Förr och nu.
Sitter och bläddrar i gamla ponnytravprogram.
Hittade ett från Solvalla, 20/10 2006.
14 lopp kördes denna dag, i 13 av 14 lopp var det 15 hästar i programmet. Endast 1 lopp med 10 hästar (grl 1.50,0).
Om man nu jämför med hur det ser ut i dagsläget, där man höjjer på ögonbrynet om det nån gång är ett fullt lopp.
Vad tror ni detta beror på? Generationsskifte? Dåligt med nya kuskar?

Jag tror det är två saker. Dels har vi ett generationsskifte. De stora årskullarna som är födda i slutet på -80 talet o början på -90 börjar nu falla för ålderssträcket. Det var dom som var dom aktivaste för fem år sedan.
Men det jag tror är allra viktigast är att man gjort det svårt eller nästan omöjligt att prova på ponnytrav. Här anser jag att Travskolorna tillsammans med ponnytravklubbarna har ett stort ansvar. Det gäller att tillsammans kunna arrangera olika typer av "introduktionstävlingar". Detta kan vara rena träningstävlingar, provlopp, mixtrav och proppagandatrav. På vissa ställen gör man det, vilket är bra. Men det borde vara självklart överallt.
Rekryteringen är det alra viktigaste för ponnytravet nu, rekryterar vi inte nya kuskar kommer ponnytravet sakta att tyna bort, vilket vore väldigt synd. Vore trevligt om mina ev framtida barn barn skulle vilja köra ponnytrav, men då krävs det att klubbar, sälskap och riksorganisationer stjärper till sig och börjar jobba på allvar med rekrytering.
Jerker Klang,
medarbetare på ponnytrav ifokus
Gemenskap, glädje och fart - ponnytrav såklart!
Stuteri Isil, Sagolika Gotlandsruss
#1 håller definitivt med dig!
Men sen tror jag också att det har med ekonomin att göra, det är långt ifrån gratis i dagens läge att åka och tävla.

#2 Absolut, bränslepriserna gör att man tänker efter en gång extra. Alla tillhör ju inte den hopplösa entusiasmens skara som helre äter vitkålsoppa i en månad än avstår det där kanonloppet 40 mil bort….. 
Jerker Klang,
medarbetare på ponnytrav ifokus
Gemenskap, glädje och fart - ponnytrav såklart!
Stuteri Isil, Sagolika Gotlandsruss