Listor/tippningar Solvalla
Hej!
Tänkte om någon kunde lägga ut startlistor sen när de kommer (preliminärt?) och sen kanske det är några som vill tippa. 
Jag har hört att det ungefär är ett snitt på cirkus 11 hästar/lopp.
Listorna kommer nog inte förrens tidigast imorgon.
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Puttar upp 
Listorna kommer att komma någon gång under eftermiddagen idag!
Så hoppas ni har tålamod.
Dessa proppar blev inställda p.g.a. för få anmälda:
*5
*12
och reservpropparna för montén blev inte heller av.
Mer information om tävlingsdagen hittar ni på http://www.stockholmponnytrav.se/PMtillnastkommandetavling.html
Där finner ni hålltider för dagen och all annan information som behövs just nu.
Längtar tills listorna kommer och tålamod hoppas jag att jag har ;)
Hoppas Valla bjuder på fint väder på lördag! :)
#4 Det heter väl inte SOLvalla utan anledning?
För vis har SPTS beställt sol till på lördag. 
#5 Hehe nej kanske inte
upp till bevis på lördag 

#6 Kan säga att vi bokat in Sola te KArlstad på lördag ;)
Jerker Klang,
medarbetare på ponnytrav ifokus
Gemenskap, glädje och fart - ponnytrav såklart!
Stuteri Isil, Sagolika Gotlandsruss
#7 Hoppas Sola kan dela på sig ;)
Inga listor ännu, ser fram emot snabbloppet. Jag tror vi får se Gumino mot Tuffing där. :)
#9 Glöm inte Thyra!

gumino ska inte till start :)
Någon som vet om listorna är på G? :)
vill värkligen se dem :D
Jag kan bara meddela att solen är beställd till på lördag. *Ann, du har så rätt, det finns ju en anledning till att det är döpt till SOLvalla. Så Färjestad kan bara hoppas att det inte är moln i vägen för ljus-strålarna från Sthlm.
Tyvärr så dröjer listorna till imorgon! Men den som väntar på något gott… Elitloppstestet för kat.B blir av och det ser riktigt bra ut på förhand! Ska bli väldigt kul att se alla dessa hästar "in action" igen!
Så håll ut till imorgon.
Ni som inte kan närvara på Solvalla denna helg får ju en andra chans av Foto-Mike som kommer sända live från tävlingen!
//Martin
Åh vad seg du är Martin! ;) sluta lata dig och jobba lite ;P tihi!
Låter bra med Solen :) Ska bli väldigt kul att komma till Solvalla igen, var ett tag sedan man var där! Jag längtar och känner på mig att det kommer att bli en väldigt trevlig dag. Ses där! :)
#3 Var det för få anmälda till montén? efter som det vart 2 lopp inställda?
#17 Ja, tydligen var det bara tre som var anmälda till montén.
Tråkigt
.Var det fel proppar för dom flesta? Oss passade dom perfekt
Oss passade de också men tyvärr är vår ena häst på penicilinbehandling, en betäcker för fullt. Men de andra två ska dit.
Alla våra hästar hade passande proppar.
Hoppas det blir fler tillfällen med liknande proppar,bara.
Visserligen, men vore kul att se dom mötas, två hästar som sprungit under 1.40 i samma lopp är vi inte bortskämda med.
Ok, trodde Janina skulle vinna allt sin sista säsong! :)
Listor ifrån Kanal 75.
Ser ut att bli en trevlig dag!
#22 Tack för listorna! Och ja, det ser ut att bli en väldigt trevlig dag. Blev finfina lopp och elitloppstestet ser mycket bra ut :)
Skit också! Att Monita har två dagar kvar av sin karrens då loppet går. Hade varit kul om hon hade fått försöka kvala in till Elitloppet. Nu när det är Malenas sista år dessutom. Loppet ser inte så förskräckligt farligt ut om man bortser från de allra bästa.

Vi anmälde inte till Elitlopps testet då det är väldigt långt och kostsamt att åka . man får hoppas att tiden räcker till ändå

Önskvärt vore det om man inte körde flera lopp av samma kat efter varann, det blir så ont om tid om man dessutom bara har en vagn.

#26 Det största problemet när man lägger ut en tävlingsdag är att få tillräckligt med "avstånd" mellan lopp där hästar går i två lopp. Sådant är alltid prio ett, resten får bli som det blir. Obs, jag uttalar mig inte specifikt om denna dag på valla utan rent gennerellt.
Jerker Klang,
medarbetare på ponnytrav ifokus
Gemenskap, glädje och fart - ponnytrav såklart!
Stuteri Isil, Sagolika Gotlandsruss
Tippar russloppen (exklusive mina lopp 3 och 11)
Lopp 1
Här tror jag att Öman snabbt sitter i täten, även om det alltid är svårt att bedömma inför årsdebuter. Hästen har endast gjort 4 starter i livet och har nog en del att hämta. Bakifrån jagar nog Strumpan närmast nu med ny kusk. Katrinebergs Jozze kvalade under rekordet förra sommarn, dock med annan kusk. Har i och med detta visat att hon kan i alla fall och går hon lika fort denna dag räcker det långt.
Strumpan - Öman - Katrinebergs Jozze - Viva
Lopp 5
Ett på förhand ganska svårtippat lopp och tipsen får jag bygga upp på rena spekulationer. Ziccan C.C. gjorde endast en start som 3åring där hästen slutade diskad. Den har fin stam och jag tror den har utvecklats en hel del sen dess. Närmast följer Eger som kvalade i helgen och ser ut att kunna bli farlig. L.A. Mandolin kvalade i redan i arpil och har har nog mer att komma med nu och jagar en bit bakom de två förstnämda. Därefter kommer Lillasyster som gjorde ett bra kval även hon i helgen samt Blossa som är svårbedömd då kvaltiden är från förra året.
Ziccan C.C. - Eger - L.A. Mandolin - Lillasyster
Lopp 6
Det här blir ett roligt och fartfyllt lopp som jag verkligen ser fram emot att se! Snabbast iväg är nog Thyra Tyrann som gick en strålande tid på medeldistans senast. Håller hon sig på benen tror jag hon blir svår att tugga ner. Långt ut på vingen hittar vi Tuffing som verkligen gör skäl för namnet och han är förste utmanare. Bakom dessa hittar vi en annan riktigt bra häst, Fantom, men jag tror inte han dessa kanoner än. Närmast därefter finns Iva Roll som nu har Kevin Oscarsson i sulkyn, vilket jag inte ser som ett minus. Längre ner i fältet kommer det nog att vara oerhört jämt.
Thyra Tyrann - Tuffing - Fantom - Iva Roll
Lopp 8
Här tror jag det kommer att stå mellan tre hästar: Thai Tonic, Tindra Dar och Vikas Ronsan. Känns som vem som helst av dessa kan vara först över mål, då jag tror att alla tre har utvecklats en hel del i vinter. Bakom denna trio jagar Kumara närmast som redan visat bra fartresurser. Jämt mellan övriga.
Tindra Dar - Thai Tonic - Vikas Ronsan - Kumara
Då jag delar Irmas tankar & tippning kör jag loppen hon avböjde från, lopp 3 & 11.
Lopp 3
Fina fyraåringen Cupido blir svårslagen i detta lopp. Segrade direkt i årsdebuten och har nog en hel del sekunder att plocka i år, med början på lördag. Efter honom skulle jag vilja nämna Pärito som utan galopp kan tassa på bra. På tillägg finner vi Tindra Lill som sänkte ordentligt i senaste starten och med tanke på stammen dröjer det nog inte länge förres denna dam går under drömgränsen. Längst bak hittar vi två kämpar som tyvärr har lite för långt fram denna gång.
Cupido - Tindra Lill - Prins Douglaz
Lopp 11
Hults Plexus verkar gilla Solvalla och inte minst få ånga på från start. han tar ledningen och får ligga där ett bra tag, om inte hela loppet. 40m bakom hittar vi Lojsta Candle Light som numera går med ny kusk. Dar's Golf har jag själv som träninspartner och jag vet att det finns fart under dom hovarna. Det som talar emot är formen som jag sätter ett ? på. Längst bak ser vi förmodligen en segerkandidtat i femårsbaggen senare i sommar och jag tror Hwitstjärna jagar en tid under 1.50. Kålmans Primavara och Kevin är ett bra team, jag behöver inte säga mer.
Dar's Golf - Hwitstjärna - Kålmans primavara - Hults Plexus
Puttar upp för fler tippningar? 
Wow, vilket bra Elitloppstest. Sitter och funderar på när det var 10 hästar senast på Solvalla i ett auto för alla! :)
Jag skriver några rader om varje häst.
1. Thyra Tyrann
Sveriges bästa sto 2010, i år är det dags att slå hingstarna/valackerna också. Hon har börjar året mycket bra och en bra prestation här är att vänta. Jag tror dock hon svårt att hålla ledningen, jag tror hon avgör på styrka istället. Hon får ses som knapp favorit tycker jag.
2. Fantom
En riktig topptravare som har många år framför sig, 3:a i SM förra året. Siktar högre i år och SM seger på hemmaplan vore ett fint avslut på Jennys karriär. Fantom sitter tidigt i ledningen, hur länge håller han?
3. Predor
Fin häst ifrån ön som här jagar en inbjudan till Elitloppet, hänger med och gör en bra tid men duger inte mot dom bästa.
4. Celine
Fint sto som inte riktigt blommat ut helt, men kapaciteten finns. En biljett till finalen är ingen omöjlighet. Får svårt att vinna men en "matlapp" känns rimligt.
5. Iva Roll
"Järnlady" som årsdebuterar och dessutom har ny kusk i sulkyn. (kuskförstärkning) Det ska bli kul att se vad Kevin kan uträtta, loppets outsider helt klart.
6. Pralinus
Hedershäst som alltid gör sitt bästa, siktar såklart mot en final i år igen. Är med i främre träffen, ny kusk i år då Julia satsar på stortravet.
7. Celtic
Ute på djupt vatten här, rekordsänkning med draghjälp.
8. Tuffing
Brutalt bra häst, fin årsdebut och är vässad för detta lopp. Sitter troligtvis tidigt i ledningen då startsnabbheten är 100%-ig. Blir grymt kul att se han i action igen.
9. Ernst Ronaldo
En riktig kämpe som börjar få några år på nacken, är riktigt startsnabb och har fått en bra rygg. Kan överraska. Outsider.
10. Lexius
Duktig springer, tyvärr lite bortlottad då han lever mycket på startsnabbheten. Har utmanat Tyson och Gumino på kort distans många gånger.. Denna gång får han hoppas att konkurenterna gör bort sig.
Thyra Tyrann vs Tuffing - Iva Roll - Ernst Ronaldo …
Lycka till alla !
Tänkte jag skulle ge mig på en chanstippning.. Många som årsdebuterar och svårt att veta vad de går :)
Lopp 1:
3 - 5 - 2 Outsider: 7!
Lopp 2:
3 - 4 - 1 Outsider: 2!
Lopp 3:
4 - 6 - 12 Outsider: 14!
Lopp 4:
Här har vi Ellens Bacardi. Han har tränat väldigt fint i vinter och känns redo för årsdebut här. Gör nog inte bort sig i detta gäng trots tilläggen, han gillar att jaga! Ska bli spännande och roligt :)
6 - 7 - 5 Outsider: 1!
Lopp 5:
Här har vi Lillasyster. En fin tjej som kvalade på en fin tid i söndags. Hon har utvecklats enormt den senaste tiden så vi tar detta lopp som ett träningslopp - få rutin och komma in i det. Första gången hon reser och ny bana men sköter hon sig är hon inte helt borta! :)
Väljer att inte tippa ordning då det är ett väldigt öppet lopp och vem som helst kan vinna!
Lopp 6:
Dagens stora höjdpunkt. Ett riktigt fint elitloppstest med hur fina hästar som helst!
8 - 1 - 5 Outsider: 9!
Lopp 7:
Elitloppstestet för kat a. Ett litet men fint fält!
3 - 4 - 2 Outsider: 1!
Lopp 8:
Här har vi Winner. Var fin i årsdebuten och har tränat på väldigt fint efter det. Känns redo för denna start. Är dock ett väldigt tufft lopp, 15 hästar och allt kan hända.
10 - 8 - 9 Outsider: 5,2 o 6!
Lopp 9:
Här har vi Ellens Bacardi. Lite högre upp har jag skrivit ett par rader om honom. 14 hästar i detta lopp men ett väldigt fint lopp. Tror inte att Bacardi gör bort sig i detta gäng heller!
Dessa tror jag gör upp om seger: 6-7-12 och 13 Outsider: 14! Blir ett spännande lopp, det här!
Lopp 10:
1 - 4 - 5 Outsider: 2 o 3!
Lopp 11:
9 - 10 - 8 Outsider: 3!
Rena chanstippningar! Lycka till allihoppa på lördag 
Precis så är det, i första hand måste vi tänka på att hästarna ska få rätt till sin vila mellan loppen! Vi vill gärna att alla ska ha möjligheten att starta två gånger om de vill. Speciellt idag då det är dyrare att pyssla med Ponnytrav, så alla chanser man får, tar man! Sen har vi lite andra kriterier att upfylla en sån här tävlingsdag. Det är så mycket som måste klaffa och normalt kör vi på Solvalla varannan A och varannan B, just pga att det är sällan samma kusk och vagn används i båda kat. Men denna gång gick det inte att få till på ett bättre sätt än detta! Ibland kan vi tillgodose allas behov, men ibland går det inte!
Hur som helst så kommer solen steka på lördag och travshopen är stängd, så ta med reservdelar till utrustningen och se till att allt är i ordning! Läder torkar fort i solen! :-)
Spännande kommer det bli och det är riktigt kul som Jonas #31 säger, hur ofta ser vi 10 hästar bakom bilen med denna propp?
Kollade väderprognosen precis. 6-9 grader, molnigt och kanske regn. Usch!
#35 O nej, hoppas att väderguden vill ge oss fint väder istället!!
Är det inte någon mer som är sugen på att tippa? :)
Känns lite missvisande när det är en prognos för Sthlm. Solvalla har en helt annan prognos! ;-)
Jag läste nyss att det skulle vara uppehåll, men att det kunde komma in någon regnskur…. 10-15 grader…… Så jag hoppas på TUR med vädret så att vi slipper regnskuren/regnskurar…….
~Sandra~
-Medarbetare på ponnytrav.ifokus.se
-Medarbetare på tibetanskspaniel.ifokus.se
När det gäller vädret så ändras prognosen hela tiden. Så visst finns det hopp ! Idag t.ex så skulle vi få åska och regn och inte många grader, men istället fick vi strålande sol och runt 20 grader varmt !
På Lördag ser det fortfarande inte så lovande ut, men dagens prognos ser betydligt bättre ut än gårdagens iallafall. Hur som helst ska det bli kul att komma till Solvalla och se alla fina spännande lopp och framför allt dagens höjdpunkt, elitloppstestet kat b !