma stall hade helt plötsligt fått för sig att man kan inte vara hemma själv och kommit efter oss. Räcka ut tungan

Så det var bara att vända det. Jag hade inget mer grimmskaft till henne, men det tyckte inte hon gjorde något för hon lufsade så lungt och nöjt efter oss bakom vagnen. Flört

Hon verkade tycka att hon varit så duktig som sammlat i hop flocken igen!

Måste ha sett bra kul ut! Synd att jag inte fick det på bild. Cool

Två shettisar och så en stor nordis som luffsar med som ett föl på sidan, det är bara det att hon är 31år! Flört

Så nu när vi kör får hon vackert stå i stallet och vänta den timmen.

Helenas-Margit
0

Brukar ha mitt russ på släp efter varmbloden, men då e vi alltid en som kör och en som håller, russet finner sig ypperligt att få springa bakom, och då har han tid att bralla lite också.

LinnJ
0

När jag har Thyra på släp skall hon bara bita mig och försöka hoppa upp bredvid mig, eller så tvärstannar hon.

casandra
0

Haft Plexis på släp bakom vagn en gång, då bakom Linneas russ Colt. Och det gick jättebra faktiskt, men aldrig att jag skulle kunna knyta fast honom, nej jag sitter hellre brevid och håller i så jag har lite koll.
Jag skulle däremot aldrig kunna ha honom på släp när man rider, för då skulle han hålla på och bita och busa med hästen framför, han skulle säkert "hoppa upp" på den också, xD

PippiL
0

Vi kör med häst på släp. Vi börjar alltid med att ha någon med i vagn som håller hästen, utan att den är bunden.

Men sen när dom är vana, och man märker att dom vet vad dom ska göra. Så kör vi dom ensamma, och då är dom bunden med säkerhetsgrej, där själva utlösaren sitter precis bakom den som kör.

Sen är hästar alltid ett flyktdjur, så visst kan det hända nåt även med den mest säkra och trygga.

Det svåra tycker jag är när man kör en snabbare häst, än den som går på släp. Och släphästen börjar galoppera.

CarolaCarro
0

Har på släp ibland… då är de oftast den häst som är långsam som får gå efter den som är lite snabbare så hon får lite tempo.. Knyter med säkerhetsknut..  hon brukar bli så tung om man skall hålla i henne..

Jennie-Estman
0

#50 så har vi också med våra hästar t.ex. om vi har en som är för tung att köra. det funkar jätte bra .vi brukar även köra tåg med dom men bara i skritt

jessssica
0

Jag har endast ridit med släphäst!! Det har gåt bra men vi brukar mest skritta då….

Sarali
0

brukar ha släp häst om jag inte hinner ut 2 ggr el om inte någon kan hjälpa mig med ena,funkar bra men hästen på släp bukar bli så himla trött på slutet…

Annifrid
0

jag håller i, skulla aldrig våga knyta fast!!!

pumbaj
0

Jag brukar ibland ha anton på släp efter medalj, men då lär jag hålla i honom istället för att knyta fast han p.g.a att han springer myckeeet långsamare.

Colt
0

Idag körde jag Colt med min 2 åring på släp! :D de gick alla tiders! :) Men mamma satt dock och höll i henne! ;)

Miii4
0

#69 - Gjorde vi med igår xD Hon gick så himla fint bakom Ina, var dock ganska sprallig i början xD

Colt
0

#70 haha samma här :P hon stod på bakbenen på gången, men när hon fått springa ett tag bakom blev hon MYCKET lugnare haha :P dem har ingen vidare kondis dem små liven !;)

Miii4
0

#71 Nej, hemvägen gick lååångsamt haha. Men vår sprang väl iaf 4 km igår :O Hon tyckte det var enormt mkt, men d va massa skritt med såklart.

Colt
0

#72 ojojoj! ^^ de skulle aldrig min orka :P 2 km fick de bli ^^ de tyckte hon va NOG! men inte Colt :P

ErikaSchieber
0

Det händer ibland men inte ofta..mest om jag har ont om tid eller om det är en unghäst men som Annelie säger så ger det ju ungerfär lika mkt motion som att springa i hagen. skulle heller ALDRIG binda fast hästen i vagnen även om det är säkerhetsknut..det hjälper inte så mkt om man till exempel ramlar ur vagnen. Det händer även att jag tar på släp när jag rider, det känns nästan lite säkrare.

Annifrid
0

Jag brukar ha mitt russ på släp när någon ska sritta blodingarna, perfekt då man kan hoppa av vid en strand och ta ett dopp med hästen också ;)