Inga hovar i marken.
Jag tycker att såna kort är såå snygga när hästarna travar med alla sina ben i luften. Har du ngt sånt kort?
På bilden är den otrolige Sjöängens Enya som gjorde en travcomeback för tre år sedan. Hon hade fött tre föl och hade ett travrek på 3.43,2 Är nu Gotlands snabbaste shettisto som tävlar med en km-tid på 2.34,9 på 26 starter.

# 1 # 2 du hade svin söta hästar =D

Colt på lindesberg, Foto Bea Jakobsson ;)

#29 en svävande shettis :D gud vad söt! :)

Jag har massor med såna bilder! =) Här är Hults Chikita.
Bea Jakobsson, ~www.stuteriteja.se~
Medarbetare gotlandsruss ifokus
Medarbetare ponnytrav ifokus

Välkände Tyson II

Men min favorit "flygbild" är Symfoni…

#55, så otroligt snygg bild!

#57, fast med två hovar i backen ;P
#58 vadå två hovar i backen? alla e ju i luften.. :P

#59, hon ändrade bild ;)
ahaaa… ;)

Tootzie Run på mantorp 06
Pozzi på mantorp 2004

#60 Jo det är sant…
ändra den på en gång när jag såg att det vart fel bild..de är så lika,men du hann väl in och kolla det precis då..

Sofia Adolfsson och Emmeros Gardenia flyger fram 
Fler flygande bilder på Gardenia finns på vår hemsida www.shetlandsponny.eu

#71 Jag ska ta bättre bilder i år ;)

Vilken underbar bild på den lilla kämpen Symfoni 
Jag får väl bidra med några foton jag också då…
Här är Blimunda, fotot är taget när hon kvalade som treåring.

#77 Blimunda är såå fin =)

#75 Låter bra det =) Inte fatt jag är missnöjd med den där bilden ändå, gillar den =)

#56. tack så mkt. hon har ett otroligt steg :D

Kålmans Polly 2004

#79 Näe, är väl egentligen inge fel på bilden .. vara kvalitén då :P Men jag tar nya i år ;) Ny kamera = Nya och bättre bilder :D

#89 FIN !

# 92 Ser kallt ut, hur kallt var det där?

#54&55 vilka snygga bilder! Vem har tagit dem?

#54&55 vilka snygga bilder! Vem har tagit dem?

#101 det är foto mike. mamma har köpt dom :D tack så mkt.

103# när ni publicerar bilder köpta av en fotograf, måste ni inte då även skriva ut namnet på fotografen?
Sån regel har alla andra fotografer jag känner i alla fall…!!!

Jag tar en i taget jag.. Någon gång ibland! =)

#40 OJ! Vilken snygg häst!
#96 Härlig bild!

Maracas

#105. nej eftersom vi köpt dom o han ha tagit väck namnet på bilden.

Varette på språng i SM

Klöwer Nefele och Moa flyger fram

#124… Fin bild! Synd på stegen i bakgrunden…
tog mig friheten att retuchera lite…

#81 vi kollade på Lorri när hon var föl men bestämde oss för att inte köpa henne för att vi inte skulle ha en ponny som man måste vänta i tre år med att starta..och vipps så tar det nått år sen står man där med ett russ fött samma år! ;)
Hon har blivit väldigt fin iallafall! :D
Hittade en bild på en "flygande" liten ponny också;)

#131 Jag hade ingen kontakt med henne alls som fölunge faktiskt.:P Det var en norska som köpte henne och sedan blev jag tillfrågad om jag ville träna henne, så hon kom till mig i träning på hösten som 2-åring efter tävlingarna var slut. Stor ponny med stort baksteg, fick inte riktigt ordning på henne som 3-åring, hade behövt mer tid för att bygga upp muskler och mogna lite. Sedan som 4-åring hade jag inte tid med så många ponnier så då åkte hon hem till Norge igen:)

#136 En av bilderna, när Mowgli (tror jag det är ) vinner, ser det ut som min skärmnäs Pigall i bakgrunden. Kan du inte lägga in enbart den bilden så ser man vem de e ? =)

#132 okej :) Jag såg henne bara i hagen med mamma som föl ;) Är hon i norge och tävlar nu ?

#140 Ja, den var inte dålig!

#159, syns att den får 2-3 kg hö, smalis 

#163, är du dum hon var i sin hårdaste träning där och tror du jag ska ha ett fetto till häst.. och ja hon får 2-3 kg på sommaren men då har hon även bete i hagen.. Jag har inte en häst som lägger på sig direkt men jag tänker inte överföda henne med hö.. Du kan ju lägga ut en bild på dina hästar om du har så kan ju vi få uttala oss om dina hästar.. Kom med ett vettigt svar när du först och främst sagt vem du är!!!!!!!! annars kan du vara tyst om sådana kommentarer!
#163, det där var fult sagt… Jag har sett Farmens Delta IRL, och jag tycker hon ser ut som en tävlingshäst ska göra!

Tack amanda och Camilla

#174 & 175, han är grymt stilig, såg när han vann ;)

Stort steg nu? då skall ni veta hur han ser ut i full fart ;) haha! vi jobbar ju för större steg på våra hästar och masserar och håller på.. men vi har hafft en som har varit TOTALT outstanding-Gadget.. ett par meter typ.. haha!
på bilden är det Latitud.. våran Lilla (1.72-1.73cm) häst.. eller va tycks? :P
#82 Jag har ridit in Polly :D <3

#180 Aha, okej. Ja Seppälä hade väl henne innan? Vi kvalade henne i monté men hon bara bromsade under sadel så det blev inga montéstarter.

163
Ponnyer ska vara smala ^^

#182 neeej! hellre feta än smala!! :D
Vältränat är bäst, sen om ponnyn är tjock eller smal sprollar ^^

hihi jag kan inte säga nåt om feta/smala hästar..hihi gemini är det fetste i stallet trots att han har tränat hårt i mer än en månad än de andra ..lyckas aldrig få han smal..inte ens när han är mitt i yävlingssäsong..menmen han springer ju hyffsta bra så jag kan inte klaga:P
# 182 Ponnyer ska INTE vara smala! Ingen häst ska vara smal utan lagom!

#194 , att få en häst lagom kan ibland vara rätt svårt , speciellt med vissa russ ;) haha , men jag har hellre en för tjock häst än en för smal häst ..
Det är skillnad på smal och jättesmal. En vältränad häst som är smal och ser väldigt fin ut är ju jättetrevligt, men en vältränad häst med lite mage är jättesött. Det är upp till varje häst!

#196 , håller med ..

det har inte med att tjocka hästar bygger lättare upp muskler. dom som har en mer slimmad kropp tillgodoser sig sin mat mkt bättre än tjocka + att dom omvandlar sitt till muskler! Så det har inte med tjock o smal att göra. Mitt russ får i sig rätt så mkt grovfoder på vintern o inte blir hon nå tjock, hon lägger allt som muskler m.m.
Tjock som smal, bara hästarna är i god konditon på tävlingsbanan!
Som Cecilia säjer så har det inte med att göra hur vida tjock hästen är om den bygger upp muskler. Tex. min shettis har varit jättesmal hela vintern, och nog bygger han muskler.

jajja.. men jag tycker då det stämmer.. :P min å grannens tränar samtidigt hela tiden varje gång och min är tjock och den är smal.. min bygger snabbare..
Det är från häst till häst, alla hästar är olika, men vi älskar dom ändå.

Jag har alltid fått höra ( och själv märkt att det är så på mina hästar ) att utan något kroppsfett finns inget att bygga muskler av. Därför har jag alltid sett till att ha hästarna i hull när jag börjar träna. Jag menar inte att jag haft hästarna jättetjocka eller något, bara i bra hull.

#203 , det är vad jag också har hört & så gör vi på våra hästar ..

Vinka kan också flyga 
Smala hästar kan också ha hull utan att vara tjocka.
Som sagt, det är skillnad mellan smal och jättesmal.
# 203 Exakt!
# 209 Oj! Vilken härlig!
Själv så tycker jag att tävlingsponnyer ska vara någorlunda lagom i hull. En ponny kan vara bra tränad men ha en stor mage.. Men en stor mage ger bara en massa extra kilo att springa omkring med. Ju smidigare deso bättre. Men absolut inte för smal.
#211, jag håller med dig!
Jag har sett en rad shettisar med världens kagge - och dom springer inte. Pinnsmala hästar ser inte bra ut, men smala och välmusklade hästar tycker jag personligen ser riktigt bra ut. Likaså med vältränade hästar med lite mage, det ser sött ut och man vet att man sysslar med ponnyer :)

#212 , jag har sett en del shettisar med "kagge" , å de har sprungit alldeles utmärkt !
#214, självklart finns de sådana också, för vissa spelar det ingen större roll hur stor magen är eller inte. Bara hästarna är vältränade (som jag sagt i alla mina tidigare inlägg i den här tråden).
Men - hur kul ser det ut med en bromsande shettis med magen ner i backen? (det exemplet jag såg…)
Måste fylla i.. Det finns inget ideal för hur en häst ska se ut. Precis som oss människor är de olika! Vissa är smala, vissa är tjocka. Vissa bygger muskler lättare, vissa har svårare för det.
Men vad jag tycker är viktigt för en tävlingshäst är att de är vältränade, för hästens bästa!

#212 Jag har aldrig haft en smal ponny, bara tjocka:). Men i alla fall, shettisen Linhagens Flisa hade jag ett år, stått ca 2 år (fått föl). Hon var ganska grov, och var då inte smal. Inte tävlat på flera år men redan i kvalet efter 3 månaders träning gick hon 2.26 och hade rekord på ca 2.35 då. Tror hon sänkte mer än 10sekunder under året med sin mage:P
hade Allgunnens Yra, världens fetaste russ (nej, men nästan). Hade också stått ett par år pga skada, inte rört en fena mer än käkmusklerna. Var ju en talang, men gick 2.10 i tredje, eller fjärde starten för mig. Vann över 10 lopp under året, och hon var sååå fet! Hon var inte tjock, utan FET, plus att hon var så stor och grov! Vill inte ens tänka på vad hon vägde dåXD
#217, jag har inte sagt att alla ponnyer går bättre för att dom är smala, vissa funkar det ju för i vilket fall som helst.
Men - jag har sett exempel där magen på vissa hästar är 10 sekunder tyngre.
Jag har ett russ som är ganska normalt, lätt att få fin men blir lika lätt fet! Min egna shettis är naturligt smal - han vill och kan verkligen inte bli tjock! Min nya shettis vet jag inte ännu, han är ganska rund just nu men då har jag bara haft honom två veckor.
Min egna shettis (Jupps) har vart tjock en gång i hela sitt liv, det var i april 2004. Jag körde ett lopp med honom under den tiden, han hade inget som helst självförtroande och galopperade bort sig. Men så fort han fått undan magen pinnade på han jättefint :)

Jag tror inte det det med "tjockhet" har så stor betydelse. Om de är vältränade orkar de springa med lite extra mage:) Det är min erfarenhet i alla fall.
#221, jo exakt, det är vad jag har skrivit i så många inlägg tidigare ;p Asså att huvudsaken är att hästen är vältränad!

#230 Iva Roll och Gumino :) Jag var volt vakt på den distansen i det loppet, det var en kul fight :D

vilka hovar är i backen då????